Bolehkah Ibu Bapa Beri Hibah Kepada Anak-Anak Secara Sama Rata?

Jika sebelum ini, kita ada membicarakan perihal mengagihkan harta pusaka secara samarata, tidak mengikut bahagian faraid; kali ini kita bicara pula persoalan bolehkan ibubapa memberikan hibah secara sama rata kepada semua anak-anak tanpa mengikut aturan pembahagian faraid.

Baca: Bolehkah Kita Agih Harta Pusaka Sama Rata, Tanpa Mengikut Hukum Faraid?

Ini kerana timbul kekeliruan apabila ada yang menganggap bahawa ibubapa wajib memberikan hibah kepada anak-anak mengikut bahagian faraid yang sepatutnya mereka terima iaitu; bagi setiap satu bahagian anak perempuan, anak lelaki dapat dua bahagian.

Nisbah bahagian yang diterima anak lelaki berbanding anak perempuan adalah 2:1.

Contohnya, jika ibubapa nak beri hibah berbentuk wang tunai bernilai RM10,000 kepada seorang anak perempuan, maka hibah kepada anak lelaki haruslah bernilai RM20,000.

Ini sebenarnya tidak benar.

Pembahagian hukum faraid yang Allah nyatakan dalam ayat 11 Surah An-Nisa’ adalah berkaitan harta pusaka. Harta selepas pemiliknya meninggal dunia.

“Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.” (Surah An-Nisa’ : 11)

Ini adalah ketetapan yang telah Allah tentukan bagi urusan pengagihan harta pusaka. Tiada siapa yang boleh menyanggah dan menafikan hukum ini.

Walaubagaimanapun, pembahagian ini adalah aturan bagi hukum harta pusaka. Manakala hibah pula adalah ke atas harta orang yang masih hidup, maka ianya tidak tertakluk mengikut aturan faraid.

Iklan

Oleh itu, aturan pembahagian hibah tidak perlu mengikut hukum pembahagian faraid (tetapi dijadikan sebagai panduan). 

Terpulang kepada si pemilik harta untuk memberi hibah kepada sesiapa yang dia inginkan, dan berapa banyak yang dia mahukan.

Dalam kes pemberian hibah secara umumnya, ulama’ sepakat bahawa digalakkan dan disunatkan kepada ibu bapa untuk memberikan hadiah (hibah) kepada anak lelaki dan anak perempuan secara sama rata.

Dalil yang menjadi sandaran kepada hukum ini adalah berdasarkan teguran nabi terhadap seorang ayah seperti yang diriwayatkan al-Nu’man Bin Bashir:

أَعْطانِي أبِي عَطِيَّةً، فَقالَتْ عَمْرَةُ بنْتُ رَواحَةَ: لا أرْضى حتّى تُشْهِدَ رَسولَ اللَّهِ ﷺ، فأتى رَسولَ اللَّهِ ﷺ، فَقالَ: إنِّي أعْطَيْتُ ابْنِي مِن عَمْرَةَ بنْتِ رَواحَةَ عَطِيَّةً، فأمَرَتْنِي أنْ أُشْهِدَكَ يا رَسولَ اللَّهِ، قالَ: أعْطَيْتَ سائِرَ ولَدِكَ مِثْلَ هذا؟، قالَ: لا، قالَ: فاتَّقُوا اللَّهَ واعْدِلُوا بيْنَ أوْلادِكُمْ، قالَ: فَرَجَعَ فَرَدَّ عَطِيَّتَهُ.

