Senaraikan IPO Petronas Untuk Kurangkan Hutang Kerajaan?

Hutang, hutang, hutang. Ini isu yang sedang hangat diperkatakan.

Minggu lepas terdengar ura-ura (laporan The Star) untuk menyenaraikan IPO Petroliam Nasional Berhad (PETRONAS) sebagai salah satu cara bagi Kerajaan mengumpulkan wang dengan banyak dan cepat bagi membantu mengurangkan hutang rasmi kerajaan sebanyak RM686 billion.

Syarikat korporat biasanya menyenaraikan IPO ke pasaran saham sebab perlukan modal bagi mengembangkan bisnes, tetapi kali ini digunakan sebab nak kurangkan hutang kerajaan. Boleh rujuk di laman Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) untuk ketahui proses penyenaraian IPO.

Arab Saudi adalah antara salah satu negara yang mencadangkan agar syarikat minyak dan gas (O&G) milik mereka, Saudi Aramco disenaraikan dalam pasaran saham. Sebanyak US$2 trilion dijangka dapat dijana daripada penyenaraian ini.

Nilai Petronas pada masa ini dalam RM600-800 billion. Jika kerajaan jual 25% pegangan, maka kerajaan dah boleh dapat sekitar RM150-200 billion.

Jadi wajarkah kita senaraikan IPO Petronas bagi mengutip dana bagi menyelesaikan hutang negara? Tergadaikah Petronas nanti? Apa kata kita tengok beberapa poin penting sebagai analisa:

1. Petronas Satu-satunya Syarikat Malaysia Tersenarai Dalam Fortune 500

Kalau nak tengok siapa orang terkaya dunia, kita akan rujuk senarai Forbes The World’s Billionaires dan nama-nama seperti Jeff Bezos, Bill Gates dan Warren Buffett akan keluar setiap tahun.

Tapi kalau nak tengok syarikat terkaya dunia pula, kita akan rujuk senarai Fortune Global 500. 500 syarikat terbesar dunia menjana pendapatan sebanyak $27.7 trilion dan memperoleh keuntungan sebanyak $1.5 trilion pada tahun 2016.

Dan berikut merupakan senarai Top 20 Fortune 500 ini:

Sumber: Fortune 500

Mungkin tak semua yang dalam senarai kita kenal, dan Walmart jauh mengatasi pesaing terdekat mereka..

Jom kita tengok kat mana Petronas dalam senarai tersebut:

Sumber: Fortune 500

Tahniah Petronas berada pada tempat ke-184 dunia, dan merupakan satu-satunya syarikat daripada Malaysia yang berada dalam senarai.

Sejak harga minyak dunia merosot beberapa tahun kebelakangan ini, begitu juga kedudukan Petronas dalam senarai.

Sumber: Fortune 500

Walaupun dengan perolehan yang berkurangan sebanyak 22% dari tahun lepas, namun keuntungan melonjak sebanyak 21.4%.

2. Syarikat Mempunyai Fundamental Kuat

Walaupun berdepan dengan kemelut harga minyak dunia, namun kita dapat lihat Petronas masih membuat untung. Bukan itu sahaja, bertambah untung daripada tahun sebelum ini.

Dan dikatakan harga minyak akan lebih stabil pada tahun 2018, maka perolehan dan keuntungan syarikat juga dijangka meningkat naik. Aset syarikat juga meningkat saban tahun.

Malah, pengurusan dan pentadbiran Petronas yang diketuai oleh Tan Sri Wan Zulkiflee bin Wan Ariffin selaku CEO merangkap Presiden Petronas dan Tan Sri Mohd Sidek Hassan selaku Pengerusi juga sering dipuji.

3. Sektor Oil & Gas Yang Semakin Pulih

Tatkala harga minyak merudum, sebenarnya bukan semua dalam sektor Oil & Gas turut merudum. Kalau nak tahu, sektor ini terbahagi kepada 3 iaitu:

Upstream dan Midstream sangat terkesan dengan kejatuhan harga minyak dunia, tetapi Downstream masih mampu bertahan. Boleh baca dengan lebih lanjut di artikel Nak Beli Saham Syarikat Oil & Gas? Kenali Industri Ini Dengan Lebih Dekat.

Apa akan jadi kalau harga minyak dunia naik? Ketiga-tiga sektor pastinya akan naik sama, dan termasuklah Petronas.

4. Minimum 25% Pegangan Syarikat Untuk IPO

Di antara syarat untuk penyenaraian IPO adalah kena membuat pengapungan 25% daripada syarikat kepada orang ramai. Jadi bukanlah kita nak ‘menjual’ semua yang ada dalam Petronas kepada orang luar, kerana pemegang saham majoriti masih milik Malaysia.

Cuba tengok balik senarai Top 20 Fortune 500 di atas tadi. Walmart yang berada di ranking #1 pun disenaraikan di Bursa Saham New York.

Sumber: Google

Begitu juga dengan syarikat-syarikat besar lain dalam senarai seperti Toyota, Volkswagen, Berkshire Hathaway, Apple, Samsung dan banyak lagi? Semuanya tersenarai di pasaran saham dan dibuka kepada orang ramai untuk membeli saham syarikat tersebut.

5. Petronas Bayar Dividen Setiap Tahun Kepada Kerajaan Malaysia

Kalau nak tahu, Petronas menyumbang lebih kurang RM16 bilion setiap tahun kepada kerajaan Malaysia. Ini juga dikira sebagai sumber pendapatan negara.

Tapi apakah dividen tersebut akan diteruskan selepas diapungkan? Sebab dah ada pemegang saham, kenalah kongsi juga pemberian dividen kepada pemegang saham lain. Maka logiknya pendapatan kerajaan akan berkurangan selepas ini.

6. Kewangan Petronas Lebih Telus

Sama seperti Kementerian Kewangan baru kita Lim Guan Eng – selepas di’IPO’kan Petronas, semua perihal kewangan syarikat kena jadi lebih telus. Tiada yang tersembunyi lagi. Tiada lagi direct nego.

Jadi kalaulah kerajaan bertukar lagi selepas ini, kerajaan baru dah tak boleh selindungkan perkara-perkara buruk tadbir urus.

7. Ada Ke Orang Nak Beli Saham Petronas Nanti?

Rasanya berebut-rebut orang nak beli IPO jika Petronas bakal disenaraikan (termasuklah kami). Jerung dalam dan luar negara pasti tak akan lepaskan peluang. Syarikat yang kukuh dan tersenarai dalam Fortune 500, industri minyak dan gas (O&G) yang semakin pulih, branding Petronas itu sendiri yang dikenali seluruh dunia dan bermacam-macam lagi perkara positif berkenaan syarikat.

Dijangkakan harga IPO Petronas ini nanti sangatlah mahal. Adakah pelabur runcit macam kita mampu beli? Kepada yang rasa mampu dan belum ada akaun, pergilah buka akaun CDS cepat-cepat!

Adakah Penyenaraian IPO Petronas Boleh Bantu Kurangkan Hutang Kerajaan?

1. Hasil jualan saham ini nanti dapatlah kurangkan dengan cepat hutang kerajaan (Hmm..kami sendiri tertanya juga; perlukah? Bukankah credit rating Moody memberi penarafan A- pada Malaysia? Dengan kata lain, kita tiada masalah dalam pembayaran hutang?) Berapa pula jumlah pendapatan Kerajaan Persekutuan? Cuba rujuk laman web Kementerian Kewangan Malaysia.

2. Dapat tunai untuk bayar hutang itu merupakan perkara normal. Mungkin bukan semua RM686 billion dapat diselesaikan, tapi dapatlah kurangkan sedikit sebanyak.

3. Rata-rata golongan yang “bermain” pasaran saham bersetuju dengan cadangan pengapungan ini. Pengapungan anak-anak syarikat Petronas yang berjaya sebelum ini seperti Petronas Dagang, Petronas Gas dan Petronas Chemical.

3. Tetapi perlu ingat yang harga minyak dunia pernah jatuh merudum, ia mungkin akan berlaku lagi.

Apakah agaknya analisa Council of Elders?

 

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend