6 Tips Usahawan Muda Perlu Tahu Sebelum Melabur Dalam Hartanah

Setiap usahawan muda harus mengetahui perkara yang patut dilakukan dan perkara yang tidak patut dilakukan. Ini kerana, semua perkara tersebut akan membantu usahawan muda dalam menyesuaikan diri dengan dunia perniagaan yang mencabar. Oleh itu, di dalam artikel ini kami akan menyenaraikan 3 perkara yang sepatutnya dilakukan oleh usahawan muda apabila ingin melakukan pelaburan tanah dan 3 perkara yang sepatutnya tidak dilakukan dan harus dielak apabila ingin melakukan pelaburan tanah.

1. Harus dilakukan : Merancang matlamat kewangan anda

Sebelum anda membeli harta pertama atau melakukan analisis pertama anda, tentukan apa yang anda harapkan dari pelaburan anda. Apakah matlamat kewangan anda? Konsep “masa dan wang” harus dititik beratkan iaitu keuntungan jangka masa panjang dan jangka masa pendek atau kerugian jangka panjang dan  jangka masa pendek. Ini bermakna anda harus menoptimakan masa anda untuk memahami matlamat yang ingin dicapai dan memastikan setiap pelaburan adalah satu langkah ke arah pencapaian yang anda inginkan. Jika anda tidak pasti bagaimana untuk mencipta matlamat kewangan, anda boleh bertemu dengan penasihat kewangan anda.

2. Harus dilakukan : Analisis kewangan yang menyeluruh

Jadi lebih realistik dengan lihat alternatif dari sudut yang berbeza untuk menentukan keuntunggan hasil pelaburan kewangan  dalam hartanah. Dan jangan sekali-kali membeli harta pada harga yang lebih tinggi atau dengan istilah yang kurang menarik daripada analisis anda. Malah, berhati-hati dengan penjual yang cuba menaksir lebihan nilai harta tersebut melalui data pro-forma (anggaran). Walaupun anda pastinya boleh menggunakan pro-forma untuk memulakan perbualan, pastikan anda mengetahui nilai sebenar.  Lihat pulangan cukai tahun sebelumnya, bil cukai hartanah, rekod penyelenggaraan, dan lain-lain untuk mendapatkan idea yang baik mengenai pendapatan dan perbelanjaan sebenar.

3. Harus dilakukan : Melihat kepelbagaian

Jangan memandang pada harta pertama yang anda lihat kerana terdapat pelbagai jenis hartanah yang boleh anda labur. Terlalu banyak pelabur membeli satu jenis hartanah kerana mereka mahu “kelihatan bagus,”, mahu menunjuk harta mereka atau mengambil ringan hal ini. Beri diri anda pelbagai pilihan, kemudian pilih hartanah yang ingin dilaburkan berdasarkan kriteria  dan matlamat yang anda sudah tetapkan untuk diri anda sendiri. Pelaburan dalam kepelbagaian hartanah akan memberikan ruang kepada anda untuk melihat keuntungan dari sudut berbeza.

4. Tidak harus dilakukan : Belanja untuk buku, pita dan seminar tetapi tidak guna

Anda membeli sejumlah rujukan untuk mebantu anda dalam pelaburan tanah. Ya itu adalah tindakan yang bagus tetapi anda tidak mengoptimakan penggunaan mereka dan “masukkan” semua maklumat tersebut di rak. Anda benar-benar perlu belajar beberapa asas sebelum menceburi bidang pelaburan. Oleh itu, pastikan anda melakukan beberapa kajian, tetapi jangan biarkan maklumat “membeli dan mengumpul” .

5. Tidak harus dilakukan : Menangguhkan pelan pelaburan anda

Ya, anda sibuk sebagai seorang usahawan muda. Banyak perkara yang ingin dilakukan tetapi anda jangan sesekali menangguhkan pelan pelaburan anda. Ingat pada konsep “masa dan wang” yang dibincangkan di atas. Ini lah konsep mengenai “masa dan wang” yang bererti semakin lama anda menagguhkan pelan pelaburan anda, semakin banyak masa yang diabaikan dan jumlah wang akan menjadi semakin sedikit. Pelaburan hartanah melibatkan konsep “masa dan wang” dimana semakin cepat anda memulakan pelan pelaburan masa anda, semakin banyak jumlah wang akan anda perolehi. 

6. Tidak harus dilakukan : Jangan beli harta yang tidak minat dijual oleh sang penjual

Konsep ini mudah sahaja. Cari penjual yang minat menjual hartanah kerana anda boleh mendapatkan potongan wang atau harga. Malah, urusan jual beli menjadi lebih mudah dan tidak menyusahkan anda. Apabila anda berminat pada harta yang tidak minat dijual oleh sang penjual, anda mungkin akan kehilangan peluang untuk mendapatkan potongan harga yang dikehendaki.

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend