5 Kesilapan Kewangan Yang Biasa Dilakukan Golongan Belia

Apabila anda sudah menginjak usia 30 tahun, anda seharusnya matang dan bijak dalam melakukan perancangan kewangan anda. Ada yang kata kehidupan bermula ketika usia 40 tahun, namun pada usia 30 tahun adalah merupakan fasa yang kritikal yang akan menunjukkan samada kita ini matang dalam perancangan kewangan atau pun tidak.

Namun begitu, masih ramai yang melakukan kesalahan yang sebenarnya boleh dielakkan. Semoga kita semua dapat menjauhkan diri daripada kesalahan berikut.

Kesalahan 1: Salah Guna Kemudahan Kad Kredit

Siapa yang tak bangga bila dapat kad kredit pertama? Ada yang berbangga sampai memberitahu semua orang, berapa jumlah had kad kredit yang dimilikinya.

Namun kita harus tahu, bahawa kad kredit jika tidak digunakan dengan sebaiknya akan menjadi beban kepada kita di masa akan datang. Mana taknya, asyik swipe saja untuk semua perkara – kemudian hanya bayar minimum saja setiap bulan.

Kalau nak tahu cara yang sebetulnya, jemput baca 7 Cara Penggunaan Kad Kredit Yang Menguntungkan.

Kesalahan 2: Tidak Memiliki Rumah

Aset merupakan satu perkara yang penting apabila kita menginjak usia 30 tahun. Sekurang-kurangnya kita harus berusaha untuk memiliki aset tetap seperti rumah, tanah atau emas. Aset ini mempunyai nilai yang akan bertambah dari semasa ke semasa.

Namun kebanyakan daripada kita yang melakukan kesalahan dengan menambah liabiliti pula, seperti membeli kereta, telefon bimbit terbaru dan pakaian berjenama.

Biasa dengar pepatah “We buy things we don’t need with money we don’t have to impress people we don’t like“?

Bagi mereka yang memerlukan bantuan, cuba renung-renungkan Bagaimana Membezakan Antara Keperluan Dan Kehendak?

Kesalahan 3: Tidak Mempunyai Simpanan

Simpanan adalah penting dan kita disarankan untuk mempunyai sekurang-kurangnya 3 sehingga 6 bulan gaji bulanan sebagai duit simpanan kecemasan. Namun menurut statistik yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM), 3 daripada 4 rakyat Malaysia tidak mempunyai simpanan RM1,000 yang boleh digunakan ketika berlakunya kecemasan.

Bukan untuk kecemasan saja, kita juga perlu ada simpanan untuk perbelanjaan tahunan seperti memperbaharui cukai jalan dan Takaful kenderaan, simpanan untuk pergi berjalan-jalan dan banyak lagi.

Cuba tengok 5 Jenis Tabung Simpanan Anak Muda Perlu Ada.

Kesalahan 4: Bergantung Kepada Satu Pendapatan Sahaja

Di zaman sekarang yang semakin mencabar, kita tidak boleh bergantung kepada hanya satu punca pendapatan sahaja. Jika ditakdirkan kita dibuang kerja, maka habislah kita. Simpanan pun tiada, pendapatan pun tiada.

Rajin-rajinlah membuat pendapatan sampingan, bagi yang tak tahu caranya boleh baca 10 Idea Menyeronokkan Untuk Menjana Pendapatan Mengikut Personaliti.

Kesalahan 5: Menangguhkan Pengambilan Takaful

Kita sepatutnya mengambil Takaful seawal yang mungkin atau apabila kita mula bekerja. Ianya ibarat seperti simpanan, cuma yang membezakannya ialah kita tidak dapat mengeluarkan duit simpanan tersebut hanya apabila terjadinya kejadian yang tidak diingini seperti kemalangan, sakit dan sebagainya.

Malah lagi awal kita mengambil Takaful, lagi murah bayaran bulanan yang perlu kita bayar. Ambil tahu berkenaan 4 Kepentingan Takaful atau Insurans Hayat yang Golongan Muda Perlu Tahu.

This image has an empty alt attribute; its file name is assidq_300x250px_bm01.jpg



Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka merupakan Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend