6 Jenis Borang Di Pejabat Pusaka Kecil Untuk Tuntutan Harta Pusaka

Apabila berlaku kematian, setelah diselesaikan semua urusan jenazah, waris tidak sepatutnya melengahkan urusan harta pusaka arwah. Ini kerana menguruskan harta pusaka si mati seharusnya dibuat secepat mungkin.

Dalam budaya masyarakat Melayu perkara ini dilihat taboo kerana kelihatan tergopoh-gopoh dan tamakkan harta, tetapi hakikatnya tujuan urus pusaka ini dibuat sesegara mungkin adalah untuk kebaikan si mati juga. Kerana antara yang termasuk dalam urusan pusaka adalah melangsaikan segala hutang si mati.

Malah ia juga bertujuan untuk mengelakkan kerumitan kematian berlapis yang boleh berlaku apabila ada waris yang berhak kepada pusaka tersebut meninggal dunia sebelum urusan pusaka dapat diselesaikan.

Selepas selasai semua urusan hutang si mati, langkah seterusnya adalah waris perlu membuat permohonan tuntutan pusaka yang ditinggalkan. Bergantung kepada nilai dan jenis harta pusaka yang ditinggalkan, urusan permohonan tuntutan pusaka dijalankan di Pusaka Kecil, Mahkamah Tinggi atau Amanah Raya.

Untuk prosedur pengurusan pusaka yang dijalankan di Pejabat Pusaka Kecil, ciri-ciri berikut mestilah ditepati:

a) Nilai semasa keseluruhan harta alih dan tak alih yang di bawah nama arwah berada di bawah RM2 juta

b) Dalam senarai harta tersebut mesti ada harta tak alih seperti rumah atau tanah.

Dalam perkongsian kali ini saya akan menyenaraikan jenis-jenis borang yang biasanya yang perlu waris gunakan untuk membuat permohonan tuntutan harta pusaka.

1. Borang A

Borang A bolehlah dianggap sebagai permulaan kepada proses menuntut untuk mendapatkan perintah pentadbiran harta pusaka si mati.

2. Borang DDA

Dokumen in adalah persetujuan yang dibuat oleh semua waris berkenaan bagaimana untuk mengagihkan harta pusaka si mati, sama ada menolak terus penerimaan pusaka atau menyatakan persetujuan pembahagian pusaka.

Iklan

3. Borang F

Merupakan borang bagi mendapatkan perintah melantik mana-mana individu menjadi pentadbir pusaka si mati.

4. Borang HH

Merupakan borang bagi mendapatkan perintah memasukkan Kaveat (sekatan) pendaftar disebabkan ada waris bawah umur.

5. Borang E

Perintah Pembahagian harta pusaka.

6. Borang P

Permohonan berikut disebabkan ada harta pusaka tertinggal atau pun membatalkan pentadbir atau membatalkan pemegang amanah.

Kebiasaannya untuk urusan di Pejabat Pusaka Kecil, waris boleh menguruskannya sendiri tanpa melantik peguam kerana tidak diwajibkan menggunakan khidmat guaman serta prosedurnya tidak sesukar urusan di Mahkamah Tinggi Sivil.

Walaubagaimanapun, waris yang tidak mahir dalam proses permohonan tuntutan pusaka akan menghadapi masalah kerana keliru dengan prosedur dan perlu memberikan komitmen masa dan wang untuk selesaikan urusan ini.

Sebagai contoh, arwah mak mempunyai tanah bendang di Kedah, sedangkan ahli keluarga semuanya sudah berhijrah dan tinggal di Kuala Lumpur. Jadi agak melelahkan apabila terpaksa berulang dari KL ke Kedah untuk menguruskan urusan harta pusaka arwah.

Jadi alternatif yang ada adalah dengan melantik dan menggunakan perkhidmatan konsultasi pusaka yang ditawarkan oleh firma atau syarikat yang membuat urusan harta pusaka.

Dengan adanya bantuan dari mereka, waris tak perlu tahu dan mencari-cari bagaimana caranya proses untuk menuntut pusaka kerana hampir kesemuanya akan diuruskan oleh staf profesional yang mahir dengan urusan tersebut.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 Ciri Perbankan Islam, Yang Membuatkan Orang Bukan Islam Turut Tertarik

Dah pun masuk tahun 2020, tapi masih ramai yang tak percaya dengan Perbankan Islam atau Islamic Banking?

Tahukah anda bahawa jika disebut mengenai perbankan dan kewangan Islam, Malaysia adalah perintis dan pemimpin di peringkat global?

Ya, sememangnya benar! Malah, sejak penubuhan Akta Perbankan Islam pada tahun 1983 lagi, industri ini telah dilihat berkembang dengan mendadak sekali.

Menurut laporan Bank Negara pada tahun 2017, pembiayaan Islam di negara telah menyumbang 34.9% daripada jumlah pinjaman dan pembiayaan. Jika dibandingkan pada tahun 2000, yang hanya menyumbang kepada 5.3% saja.

Satu perkara menarik untuk perbincangan adalah demografi bagi penggunanya. Perbankan Islam tidak terhad hanya kepada orang Muslim.

This image has an empty alt attribute; its file name is assidq_300x250px_bm01.jpg

Namun, apakah ciri-ciri bagi industri yang kian meningkat ini untuk menjadikannya menarik bagi orang bukan Islam?

Kalau nak tahu, berikut adalah 4 ciri perbankan Islam yang membuatkan orang bukan Islam tertarik:

1. Keadilan Dan Perlindungan Daripada Risiko Yang Tinggi

Salah satu peraturan yang perlu dipatuhi oleh perbankan dan kewangan Islam adalah ianya perlu bebas daripada unsur “Gharar”. Perkataan itu boleh diterjemahkan secara umum sebagai ketidakpastian, ketidakcukupan, penipuan, peluang, atau risiko yang tidak memenuhi syarat.

Gharar mungkin wujud dalam senario berikut:

  • Sekiranya ia tidak jelas mengenai item yang sebenarnya. Kewangan Islam haruslah dikaitkan dengan aset sebenar
  • Sekiranya item tersebut tidak pasti dapat dihantar
  • Sekiranya penjualan sesuatu item tersebut adalah sengaja tidak jelas dan samar-samar maklumatnya. Contohnya adalah penjualan sebuah rumah yang tidak termasuk butir-butir penuh integriti strukturnya, bilangan biliknya, dan sebagainya.
  • Sekiranya item yang dijual melibatkan risiko atau bahaya yang tidak menentu, atau apabila hasilnya tidak diketahui.

2. Selamat Daripada Krisis

Kembali pada 2007 dan 2008, kebanyakan ekonomi dunia mengalami krisis. Walau bagaimanapun, kewangan Islam adalah sebaliknya – ia mengalami peningkatan sebanyak 25%!

Dua faktor utama telah dikenalpasti sebagai punca:

  • Bebas dari riba (kadar faedah): Selain daripada gharar, kewangan Islam perlu bebas daripada sebarang elemen riba. Ini menjadikan ia sebuah perjanjian yang lebih adil dan keuntungan boleh dikongsi oleh semua pihak yang berkepentingan.
  • Perkongsian risiko: Dengan konsep “Mudarabah” adalah kewangan Islam, sebarang risiko, kerugian, atau ganti rugi juga akan dikongsi dalam kalangan para pemegang saham dan bukan hanya para pembiaya.

3. Kos Tetap Dan Jelas

Dalam kewangan Islam, jumlah pembayaran maksimum telah dipersetujui terlebih dahulu. Dengan ini, bayaran adalah tetap dan kekal untuk keseluruhan tempoh yang telah ditetapkan.

Ia berbeza dengan pinjaman konvensional di mana amaun pembayaran adalah bergantung kepada BLR (Kadar Pinjaman Asas). Dalam erti kata lain, ia adalah kadar yang dirujuk oleh bank dalam pengurusan sebelum memutuskan berapa banyak bayaran yang akan dikenakan (iaitu kadar faedah) untuk pinjaman anda.

Iklan

4. Penalti Yang Lebih Rendah

Tidak seperti pinjaman konvensional yang melaksanakan konsep kadar faedah pengkompaunan, yuran penalti lewat bayar dalam kewangan Islam hanya dikenakan ke atas jumlah baki hutang utama.

Berikut adalah contoh antara kedua-dua sistem. Senario yang diberikan adalah untuk pinjaman sebanyak RM100,000 dan penalti lewat sebanyak 3%:

PEMBIAYAAN ISLAM:

Bulan pertama: RM100,000 x 3% = RM3000
Bulan kedua: RM100,000 x 3% = RM3000
Bulan ketiga: RM100,000 x 3% = RM3000

Jumlah penalti selama tiga bulan:
RM3000 + RM3000 + RM3000 = RM 9000

PINJAMAN KONVENSIONAL:

Bulan pertama: RM100,000 x 3% = RM3000
Bulan kedua: (RM100,000 + RM3000) x 3% = RM3090
Bulan ketiga: (RM100,000 + RM3000 + RM3090) x 3% = RM3182.7

Jumlah penalti selama tiga bulan:
RM3000 + RM3090 + RM3182.7 = RM 9272.7

Adakah sekarang kita lebih yakin dengan kelebihan perbankan Islam?

This image has an empty alt attribute; its file name is assidq_300x250px_bm01.jpg

Dikarang oleh Sedania As Salam Capital. Diterjemah dan disiarkan secara eksklusif di MajalahLabur.

Tentang Sedania As Salam Capital Sdn Bhd

As-Sidq (TM) adalah sebuah platform perisian dipaten milik oleh Sedania As Salam Capital Sdn Bhd yang kukuh dan berskala dengan rekod prestasi terbukti lebih daripada 350,000 transaksi bernilai RM38 bilion. Perkhidmatan patuh syariah sepenuhnya, yang mudah diintegrasikan ke dalam mana-mana sistem dan proses sedia ada melalui API, kini digunakan oleh lebih daripada 40 institusi kewangan dan 7 bank di Malaysia. Misi teras As-Sidq (TM) adalah untuk membantu pelanggan mencari produk kewangan Islam yang sempurna dan menyampaikannya kepada mereka dalam masa yang sesingkat mungkin.

Sebagai peneraju industri dalam platform perdagangan komoditi Tawarruq untuk kewangan peribadi Islam, As-Sidq (TM) membantu institusi-institusi kewangan untuk memasar, mengenal pasti dan meluluskan pembiayaan peribadi Islam dengan menawarkan pemeriksaan profil pelanggan yang komprehensif dari DSR kepada CTOS / CCRIS. Ini membolehkan penyerahan petunjuk hangat yang membolehkan kelulusan hampir dijamin.

Iklan

Mata Wang Digital Harapan Coin Bakal Diperkenalkan Di Malaysia?

Sejak mengambil tampu pemerintahan, Pakatan Harapan baru saja membentangkan Belanjawan 2019 yang pertama buat negara Malaysia. Dan nampak gayanya, arus pembaharuan akan diperkenalkan dalam bentuk mata wang digital pula dengan adanya Harapan Coin ini. Bagi siapa yang nak tahu lebih lanjut, boleh baca Harapan Coin – Mata Wang Digital Pertama Dunia Untuk Kumpul Dana Pilihan Raya.

Menteri Wilayah Persekutuan, YB Khalid Abdul Samad katanya telah menyiapkan kertas kerja berkenaan Harapan Coin dan akan dibentangkan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) dan Perdana Menteri YAB Tun Dr Mahathir Mohamad

Beliau berkata keputusan dan kelulusan daripada BNM dan mungkin mengambil masa yang lama, namun beliau tekad untuk terus-menerus menyokong projek tersebut. Sebuah badan kawal selia hendaklah ditubuhkan bagi memastikan projek tersebut tidak mudah dimanipulasi oleh pihak ketiga.

YB Khalid yang juga merupakan co-founder bagi projek tersebut, teknologi mata wang digital boleh digunakan untuk bayaran pelbagai transaksi pelesenan, bayaran saman dan banyak lagi; kepada badan kerajaan dan juga pihak swasta. Permintaan terhadap mata wang digital sudah pasti akan meningkat apabila adanya ruang untuk digunakan.

Beliau yang juga merupakan Ketua Komunikasi AMANAH, mungkin akan mencadangkan teknologi tersebut digunakan dalam pilihanraya parti yang katanya akan diadakan pada tahun depan.

Iklan

Sumber Rujukan: New Straits Times

Patuh Syariah Ke Tak Harapan Coin?

Sehingga artikel ini ditulis, Harapan Coin belum dapat kelulusan dari Bank Negara.

Juga maaf, kami tidak mempunyai sebarang ilmu berkenaan mata wang digital dan samada ianya patuh Syariah atau pun tidak. Tapi jika kita rujuk kepada pandangan pakar kewangan Islam iaitu Dr Zaharuddin Abd Rahman sebelum ini, Bitcoin HARUS Untuk Melawan Inflasi Dan Jual Beli Barangan Sebenar.

Jadi adakah Harapan Coin ini bakal jadi mainstream lepas ni?

Iklan

Kebaikan Wasiat Dan Tiga Perbandingan Adanya Wasiat Berbanding Tiada Wasiat

Bila cakap pasal wasiat, kebanyakan daripada kita akan memandang remeh berkenaan perkara ini. Berdasarkan rekod Bahagian Pembahagian Pusaka, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan, setakat tahun 2016, kira-kira RM60 billion jumlah harta yang tidak dituntut oleh waris si mati.

Aset berkenaan merangkumi rumah, wang, dan tanah yang tidak dituntut. Proses pengagihan harta akan menjadi rumit jika berlaku sebarang pertikaian, pertindihan, dan penipuan di kalangan waris.

Faraid Kan Ada?

Ramai di kalangan umat Islam menganggap tiada kepentingan menulis wasiat kerana kita sudah ada sistem faraid yang akan membahagikan bahagian untuk setiap waris. Maka tidak hairanlah, kesedaran dalam penulisan wasiat masih rendah di kalangan umat Islam.

Wasiat pula bukan hanya semata-mata untuk pembahagian harta, ia juga untuk penyelesaian hutang si mati dengan meninggalkan pesanan kepada waris. Pengurusan harta pusaka perlu dibuat dengan berhemah, bagi mengelakkan sebarang pergeseran di kalangan ahli keluarga yang seterusnya dapat memutuskan hubungan silaturrahim.

Selain daripada itu, ada waris yang tidak menuntut harta pusaka kerana tidak tahu berkenaan status harta tersebut. Inilah sebab pentingnya penulisan wasiat kerana si mati akan memperincikan harta kepunyaannya untuk pengetahuan semua waris. Ada juga di kalangan kita yang tidak menulis wasiat kerana tidak tahu prosedur penulisan wasiat dan dekat mana ianya perlu dirujuk.

Untuk makluman, wasiat perlu dibuat dengan wasi atau pentadbir bagi membolehkan penulisan wasiat dibuat dengan sistematik. Amanah Raya Berhad dan as-Salihin Trustee Berhad adalah contoh wasi yang boleh dilantik untuk penulisan wasiat.

Iklan

3 Perbandingan Wasiat Versus Tanpa Wasiat

Ada Wasiat Tiada Wasiat
Selepas menolak hutang, 1/3 daripada harta boleh disumbangkan kepada bukan waris, baki akan diberi kepada waris mengikut sistem faraid Harta akan diagihkan mengikut sistem faraid sepenuhnya
Kebajikan waris terjamin terutamanya jika mempunyai anak yang masih kecil Bagi kes muallaf, ahli keluarga bukan Islam tidak berhak terhadap harta pusaka. Begitu juga dengan anak angkat dan anak tiri
Mengelakkan konflik keluarga Proses pengagihan harta menjadi sedikit rumit

Kesimpulannya, mengurus dan merancang pengagihan harta kepada waris adalah sangat digalakkan dalam Islam. Dalam kes tertentu, ianya menjadi sesuatu yang wajib dan bukan lagi satu pilihan; terutamanya di kalangan keluarga besar yang mempunyai adik-beradik angkat atau adik-beradik tiri.

Islam menggalakkan penulisan wasiat untuk mengelakkan konflik keluarga dan juga supaya waris dapat menyelesaikan segala hutang-piutang si mati. Selain daripada itu, ia juga dapat menjamin kelangsungan hidup waris yang bakal ditinggalkan, terutamanya jika waris masih kecil dan belum cukup umur.

Akhir kata, ambil beratlah berkenaan wasiat jika tidak mahu harta anda diambil oleh kerajaan atau dibekukan akibat tiada waris yang membuat tuntutan.

Wallahu’alam bisshawab.

Ditulis oleh :
Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Lulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam, UiTM dan masih bekerja di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
Penulisan adalah atas kapasiti individu dan tidak mewakili mana-mana pihak

Iklan

Awas Scam 40/40/40 Ini, Dah Ramai Yang Terjebak

Sedar atau tidak, pasti ramai yang dah terlibat dengan scam paling besar abad ini. Kita ingatkan kita dah cukup ilmu, dah buat benda yang betul, tapi masih terkena dengan penipuan ini.

Apa Dia Scam 40/40/40 Ni?

Terlalu ramai orang:

  • Yang bekerja 40 jam seminggu
  • Selama 40 tahun kehidupan
  • Bersara dengan 40% yang kita miliki

Dengan erti kata lain, kita semua telah tertipu dengan ‘Pekerjaan’.

Masih belum sedar daripada dibuai mimpi lagi? Jom kita tengok beberapa statistik daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berkenaan rakyat Malaysia.

Cuma 18% Capai Sasaran KWSP Menjelang Umur 55

Pada tahun 2017, KWSP telah menaikkan sasaran simpanan minima pada umur 55 tahun kepada RM228,000 daripada RM197,000. Namun, hanya 18% daripada pencarum KWSP mencapai sasaran tersebut berbanding 50% yang disasarkan oleh KWSP menjelang tahun 2021. Ini disebabkan banyak faktor, di antaranya dividen KWSP yang menurun dan banyaknya pengeluaran yang dibenarkan seperti perumahan, kesihatan, pendidikan, pergi haji dan sebagainya.

4 Fakta Membimbangkan Mengenai Simpanan KWSP:

  1. 68% daripada pencarum KWSP berumur 54 tahun dan ke bawah hanya mempunyai kurang daripada RM50,000.
  2. Kelompok 20% terbawah pencarum KWSP mempunyai simpanan purata sebanyak RM6,909
  3. Daripada 32 juta rakyat Malaysia, 69% tergolong dalam ‘umur bekerja’ iaitu di antara 15-65 tahun. Hanya 48% daripada golongan ini mempunyai akaun KWSP yang aktif.
  4. 70% pencarum yang mengeluarkan simpanan pada umur 55 tahun, menghabiskannya dalam masa kurang daripada 10 tahun.

Apa Yang Boleh Kita Buat?

Kerja, kerja, kerja. Bila dah kerja, dapat gaji tu nak buat apa?

Ianya berbalik kepada asas pengurusan kewangan seperti yang digambarkan piramid kewangan di atas.

Iklan

1. Adakah anda mempunyai perlindungan?

Mengikut statistik, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Ianya adalah satu statistik yang sangat menyedihkan. Perlindungan merupakan perkara yang paling asas semua orang patut ada, tapi masih ramai lagi yang tidak mempunyainya.

2. Adakah anda mempunyai simpanan?

Kita disarankan untuk mempunyai simpanan sebanyak 3-6 bulan daripada gaji bulanan kita. Kalau kita mempunyai gaji sebanyak RM3,000, pastikan kita mempunyai sekurang-kurangnya RM9,000 dalam akaun simpanan untuk bersedia dengan sebarang musibah.

Tetapi Bank Negara Malaysia (BNM) sendiri menyatakan bahawa: 3 daripada 4 rakyat Malaysia tidak mampu menyediakan RM1,000 jika berlaku kecemasan.

3. Adakah anda mempunyai pelaburan?

Bila bercerita tentang pelaburan, memang best. Boleh dikatakan topik yang paling hangat untuk dijadikan perbincangan adalah pelaburan. Habis tu kenapa kita pergi join skim cepat kaya? Baca saja berkenaan Kerugian Dianggar RM3.8 bilion. PDRM Dedahkan 30 Syarikat Tawar Skim Tidak Sah.

Hampir sejuta rakyat Malaysia yang tertipu dengan skim-skim penipuan. Ini yang dilaporkan, yang tidak dilaporkan agak-agaknya banyak lagi tak?

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!