John Sculley, Pencetus Revolusi ‘Experience Marketing’ Terhebat Di Pepsi

John Sculley merupakan ikon yang tidak asing dalam syarikat koperat Amerika Syarikat pada era 1980-an. Beliau merupakan orang yang bertanggungjawab membawa Pepsi yang mana pada era 1970-an berada di belakang pesaing terdekat mereka iaitu Coca-Cola.

Beliau juga pernah menjadi CEO syarikat Apple sehingga menyebabkan ahli lembaga pengarah Apple memecat Steve Jobs daripada syarikat tersebut.

Pada kali ini, kita akan lihat kisah John Sculley yang bermula dari bawah dan berjaya membawa Pepsi sehingga menggugat pasaran Coca-Cola yang mendominasi pasaran dunia pada ketika itu.

Nisbah di antara jualan minuman Coca-Cola berbanding minuman Pepsi adalah dengan kadar 10 kepada 1. Ini menunjukan penguasaan Coca-Cola terhadap Pepsi di dalam pasaran.

John Sculley merupakan pekerja bawahan untuk Pepsi ketika dia baru memasuki syarikat tersebut. Beliau hanya bermula sebagai trainee sebelum menjadi Marketing Vice-President ketika usianya mencecah 30 tahun. Dalam tempoh 10 tahun sahaja, beliau telah diangkat menjadi CEO Pepsi.

Langkah pertama yang dilakukan oleh John Sculley ketika menjadi  Marketing Vice-President adalah menghasilkan botol minuman Pepsi yang mampu menewaskan keunikan botol Coca-Cola.

Beliau kemudianya turun padang sendiri untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh pelanggan mereka. Prinsip pemasaran yang dilakukan oleh John Sculley adalah sangat mudah.

Baginya, beliau ingin tahu kehendak pelanggan berbandng menghasilkan teknologi tinggi terhadap sesuatu produk.                           

John Sculley mula mengkaji pelanggan mereka untuk mengetahui apa yang mereka perlukan berbanding dengan mencipta botol baru. Dari pemerhatian yang diperolehi, beliau mendapati botol minuman ringan pada ketika itu adalah bersaiz kecil dan dibuat daripada botol kaca dengan risiko untuk botol tersebut pecah adalah tinggi.

John Sculley membuat keputusan untuk menambah isipadu minuman tersebut  dengan memperkenalkan botol Pepsi 2 liter yang dihasilkan daripada plastik.

Idea beliau ini telah memaksa pesaing mereka turut menambah isipadu minuman keluaran mereka untuk bersaing dengan Pepsi di dalam pasaran miuman ringan.

Selain daripada itu, pemasaran yang berjaya dilakukan oleh John Sculley dengan Pepsi sehingga Coca-Cola ingin mengikutinya adalah Pepsi Challenge. Pepsi Challenge adalah cabaran yang dilakukan terhadap penggemar minuman Coca-Cola untuk memilih minuman kegemaran mereka ketika menutup mata.

Cabaran ini ditujukan kepada peminat tegar minuman Coca-Cola dan ianya pertama kali dilakukan di San Antonio, Texas yang merupakan kawasan dengan jualan Pepsi yang sangat rendah di Amerika Syarikat.

Perkara yang paling diingati sehingga ke hari ini adalah melibatkan seorang nenek tua yang merupakan peminat setia minuman Coca-Cola yang mengambil Pepsi Challenge. Apa yang menarik perhatian adalah nenek tersebut memilih minuman Pepsi ketika Pepsi Challenge dijalankan.

Ini telah membuktikan minuman Pepsi lebih sedap berbanding dengan Coca-Cola bagi mereka yang telah mencuba kedua-duanya. Selama ini penggemar minuman Coca-Cola hanya bergantung kepada jenama sahaja dan bukan kepada rasa.

Inilah Experience Marketing yang paling berjaya di dunia pada ketika itu.

Jadi tidak hairanlah mengapa John Sculley telah menjadi CEO Apple pada pertengahan 1980-an. Beliau kemudiannya telah meninggalkan Apple pada tahun 1993 dengan nilai $2 bilion dan hutang sebanyak $200 juta.

Sumber Rujukan:

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Enam Pelajar Sekolah Agama Dari Terengganu Raih Emas Dalam Pertandingan Inovasi Antarabangsa

KUALA TERENGGANU: Enam pelajar dari SM Imtiaz Yayasan Terengganu Kuala Berang berjaya membawa pulang pingat emas bagi alat pembelajaran inovatif mereka di International Innovative Technology Summit 2024 yang diadakan di Beijing, China, dari 7 hingga 11 November.

Projek mereka, iaitu Virtual Geo Learning (VIGEEL) dan The Repeater, dihasilkan oleh pelajar dari Tingkatan Dua, Tiga, dan Empat.

The Repeater adalah hasil kerja tiga pelajar Tingkatan Empat, dengan bimbingan guru penyelia dan sokongan kepakaran dari Universiti Sultan Zainal Abidin. Maklum balas turut diterima daripada SMA Mahmudiah Kuala Berang dan SMA Marang.

Menurut guru pengiring, Nurul Fatiha Mohd Ramli, para pelajar telah melalui pusingan pemilihan di Universiti Malaya pada Februari lalu sebelum meraih pingat emas dalam peringkat seterusnya di Bangkok, Thailand, pada April.

VIGEEL menggunakan teknologi realiti maya (VR) dan realiti tambahan (AR), dengan fokus pada topik pengangkutan dalam subjek Geografi Tingkatan Dua. Nurul Fatiha menjelaskan bahawa alat ini membolehkan pelajar mengalami sistem pengangkutan seperti Transit Aliran Ringan (LRT) dan kapal terbang secara maya, lengkap dengan nota pop-up untuk pembelajaran.

Sementara itu, The Repeater direka untuk membantu pelajar merekod kemajuan hafazan al-Quran serta memberikan peringatan harian untuk mengulangi ayat sebelum dihafal. “Jika pelajar tidak mematuhi peringatan, tugasan akan terkumpul, membantu mereka lebih berdisiplin dalam hafazan,” kata Nurul Fatiha.

Pelajar menggunakan perisian kod percuma dari Internet untuk menghasilkan The Repeater dan membeli set kepala VR terpakai dengan kos kurang daripada RM1,000 untuk melengkapkan inovasi VIGEEL.

Nurul Fatiha turut berharap sokongan kewangan daripada pelbagai pihak dapat diperoleh, terutamanya untuk menyertai pertandingan serupa di Kemboja pada April depan. Beliau juga menyatakan hasrat untuk mengkomersialkan produk tersebut dengan tetapan dalam bahasa Inggeris bagi kegunaan yang lebih meluas. – Bernama