10 Persediaan Memulakan Bisnes Sebelum Berhenti Makan Gaji

Terdapat pelbagai seminar keusahawanan yang dijalankan kini sama ada yang percuma atau berbayar untuk menarik lebih ramai kaum Bumiputera terlibat dengan perniagaan. Malah ada yang bersemangat dan nekad untuk terus berhenti kerja bagi memulakan bisnes. Tahukah anda lebih daripada 90% perniagaan gagal dalam tempoh satu tahun pertama?

Menjadi seorang usahawan berjaya bukan merupakan perkara yang mudah oleh itu, kami ingin kongsikan persediaan yang perlu dilakukan sebelum anda membuat keputusan untuk memulakan bisnes sepeuh masa.

Perkongsian ini ditulis oleh Tuan Norizan Sharif, seorang pesara kerajaan yang kini sedang giat membangunkan perniagaan sendiri di luar negara.

1. Fikir habis-habis kenapa anda nak tinggalkan kerja yang ada gaji tetap untuk buat bisnes yang pendapatan tak menentu. Banyak bisnes bungkus. Anda bersedia?

2. Pastikan keluarga anda sokong niat nak buat bisnes. Apabila anda buat bisnes, merekalah tempat anda mengadu dan minta sokongan. Anda mungkin bersedia, tetapi suami dan isteri serta anak-anak mungkin tak bersedia. Selesaikan itu dulu sebelum berhenti.

3. Usah harapkan bos anda, staf anda, vendor dan orang yang pernah anda tolong dulu untuk bantu anda buat bisnes. Apabila anda melangkah keluar pejabat tanpa pangkat dan jawatan, orang sudah tidak peduli siapa anda lagi. Belajar untuk hidup sendiri tanpa mereka.

4. Banyak bisnes tak beri apa-apa pendapatan untuk beberapa bulan pertama. Bukan mudah nak dapat market traction. Walaupun bisnes tak masuk duit, anda tetap kena bayar sewa rumah dan kereta. Begitu juga dengan belanja anak-anak sekolah. Pastikan anda ada simpanan untuk enam bulan sehingga setahun. Kalau lagi banyak, lagi bagus.

5. Sebahagian besar bisnes lambat masuk duit terutama sekali “duit besar.” Pastikan anda ada strategi untuk buat pendapatan kecil sebelum dapat wang yang lebih banyak. Boleh saja sasarkan dapat RM1 juta selepas setahun, tetapi pastikan anda juga dapat RM1,000 sebulan sewaktu mula berbisnes. Apabila wang masuk (walaupun kecil), kita lebih bermotivasi untuk berbisnes.

6. Mula downsizing sewaktu bekerja. Kurangkan perbelanjaan. Ikat perut. Biasakan hidup susah sewaktu bekerja. Lupakan hotel lima bintang atau penerbangan kelas bisnes. Mula makan di gerai, bukan coffee house. Apabila buat bisnes nanti tak susah sangat nak buat penyesuaian sekiranya bisnes tidak berkembang laju seperti yang diharapkan.

7. Fokus kepada perkara-perkara asas yang membangunkan bisnes, bukan renda-renda bisnes. Usah travel sana, travel sini, meeting sana, meeting sini — sekiranya kesemua itu tidak membantu pertumbuhan bisnes. Sewaktu bekerja kita boleh meeting satu pagi atau pergi seminar sepanjang hari. Apabila buat bisnes, lihat semula adakah ia betul-betul membantu bisnes.

8. Mulakan bisnes sewaktu bekerja. Banyak kerja-kerja groundwork boleh dibuat awal. Buat business plan, validate idea dan produk sewaktu bekerja. Sebahagian aktiviti ini tidak mendatangkan apa-apa pendapatan. Usah tunggu berhenti kerja dulu baru nak buat kesemua itu.

9. Usah buat hutang untuk memulakan bisnes. Simpan wang modal sewaktu bekerja. Apabila cukup modal, baru berhenti. Bank atau institusi kewangan tak beri pinjaman perniagaan kepada bisnes baru. Kalau guna kad kredit atau pinjaman peribadi, kadar faedah yang dikenakan cukup tinggi. Usah jadi bodoh buat pinjaman sedangkan kita belum ada apa-apa pendapatan bisnes. Nak berkembang nanti, baru buat pinjaman.

10. Belajar berjalan sendiri. Apabila kita memilih untuk buat bisnes, kita sebenarnya memilih untuk berjalan seorang diri. Ada masa kita nampak dunia di depan cerah. Seringkali, kita nampak terowong gelap. Apa pun, teruskan berjalan. Ramai orang give up buat bisnes bukan pada peringkat awal, tetapi apabila mereka sudah hampir nak capai kejayaan!

Kredit: Norizan Bin Sharif

Alang-alang dah semangat nak mulakan perniagaan, boleh teruskan dengan membaca:

Etika Niaga Menurut Islam

Etika merupakan salah satu disiplin pokok dalam falsafah, tidak kiralah falsafah untuk hidup mahupun falsafah dalam pengurusan. Begitu juga dengan perniagaan. Setiap perniagaan itu perlu ada etika untuk dimajukan dan dikembangkan. Bagi setiap peniaga Islam, perniagaan mereka hendaklag berlandaskan cara dan etika yang sesuai mengikut syarak. Mari kita bincangkan etika niaga menurut pandangan Islam.

Dalam Islam, sesebuah perniagaan itu haruslah mengikut syariat yang telah ditetapkan dalam Al-Quran dan Al-Sunnah. Sepertimana terjemahan dari Surah an-Nisa’ ayat ke 29-30, yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan harta-harta saudaramu dengan cara yang batil, kecuali harta itu diperoleh dengan jalan niaga yang ada saling kerelaan dari antara kamu, dan janganlah kamu membunuh diri-diri kamu, kerana sesungguhnya ALLAH itu Maha Pengasih kepadamu, dan sesiapa berbuat demikian dengan sikap permusuhan dan penganiayaan, maka Kami akan masukkan dia ke dalam api neraka”

Melalui ayat ini, menunjukkan bahawa peniagaan itu boleh dilakukan dengan dua syarat; pertama, perniagaan itu dilakukan atas kerelaan dua belah pihak, dan kedua, tiada unsur penganiayaan dan penipuan untuk merugikan satu-satu pihak dalam perniagaan.

Dalam berniaga juga perlu ada adabnya. Beikut merupakan adab-adab berniaga dalam Islam.

  1. Niat, yang merupakan perkara paling asas dalam melakukan sesuatu perkar. Niatlah untuk berniaga dan berjaya dalam perniagaan kerana ALLAH.
  2. Menjual dan menyediakan hanya yang halal. Seseorang peniaga Islam dilarang keras untuk menjual barang-barang yang diharamkan, seperti arak, dadah dan sebagainya. Untuk menjadikan perniagaan diberkati, jauhilah dari menjual atau menyediakan perkhidmatan yang boleh dianggap syubhah dalam Islam.
  3. Tidak memonopoli barangan. Antara hak peniaga terhadap pelanggan ialah tidak menyekat barang keperluan asas yang mana ia menjadi nadi kehidupan keperluan isi rumah. Inilah yang dilarang oleh syariat Islam iaitu menyimpan barang dalam masa tertentu untuk dijual apabila berlaku peningkatan harga yang melambung tinggi.
  4. Setiap peniaga haruslah jujur dalam perniagaan untuk terus maju. Apabila berlalunya ketidakjujuran antara peniaga dan pelanggan, kepercayaan pelanggan akan mula terhakis dan ini boleh menjejaskan perniagaan mereka.
  5. Menghindari Riba’. Perkara yang tidak terlepas dikalangan kita pembeli mahupun penjual. Ia boleh berlaku baik di kalangan kita yang beragama Islam mahupun bukan. Sudah menjadi sinonim, perniagaan sering kali terlibat dengan riba sedangkan di dalam al-Quran, Allah Taala ada menyebut yang bermaksud;

“Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli dan mengharamkan riba.” – (Surah al-Baqarah, ayat 275)

Inilah kayu ukur kita dalam menjalankan urusan jual beli dengan sekalian manusia di alam perniagaan. Inilah yang menyebabkan setiap perniagaan hilang keberkatannya hanya kerana sikap “memandang sebelah mata”, sedangkan setiap peniaga sudah ada disiplin ilmu dalam bab fiqh muamalat dalam hal ini.

Untuk berjaya dalam perniagaan, setiap usahawan Islam haruslah sentiasa berpegang kepada asas perniagaan menurut syariat Islam sebenar. Semoga semakin ramai lagi usahawan Islam yang berjaya dapat dilahirkan pada masa hadapan.

Sumber Rujukan:

 

Bagaimana Nak Mulakan Bisnes Dobi Dengan Modal Tak Sampai RM2 Ribu

9 daripada 10 punca rezeki itu datangnya daripada perniagaan. Akan tetapi, 9 daripada 10 perniagaan baru juga akan berdepan dengan risiko kegagalan. Jadi cara yang terbaik memulakan perniagaan adalah denga bermula kecil dahulu dengan apa yang ada.

Ada modal kecil, mula dengan perniagaan kecil. Takde modal buat cara takde modal, boleh mula dengan perniagaan dropship terlebih dahulu.

Seperti biasa, Tuan Norizan Bin Sharif  gemar berkongsi mengenai bisnes dan kewangan. Jom kita tengok tips beliau tentang cara-cara memulakan bisnes dobi dengan modal tak sampai RM2,000.

  1. Guru bisnes, Puan Ainon Mohd kata mulakan bisnes dengan modal sendiri yang kecil. Beliau cadangkan RM2,000. Kata beliau, bisnes pertama ialah tempat kita belajar berbisnes. Kalau jatuh pun, tak sakit sangat.
  2. Adakah bisnes dobi boleh dimulakan dengan RM2,000? Boleh.
  3. Mulakan bisnes dobi secara berpartner dengan pengusaha dobi berpengalaman. Di Amerika Syarikat, banyak “kedai dobi” ialah perkhidmatan mengambil dan menghantar dobi dari rumah ke rumah, dari pejabat ke pejabat.
  4. Anda juga boleh buat begitu tanpa perlu membeli mesin dobi yang mahal. Anda juga tak perlu belajar bagaimana nak mendobi. Apa yang anda perlu lakukan ialah belajar bagaimana membuat pemasaran, dan anda boleh memulakan bisnes ini dengan modal di bawah RM2,000.
  5. Pertama, daftar bisnes. Nak murah dan mudah, daftar saja sebagai “sole proprietorship.” Cari nama yang menggambarkan bisnes dobi.
  6. Kedua, buat flier dan edarkan dari rumah ke rumah dan dari pejabat ke pejabat. Hantar promosi melalui emel. Hantar iklan melalui WhatsApp. Buat Facebook page dan beli Facebook ad. Buat website. Nak murah, buat sendiri. Buat magnetic sign dan lekatkan di kereta.
  7. Ketiga, apabila dapat tempahan, ambil dan hantar ke kedai dobi berpengalaman. Jadikan mereka rakan kongsi anda. Bincang untuk dapatkan harga yang bagus. Ambil untung di situ. [Nota: elok buat formal, written agreement dengan mereka].
  8. Salah seorang pengusaha kedai dobi berpengalaman ialah Puan Suraya Anizah Abdullah. Saya fikir beliau terbuka untuk berkolaborasi. Dulu saya pernah berbincang idea ini dengan beliau. Saya rasa ramai lagi pengusaha dobi berpengalaman yang suka pendekatan win-win ini.
  9. Dengan cara ini, anda fokus kepada pemasaran, pengambilan dan penghantaran. Pengusaha dobi pula fokus kepada mendobi pakaian.
  10. Dengan RM2,000, anda boleh mulakan bisnes dobi serta-merta. Usah pening kepala fikirkan nak cari RM500,000 untuk beli mesin, sewa kedai dan sebagainya. Kalau bisnes tak menjadi, anda tak tanggung kerugian besar. Kalau bisnes menjadi, anda boleh kembangkan beberapa outlet pengambilan dan penghantaran dobi.

Sumber: FB Tuan Norizan Bin Sharif

Bukan Senang Nak Senang, Bukan Susah Nak Susah

Fasa awal perniagaan iaitu 3 tahun pertama adalah fasa yang paling sukar. Jika sesebuah perniagaan boleh melepasi jangka hayat 3 tahun tersebut, maka peluang adalah tinggi untuk bertahan lama.

Sangatlah penting untuk kita mulakan sesuatu perniagaan dengan apa yang kita ada. Elakkan daripada berhutang dengan institusi kewangan, keluarga mahu pun kawan-kawan.

Kalau ada duit banyak sekalipun, jangan membazir tak tentu hala. Teruskan perjuangan, insyaAllah satu hari nanti pasti beroleh kejayaan.

Nak tahu rahsia kejayaan yang lain:

Ayat Pelaris Untuk Perniagaan Dalam Islam

Zaman moden ini, masih ramai lagi peniaga Melayu yang percaya akan penggunaan pelaris untuk meningkatkan keuntungan. Penggunaan azimat, tangkal atau ibu duit akan menjejaskan akidah dan berdosa kerana mensyirikkan Allah.

Namun begitu, ada amalan pelaris perniagaan yang lain yang boleh digunapakai. Bacaan ayat pelaris perniagaan ini dibacakan setelah selesai solat wajib 5 waktu dan boleh juga dibacakan saat anda ingin bergerak ke tempat perniagaan atau masa ingin membuka kedai yang dilengkapi dengan niat yang benar untuk mencari nafkah buat isteri, anak dan keluarga.

Kredit Gambar: http://nasihatustazz.blogspot.com/
Kredit Gambar: http://nasihatustazz.blogspot.com/
Kredit Gambar: http://nasihatustazz.blogspot.com/

Pemilik bisnes tidak perlu lagi mencari pelaris yang belum pasti kebenarannya dan tidak bercampur aduk dengan sihir. Takut-takut disebabkan pelaris itu, aqidah kita boleh terpesong. Yang melariskan adalah kehendak-Nya dengan daya usaha sendiri yang diberkati oleh Allah SWT. Minta dan mohon kepada-Nya dengan membaca ayat-ayat tersebut.

Orang bukan Islam tiada pelaris pun boleh maju sebab kerja keras. Pelaris bagi perniagaan ialah jangan meninggalkan perintah Allah S.W.T., ini penting lihat ciri peniaga yang disebut dalam surah al-Nur, firman Allah yang bermaksud:

(Ibadat itu dikerjakan oleh) orang-orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat; mereka takutkan hari (kiamat) Yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan. (al-Nur:37)

Memelihara solat dan menunaikan zakat menjadi ciri seorang peniaga yang berjaya dunia dan akhirat. Ramuan lain yang memberi impak yang besar bagi melariskan perniagaan, ialah dengan memelihara solat sunat Dhuha.

Keuntungan dikongsikan bersama orang yang memerlukan seperti fakir miskin, rumah anak-anak yatim. Allah S.W.T. memberi, lalu melihat kepada sikap orang yang diberi bersyukur atau kufur dengan nikmat limpah kurniaan-Nya. Rasulullah s.a.w. ada bersabda yang bermaksud:

Seorang peniaga yang jujur lagi amanah di akhirat kelak, akan ditempatkan bersama para anbiya dan para syuhada. (al-Tarmidzi: 1209)

Amat mengecewakan jika anda mengamalkan doa-doa pelaris beserta ayat-ayat suci Al-Quran hanya ketika melakukan perniagan mereka sahaja, tetapi amalan-amalan wajib lain ditinggalkan. Bagaimana nak maju dalam perniagaan jikalau macam ni? Jadi jangan tinggalkan yang wajib untuk mendapatkan rahmatNya.

Sumber Rujukan:

5M Yang Penting Dalam Perancangan Perniagaan

Bagi anda di luar sana yang memang serius untuk mengusahakan perniagaan, perlu ambil tahu berkenaan 5M ini. Sangat penting untuk anda mempunyai perancangan perniagaan berikut, bagi memastikan segala urusan berkaitan perniagaan dapat dijalankan dengan lebih lancar dan berkesan.

1. Manpower (Tenaga Kerja)

Ini sangat penting. Anda perlu tahu siapakah yang akan membantu anda untuk mengusahakan perniagaan tersebut. Adakah anda mempunyai rakan kongsi, pekerja mahupun ahli keluarga yang akan membantu anda nanti? Atau anda cuma melakukan kesemuanya sendiri?

Penting untuk anda mengetahui semua ini agar anda dapat menyusun strategi yang terbaik untuk membangunkan perniagaan anda.

2. Machinery (Jentera)

Jangan ini machinery atau jentera ini hanya digunakan untuk perniagaan besar sahaja. Kalau melakukan perniagaan melalui internet, anda juga memerlukan jentera sendiri. Laptop dan telefon bimbit, itulah jentera anda.

Anda perlu mengetahui jentera apa yang anda gunakan agar anda dapat gunakan dengan sebaik mungkin.

3. Material (Bahan)

Anda perlu kenal pasti terlebih dahulu apa yang ingin anda jual. Sebagai contoh, anda ingin menjual pakaian sekolah. Jadi anda harus tahu dari mana anda ingin dapatkan pakaian sekolah tersebut. Jenis kain yang bagaimana yang sesuai untuk pakaian sekolah?

Dari situ anda dapat mengenal pasti setiap proses yang terlibat dalam perniagaan anda sekaligus merancang strategi untuk melancarkan urusan perniagaan anda.

4. Money (Wang)

Wang yang dimaksudkan disini tentulah modal perniagaan. Untuk memastikan perniagaan anda itu terus berdaya saing, anda perlu mengawal aliran keluar masuk wang anda dengan teliti.

Pastikan anda membuka akaun lain khas untuk perniagaan anda tidak kiralah sekecil mana pun perniagaan tersebut. Ini bagi memastikan anda tidak tersalah guna wang perniagaan untuk tujuan peribadi.

5. Methodology (Cara Kerja)

Cara kerja ini melibatkan daripada sekecil-kecil perkara sehinggalah ke perkara-perkara besar. Buat satu carta aliran untuk menyelesaikan sesuatu tugasan. Bagi mereka yang pernah bekerja pasti tahu tentang carta aliran tugas ini bukan?

Ia akan memudahkan anda mahupun pekerja untuk mengetahui apa tindakan mereka untuk menyelesaikan sesuatu tugasan itu.

Nampak Simple, Tapi 5M Perlu Dalam Perancangan Perniagaan

Walaupun perkara-perkara di atas nampak remeh, tetapi inilah yang akan mempengaruhi perjalanan perniagaan anda nanti. Jadi anda haruslah memberi perhataian kepada perkara-perkara tersebut.

Sumber Rujukan: Saudagar2U

Bad Marketing is Good Marketing – Perlukah Cipta Publisiti Murahan Untuk Trending?

Neelofa dikecam teruk oleh netizen kerana memilih kelab malam untuk aktiviti pelancaran tudung terbaru dan menyambut ulang tahun kelahirannya pada masa yang sama. Menurutnya, kelab malam itu dipilih kerana sesuai dengan tema dan bajet acara yang dianjurkannya.

Rasanya tak perlu kami share video tarian di kelab malam tersebut, kerana kami pasti anda sudah tonton.

Menerusi temu bual bersama BH Online, beliau berkata “Saya membuat keputusan untuk tidak mempedulikan lagi kritikan orang ramai berhubung mana-mana perkara, yang penting saya tahu apa yang dilakukan. Lokasi dipilih sesuai dengan tema selepas menyenarai pendek beberapa tempat. Kalau pilih tempat lain, saya perlu keluarkan wang lapan kali ganda bagi memenuhi kehendak tema.”

“Sampai bila pun takkan habis kalau terus melayan kecaman netizen. Jadi tahun ini, saya memilih untuk tidak ambil peduli lagi kata-kata orang,”

Ya, Neelofa boleh dikatakan berjaya untuk memperkenalkan koleksi tudung barunya kali ini kerana hampir semua orang secara sedar atau tidak telah melakukan marketing percuma untuk beliau di media sosial.

Viral Sebab Bad Marketing

Jadi betul ke bad marketing is a good marketing? Ini pandangan salah seorang netizen, Fathiah AB mengenai isu yang tengah hangat trending.

Silakan terus berpegang pada prinsip tu kalau rasa benda tu baik dan bagus untuk bisnes. Tapi kena ingat, kita orang Islam. Marketing kita bukan berakhir kat sini je. Bukan semata di dunia. Tapi berpanjangan, di bawa ke akhirat sana.

Bad is still bad. Masakan boleh dicampur yang haq dan yang batil. Terang lagi bersuluh. Contohnya ada orang tu puasa, tapi berbukanya dengan arak. Nonsense kan?

Sebab berpegang pada prinsip kat atas tu la, maaf cakap, ramai orang kita buat benda bodoh dan melanggar hukum hanya kerana alasannya “MARKETING”. Come on la. Kau pilih berniaga sebab katanya ikut sunnah Nabi. Then, time buat marketing kau campak mana sunnah Nabi tu?

Tapi ye la. Yang bersuara ni bukan orang ada-ada. Bisnes pun kecik je, jadi dropship bukan founder. Income seribu pun belum tentu. Nak lawan orang yang income juta-juta, siap jadi duta.

“Marketing teruk pun, dia dah jutawan. Kau ado?”

“Memang kau ni spesis dengki tengok bangsa sendiri berjaya ek? Melayu memang nak jatuhkan Melayu je kan”

“Bisnes dia, duit dia. Biar dia la nak buat apa pun. Dia ada susahkan kau ke? Dia siap tolong ramai orang lain berjaya. Bantu sekolah tahfiz, anak yatim. Kau tu busuk hati sebenarnya”

Itu antara skrip yang biasanya keluar untuk membela “bad marketing”. Sedih kan? Kita selalu pandang kekayaan seseorang sebagai sebuah kejayaan. Hingga kita lupa soal keberkatan.

Tanpa sedar, benda tu boleh jadi istidraj pada dia. Juga pada kita. Kekayaan yang bawa kepada kelalaian. Makin kaya, makin disanjung, makin merapu marketing yang diguna.

Satu je la nak pesan. Untuk aku dan kau semua. Kalau kita ni tak mampu nak dakwah orang kepada agama. Jangan pulak kita ni bawa fitnah kepada agama.

Sementara itu, pendakwah dan penulis, Pahrol Mohd Juoi turut mengulas bahawa promosi untuk perniagaan tidak salah, kerana perniagaan sangat digalakkan dalam Islam. Tetapi promosi jangan sampai melanggar syariat dan akhlak, itu dilarang oleh Islam. Niat tidak menghalalkan cara.

Walaupun mungkin kaedah itu publisiti yang unik dan bakal melariskan jualan produk tetapi apa gunanya semua itu jika Allah tidak redha dan tercabut keberkatan perniagaan.Kita dambakan kualiti rezeki bukan semata-mata kuantitinya. Sedikit yang mengingatkan lebih baik daripada banyak yang melalaikan.

Katanya lagi,  yang kita kejar ialah kaya jiwa berbanding kaya harta… namun jika diberi kaya jiwa dan kaya harta itulah yang terbaik untuk kita. Kaya jiwa itu ketenangan. Kaya harta itu kesenangan. Jangan sekali-kali cuba membeli ketenangan dengan kesenangan. Kita tidak akan mampu. Kita akan tertipu!

Kredit: Pahrol Mohamad Juoi, Fathiah AB

Matlamat Tak Menghalalkan Cara

Oleh itu, kita disaran supaya menjauhkan diri daripada perkara yang haram. Malah, perkara yang syubhah atau samar-samar samada haram atau tidak pun kita disarankan untuk meninggalkannya.

Banyak lagi cara pemasaran yang berkesan, sebagai contoh Neelofa telah membuktikan beliau seorang usahawan yang berjaya dengan terkenal dengan menjadi 11 Rakyat Malaysia Yang Tersenarai Dalam Forbes 30 Bawah 30 Asia dan Neelofa Dilantik Sebagai Pengarah Bebas Baru AirAsia. Makin Tinggilah Saham Neelofa!

Lebih manis kalau dikenali dengan cerita-cerita yang baik supaya boleh dijadikan teladan oleh pengikut sosial media beliau yang berjuta itu.

12 Punca Orang Berniaga Susah Dapat Loan Beli Rumah

Pandai cari duit tak semestinya pandai urus duit.

Ramai usahawan yang berjaya buat sales, sehingga beratus ribu sebulan terutamanya yang ada bisnes online. Maklumlah semakin ramai pandai dalam pemasaran melalui Facebook.

Namun ramai bila apply pembiayaan atau loan untuk beli rumah kena reject dengan bank.
Ramai yang mengeluh, merintih, menyalahkan bank.

Baiklah. Jangan sedih. Lebih baik kita kenal pasti punca kenapa pinjaman kita gagal:

  1. Dokumen perniagaan dan perbelanjaan carca marba.
  2. Dokumen pendapatan individu carca marba.
  3. Kedekut nak hire staff untuk urus dokumen-dokumen penting perniagaan & individu.
  4. Tak ambil tahu dokumen-dokumen penting yang bank minta.
  5. Tak nak keluar modal untuk labur kepada sistem accounting syarikat supaya transaksi perniagaan lebih teratur.
  6. Tak bina REPO dengan bank.
  7. Tak bina REPO dengan MORTGAGE BROKER yang lebih faham untuk bantu usahawan liase dgn pihak bank luluskan pinjaman.
  8. Tak hantar borang CUKAI / Tak bayar CUKAI.
  9. Tak faham tentang Debt Service Ratio (DSR).
  10. Pinjaman kereta MEWAH selalu merosakkan DSR usahawan.
  11. Tak faham tentang CCRIS.
  12. Tak faham tentang CTOS.

Semoga belajar sesuatu.

Artikel ini diolah oleh MajalahLabur dari posting asal Mak Jerung, yang selalu memberi nasihat kewangan.

Wan Zaleha Frozen

Ini 7 Cara Dapatkan Modal Untuk Bisnes. Usahawan Usah Gadai Tanah Mak Ayah!

Walaupon ini zaman BR1M, namun semakin banyak kita dapat lihat usahawan-usahawan kecil Bumiputera yang membangun dari ‘zero to hero’. Nak jadi hero perlu ada modal. Salah satu cabaran kepada usahawan kita adalah modal. Memang modal bukan segalanya tapi merupakan salah satu faktor penyumbang yang boleh mempercepatkan perkembangan bisnes.

Logiknya Bumiputera perlukan modal yang efektif untuk berniaga. Mahu buka bisnes bernilai RM50,000 perlu ada wang tunai RM150,000.  RM50,000 untuk bisnes, bakinya untuk pengurusan, pemasaran dan modal menghadapi pelbagai masalah dalam perniagaan.

“Usahawan tak payahlah gadai tanah mak ayah semata-mata nak bisnes atau pinjam ‘Ah Long’ untuk buka kedai”

Mana nak dapat modal banyak tu?

Ada banyak saluran bantuan yang boleh kita cuba.
Yang penting kita cuba.

Sokongan Kewangan Untuk Perusahaan kecil dan Sederhana di Malaysia

Perusahaan kecil dan sederhana (IKS) di Malaysia memainkan peranan yang sangat penting terhadap pertumbuhan ekonomi Malaysia, di mana pertumbuhan dalam negara kasar (growth of domestic product) pada tahun 2016 ialah sebanyak 37 % dan dijangka meningkat kepada 38% pada tahun 2017.

Seiring dengan sumbangan kepada pertumbuhan dalam negara kasar, maka IKS menjadi sebuah industri yang menyumbang kepada pengurangan kemiskinan, mencipta peluang pekerjaan kepada masyarakat dan membantu mengurangkan kemiskinan.

Sejajar dengan kepentingan IKS kepada pertumbuhan ekonomi dan social di Malaysia, maka tahun 2017 telah diisytiharkan sebagai “Startup and SME Promotion Year”. Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM75 juta untuk program di bawah Pelan Induk IKS, manakala sebanyak RM15 bilion untuk pelbagai skim di bawah Syarikat Kewangan Pembiayaan Perniagaan (SJPP).

Berdasarkan kepada usaha kerajaan untuk menggalakkan IKS di Malaysia, peluang ini sepatutnya menjadi pemangkin kepada para usahawan IKS untuk melabur kepada pertumbuhan perniagaan mereka.

Sebelum itu, Fahamkan Maksud Perusahaan Kecil & Sederhana:

Mesyuarat Majlis Pembangunan PKS Kebangsaan ke-14 pada bulan Julai 2013 telah meluluskan definisi baharu PKS yang merangkumi semua sektor iaitu perkhidmatan, pembuatan, pertanian, pembinaan dan perlombongan & pengkuarian.

Jumlah jualan tahunan dan bilangan pekerja sepenuh masa adalah dua kriteria yang digunakan bagi menentukan definisi dengan menggunakan asas “ATAU” seperti berikut:

  • Bagi sektor pembuatan, PKS ditakrifkan sebagai firma yang mempunyai jualan tahunan tidak melebihi RM50 juta ATAU bilangan pekerja sepenuh masa tidak melebihi 200 orang.
  • Bagi sektor perkhidmatan dan sektor lain, PKS ditakrifkan sebagai firma yang mempunyai jualan tahunan tidak melebihi RM20 juta ATAU bilangan pekerja sepenuh masa tidak melebihi 75 orang.

Sumber : SME Corp

Artikel ini akan menyenaraikan beberapa program bantuan kewangan yang telah diwujudkan oleh kerajaan yang dapat membantu usahawan IKS mengembangkan perniagaan mereka serta membantu individu-individu yang baru hendak memulakan perniagaan.

Bentuk bantuan kewangan ini juga pelbagai dan kebanyakannya tidak melibatkan penjamin, tidak memerlukan cagaran, boleh distruktur mengikut projek dan risiko yang rendah.

1. Soft Loan Schemes for Service Sector (SLSSS)

oleh Malaysia Industrial Development Finance Berhad (MIDF)

Program ini menyediakan bantuan pembiayaan untuk:

  • Syarikat baru – mencipta usahawan dalam bidang perkhidmatan yang baru;
  • Pengembangan / menaik taraf / pemodenan / kepelbagaian bagi penyedia perkhidmatan sedia ada ke dalam aktiviti nilai ditambah yang lebih tinggi dan meningkatkan produktiviti dan kecekapan dalam penyampaian perkhidmatan.
  • Kriteria untuk memohon: Syarikat yang berdaftar di bawah Akta Syarikat 1965, 60% ekuiti oleh rakyat Malaysia, mempunyai premis yang sah.
  • Jumlah pembiayaan sehingga RM 5 juta dan kadar faedah untuk IKS ialah 4.0%.
  • Website dan nombor telefon: www.midf.com.my / 603 – 2173 8888

2. Soft Loan for SMEs (SLSME)

oleh Malaysian Industrial Development Finance Berhad (MIDF)

Program ini memberikan bantuan terhadap projek, aset tetap dan pembiayaan modal kerja kepada syarikat yang baru bermula dan syarikat yang telah sedia wujud. Selain itu ianya juga membantu IKS yang beroperasi di premis yang tidak berlesen untuk memindahkan operasi mereka ke tapak atau premis yang sah.

Kriteria untuk memohon:

  • Syarikat yang berdaftar di bawah Akta Syarikat 1965, 60% ekuiti oleh rakyat Malaysia, mempunyai premis yang sah.Jumlah pembiayaan:
  • Projek: jumlah pembiayaan sehingga RM5 juta
  • Aset tetap: jumlah pembiayaan sehingga RM 5 juta
  • Pembiayaan modal kerja: jumlah pembiayaan sehingga RM 3 juta
  • Perkakasan dan perisian Teknologi maklumat: pembiayaan sehingga RM 500,000
  • Kadar faedah ialah sebanyak 4.0%
  • Website dan nombor telefon: www.midf.com.my / 603 – 2173 8888

3. Bumiputera Enterprise Enhancement Programme (BEEP)

oleh SME Corporation Malaysia (SME Corp. Malaysia)

Program ini diwujudkan bertujuan untuk membangunkan usahawan IKS Bumiputera yang mempunyai potensi di seluruh Malaysia. Melalui program ini, usahawan IKS Bumiputera yang terpilih akan diberikan pakej yang komprehensif merangkumi bantuan kewangan dan khidmat nasihat.

Kriteria untuk memohon:

  • Berdaftar di bawah Akta Syarikat 1965 / Pendaftaran Perniagaan 1956
  • Memenuhi kriteria IKS
  • 100% dimiliki oleh Bumiputera
  • Mempunyai lesen premis perniagaan yang sah
  • SCORE (minimum 1 bintang) atau MCORE (Tahap minimum 2)
  • Telah beroperasi sekurang-kurangnya 6 bulan
  • Jumlah pembiayaan ialah 50% daripada jumlah projek atau sehingga RM500,000
  • Website dan nombor telefon: www.smecorp.gov.my / 603 – 2775 6000

4. Business Start-Up Fund (BSF)

oleh Malaysian Technology Development Corporation (MTDC)

Program ini bertujuan untuk menggalakkan dan memudahkan pertumbuhan usahawan teknologi dan syarikat yang baru memulakan perniagaan.

Kriteria untuk memohon:

  • Syarikat yang berdaftar di bawah Akta Syarikat 1965
  • Minimum 70% ekuiti dimiliki oleh seorang usahawan Malaysia atau sekumpulan usahawan
  • Teknologi yang dicadangkan untuk dikomersialkan mestilah dari salah satu Kluster Teknologi Keutamaan
  • Produk mestilah penting dalam pembaharuan / inovasi.Jumlah pembiayaan:
  • Pembiayaan fleksibel melalui Nota Pertukaran (CN) dan / atau Saham Keutamaan maksimum sebanyak RM5.0 juta atau 90% daripada kos projek yang diiktiraf atau yang mana lebih rendah.
  • Tempoh bayaran balik CN dari bulan pertama tahun ke 4 secara bulanan dalam tempoh 5 tahun.
  • Website dan nombor telefon: www.mtdc.com.my / 603 – 2172 6000

5. Rural Economy Funding Scheme (SPED)

oleh Bank Kerjasama Rakyat / SME Bank

Program ini menyediakan pembiayaan bagi usahawan IKS luar bandar dalam bidang pembuatan, perkhidmatan, pertanian dan pelancongan luar bandar.

Kriteria untuk memohon:

  • Perniagaan adalah 100% milik Bumiputera
  • Perniagaan didaftarkan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia
  • Memperoleh lesen perniagaan daripada Pihak Berkuasa Tempatan
  • Keutamaan bagi perniagaan yang terletak di kawasan luar bandar
  • Usahawan terlibat dalam perniagaan secara sepenuh masa
  • Premis perniagaan dipisahkan dari premis kediaman.
  • Sekiranya premis perniagaan ditubuhkan di atas tanah yang tidak dimiliki oleh pemohon, persetujuan pemilik tanah hendaklah diperoleh dan kelulusan dari Pihak Berkuasa Tempatan / ‘Pentadbiran Tanah Daerah’ (bagi tanah milik Kerajaan)
  • Usahawan atau syarikat tidak pernah memperoleh pembiayaan daripada bank atau institusi kewangan lain dan pembiayaan lain yang melebihi RM250,000.00 (tidak termasuk pembiayaan untuk rumah pertama). Walau bagaimanapun, pembiayaan SPED masih boleh digunakan jika pembiayaan tersebut telah dibayar sekurang-kurangnya 75%
  • Pemohon tidak berusia lebih 60 tahun.Jumlah pembiayaan:
  • RM20,000.00 sehingga maksimum RM250,0000.00 (untuk usahawan yang beroperasi kurang dari 3 tahun)
  • RM20,000.00 sehingga maksimum RM500,000.00 (untuk usahawan yang beroperasi lebih dari 3 tahun)
  • Website dan nombor telefon: www.smebank.com.my / 603 – 2615 2020 dan www.bankrakyat.com.my / 1 – 300 – 88 – 12265

6. Skim Pembiayaan Mudah Jaya (SPiM)

oleh Majlis Amanah Rakyat (MARA)

Skim ini menyediakan kemudahan pembiayaan kewangan kepada usahawan Bumiputera di Malaysia.

Kriteria untuk memohon:

  • Warganegara Malaysia bertaraf Bumiputera yang berusia 18 tahun ke atas
  • Berpengalaman / berpengetahuan dalam bidang perniagaan yang diceburi
  • Mempunyai lesen / permit / surat kebenaran daripada pihak berkuasa untuk menjalankan perniagaan tersebut
  • Dapat menyumbangkan modal sendiri tidak kurang 10% daripada kos projek
  • Usahawan hendaklah melibatkan diri sepenuh masa dalam perniagaanJumlah pembiayaan:
  • Syarikat Milikan Tunggal/Perkongsian : RM 250,000.00
  • Syarikat Sendirian Berhad : RM 500,000.00
  • Website dan nombor telefon: mara.gov.my / 603 – 2613 2000

7. Micro Enterprise Fund (MEF)

oleh Bank Negara Malaysia (BNM)

Program ini diwujudkan untuk menyediakan akses berterusan terhadap pembiayaan kewangan terutamanya untuk IKS.

Kriteria untuk memohon:

  • Warganegara Malaysia
  • Ahli koperasi / Persatuan Penjaja dan Penjaja
  • Pemilik tunggal, perkongsian, syarikat sendirian berhad
  • Berusia 18 tahun dan tidak melebihi 65 tahun apabila tempoh pembiayaan berakhir
  • Menetap di kawasan operasi perniagaan
  • Jumlah pembiayaan dari RM 1,000 sehingga RM 50,000
  • Website dan nombor telefon: www.bnm.gov.my / 603 – 2698 8044

Ramai tak tahu sebenarnya banyak lagi program-program yang telah diwujudkan untuk membantu para usahawan IKS untuk terus mengembangkan perniagaan mereka dan meneruskan kelestarian dalam perniagaan yang diceburi.

Penulis : Yusmani Mohd Yusoff

10 Perbezaan Syarikat Sendirian Berhad (Sdn Bhd) & Enterprise

Kini ramai yang berbisnes mula sedar kepentingan untuk mendaftarkan perniagaan masing-masing dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) termasuklah pemandu Uber, Grab dan yang berniaga secara online di rumah. Tetapi masih ramai yang tidak pasti, nak daftar atas nama ENTERPRISE atau SDN. BHD?

Apakah beza SDN BHD dengan ENTERPRISE?

Pemilikan & Modal

1. Sdn Bhd dipanggil SYARIKAT manakala Enterprise dipanggil perniagaan dan ia cuma lesen-berniaga yang dikeluarkan oleh SSM.

2. Sdn Bhd boleh mempunyai kumpulan pemegang saham & kumpulan pengarah manakala Enterprise tidak ada.

3. Pemilik Sdn Bhd (pemegang saham terbesar) boleh memilih untuk tidak terlibat secara langsung dalam pengurusan syarikat manakala pemilik Enterprise bertanggungjawab sepenuhnya.

4. Sdn Bhd mendapat akses modal tidak terhad (saham syarikat boleh ditambah pada bila-bila masa) manakala Enterprise terhad.

Pengendalian

5. Pengurusan Sdn Bhd dibantu oleh Setiausaha Syarikat (Company Secretary) manakala Enterprise tidak perlu.

6. Nama syarikat Sdn Bhd boleh ditukar manakala Enterprise tidak boleh.

Keuntungan & Risiko

7. Syarikat Sdn Bhd dan pemiliknya (pemegang saham) adalah entiti berbeza. Keuntungan yang diperolehi adalah milik syarikat manakala pemilik Enterprise berhak ke atas kesemua keuntungan.

8.  Jika bankrap, pemilik Sdn Bhd tidak terjejas manakala bank boleh menarik harta benda pemilik Enterprise.

9. Kematian pemilik dalam syarikat Sdn Bhd tidak menjejaskan bisnes manakala bisnes akan tamat bagi Enterprise.

Cukai

10. Cukai Sdn Bhd dikira atas syarikat (kadar cukai 19%-24% atas pendapatan bercukai) manakala cukai Enterprise dikira bawah cukai pendapatan individu (sehingga 28%) *tertakluk kepada perubahan yang dibuat oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN)

Contoh:

Enterprise A
Enterprise B
Enterprise C

Katakan anda memiliki 3 pendapatan perniagaan Enterprise, pengiraan cukai adalah di bawah 1 pengiraan cukai individu yang sama.

Diharapkan panduan ringkas ni dapat memberi idea kepada mereka yang sedang memikirkan perniagaan jenis apa yang patut didaftarkan.

Dapatkan info terkini di laman Facebook Suruhanjaya Syarikat Malaysia.