5 Tempat Ke Mana Duit Gaji Rakyat Malaysia Sering Dihabiskan Setiap Bulan

Sebab Duit Sering Habis

Bila hujung bulan, pasti ramai yang terpaksa berdepan situasi baki di dalam akaun bank yang hanya tinggal bawah RM100. Malah, ada juga yang lebih teruk iaitu belum sampai tengah bulan baki tinggal RM50.

Berdasarkan tinjauan kami, berikut merupakan 5 sebab utama mengapa ramai di antara anak muda yang kering duit setiap hujung bulan.

5 Sebab Duit Sering Habis Setiap Bulan

#1. Mamak

Nak salahkan mamak pun tak boleh juga, kita tu yang suka sangat melepak. Mentang-mentang banyak kedai mamak beroperasi 24 jam, kalau boleh nak lepak lama-lama dekat kedai mamak. Patutlah asyik penuh je restoran mamak kan? Harga takdelah murah mana.

Roti canai – RM1.20
Mee goreng mamak – RM5.00
Teh tarik – RM1.80
Ais kosong – RM0.40

Nak lepak dengan kawan-kawan seminggu sekali di kedai mamak tu logik lagi, tapi kalau hari-hari nak lepak sini, berjam-jam pula tu, air pun minum 3-4 round, memang cari nahas namanya.

#2. Smartphone & Gajet

Menurut kajian Gfk, jualan smartphone di Malaysia mencecah RM6.8 bilion (Mac 2016 – Feb 2017). Suatu jumlah yang nampak besar demi memenuhi keperluan pengguna dan kepesatan kelajuan internet di Malaysia.

Ada di antara kita gaji tak berapa besar, tetapi tiap kali ada model telefon baru keluar; mulalah rasa gelisah. Gaji bulanan baru RM2,500, model iPhone terbaru RM3,500 – sanggup tu nak swipe kad kredit semata-mata nakkan gajet yang terbaru. Bulan-bulan sedap je bayar minima 5%, memang sekejap lah cecah kredit limit tu.

Inilah yang orang sebut sebagai biar papa, asal bergaya. Sanggup makan Maggi hari-hari, asalkan gajet terkini ada untuk ditayang. Yang paling tak tahan, telefon mahal berharga ribuan ringgit, tapi kredit pun takde!

#3. Kopi Mahal & Starbucks

Lagi satu masalah kebanyakan orang kita adalah suka melepak tempat mahal, seolah-oleh bergaji 5 angka setiap bulan. Kalau melepak sambil bincang bisnes tu ok lagi, ini sembang kosong je.

Harga kopi ice blended – RM14.

Tak salah kalau kita hadkan minum kopi mahal sebulan sekali, tapi kalau seminggu sampai 3-4 kali, apa kes?

#4. Keahlian Gymnasium

Selepas sibuk bekerja, maka gymnasium adalah di antara tempat popular selepas waktu pejabat. Dengan berimpikan badan yang fit dan sado, senanglah nanti nak jadi model atau artis. Ops, jangan marah, gurau je.

Yuran keahlian – RM150 sebulan.

Dengan yuran keahlian menelan belanja beratus ringgit setiap bulan, last-last perginya seminggu sekali je. Tapi tahukah anda, keahlian gym ni biasanya paling laris bila hujung tahun. Time tu lah ramai orang berazam nak kurus, jadi terpaksalah jadi ahli gym sebab nak kurus sebagai azam tahun baru.

Padahal, boleh sahaja workout di rumah, lebih jimat.

#5. Beli Belah di Lazada

Laman e-commerce seperti Lazada semakin mencuri perhatian (dan juga wang) orang ramai.

Mengikut satu kajian Lazada berada di ranking pertama diikuti Zalora and 11 Street.

Maklumlah iklan Lazada berada merata-rata tempat. Nak pula dengan strategi mereka yang suka beri baucar diskaun, ditambah pula dengan kemudahan penghantaran percuma ke pejabat atau pun ke rumah, memang begitu mudah dan menjimatkan petrol dan masa daripada kita bersesak ke pusat membeli-belah.

Memang tak dinafikan harga yang ditawarkan di laman e-commerce seperti Lazada kebiasaannya lebih murah jika dibandingkan di kedai-kedai biasa dan juga pasaraya besar.

Kalau untuk penjimatan takpelah juga, tetapi kalau dah setiap minggu klik button “ADD TO CART” boleh menjadi ketagihan yang berbahaya kepada dompet. Mana taknya, dengan beberapa klik boleh terus buat pembayaran, dan pesanan telah disahkan…Tahu-tahu je barang sampai.

Sedar tak sedar, banyak duit habis telah habis di sini.

Kurangkan Perbelanjaan ATAU Tambahkan Simpanan

Kenalpasti perbelanjaan yang tidak diperlukan dan terus tinggalkannya. Duit lebih tu eloklah dibuat simpanan sebagai modal untuk melabur. Tak salah nak reward diri sendiri sebulan sekali, itu pun kalau berjaya kurangkan perbelanjaan dan ada duit lebih sikit untuk  dibelanjakan.

Komen

komen