Masalah Kritikal Golongan Muda Nak Beli Rumah Pertama

Setiap individu pastinya mengimpikan rumah sendiri untuk mereka diami. Namun tidak semuanya berpeluang untuk memiliki rumah pertama pada usia yang muda. Hal ini adalah disebabkan oleh beberapa masalah kritikal yang perlu mereka hadapi bagi melayakkan mereka membeli rumah pertama.

Mari kita sama-sama tengok 4 masalah kritikal yang dihadapi oleh golongan muda untuk mendapatkan rumah pertama mereka.

1. Deposit Rumah Tinggi

Golongan muda yang baru sahaja melangkah ke alam pekerjaan semestinya berhadapan dengan gaji permulaan yang rendah, meskipun mereka berkelulusan ijazah. Gaji rendah menyebabkan kesukaran untuk membuat simpanan 10% deposit rumah, kadang-kadang memakan masa 2-3 tahun lamanya. Bila dah cukup duit deposit kelak, harga rumah pula meningkat naik – duit deposit pun kena tambah lagi.

Jemput baca 4 Tips Nak Tingkatkan Simpanan Untuk Beli Rumah dan Cara Kumpul Deposit Rumah Tak Sampai 3 Tahun.

2. Harga Rumah Mahal

Saban tahun,harga sesebuah hartanah semakim mencanak naik. Ini telah menyukarkan lebih ramai golongan muda untuk memilki rumah pertama, terutama kepada mereka yang baru memulakan kerja. Rata-rata mereka ini tidak mampu untuk membayar ansuran bayaran bulanan rumah yang tinggi.

Kebanyakan golongan muda ini lebih selesa untuk menyewa sahaja disebabkan bayaran bulanan yang jauh lebih murah walaupun rumah tersebut bukan hak milik mereka. Faktor lain yang menyumbang kepada masalah ini apabila pihak bank juga tidak melepaskan pinjaman perumahan kepada mereka yang bergaji terlalu rendah.

Ambil iktibar daripada 4 Sebab Anda Tidak Boleh Selesa Menyewa Rumah Terlalu Lama dan Walaupun Bergaji RM2000 Tapi Masih Mampu Beli Rumah Pertama.

3. Proses Lambat

Proses jual beli rumah yang memakan masa yang lama menjadikan golongan muda lebih suka menyewa daripada membeli rumah. Jika terdapat sebarang masalah dalam urusan jual beli, ia boleh menyebabkan proses menjadi panjang sehingga mengambil masa setahun lamanya.

Mudahkan proses dokumentasi para banker dengan Amalkan Teknik 5C Agar Pembiayaan Perumahan Senang Lulus dan 10 Sebab Kenapa Loan Rumah Anda Tak Lepas.

4. Melibatkan Kos Yang Tinggi

Kita semua sedia maklum, untuk membeli sebuah rumah anda perlu lebih bersedia dengan kos-kos yang berkaitan seperti kos guaman, kos takaful, duti setem dan sebagainya. Ini tidak termasuk dengan kos pembaikan sekiramya terdapat kerosakan terhadap rumah tersebut. Justeru, kos yang tinggi ini membuatkan ramai golongan muda berfikir panjang untuk membeli rumah pertama mereka sehingga tahap kewangan mereka lebih stabil.

Baca betul-betul artikel Nak Beli Rumah Pertama, Fahamkan Kos-Kos Yang Kena Bayar.

Expo Klik Hartabumi-lah!

Expo Klik Hartabumi merupakan expo digital hartanah pertama di Malaysia khusus buat Bumiputera yang sedang mencari rumah idaman.

4 Sebab Kenapa Anda Perlu Sertai Expo Klik Hartabumi

  • Ia berlangsung dalam tempoh sebulan! Jadi anda mempunyai masa yang secukupnya untuk mempertimbangkan keputusan anda, boleh hantar gambar serta butiran kepada keluarga untuk minta pendapat mereka.
  • Memandangkan ia merupakan expo digital, anda tidak perlu bersusah-payah dan bersesak-sesak dengan orang ramai semata-mata untuk membeli rumah. Anda boleh ke expo digital Hartabumi sambil baring di rumah atau lepak di kedai kopi bersama kawan-kawan.
  • Anda mempunyai masa yang banyak dan boleh akses butiran projek perumahan pada bila-bila masa sahaja. Kalau kurang yakin dengan pemaju, boleh buat kajian dahulu sebelum membuat sebarang keputusan.
  • Expo Klik Hartabumi ini khusus untuk Bumiputera, jadi anda tidak perlu risau untuk bersaing dengan yang lain.

Nak beli rumah ni bukan macam beli barangan dapur. Main pilih je kemudian bayar. Nak beli rumah perlu selidik habis-habis serba serbi mengenai hartanah tersebut baru boleh buat keputusan. Kami yakin Expo Klik Hartabumi boleh membantu anda mencari rumah idaman anda.

Jom beli rumah di Expo Klik Hartabumi.

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend