Kisah Musang & Cherry Merah, Iktibarnya Dalam Pelaburan Hartanah

Saya bukanlah seorang pencerita yang baik, tapi cerita yang dikongsikan oleh Penulis Mudahnya Beli Rumah ini membuatkan saya ingin bercerita semula kisah iktibar ini kepada kita semua. 

Kisah ini diambil dari Facebook Dr Azizul Azli Ahmad.  Khas untuk anak muda yang ingin memulakan pelaburan hartanah atau anda yang terbuka post ini.

Biarpun musang dikatakan sejenis haiwan mamalia yang tangkas dan aktif berburu, namun tidak semestinya musang adalah haiwan yang boleh dijadikan contoh teladan yang baik.  Kisah musang dan cherry merah ini menunjukkan sikap musang yang harus kita elakkan.

Kisah Musang Dan Cherry Merah

“Jangan dengar cakap musang ya”

Nasihat ustazah kepada kami semua.

Pada suatu petang, angin bertiup sepoi-sepoi bahasa dan berguguran daun-daun pohon berhampiran musang. Tatkala berjalan sendirian di dalam hutan, musang terjumpa sebuah pokok cherry merah yang ranum dan cantik buahnya.

Apa lagi, musang menunggu di bawah pokok cherry dengan harapan buah cherry akan jatuh berguguran. Lebih mudahlah untuk musang mengambilnya.  Dia menunggu sepanjang hari di situ berbanding berusaha mendapatkannya sendiri.

Setelah lama menunggu di situ, dia cuba juga melompat mendapatkan buah cherry tetapi malangnya kakinya yang pendek tidak sampai untuk mendapatkannya. 

Musang sekali lagi datang pada esoknya untuk menanti buah cherry, namun masih tidak berguguran. Sehariannya hampa juga menanti tanpa ada hasil.  Dia terus berlalu pergi.

Buruknya, apabila setiap kali dia terserempak dengan kancil, tapir, babi hutan, badak sumatera dan seladang, dia akan mengatakan bahawa buah cherry tersebut tidak sedap dan berbahaya untuk mengelakkan mereka mengambil buah itu.

“Buah cherry dalam hutan itu aku tak makan sebab nak bagi yang lain rasa. Lagi pun tak sedap mana rasanya, jangan makan banyak-banyak, ia jadi pahit dan boleh beracun, ramai dah yang meninggal sebab makan buah tu.”

Itulah ayat yang digunakan musang untuk menakutkan haiwan-haiwan lain.  Motif musang berkata sedemikian adalah kerana dia tidak mahu haiwan lain mendapatkan buah cherry itu dan dia memburukkan sesuatu perkara kerana tidak berjaya mendapatkannya.

Kisah Berkait Rapat Dengan Hartanah

  • Jangan meremehkan sesuatu perkara sedangkan kita tidak pakar dan tidak ilmu dalam bidang tersebut.
  • Belajar dahulu dan usahalah dengan bersungguh-sungguh sebelum menyatakan sesuatu kesusahan.
  • Permintaan rumah takkan jatuh kerana ia adalah keperluan ramai termasuklah untuk generasi akan datang.
  • Beli rumah mengikut kesesuaian dengan gaji anda sahaja dan jangan layan pasaran ‘overvalue’.
  • Beli rumah dan pelaburan hartanah adalah untuk jangka masa panjang dan untuk anak-anak kita, bukanlah untuk kita kaya semata-mata.
  • Mulakan langkah pertam dengan beli rumah yang kecil dan sederhana daripada tidak memulakannya. Sewa sahaja tak akan memberi keuntungan kepada kita.
  • Kita perlu membuat simpanan dari sekarang dan jangan hanya menunggu seperti musang dan akhirnya rugi.

Semoga dapat mengambil iktibar daripada kisah musang dan cherry merah ini. Selamat maju jaya memiliki hartanah pertama dan seterusnya mengikut perancangan anda!

Rajin-rajinlah follow Facebook Dr Azizul Azli Ahmad untuk dapatkan tips-tips lain berkaitan hartanah.

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend