4 Tips Nak Tingkatkan Simpanan Untuk Beli Rumah

Ramai yang inginkan rumah sendiri, tetapi ramai juga yang masih belum berkemampuan daripada segi simpanan. Itu sebabnya kita disarankan untuk membuat pelaburan untuk menampung serba sedikit kelompongan dalam simpanan sedia ada.

Jika simpanan masih belum cukup, usah berputus asa. Percayalah bahawa usaha ini pasti akan diberkati dan dapat juga memiliki rumah sendiri.

Cuba tengok 4 tips nak tingkatkan simpanan untuk beli rumah berikut:

1. Bunuh Hutang Jahat

Dah nama pun hutang jahat, buat apa hendak disimpan. Hapuskan sahaja hutang-hutang jahat yang ternyata menganggu kehidupan anda. Senaraikan segala jenis hutang jahat yang anda ada, dan cuba langsaikan hutang jahat ini satu persatu sehingga selesai.

Hutang jahat yang paling utama adalah hutang kad kredit, kerana kadar faedahnya yang sangat tinggi. Kedua, hutang personal loan. Apa sahaja hutang yang mengenakan kadar faedah yang tinggi, fokus untuk habiskan hutang ini terlebih dahulu.

Dan apabila hutang jahat ini sudah lupus, banyak duit yang dapat anda selamatkan. Pastinya, apabila duit yang selama ini perlu disalurkan kepada hutang jahat telah tidak diperlukan lagi, maka simpanan anda secara tidak langsung juga akan turut meningkat.

Benar, bukan satu perkara yang mudah untuk menyelesaikan hutang. Namun, jika anda menjadikan hajat untuk simpanan adalah dengan membeli rumah pertama, pastinya anda lebih berdisipilin dan bersemangat untuk melupuskan segala jenis hutang jahat tersebut.

2. Tetapkan Jumlah Simpanan

Ada sesetengah apabila hendak menyimpan, tetapi tidak pasti berapa jumlah simpanan yang perlu mereka ada. Dalam situasi seperti ini, anda perlu sedia maklum dan menetapkan matlamat anda terlebih dahulu.

Sebagai contoh, jika anda berhasrat untuk membeli rumah yang berharga RM200,000 anda perlu mengumpul deposit sekurang-kurangnya 10% daripada harga rumah. Maka sasaran simpanan anda adalah RM20,000.

Namun, ianya tidak menjadi masalah sekiranya anda menyimpan lebih daripada jumlah tersebut. Sekurang-kurangnya ada sedikit buffer untuk membuatkan anda berasa lebih selesa.

3. Simpan Untuk Jangka Masa Panjang

Amatlah penting anda menyimpan secara konsisten untuk jangka masa panjang. Kita ambil contoh tadi anda menyasarkan untuk menyimpan RM20,000 dan mampu menyimpan RM1,000 sebulan. Maka anda perlukan 20 bulan untuk mencapai sasaran tersebut.

Jangan pula sebulan simpan RM1,000, bulan seterusnya kosong, bulan lagi satu simpan RM500 dan sebagainya. Latih diri untuk jadi berdisiplin dengan memulakan simpanan secara konsisten.

Nanti bila dah start bayar instalment rumah, lagi parah jika anda tidak dapat bayar instalment secara bulanan dan berdisiplin. Sebab tu kena mula dari sekarang.

4. Bijak Mengatur Kewangan

Jika anda mempunyai pendapatan tetap setiap bulan, bermakna anda juga perlu punya perbelanjaan yang tetap pada setiap bulan. Perbelanjaan yang tetap ini termasuklah bayaran bil utiliti, ansuran kereta dan sebagainya.

Pastikan terlebih dahulu segala jenis perbelanjaan tersebut berada dalam kategori keperluan dan bukannya kehendak semata-mata.

Fokus kepada matlamat anda membuat simpanan tadi. Jika rasa perlu menambah pendapatan, carilah peluang yang terbuka luas seperti membuat kerja-kerja freelance atau membawa Grab atau Uber.

Ukur Baju Di Badan Sendiri

Terakhir sekali, anda sendiri yang tahu tahap kemampuan anda. Tak guna juga kalau anda bekerja terlalu keras, sampai tanggungjawab terhadap pekerjaan atau keluarga terabai.

Kalau rasa tak mampu beli rumah berharga RM200,000, boleh rendahkan expectation anda terlebih dahulu. Cuba tengok harga rumah sekitar RM100,000 pula, nanti bila keadaan kewangan dah stabil, baru beli rumah yang lebih mahal.

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend