10 Jenis Jual Beli Hartanah Yang Berisiko

Jual beli hartanah berisiko

“Aku ingat nak beli rumah lah…”

Anda dah fikir masak-masak untuk beli rumah…atau nak cuba beli tanah dan simpan untuk pelaburan?

“Nak beli tu hati-hati sikit, cuba kau baca dulu nasihat dari peguam yang memang power bab hartanah ni”

Presiden Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam) ingin menasihati orang ramai agar lebih berhati-hati dalam setiap urusniaga jual beli hartanah yang dikategorikan berisiko.

Berikut adalah 10 jenis jual beli yang dikategorikan sebagai berisiko:

1. Beli rumah dengan pemaju tiada lesen pemaju perumahan yang sah

Membeli rumah daripada pemaju yang tidak mempunyai lesen pemajuan perumahan yang sah daripada KPKT. Boleh semak status pemaju di sini

2. Beli tanah lot yang belum ada geran individu

Siapa pemiliknya? Seorang ke ramai? Pening-pening.

3. Beli tanah pemilik dalam geran yang telah meninggal dunia

Nama geran masih belum bertukar iaitu geran belum turun milik kepada pewaris yang sah. Pastikan geran ditukar nama dahulu.

4. Beli rumah yang belum ada hak milik strata dan pemaju telah gulung tikar

Bila pihak pemaju atau penjual tidak jelas, bagaimana transaksi jual beli nak berlaku?

5. Beli rumah subsale yang dalam proses lelongan bank

Nak tahu lebih lanjut, boleh baca 6 Tips Nak Beli Rumah Lelong.

6. Beli rumah di bawah skim-skim yang pelik

Nak beli rumah, tapi kena cari orang untuk sertai skim. Dapat komisen daripada orang yang masuk skim. Ni nak beli rumah ke nak join skim cepat kaya?

7. Beli hartanah yang belum bebas bebanan tanpa guna peguam

Kalau hartanah tersebut telah habis dibayar sepenuhnya, pastikan ada dokumen bagi membuktikannya.

8. Beli hartanah lelong yang ada kaveat

Ni pun satu isu juga, ada syarat-syarat atau klausa-klausa lain yang terlibat.

9. Beli hartanah di bawah tanah penempatan berkelompok

Contohnya membeli tanah Felda atau tanah Felcra.

10. Beli hartanah sambung bayar pinjaman pemilik

Membeli hartanah secara sambung bayar pinjaman bank pemilik tanpa membuat pindah milik kepada pembeli. Alah, yang biasa orang buat dengan kereta tu…

Kredit : Salkukhairi Abd Sukor

Nak beli rumah, kenalah ada ilmu. Jangan main beli je. Beli pula rumah yang berisiko, memang panjang lah ceritanya nanti. Jadi lebih baik kita elakkan daripada 10 jenis jual beli hartanah yang berisiko seperti di atas.

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Send this to a friend