Maksudnya: Ayah memberikan hadiah kepadaku. Lalu ibuku (‘Amrah Binti Rawahah) berkata: Aku tak meredhai dan bersetuju dengan tindakan kau menghadiahi kepadanya sehinggalah kau meminta penyaksian (meminta kebenaran dan sokongan) daripada Nabi Muhammad SAW. Lalu ayah berjumpa Rasulullah SAW dan menceritakan kes yang berlaku lantas berkata: Aku memberikan kepada anak lelakiku sebuah hadiah tetapi isteriku menyuruh agar meminta kepastian daripadamu terlebih dahulu wahai Rasulullah. Lalu, Nabi Muhammad SAW melontarkan persoalan: Adakah anak-anak yang lain kau berikan hadiah yang sama seperti ini? Bapanya menjawab: Tidak. Lalu Nabi Muhammad SAW berkata: Bertakwalah kepada Allah dan berlakulah adil terhadap kesemua anakmu. Kemudian, ayah pulang dan meminta semula hadiah yang telah diberikan.

Hadis Riwayat al-Bukhari (2587)

Daripada hadis ini, Nabi menegur bapa kepada Nu’man yang hanya memberikan harta kepada Nu’man tetapi tidak kepada anak yang lain kerana ianya tidak adil.

Nabi bersabda; Bertakwalah kepada Allah dan berlakulah adil terhadap kesemua anakmu.

Ini menunjukkan berlaku adil itu lebih dekat dengan taqwa.

Bahkan jika dengan memberikan hibah secara sama rata kepada semua anak-anak dapat mengeratkan lagi hubungan antara ahli keluarga, maka lebih besarlah galakan untuk berlaku adil dengan semua anak-anak.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Bajet Lain Yang Perlu Disediakan Apabila Membeli Kereta – Bukan Sekadar Bayar Instalment Bulanan

Apabila habis belajar dan mendapat kerja pertama, apa yang selalu bermain di minda anak muda sekarang adalah membeli kereta. Syarikat automotif pula berlumba-lumba mengeluarkan kereta baru dengan rekabentuk yang terkini, mana tak terliur dibuatnya. Honda atau Mazda memang menarik, orang kata ada standard!

Nak beli kereta memang best, tetapi kita perlu tahu kos-kos lain selain ansuran bulanan yang perlu dibayar kepada bank. Di sini saya senaraikan 5 perkara yang kita perlu tahu dan perlu sediakan bajet apabila memiliki sebuah kereta:

1. Takaful atau Insurans

Kau perlu ‘renew’ Takaful atau insurans setiap tahun. Bayaran pula bergantung kepada nilai kereta di pasaran. Makin mahal kereta, makin banyak la bajet yang perlu disediakan untuk Takaful atau insurans.

This image has an empty alt attribute; its file name is motor-takaful.jpg

2. Cukai Jalan

Untuk ‘renew’ cukai jalan, kau perlu ada takaful atau insurans dulu. Harga pula bergantung kepada enjin (cc) kereta. Makin besar enjin (cc), makin mahal la cukai jalan. Ini pun kena ‘renew’ setiap tahun atau minimum 6 bulan.

3. Kos Petrol (Minyak)

Nak bawa kereta baru memang best. Tapi nak bergerak, jangan lupa kereta perlukan petrol.

Seminggu paling kurang RM50. Sebulan dah RM200 lebih. Kalau installment kereta RM800 sebulan campur RM200 dah RM1,000.

Kebiasaannya, makin besar enjin (cc), atau makin jem jalan maka makin banyak penggunaan minyak, dan makin banyak la kos petrol.

Iklan

4. Penyelenggaraan

Untuk pastikan kereta sentiasa dalam keadaan baik, kereta perlu diservis mengikut jadual yang ditetapkan. Kebiasaannya dari 3 bulan ke 6 bulan sekali. Kos servis pula bergantung pada jenis servis, kalau servis ‘minor’ murahlah sikit dari ‘major’. Itu pun mencecah ratusan ringgit juga.

Jangan nanti kereta rosak sebab tidak dibuat penyelenggaraan berkala disebabkan tiada bajet. Kesudahannya nanti, duit habis untuk membaiki kerosakan kereta.

5. Duit Kecemasan

Jangan lupa komponen ‘wear and tear’ seperti tayar dan bateri. Komponen ini tidak dilindungi oleh ‘warranty’ daripada pihak pengeluar. Harga bateri dan tayar pun dah mencecah ratusan ringgit.

Sebagai contoh, harga bateri kering jenama Century berharga lebih kurang RM 350. Tayar jenama GoodYear pula dalam RM 200 sebiji, kalau 4 biji dah RM 800.

Fikir Masak-Masak Terlebih Dahulu Sebelum Nak Beli Kereta

Percayalah, kereta ni kawan-kawan kau puji masa hari pertama je. Esok lusa orang tak peduli dah.

Kesimpulannya, untuk anak-anak muda yang tengah merancang untuk membeli kereta, jangan lupa bajet lain yang perlu disediakan selain ansuran bulanan. Jangan nanti, kereta tak bergerak sebab takde bajet nak isi petrol, atau takde bajet nak ‘renew’ Takaful/insurans atau cukai jalan. Paling haru, bajet duit tol pun takde (Nota : Tol di Malaysia masih belum dihapuskan semasa artikel ini ditulis) .

Penyudahnya, kereta hanya diletakkan bawah ‘parking’ dan kau naik motor atau LRT saja.

Ansuran bulanan masih perlu dibayar walaupun kereta tak bergerak. Yang paling penting, kita perlu mengukur baju di badan sendiri sama ada mampu atau tidak untuk memiliki sebuah kereta. Kita pilih nak hidup sempit atau nak hidup lapang?

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Berkelulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam
Masih bekerja di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Iklan

GST Sifar Bermula 1 Jun 2018

Baru-baru ini Kementerian Kewangan Malaysia telah mengeluarkan Siaran Media bagi mengesahkan bahawa Pengenaan Cukai Barang Dan Perkhidmatan Pada Kadar Sifar seperti berikut:

Sumber: Facebook Kementerian Kewangan Malaysia

Ini selari dengan manifesto Pakatan Harapan yang berjanji untuk menghapuskan GST dan mengurangkan kos sara hidup rakyat Malaysia.

Ini bermakna komponen GST masih kekal, cuma kalau dulu kita dikenakan GST sebanyak 6% dan ada barang yang 0%, kini semuanya menjadi 0%. Peniaga masih perlu mengeluarkan Inbois Cukai atau Tax Invoice, perlu menghantar penyata cukai mengikut tempoh yang telah ditetapkan dan tuntutan kredit cukai input.

Kami ada membincangkannya secara lebih mendalam dalam Persediaan Peniaga Apabila GST Dimansuhkan.

Iklan

Peniaga, Pengguna Dan Penguatkuasa Perlu Mainkan Peranan

Wahai peniaga-peniaga sekalian, pastikan barangan yang dijual tanpa GST itu harganya turun. Kalau sebelum ni dijual pada harga RM5.30, turunkan jadi RM5.00.

Wahai pengguna-pengguna sekalian, pastikan barangan yang dijual turun harganya apabila GST menjadi sifar bermula 1 Jun. Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai pengguna untuk melaporkan kepada pihak berkuasa, sekiranya kita mendapati harga barang masih di paras lama. Jangan sibuk komplen di media sosial saja.

Wahai pengkuatkuasa-penguatkuasa sekalian, jalankan tanggungjawab anda untuk menyiasat aduan yang diterima dan mengambil tindakan yang sepatutnya, jika benar didapati berlakunya kesalahan.

Bersama-sama kita bekerjasama bagi memastikan harga barang turun, selari dengan perlaksanaan GST sifar agar dapat mengurangkan kos sara hidup seluruh rakyat Malaysia.

Diharap selepas ini simpanan bulanan rakyat pula akan naik 6%!

Iklan

Penjelasan Berkaitan Isu Tabung Haji oleh Lembaga Tabung Haji

Semakin panas kan isu Tabung Haji ni? Banyak pula komen daripada pakar ekonomi sejak dua menjak ni. Yang tak tahu apa-apa pun turut serta memberikan pandangan.

Apa kata kita dengar sendiri penjelasan berkaitan isu Tabung Haji oleh pengurusan Lembaga Tabung Haji kepada ahli parlimen yang berlangsung pada 3 April 2019 di bangunan Parlimen seperti berikut:

Perlu ada perancangan yang kukuh bagi mengatasi masalah yang dihadapi Tabung Haji kini. Komitmen dari Kerajaan sangat penting memandangkan deposit Tabung Haji dijamin Kerajaan

Sesi penjelasan ini menerangkan penemuan audit berkaitan kesilapan lalu Tabung Haji, langkah yang telah diambil bagi mengatasi permasalahan, & perancangan masa hadapan bagi memastikan Tabung Haji tidak lagi berdepan masalah yang serupa

Pengurusan yang baru dilantik telah menemui salah lapor dalam laporan kewangan Tabung Haji, di mana terdapat RM4.1 billion defisit yang tidak dilaporkan. PwC telah dilantik untuk melakukan audit

Pengurusan baru juga telah menemui kemungkinan berlakunya salah laku dan kelemahan dalam pelaburan. Salah satunya adalah pelaburan dalam Putrajaya Perdana, yang sebelum itu dimiliki Jho Low. 4 kes kini dalam siasatan polis

Pengurusan telah menilai semula pelaburan bagi menghentikan kerugian. Akaun TH kini sudah diimbang apabila aset yang kurang berpotensi diserahkan kepada Urus Harta Jemaah Sdn Bhd, yang diganti dengan Sukuk bernilai lebih tinggi

Dengan proses penyusunan semula ini, akaun Tabung Haji kini positif, dan mampu memberi hibah. Amaun yang mampu diberi oleh Tabung Haji berjumlah RM913 juta

Iklan

3 langkah dalam komunikasi yang akan diambil Tabung Haji bagi memastikan pendeposit Tabung Haji kekal menyimpan di Tabung Haji: Membina keyakinan, menjawab segala persoalan negatif, dan membina imej positif

Untuk langkah ke hadapan, Tabung Haji akan memperkuatkan tadbir urus, melabur dalam pelaburan yang memberi pendapatan yang stabil, pengurusan yang lebih berhati-hati, dan menstruktur kos operasi

Emphasis of Matter yang dikeluarkan oleh Jabatan Audit Negara

Seksyen 22(3)(a) Akta Tabung Haji yang menyatakan aset tidak boleh kurang dari liabiliti

Bukti berlakunya perubahan akaun Tabung Haji berdasarkan laporan media yang memetik kenyataan Menteri

Perubahan yang dilakukan setelah pengumuman dibuat, yang menjejaskan akaun Tabung Haji

Sumber: FB Institute of Research & Development of Policy (IRDP)

Yakin Kepada Pimpinan Tabung Haji Yang Baru, Diketuai Dato’ Sri Zukri Samat

Semoga dengan adanya Dato’ Sri Zukri Samat yang mengetuai Lembaga Tabung Haji, semoga segala permasalahan dapat diselesaikan dengan segera, agar keadaan kembali pulih seperti sediakala.

Iklan

Kurangkan Stress – 5 Tips Hidup Tanpa Ropol

Sebelum ini kita ada siarkan Tuan Norizan Kongsikan Cara Nak Bersara Awal Di Usia 54 Tahun, dan ianya mendapat sambutan yang cukup hangat. Beliau ada bagi 5 tips yang sangat berguna untuk semua orang.

Kali ini kita tengok pula 5 tips nak hidup tanpa ropol dalam kehidupan. Tapi sebelum kita mula, mesti ada yang tertanya-tanya apa itu ropol bukan?

Maksud Ropol

Pernah tengok tirai kan? Tirai ada dua jenis. Satu yang beropol dan penuh renda. Satu lagi yang plain dan simple. Hidup tanpa ropol samalah seperti tirai yang plain dan simple tersebut – tak ada bunga dan renda-renda.

Atau erti kata lain, kita menjalani kehidupan yang minimalist.

Hidup Secara Sederhana

Hidup secara bersederhana adalah merupakan sesuatu yang dituntut dalam Islam. Cuma kadang untuk mempraktikkan sesuatu itu lebih mudah untuk kita ungkap dari kita ikut. Lebih-lebih lagi hidup dizaman social media ini bila saban hari kita scroll Facebook, Twitter dan Instagram rakan maya semua upload gambar ootd, makan di kafe hipster, bercuti di luar negara.

Rasa cemburu pula kadang-kadang bila tengok kehidupan bahagia orang lain. Tapi tahukah anda ‘bahagia ialah apa yang kita rasa, bukan apa (harta) yang kita miliki’. Memetik kata-kata Tuan Norizan Bin Sharif, beliau berkongsi 5 cara untuk hidup tanpa ropol supaya hidup anda akan menjadi lebih tenang dan bahagia.

1. Ambil Tahu Duit Kita

Adakah anda tahu berapakah pendapatan bersih dan ke mana duit itu dibelanjakan? Daripada keseluruhan pendapatan itu, berapa peratus dibelanjakan untuk perbelanjaan tetap, perbelanjaan tak tetap dan simpanan?

Apakah perbelanjaan yang memang wajib kena bayar, apakah yang boleh dikurangkan dan apakah yang “mengarut” dan boleh dipotong.

Perbelanjaan tetap seperti sewa rumah, kita kena bayar. Perbelanjaan tak tetap seperti makan malam di luar, boleh dikurangkan. Perbelanjaan seperti merokok, itu mengarut dan tak perlu.

Kalau tak tahu baseline ini, kita tak boleh merancang kewangan peribadi. Ini asas hidup tanpa ropol.

2. Berbelanja Di Bawah Kemampuan

Ramai orang nasihatkan belanja dalam kemampuan. Kalau nak hidup tanpa ropol, belanja di bawah kemampuan.

Iklan

Hidup tanpa ropol akan jadikan kita ada wang lebih. Ia boleh berlaku dengan sama ada kita kurangkan pendapatan, atau tambah pendapatan sedia ada.

Kalau kita tak dapat tambah pendapatan, potong habis-habisan perbelanjaan kita. Yang mana kita kita boleh potong, potong. Kurangkan perbelanjaan. Ikat perut.

3. Perbelanjaan vs Pelaburan

Fahami perbezaan antara perbelanjaan dan pelaburan. Perbelanjaan ialah kegunaan tunai bagi sesuatu yang turun nilai atau tidak memberikan tambahan nilai bagi tempoh jangka panjang. Contoh: beli baju baru. Atau, beli tudung baru setiap bulan.

Pelaburan adalah sebaliknya. Contoh pelaburan ialah mengikuti latihan atau beli unit saham amanah. Adakah anda banyak perbelanjaan atau banyak pelaburan?

4. Beli Kualiti

Hidup tanpa ropol bukan bermaksud membeli yang paling murah. Kasut berharga RM50 belum tentu “lebih murah” jika ia rosak dalam tiga bulan. Sebaliknya, kasut RM100 tetapi tahan lama, memberikan nilai yang lebih baik.

Fokus kepada membeli kualiti. Abaikan jenama.

5. Ketahui Perbezaan Di Antara Keperluan Dan Kehendak

Kita perlu makan, kita tak perlu makan di restoran makanan segera mewah. Kita perlu baju, kita tak perlu baju berjenama. Kita perlukan handphone, kita tak perlu beli handphone model terbaru di pasaran; apatah lagi tukar handphone setiap kali ada model baru.

Utamakan keperluan, bukan kehendak.

Kredit: Norizan Bin Sharif

Rancang Senang, Tapi Nak Buat Itu Memang Payah

Bila kita rancang untuk hidup tanpa ropol, memang rasa agak berat pada awalnya. Ada dua cara untuk kita rasa yang kita ni kaya:

1. Jadi orang terkaya dunia, dan wang ringgit tiada guna lagi sebab sudah ada terlalu banyak

2. Jadi orang yang kurang berkeinginan terhadap kebendaan. Walaupun tiada wang ringgit yang banyak, tetapi masih rasa sangat bahagia dengan apa yang telah dikurniakan

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!