Hutang Kereta Menjerat ke Neraka Kewangan

Ramai mungkin terlepas pandang terutamanya golongan muda yang baru berkerjaya, dan tak kurang pula golongan pertengahan yang baru nak stabil peribadi dan keluarga. Kereta “mampu beli” yang mereka beli dan pandu akhirnya membawa mereka ke #nerakakewangan.

Ini kerana mereka hanya “MAMPU BELI” namun tidak “MAMPU BELA” dan akhirnya menjadi tidak “MAMPU MILIK”.

Senarionya :

Adam (bukan nama sebenar) seorang graduan yang baru bekerja dan menjawat jawatan eksekutif muda di sebuah bank terkemuka dengan gaji permulaan RM2500 sebulan. Kerana sudah berkerja Adam merasakan wajib membeli sebuah kereta dan dengan jawatan yang disandang, kereta tempatan bukanlah menjadi pilihan Adam. Lalu Adam memilih membeli sebuah kereta Toyota Vios supaya bila reunion atau balik kampung Adam tak rasa kalah.

Gaji bersih Adam : RM 2500
Ansuran kereta : RM 850 bulanan
Kos Total Penyelenggaran: RM 1169

Baki lebihan gaji : RM 481
Anggaran duit makan : RM300
Baki dalam tangan : RM181

Dengan RM181 sahaja baki bulanan, Adam mula rasa bersalah kerana tak mampu beri mama dan papanya duit belanja . Ini pun nasib baik Adam masih tinggal di rumah ibu bapanya. Bagaimana pula jika Adam perlu membayar sewa? Kos di atas juga tanpa ditolak kos harian lain-lain( miscellaneous) .

Hujung tahun ni Adam akan berkahwin, Adam rasa balance RM181 tu kalau kumpul pun tak kan hasilkan RM20,000 sampai hujung tahun nanti. Jadi Adam sudah berkira-kira untuk buat Pinjaman Peribadi dengan bank untuk urusan perkahwinan.

Satu hari seseorang telah datang dan mempromosi kad kredit kepada Adam dengan menjual idea ” setiap orang perlu ada at least satu kad kredit untuk kecemasan encik. ” Adam terfikir yang memang duit tunai dia pon tak banyak, jadi Adam setuju mohon satu kad kredit. Sayangnya, tanpa bimbingan dan cetek ilmu kewangan , Adam tidak sekadar menggunakan Kad Kredit waktu KECEMASAN, namun Adam menggunakannya mengikut PERASAAN.

Ini belum lagi cerita tentang keperluan asas kewangan seperti Perlindungan Takaful dan Simpanan berkala. Pelaburan untuk hari tua pula bila nak mula?
Kemampuan beli rumah? Tak tau lah celah mana Adam nak selongkar!

Adam hanya pandu, pandu dan pandu selesa kereta Vios nya… Sehingga satu saat Adam mula terasa bahangnya.. Ya… bahang api… #nerakakewangan ….

Nota kaki;
Kos total penyelenggaraan di atas adalah termasuk semua kos penggunaan kereta yang dikira berdasarkan jumlah tahunan dan dibahagikan kepada nilai bulanan. Ini adalah kos tersembunyi yang jarang sekali kita sedari dan buat persediaan ketika kita membuat perancangan dan pemilihan membeli sesebuah kenderaan. Huraian sila rujuk gambar.

Kredit: Hasni Liana Hj Ahmad 


Ilmu di atas diperolehi dalam seminar Bijak Merancang Wang (BMW) yang dianjurkan oleh Tuan Afyan Mat Rawi. Itu baru satu saja contoh, dan ada banyak lagi contoh lain yang akan membuatkan kita sentap dan insaf.

Di dalam Seminar BMW ini, anda akan belajar bermacam-macam ilmu berkaitan kewangan yang lain daripada yang lain. Modul-modulnya adalah seperti berikut:

  1. Aliran Tunai / Cash Flow
  2. Penyata Nilai Bersih / Networth Statement
  3. Simpanan / Savings
  4. Perlindungan Kewangan / Takaful / Protection
  5. Pelaburan / Investment
  6. Penyucian / Purification
  7. Pembahagian / Distribution

Dapatkan juga eBook 30 Tips Bijak Merancang Wang

TAJUK MENARIK DALAM EBOOK

Pelajari konsep-konsep teras dalam pengurusan kewangan dengan ebook ini.

Aliran Tunai Kewangan Cash Flow

Merupakan asas dalam perancangan kewangan yang meliputi aspek pendapatan dan perbelanjaan melalui formula I-E=S supaya perbelanjaan tidak melebihi pendapatan setiap bulan dan tahun.

Nilai Bersih Aset Nett Worth

Formula A>L supaya dapat menyediakan aset dan dana yang cukup untuk menghadapi masa hadapan serta hutang yang terkawal supaya ia tidak membebankan hari tua kelak.

Simpanan Kewangan Saving

Jika seseorang itu gagal untuk menguruskan simpanannya dengan baik, agak sukar untuk dia mengurus instrumen-instrumen kewangan yang lain.

Perlindungan Kewangan Protection

Dalam kita bekerja untuk memperoleh pendapatan, dan menghasilkan aset, kita seharusnya untuk memastikan kedua-duanya itu dilindungi. Di sinilah fungsi perlindungan melalui takaful.

Pelaburan Kewangan Investment

Inflasi akan menurunkan nilai aset kita. Jadi, di sini perlunya untuk seseorang itu untuk membuat pelaburan sekurang-kurangnya untuk melawan inflasi.

Banyak Lagi Others

Pelbagai lagi topik menarik yang bakal dikongsikan bersama anda di dalam ebook ini. Pelaburan yang paling utama adalah pelaburan ilmu.

Khusus untuk pembaca Majalah Labur, dapatkan diskaun sebanyak 40% untuk eBook ini.

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend