Forex Online – Fatwa Kata Haram, Tapi Masih Ramai Yang Selamba Join

Forex trading online

Nampaknya Forex trading online kembali menambat minat ramai.

Ramai anak muda yang memperjuangkan kehebatan Forex trading online yang boleh untung besar setiap hari. Ada juga hanya memerlukan bantuan robot yang menjalankan urusniaga secara automatik; atau boleh bayar lebih untuk teknik copy; iaitu anda cuma perlu tiru sahaja daripada pemain Forex online yang lain.


Tahukah anda di Malaysia, hanya syarikat yang berdaftar dengan Bank Negara Malaysia (BNM) sahaja yang boleh menawarkan perkhidmatan kewangan (jual beli matawang)?

Hanya institusi kewangan iaitu banksyarikat insurans dan pengendali takaful serta pengurup wang, penyedia perkhidmatan pengiriman wang dan pemborong mata wang (kini dikenali sebagai ‘perniagaan perkhidmatan wang’) yang diregulasi oleh BNM di bawah undang-undang dan peraturan yang ditadbir oleh BNM dibenarkan untuk menyediakan perkhidmatan kewangan di Malaysia.

Senarai penyedia perkhidmatan kewangan boleh didapati di laman sesawang BNM, http://www.bnm.gov.my melalui pautan yang berikut:

(i) Senarai Institusi Kewangan Berlesen

(ii) Senarai Pengurup Wang, Penyedia Perkhidmatan Pengiriman Wang dan Pemborong Mata Wang Berlesen

Apa Status Forex Online Trading di Malaysia?

Sudah terang lagi bersuluh, tiada satu pun broker-broker online tempatan atau luar negara (terutamanya di Facebook) menawarkan Forex Trading Online yang halal.

Boleh baca sedikit keterangan di:

(i) The Star Online – Bank Negara Explains Forex Trading Status

(ii) Utusan Online – Forex Online Haram

(iii) Online Forex Trading is Haram, Decrees Perlis Mufti

(iv) Forex Halal & Haram & Beza Dengan Saham – Dr Zaharuddin

Chop! Tak kenal Dr Zaharuddin? Baca profile beliau dekat sini

Ada pula yang kata Forex trading online ni harus?

Dalam banyak-banyak kajian dan fatwa, hanya Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani seorang yang berani mengatakan Forex trading online itu harus. Video ini sudah lama ada di Youtube dan kami tidak pasti sama ada beliau mungkin sudah menarik balik pendapat beliau berkenaan dengan pendapat beliau dalam Forex trading online.

Boleh baca lagi perkongsian di Ringkasan Kajian dan Fatwa FOREX Online.

Majlis Fatwa Kata Haram Pada Februari 2012

Walaupun Fatwa Kebangsaan (takde khilaf-khilaf macam rokok) dan keputusan sudah dikeluarkan sejak 2012, didapati masih ramai tidak mengendahkan fatwa tersebut. Ramai akan pusing cerita kata main Forex online ni halal kalau ada ilmu.

“Ala..Mufti-mufti tu mana pernah main forex ni…dorang bukan faham pun”

“Ulamak bukan maksum..dorang manusia biasa yang boleh silap…”

“Fatwa tu hanya pendapat, bukan hukum!”

Astaghfirullah…

Menerusi Portal Rasmi Fatwa Malaysia, telah pun menerbitkan artikel Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani (Individual Spot Forex) Melalui Platfom Elektronik.

Kami screenshot untuk anda isi kandungan artikel tersebut:

Kalau anda tidak boleh akses, sila ke laman arkib https://web.archive.org

Dan kalau anda tak mahu baca panjang-panjang, bacalah kesimpulannya seperti berikut:

Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (individual spot forex) melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang-undang negara. Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini.

Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga pertukaran mata wang asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus niaga pertukaran mata wang asing yang dikendalikan oleh institusi-institusi kewangan yang dilesenkan di bawah undang-undang Malaysia.

Terima Kasih JAIS Ingatkan Kami

Syabas diucapkan kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kerana mengingatkan kami yang solat Jumaat di Negeri Selangor pada 17 Mac 2017 yang lalu mengenai isu Forex online ini.

Hukum forex trading

Forex trading online adalah merupakan salah satu contoh urusniaga riba yang sepatutnya ditentang habis-habisan oleh umat Islam.

Boleh rujuk laman web http://e-masjid.jais.gov.my dan muat turun dokumen khutbah bertajuk “RIBA: KESEDARAN HUKUM DAN PEMBERSIHAN” bertarikh 17 Mac 2017.

Masih Belum Terlambat

Bagi mereka yang telah pun melibatkan diri dengan Forex online, bertaubatlah. Masih belum terlambat. Ingat anak isteri di rumah. Kami hanya menyampaikan, selebihnya terserah kepada diri sendiri.

Sesiapa yang telah terlibat dengan riba & muamalat tidak patuh syariah hendaklah:

  1. Bertaubat dan meninggalkan urusniaga riba
  2. Membersihkan harta dengan disalurkan kepada fakir miskin dan anak-anak yatim dan lain-lain
  3. Memberikan kepada Baitul Mal untuk maslahah umum seperti membaiki jalan dan lain-lain

Banyak lagi pelaburan halal serta patuh syariah yang ada. Jangan berbangga diri seolah-olah kita lebih cerdik ilmu muamalat syariah dari mereka yang sememangnya pakar. Wallahualam.

Baca juga artikel susulan isu ini Garis Panduan Syariah dalam Perdagangan Forex.

Previous ArticleNext Article

6 Comments

  1. pada aku, kalau rasa was-was better tak yah teruskan . carik side hustle lain. ada byk je lagik cara nak buat duit online ni. lagipun forex ni hype je lebih – tak senang sebenarnya nak buat duit melalui forex ni.

  2. Tuan..

    Adakah binary option yg di pakai oleh platform broker di atas talian spt olymp trade, telah di garis oleh fatwa sebagai haram @ halal?

    1. Instrumen OPTION masih tidak halal

      Islamic Fiqh Council No. 63 (1/7) : ‘’Option contracts – as they are known today in the global financial markets – are a new kind of contract that does not come under the heading of any kind of Shar‘i contracts.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Apa Hukum Guna Polisi ‘Once Broken Considered Sold’?

Soalan

Assalamualaikum, boleh pejabat mufti ulas sikit tentang polisi once broken considered sold? Adakah polisi ini sah di sisi syarak dan apakah status seseorang dipaksa membeli barang yang dirosakkan itu?

Berdasarkan kepada AL-KAFI #1934: PANDANGAN SYARAK TENTANG POLISI ‘ONCE BROKEN CONSIDERED SOLD’ yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘considered sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Huraian Jawapan

Polisi once broken consider sold biasa digunakan di kedai-kedai atau premis perniagaan bagi memberi amaran kepada pelanggan untuk tidak cuai ketika memegang barangan yang ada dalam kedai sehingga boleh merosakkannya. Dalam masa yang sama, pelanggan juga perlu membayar ganti rugi sekiranya barang yang dipegang itu pecah atau rosak. Frasa ‘considered sold’ dalam konteks ini dilihat tidak merujuk pada berlakunya jual beli tetapi lebih kepada makna seseorang yang merosakkannya perlu bayar ganti rugi.

Dalam hal ini, terdapat kaedah yang dinyatakan oleh al-Hafiz Ibn Abd al-Bar bahawa harta seseorang yang dirosakkan perlu diganti.

أن الأموال تُضمن بالعمد والخطأ

Maksudnya: Sesungguhnya harta-harta dijamin daripada kerosakan atau musnah (oleh seseorang) secara sengaja atau tidak sengaja. (Rujuk al-Istizkar 279/7)

Tidak dapat dinafikan bahawa kadang-kadang kerosakan yang berlaku mungkin disebabkan kecuaian yang tidak disengajakan. Dosa kesalahan yang dilakukan kerana tersilap, terlupa atau dipaksa akan diampunkan oleh Allah SWT.

إِنَّ اللَّهَ قَدْ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ، وَالنِّسْيَانَ، وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah memaafkan kesalahan yang dilakukan umatku kerana tersilap, terlupa atau kerana dipaksa.

Riwayat Ibn Majah (2043)

Namun begitu, hadis di atas tidak bermaksud seseorang tidak perlu membayar ganti rugi kepada pemilik barang. Hal ini adalah kerana ia melibatkan harta orang lain. Saidina Abu Bakar RA meriwayatkan bahawa beliau menyaksikan Rasulullah SAW menyampaikan khutbah ketika Hujjatul Wada’, baginda bersabda:

أَلَا ‌إِنَّ ‌دِمَاءَكُمْ ‌وَأَمْوَالَكُمْ ‌وَأَعْرَاضَكُمْ ‌عَلَيْكُمْ ‌حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا

Maksudnya: Sesungguhnya darah-darah kamu, harta-harta kamu dan maruah kamu adalah suci sebagaimana sucinya hari ini…

Riwayat Ahmad (18966)

Oleh kerana itu,  barang yang dirosakkan seseorang perlu diganti sama ada sengaja atau tidak sengaja. Ini adalah kerana permasalahan ini melibatkan hak atau harta orang lain yang perlu dijaga. Namun, perlu difahami bahawa kerosakan yang dilakukan pada harta orang lain secara tidak sengaja adalah tidak berdosa tetapi perlu dibayar ganti rugi. (Rujuk Majmu’ah al-Fawaid al-Bahiyyah h.14[1]Qawaid al-Ahkam 323/2[2]al-Umm 200/2[3]Qawaid wa al-Dawabit al-Fiqhiyyah h.343[4])

Kesimpulan

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘consider sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Wallahualam.

Rujukan:

[1] والخطأُ والإكراهُ والنسيانُ … أسقطه معبودُنا الرحمانُ

‌لكن ‌معَ ‌الإتلافِ ‌يَثْبُتُ ‌البدلْ … ويَنْتَفِي التأثيمُ عنه والزَّلَلْ

[2] من وضع يده خطأ على مال غيره لزمه ضمانه

[3] ومن المقرر شرعاً أن كل من أتلف مالاً لمسلمٍ فهو ضامن، ولا اعتبار لكون الإتلاف حصل خطأً أو عمداً، وهذا أمرٌ متفقٌ عليه بين جماهير الفقهاء، قال الإمام الشافعي: ولم أعلم بين المسلمين اختلافاً أن ما كان ممنوعاً أن يُتلف من نفسِ إنسانٍ أو طائرٍ أو دابةٍ أو غير ذلك مما يجوز ملكه، فأصابه إنسانٌ عمداً فكان على من أصابه فيه ثمنٌ يؤدى لصاحبه، وكذلك فيما أصاب من ذلك خطأً لا فرق بين ذلك إلا المأثم في العمد

[4] من أتلف مالا بغير حق وجب عليه ضمانه، سواء أتلفه عمدا أم خطأ