Nasihat Dan Peringatan Daripada Billionaire Terkemuka Mark Cuban

Ada yang biasa dengar nama Mark Cuban ni tak? Kalau tak kenal, Mark Cuban dilahirkan pada tahun 1958 dan merupakan seorang businessman dan pelabur. Beliau merupakan pemilik kelab bola keranjang terkenal NBA iaitu Dallas Mavericks. Beliau juga merupakan pelabur ‘shark’ tersohor dalam rancangan televisyen, Shark Tank.

Jom kita sama-sama dengarkan nasihat dan peringatan untuk dijadikan tauladan kita semua.

Menurut beliau, nasihat terbaik yang diberikan kepada beliau dalam dunia pelaburan ketika masih berada di zaman kanak-kanak adalah:

“Mesti mengalami kemiskinan teruk pada fasa awal kehidupan”.

Beliau turut menambah:

“Semua orang berpeluang untuk menjadi jutawan jika mereka mempunyai pemikiran (mindset) yang betul”

Ketika saya mula minat untuk meningkatkan cara hidup, saya selalu membaca buku yang bertajuk ‘How To Retire At 35’. Saya sangat tertarik dengan isi kandungan utama buku tersebut:

“Jika anda dapat menyimpan wang $1juta dan hidup seperti seorang pelajar (kurang berbelanja), anda boleh bersara awal. Walau bagaimanapun anda perlu berdisiplin ketika menyimpan wang anda”

Inilah motivasi yang menaikkan semangat untuk saya meneruskan hasrat meningkatkan diri pada usia muda.

Ketika saya mengharungi zaman kolej, hampir setiap hari saya hanya makan makaroni dan cheese. Saya cuba berjimat cermat ketika membelanjakan wang saya.

Saya tidak pernah mempunyai barang-barang mewah sehinggakan kereta yang saya gunakan ketika itu hanya berharga kurang dari $200 (seperti model kereta FiatX1/9 dan Buick LeSabre keluaran 1966).

Mungkin ia kedengaran seperti kurang masuk akal tapi itulah realitinya. Ianya memang kehendak saya untuk menyimpan wang yang lebih supaya saya dapat bersara ketika masih muda.

Namun hakikatnya pada hari ini, bukan semua orang mengejar kebebasan dalam  kewangan dan tidak berazam untuk bersara awal. Kebanyakkan orang menyimpan untuk berbelanja. Semakin banyak simpanan yang mereka berja usahakan, maka semakin besar nafsu untuk berbelanja.

Mereka berfikir, “tidak dapat menggambarkan bersara pada usia muda” dan ini menyukarkan atau melambatkan mereka ke arah matlamat bebas kewangan. Ramai yang menjadi mangsa kegagalan dan terperangkap dalam kitaran ‘perbelanjaan-kerja’ iaitu bekerja untuk mendapat pendapatan dan digunakan untuk berbelanja.

Akhir sekali jom kita renungkan kata-kata emas Warren Buffet:

“If you don’t find a way to make money while you sleep, you will work until you die”.

Semoga kita semua belajar sesuatu daripada perkongsian kali ini.

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sebelum Bill Gates Nak Kahwin Dengan Melinda, Beliau Siap Buat Penyelidikan Algoritma

Ketika episod ketiga tayangan bersiri “Inside Bill’s Brain” dipaparkan di Netflix, yang berkisar mengenai dokumentari perjalanan hidup Bill Gates; kelihatan David Guggenheim (pengarah dokumentari tersebut) sedang bermain kad dengan Bill Gates.

Kemudiannya beliau mengatakan Bill Gates cukup bertuah dalam kehidupan, dan bernasib baik dalam percaturan strategi (permainan kad). Bill Gates tersenyum dan menambah kenyataan tersebut, bahawa beliau juga sangat bertuah dalam kisah percintaan beliau.

Bill Gates telah bertemu dengan Melinda pada  tahun 1987, ketika Melinda memegang jawatan sebagai pengurus produk (product manager) Microsoft. Pada mulanya tiada perhubungan istimewa terjalin antara mereka, kerana pada Melinda persekitaran di tempat kerja mereka terlalu baru dan banyak lelaki yang ingin menjadikannya sebagai kekasih.

Manakala Bill Gates pula, lebih mengabaikan perhubungan intim dengan wanita. Memetik kata-kata Bill Gates:

“She had other boyfriends, and I had Microsoft.”

Apabila ibu Bill Gates telah didiagnosis sebagai menghidap kanser, ibunya berhajat agar Bill Gates mendirikan rumah tangga sebelum dia pergi buat selama-lamanya.

Bill Gates akur dan cuba memenuhi permintaan ibunya. Setelah setahun usia perkenalan dan perhubungan beliau dengan Melinda, beliau telah mencapai konflik hidup yang mana adakah beliau sesuai mendirikan rumahtangga atau sebaliknya.

Memetik kata-kata Bill Gates, “I took the idea of marriage very seriously”.

Bill Gates telah mencatatkan data mengenai kebaikan dan keburukan mendirikan rumahtangga dengan Melinda di atas whiteboard. Analisis yang Bill Gates lakukan ketika itu, mungkin sesuai digelar sebagai Manual Data Algorithm.

Bayangkan betapa luar biasanya tindakan seorang yang bijaksana, hal yang serius seperti perkahwinan perlulah dianalisa agar keputusan dibuat adalah bukan berdasarkan kepada emosi dan perasaan semata-mata.

Secara tak langsung, Bill Gates mengajar kita bagaimana sesuatu keputusan dapat diambil dengan sebaik-baiknya menggunakan data atau maklumat yang ada. Hasil daripada data penyelidikan tersebut, perkahwinan mereka kekal bahagia hingga ke hari ini.

Mungkin persoalan baharu muncul dalam pemikiran kita, apakah yang dimaksudkan dengan Algorithm? Dan bagaimana ia membantu manusia dalam membuat keputusan?

Tahukah anda, Ray Dalio sebagai pelopor kepada Bridgewater Associates iaitu Hedgefund terbesar di dunia, juga sangat menekankan penggunaan Algorithm dalam mengurus portfolio yang bernilai berbilion dolar?

Iklan

Bill Gates Mengambil Risiko Yang Hampir Sama Dengan Kaedah Warren Buffett Memilih Saham

Terlalu mencabar sebenarnya, menjadi individu yang bernama Bill Gates. Beliau mengambil risiko dalam hidup, iaitu risiko yang sukar dihadapi bagi orang kebiasaan.

Di antaranya, beliau membuat keputusan untuk berhenti daripada meneruskan persekolahan di Universiti Harvard pada tahun 1975, demi membina perniagaan syarikat beliau iaitu Microsoft.

Di saat Microsoft berada di kemuncak sebagai syarikat gergasi teknologi dunia, beliau meninggalkannya dan meletak jawatan. Semuanya dilakukan demi menggalas cabaran baharu membangunkan The Bill & Melinda Gates Foundation pada tahun 2008.

Pada tahun 2013, beliau telah membuat keputusan agar yayasan beliau bersama isterinya menyumbangkan derma sebanyak $5.5 bilion, bagi membuat uji kaji dan menghasilkan vaksin yang mampu menyelesaikan masalah kesihatan orang awam.

Berani Ambil Risiko Dan Berani Untuk Berjaya

Lebih membanggakan apabila hampir kesemua risiko besar yang diambil oleh beliau membuahkan hasil. Contohnya, walaupun kajian perubatan daripada hasil derma beliau tidak mencapai matlamat mereka 100%, namun penambahbaikan dalam ilmu perubatan berjaya ditingkatkan.

Ini jelas membuktikan bahawa jika kita bijak mengambil dan mengawal risiko, maka hasil peratusan kejayaan juga akan meningkat.

Namun, bagaimana seseorang menentukan risiko yang perlu diambil dan mana yang tidak sepatutnya diambil? Bagaimana Bill Gates bersedia melaburkan wang dan masa ke dalam projek yang tidak menjanjikan kejayaan?

Menurut Bill Gates, seseorang yang mengambil apa jua jenis risiko, perlulah memahami secara mendalam mengenai definisi perkataan ‘Risiko’ tersebut.

Tambah beliau lagi, tidak kiralah berapa banyak nilai wang yang terlibat ketika mengambil sesebuah risiko, contohnya $100,000 atau $100 juta dan sebagainya; yang lebih utama adalah menggunakan seluruh akal fikiran bagi menganalisis data dan melakukan pertimbangan yang sebaik-baiknya ketika mengambil risiko.

Bersedia Untuk Terima Sebarang Keputusan

Berdasarkan perkongsian Bill Gates, tidak kira berapa banyak analisis yang dilakukan ketika mengambil risiko, tetapi yang lebih utama adalah sentiasa bersedia dan berasa selesa untuk menerima sebarang keputusan yang berada dalam situasi ketidakpastian.

Dari awal kariernya hingga ke hari ini, beliau menganalisa sesuatu masalah selama bertahun-tahun lamanya. Apabila kita bersedia menerima sebarang ketidakpastian keputusan, maka kita akan sentiasa terbuka untuk mempelajari strategi baru bagi mencapai matlamat kita.

Selain daripada itu, Bill Gates juga menekankan kaedah menerima risiko yang munasabah dengan menggunakan akal fikiran, bukannya dengan menggunakan firasat (gut feeling) semata-mata.

Cara Sama Warren Buffett Pilih Saham

Tahukah anda, para pakar penganalisis juga mengakui pendekatan yang beliau gunakan ketika mengambil sebarang risiko adakah hampir sama seperti yang dilakukan oleh Warren Buffett ketika membuat portfolio pelaburan yang besar.

Warren Buffett menghabiskan banyak masa mencari syarikat yang mempunyai prospek pelaburan jangka panjang yang kukuh. Kemudian apabila menemuinya, beliau melabur ke dalam syarikat tesebut untuk jangka masa yang panjang.

Warren Buffett terkenal kerana latihan dan kajian beliau selama bertahun-tahun mengenai pasaran saham dan sangat memahami dan menguasai kitaran perniagaan serta ekonomi.

Bill Gates juga  membangunkan setiap projek syarikat dengan penuh berhati-hati. Tetapi sekali beliau menetapkan untuk melaksanakan sesuatu perkara, beliau akan fokus dan buat habis-habisan sampai berjaya.

Suka sekiranya kami berkongsi petikan kata-kata beliau:

“I’m never happier than when I’m diving deep into the details of a problem. I say no to a lot more opportunities than I say yes to.”

Iklan

Orang Islamik Mesti Kelihatan Miskin?

Status Facebook ini dikongsikan oleh saudara Irmanyadi Idris.

1. Salah satu benda cukup pelik mengenai orang Melayu ni adalah masalah jelly.

2. Masalah jelly kalau orang yang kelihatan seperti kuat ilmu agama kaya.

3. Salah ke orang pakai serban ada Porsche?

Anda orang biasa boleh bawak BMW, apa peliknya ahli tertinggi PAS ada Porsche?

Pelik sebenarnya. Bila berkaitan ahli agama, dia kena miskin? Hidup ala kadar? Berkesederhanaan? Hakikatnya, tahap sederhana kita lain-lain. Itu lah yang orang kita susah nak terima.

Aku perasan benda ni dari dulu lagi.

Azhar Idrus ada Ferrari salah. Mursyidul Am PAS ada Porsche salah. Ustaz kalau nak beli kereta, kena beli yang asal bergerak lah. Lagi elok jalan kaki sebab orang kita appreciate benda tu.

Tapi kalau anak muda yang ahli perniagaan tayang kereta, rumah dan girlfriend, kau ajak dia buat talk dan kelas perniagaan. Kau angkat dia sebagai idola. Suruh masyarakat contohi dia sebab dia berjaya dalam usia muda.

4. Dalam Islam, tak ada masalah kau nak kaya.

Tak ada masalah kau nak hidup mewah dan berbelanja lebih sikit, kalau dah mampu. Apa salahnya? Malahan Islam suruh KAU JADI KAYA sebab bila kau kaya, kau mampu sedekah dan mampu bagi zakat.

Bukannya dia tak bayar zakat, sedekah. Kalau semua orang kita tak mampu nak sedekah, kita nak harap orang mana pulak sedekah?

Tanah kubur kita tu, selalunya datang dari tanah wakaf. Macam mana nak wakaf, kalau kita tak mampu nak ada tanah?

Daripada kita fitnah orang makan dedak 90 juta beli Porsche, apa kata kau doakan lah orang Melayu lagi ramai kaya.

Doakan aku kaya supaya aku boleh beli kedai, bukak kelas ajar budak-budak buat kartun.

Sumber asal : Irmanyadi Idris

Iklan

Wow! Remaja Ini Jadi Jutawan Hanya Dengan Menamakan Bayi

Percaya tak, dengan hanya menamakan bayi yang baru lahir kita dapat menjana pendapatan jutaan ringgit? Macam tak percayakan? Tetapi inilah yang berlaku kepada seorang remaja dari Britain.

Sewaktu berusia 16 tahun, Beau Jessup telah terbang ke China bersama dengan ayahnya. Di sana remaja ini kemudian bertemu dengan rakan niaga ayahnya yang meminta beliau mencadangkan satu nama untuk bayi perempuannya. Berasa terharu, Beau kemudian menamakan nama bayi tersebut Eliza sempena nama watak fiksyen. Watak fiksyen itu pula memiliki segala ciri-ciri yang dimahukan oleh ibubapa bayi tersebut.

Apabila kembali ke Britain, Beau telah melakukan sedikit kajian di Internet berkaitan kepentingan nama Inggeris untuk anak-anak masyarakat berbangsa Cina. Melalui kajian dan pengalaman beliau bergaul dengan masyarakat Cina, beliau dapati mereka sukar untuk mencari nama Inggeris yang bersesuaian.

Jadi Beau pun membuat keputusan untuk membangunkan sebuah bisnes yang memberikan perkhidmatan menamakan bayi dengan sasaran utamanya adalah masyarakat Cina. Dengan bermodalkan £1,500 yang dipinjam daripada bapanya, Beau telah mengupah seorang website designer untuk membina sebuah laman web baginya. Selebihnya pula adalah untuk pengiklanan di platform WeChat.

Kredit Gambar: CNBC

Pada waktu itu, beliau masih lagi bersekolah di Cheltenham Ladies College. Jadi Beau terpaksa menunggu waktu cuti sekolah untuk melakukan lebih banyak lagi research bagi mencari nama yang bukan sahaja menarik, tetapi mempunyai maksud yang baik, sesuai dengan budaya dan persekitaran di negara Barat.

Pada mulanya, Beau menawarkan perkhidmatan ini secara percuma kepada 160,000 bayi sebagai tujuan promosi, seterusnya beliau mengenakan cas $0.60 pences iaitu kira-kira RM3.22 untuk satu nama.

6 bulan pertama setelah laman webnya iaitu Special Names dilancarkan, bisnesnya telah berjaya menjana sebanyak £309,557.40. Jumlah itu juga terus meningkat daripada sehari ke sehari.

Kini di usia 19 tahun, Beau berhasrat untuk menanggung sendiri kos pengajiannya di universiti menggunakan keuntungan daripada bisnes tersebut. Dan sekarang, beliau sedang merancang untuk melaburkan hasil keuntungan yang diperolehnya ke dalam pelaburan hartanah pula.

Siapa sangka beri nama bayi sahaja boleh menjana keuntungan yang begitu besar kan?

Sumber Rujukan:

  1. https://www.news.com.au/lifestyle/real-life/meet-the-teen-who-has-named-600000-chinese-babies-turning-her-business-into-a-multimilliondollar-online-service/news-story/cf21ab5c13d735442bbe2d695da0e438
  2. https://www.cnbc.com/2019/03/21/beau-jessup-teen-pays-college-fees-by-naming-chinese-babies.html?recirc=taboolainternal

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!