FinCEN Files Mendapati USD2 Trilion Transaksi Yang Meragukan Telah Berlaku Sepanjang Tempoh 18 Tahun

FinCEN adalah singkatan bagi Financial Crimes Enforcement Network yang merupakan biro di bawah United States Treasury yang ditugaskan untuk mengumpul dan menganalisa data bagi membanteras kegiatan penggubahan wang haram dan pembiayaan pengganas.

Institusi kewangan dikehendaki memfailkan Suspicious Activity Report (SAR) sekiranya mereka mengesan transaksi yang meragukan.

Pada bulan lalu, penemuan berdasarkan lebih 2,500 dokumen dan 2,100 SAR oleh FinCEN yang telah bocor bertarikh di antara tahun 2000 sehingga 2017 telah diterbitkan dan diberi nama FinCEN Files.

Dokumen-dokumen tersebut dibocorkan oleh bekas pekerja di US Treasury Department kepada Buzzfeed News yang kemudiannya telah dikongsikan kepada 108 rakan media lain dari 88 buah negara yang berbeza.

Penelitian dan penyiasatan telah dijalankan oleh International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) dan ianya mengambil masa selama 16 bulan.

Hasil dari siasatan yang dijalankan, ICIJ mendedahkan sejumlah USD2 trilion transaksi yang meragukan telah berlaku sepanjang tempoh 18 tahun tersebut. Di antara bank-bank yang terlibat dan telah dinamakan adalah JP Morgan Chase, HSBC, Barclays Bank, Standard Chartered Bank dan juga Deutsche Bank.

Persoalan besar yang diajukan kepada mereka adalah mengapa bank-bank ini meluluskan dan meneruskan transaksi tersebut walaupun ianya meragukan.

Deutsche Bank menjadi tumpuan apabila hasil daripada pendedahan FinCEN Files menunjukkan lebih daripad USD1.3 trilion dari jumlah transaksi yang meragukan adalah melalui bank tersebut. Bank tersebut melalui laman sesawang mereka telah membuat satu kenyataan bahawa segala dokumen yang telah bocor itu telah difailkan, disiasat dan penyelesaian telah dipersetujui bersama pengawal selia institusi perbankan tersebut.

Bagi pihak bank, mereka berpendapat bahawa tugas mereka adalah hanya untuk melaporkan sebarang transaksi yang meragukan kepada pihak yang berkenaan. Ini kerana transaksi yang meragukan tidak membuktikan terdapat sebarang kesalahan telah dilakukan oleh pengirim dan penerima wang berkenaan.

Namun, apa yang cuba ditekankan oleh ICIJ di sini adalah, jumlah wang yang meragukan dan diluluskan oleh bank-bank ini sangat besar dan nama bank yang terlibat adalah nama bank yang sama pernah terlibat dengan pelbagai masalah berkaitan AMLA sebelum ini.

Baca: Skandal ‘Cuci Duit’ Yang Melibatkan HSBC

Kredit: ICIJ

Akhir sekali, terdapat banyak lagi penemuan oleh ICIJ yang telah dikongsikan termasuklah penglibatan bank-bank di Malaysia sendiri. Terdapat 23 SAR yang melibatkan Malaysia dan dilaporkan melebih USD13.3 juta telah keluar dan USD4.8 juta telah diterima melalui bank-bank besar di Malaysia.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Apa Benda DuitNow Yang Sibuk Diperkatakan Ni?

Sejak dua menjak ni, hangat diperkatakan pasal DuitNow. Ada yang positif, tak kurang juga yang negatif.

Paling kecoh apabila pengguna CIMB Bank menerima SMS berkenaan nak terima atau tidak servis DuitNow. Kalau lihat di laman web CIMB Clicks pun ada hebahan tentang perkara ini.

Tapi sebelum itu, apa kata kita berkenalan dengan DuitNow ini terlebih dulu.

Apa Dia DuitNow Ni?

Menerusi laman web DuitNow, banyak maklumat yang boleh diperolehi. Dan DuitNow ni merupakan cara baru untuk membuat bayaran. Kita hanya perlu tahu nombor telefon sahaja. Proses pemindahan duit adalah serta-merta, selamat dan percuma.

Bagaimana DuitNow Berfungsi?

Ada dua proses yang terlibat iaitu:

1. Pendaftaran

Log masuk ke Perbankan Internet bank anda atau ke aplikasi telefon pintar penyedia perkhidmatan yang terlibat.

Kemudian cari DuitNow di bawah menu ‘Funds Transfer’ (Pemindahan Wang) atau ‘Send Money’ (Hantar Wang).

Lakukan pendaftaran sekali bagi membolehkan DuitNow menghubungkan ID anda (samada nombor telefon atau nombor Kad Pengenalan) dengan akaun bank atau akaun e-Wang anda.

2. Pemindahan

Dah daftar, proses untuk pemindahan wang cukup mudah iaitu sama seperti di atas:

Log masuk ke Perbankan Internet bank anda atau ke aplikasi telefon pintar penyedia perkhidmatan yang terlibat.

Cari DuitNow di bawah menu ‘Funds Transfer’ (Pemindahan Wang) atau ‘Send Money’ (Hantar Wang).

Masukkan ID penerima dan sahkan butiran pemindahan wang tersebut. Wang akan dipindahkan serta-merta ke dalam akaun penerima.

Kat Mana Boleh Pakai DuitNow?

Kalau dikirakan, ada 44 penyedia perkhidmatan yang kebanyakannya terdiri daripada bank-bank tempatan dan luar negara. Senang cerita, anda pasti ada akaun bank dengan mana-mana bank seperti di atas punyalah.

Ada Had Pemindahan Menggunakan DuitNow?

Bagi pihak konsumer, kita boleh pindahkan wang sehingga RM100 ribu bagi setiap transaksi. Manakala bagi perniagaan pula, boleh pindahkan wang sehingga RM100 juta bagi setiap transaksi.

Had pemindahan mungkin berubah-ubah mengikut bank. Penyedia perkhidmatan e-Wang akan mempunyai had yang lebih rendah.

Apa Kelebihan Pakai DuitNow Ni?

Kini anda hanya perlu tahu nombor Telefon, nombor Kad Pengenalan atau nombor Pendaftaran Perniagaan pihak penerima sahaja.

Tak perlu lagi ingat nombor akaun yang panjang berjela-jela. Takut nanti tersalah key-in, dapat ke orang lain pula.

Cepat, mudah dan percuma pula tu. Tiada lagi caj tersembunyi yang akan dikenakan.

Jadi Apa Yang Negatifnya Pasal DuitNow?

Bagi memudahkan pendaftaran, hampir semua orang akan didaftarkan terlebih awal. Ramai yang menerima SMS pengesahan pendaftaran secara automatik.

Ini bermakna anda tidak perlu melalui proses pendaftaran, akaun anda dah siap sedia untuk guna DuitNow ni.

Tapi nampaknya seakan-akan ramai yang masih tidak bersedia untuk menerima teknologi baru yang akan diperkenalkan oleh DuitNow ni. Ada yang takut kebocoran data peribadi mereka, ada yang takut nombor telefon mereka akan disalahgunakan dan bermacam-macam lagi.

Katanya DuitNow Ni Menguntungkan Pihak Ketiga?

Dan seperti mana projek-projek baru yang akan dijalankan, katanya kroni-kroni saja yang akan memperolehi keuntungan. Jadi siapakan di sebalik tabir DuitNow ni?

Untuk itu, jom kita berkenalan dengan Payments Network Malaysia Sdn Bhd atau PayNet.

Sumber: Laman Web PayNet

Rupa-rupanya Bank Negara Malaysia (BNM) punya PayNet ni.

Selain daripada itu, sebelas institusi kewangan turut bersama sebagai pemegang saham iaitu Malayan Banking Berhad, RHB Bank Berhad, Public Bank Berhad, CIMB Bank Berhad, AmBank (M) Berhad, Hong Leong Bank Berhad, Affin Bank Berhad, Alliance Bank Malaysia Berhad, Bank Islam Malaysia Berhad, Bank Muamalat Malaysia Berhad and Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad.

Masih Risau Pasal DuitNow Ni?

Dah tahu apa kegunaannya, betapa mudah nak gunakannya dan siapa di sebaliknya; masih ada yang risau pasal inisiatif DuitNow ni?

Tapi rasanya ramai tak akan risau, kalau ada maklumat awal yang tepat daripada pihak yang bertanggungjawab. Ini tidak, terkejut bila dapat SMS kata akaun DuitNow dah didaftarkan. Apa tu DuitNow pun tak diberitahu terlebih dahulu, itu yang membuatkan ramai orang yang cuak dan kurang bersetuju dengan langkah ini.

Jadi sekarang dah tahu, kita boleh lihat bagaimana kerajaan sedang berusaha ke arah ‘cashless’ dengan adanya DuitNow ni.

Iklan

6 Perkara Perlu Dibuat Warga 30-an

Happy Birthday! Welcome to the 3-series club

Ini ungkapan keramat apabila melangkah ke umur separa matang dalam kehidupan. Umur 30-an kebanyakannya sudah berkahwin, berkeluarga dan dalam fasa struggle membesarkan anak-anak, menjaga orang tua dan paling banyak membina hutang seperti hutang kereta, hutang peribadi, hutang kredit kad, hutang rumah, dan pelbagai komitmen lain juga.

Pada usia 30an juga kebanyakannya berada dalam fasa ‘generasi sandwich’ kerana golongan ini tersepit dalam perihal kewangan dan kesihatan bagi anak-anak dan orang tua mereka

Istilah Sandwich Generation ini wujud pada tahun 1981 oleh Dorothy Miller seorang pekerja sosial yang memberi istilah ini.

Hasil kajian dari StatsCan menyatakan golongan sandwich ini terpaksa mengurangkan standard hidup sendiri bagi memenuhi keperluan kedua belah pihak. Ada juga yang mengalami masalah depresi, lewat jodoh, masalah kesihatan kerana terlampau letih melakukan 2-3 kerja, sukar fokus dan seolah mereka tiada ruang untuk melakukan aktiviti sendiri kerana beban tanggungjawab.

Baiklah,

Hidup ini umpama roda,jika kita berbakti dan berbuat sehabis baik untuk dua generasi iaitu ibu bapa dan anak-anak, kita juga mungkin dapat yang baik nanti. Apa pun kita perlu merancang kehidupan kita bila tua nanti dan apa yang perlu kita rancang untuk anak-anak nanti.

1. Fikirkan Simpanan Persaraan

Berapa banyak perlu ada? Pihak KWSP menetapkan sasaran minimum RM228,000 bagi yang berumur 55 nanti. Penanda aras ini diambil bersamaan dengan minimum pencen yang diterima bulanan  berjumlah RM950 bermula umur 55 hingga 75 tahun.Tiada simpanan langsung?mulakan simpan dan labur 15% dari gaji, komisyen, bonus gaji anda ke ASB, TH, unit amanah atau SSPN.

2. Laraskan Takaful

Ketika usia ini perlu fikir untuk wajib memiliki takaful. Paling utama adalah takaful perlindungan pendapatan. Bagi ketua keluarga dan mereka yang berhutang digalakkan untuk mengambilnya sekiranya berlaku musibah seperti kematian, pampasan yang diterima waris dapat mengurangkan beban hutang yang dibuat ketika hayat.

Bagi takaful perubatan, ia juga perlu difikirkan. Sekiranya syarikat ada menanggung kos perubatan keluarga,ia salah satu yang bagus. Namun, perlu diingat apabila umur meningkat, bayaran takaful turut meningkat. Usahakan satu keluarga untuk memiliki takaful perubatan.

3. Selesaikan Hutang

Usaha selesaikan hutang kecil seperti kad kredit, pinjaman peribadi, hutang belajar, hutang perabot, hutang telefon dahulu. Cuba perbanyakkan urusan menggunakan wang tunai atau direct debit. Jika pembelian besar sahaja menggunakan kad kredit untuk mendapatkan tawaran rebat dan pulangan wang serta hadiah lain.

4. Pantau Skor Kredit

Ketika usia ini pembelian aset seperti rumah, tanah dan pelbagai lagi aktif dilakukan. Untuk menjayakan pembelian rumah kedua, ketiga dan seterusnya skor kredit anda mestilah cantik.

Boleh baca lebih lanjut mengenainya di eCCRIS – Laporan Kredit di Hujung Jari.

5. Tingkatkan Pendapatan Dan Simpanan Kecemasan

Seiring peningkatan usia, kemahiran yang sudah digilap sejak usia 20-an sudah semakin mahir di usia 30-an. Oleh itu permintaan terhadap gaji, bayaran yang boleh kita minta sesuai dengan pengalaman yang dimiliki. Usahakan ada pendapatan sendiri minimum RM1000 bagi wanita walaupun sudah tidak bekerja.Ini kerana ia sebagai persediaan kepada diri sendiri sekiranya suami sebagai ketua keluarga pergi dahulu atau kecemasan. Simpanan kecemasan 3-6 bulan gaji.

Jika bergaji RM7000 sebulan, maka perlu ada dalam RM21K – RM35K wang tunai.

Jika berlaku sesuatu kepada kita seperti kemalangan, atau masalah kesihatan yang menganggu rutin bekerja dalam tempoh yang lama, wang kecemasan tadi boleh digunakan. Jika terlampau lama bercuti kemungkinan besar diberhentikan itu ada. Kita perlu bersedia dengan segala kemungkinan.

6. Tulis Wasiat

Bukan tunggu waktu usia 50-an nanti baru nak buat.Tahukah anda sejumlah 66 billion harta pusaka umat islam tidak dituntut malah ada harta pusaka seperti rumah dan tanah tidak diurus.

Sebenarnya bila kita fikir lebih dalam lagi, kasihan kepada para arwah kerana harta yang mereka tinggalkan tidak dapat diurus dengan baik.Setiap apa yang kita miliki akan dihisab kelak.Jika waris tidak peduli atas asbab kos yang tinggi untuk urusan mahkamah dan kos lain yang terlibat, hendak atau tidak kita yang waris masih hidup perlu selesaikan juga dengan cara faraid.

Jika dibiarkan, waris akan berlapis dan ini merumitkan keadaan. Boleh guna khidmat As Salihin Trustee bagi individu dan juga syarikat.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu

Iklan

Top 10 Kelab Dengan Purata Gaji Pemain Yang Tertinggi Di Liga Perdana Inggeris (EPL)

Sukan bola sepak merupakan sukan yang paling diminati di seluruh dunia. Setiap empat tahun sekali, dunia akan fokus kepada sukan disebabkan pertandingan Piala Dunia (World Cup) yang diadakan dan menjana pendapatan yang paling tinggi tanpa perlu sebarang promosi yang hebat.

Walaupun berdepan dengan krisis pandemik Covid-19, liga-liga utama di dunia masih lagi berlangsung kerana hak penyiaran yang begitu mahal menjadikannya satu perniagaan yang perlu diteruskan. Pertandingan di antara kelab Eropah menjadi satu acara yang sangat berprestij dan dilihat dapat memberi pulangan yang sangat lumayan kepada liga dan pemilik kelab itu sendiri daripada segi kewangan.

Di antara liga di Eropah yang paling ke hadapan adalah Liga Perdana Inggeris (EPL) yang menjadi kegilaan ramai peminat bola sepak. Ia pula menjadi rebutan pelabur luar untuk memilki kelab bola yang berada dalam liga ini untuk dijadikan pelaburan mereka.

Baca: Pemilikan Kelab Liga Perdana Inggeris (EPL) Oleh Pelabur Asing Menjadikannya Sangat Kompetitif

Dengan keterbukaan pengurusan EPL yang menerima pelabur luar terhadap kelab yang ada di dalam liga ini, ia menjadikan liga ini sangat kompetitif di persada dunia.

Dengan suntikan modal yang besar terhadap kelab, ia turut menyumbang kepada pemain terkenal dunia untuk beraksi di liga yang paling popular ini. Hasilnya, kelab-kelab di EPL membelanjakan wang yang besar bagi melantik pengurus yang berbakat dan juga menawarkan gaji yang tinggi kepada para pemain mereka.

Mari kita lihat Top 10 kelab di EPL yang membayar gaji tinggi kepada para pemain mereka.

1. Manchester City

Purata tahunan gaji pemain: USD8.73 juta

Kelab yang sangat berjaya selepas menerima pelaburan besar oleh Raja Mansour bin Zayed Al Nahyan yang membelinya dari bekas Perdana Menteri Thailand Thaksin Shinawatra.

Selepas Manchester City berada di bawah pengurusan Abu Dhabi United Group, kejayaan di peringkat domestik telah mengiringi kelab ini. Selain membayar gaji yang tinggi kepada para pemain mereka, kelab ini turut membayar gaji yang paling tinggi kepada pengurus mereka iaitu Pep Guardiola yang berjumlah $20 juta setahun.

Di antara pemain yang mendapat bayaran tertinggi di dalam skuad  ini adalah Kevin De Bruyne

2. Manchester United

Purata tahunan gaji pemain: USD7.66 juta

Merupakan di antara kelab yang terkaya di dunia.Kelab ini merupakan kelab yang paling berjaya di Liga Perdana Inggeris setelah liga berkenaan  dijenamakan semula sejak tahun 1992.

Kelab yang paling banyak memenangi trofi ketika berada di era Sir Alex Ferguson. Walaupun kini Manchester United sudah hilang bisa di dalam Liga Perdana Inggeris, kelab ini masih mempunyai ramai peminat yang setia yang masih menyokong kelab mereka.

Di antara pemain yang mendapat gaji yang paling tinggi adalah David De Gea.

3. Liverpool

Purata tahunan gaji pemain: USD6.92 juta

Juga merupakan kelab yang paling berjaya di dalam sejarah Liga Perdana Inggeris sejak ditubuhkan pada abad yang lepas. Liverpool menjadi kuasa bola sepak Eropah dan juga EPL sejak akhir-akhir ini setelah membuat rombakan besar-besaran terhadap  pemain mereka dan juga jurulatih mereka.

Di antara pemain yang mendapat bayaran paling tinggi adalah penyerangnya iaitu Mohamed Salah.

4. Arsenal

Purata tahunan gaji pemain: USD5.99 juta

Dikenali kelab yang kurang membelanjakan wang untuk membeli pemain ketika era pengurusan Arsène Wenger. Beliau merupakan insan yang bertanggungjawab dalam membangunkan kelab bola sepak ini menjadi gergasi di Liga Perdana Inggeris.

Arsenal merupakan satu-satunya kelab di EPL pada era moden yang berjaya memenangi liga tanpa tewas pada musim 2003/2004 yang dikenali sebagai “The Invincibles”.

Kini pemain paling mahal yang mendapat bayaran di Arsenal adalah  Pierre-Emerick Aubameyang.

5. Chelsea

Purata tahunan gaji pemain: USD5.97 juta

Merupakan kelab pertama yang menerima pelaburan dengan besar setelah dimiliki oleh Roman Abramovich pada tahun 2003. Kelab ini telah membuka mata pelabur luar untuk melabur kelab EPL kerana dalam masa yang singkat sahaja, Chelsea telah berjaya menjadi pesaing yang hebat di dalam liga tersebut.

Kelab ini juga terkenal dengan kelab yang mempunyai bilangan pengurus yang paling ramai sejak dimiliki oleh Roman Abramovich. Ianya merupakan kelab yang sanggup berbelanja besar untuk mendapatkan pemain yang berkualiti.

Di antara pemain yang mendapat gaji tertinggi di dalam Chelsea adalah Kai Haivertz dan Timo Werner .

6. Everton

Purata tahunan gaji pemain: USD5.13 juta

Kelab yang masih berjuang untuk mendapatkan kejayaan di EPL. Kelab ini adalah kelab yang bersebelahan dengan Liverpool.

Prestasi kelab ini tidak menentu dan tidak tersenarai sebagai di antara kelab terkuat kerana tidak mempunyai sebarang rekod kejayaan di liga terbabit.

Kini dengan kehadiran pengurus yang mempunyai kejayaan yang luar biasa di peringkat Eropah iatu Carlo Ancelotti, Everton dilihat bakal memberi saingan yang hebat.

Pemain yang mendapat bayaran yang tertinggi adalah Yerry Mina.

7. Tottenham Hotspur

Purata tahunan gaji pemain: USD4.95 juta

Sebuah kelab yang meningkat naik sejak 5 tahun kebelakangan ini. Orang yang bertanggunjawab dalam memimpin kelab ini sehinggakan mejadi top four di dalam liga Liga Perdana Inggeris adalah jurulatih kelahiran Argentina Mauricio Pochettino.

Beliau yang membawa kelab ini sehingga kejohanan akhir pada dua musim lepas di dalam Liga Juara-Juara Eropah walaupun tidak berjaya memenanginya.

Pemain yang mendapat bayaran yang tertinggi di Tottenham Hotspur adalah penyerang kebangsaan England, Harry Kane.

8. Leicester City

Purata tahunan gaji pemain: USD4.19 juta

Sebuah kelab yang kerdil yang telah mengejutkan dunia bola sepak England dan juga dunia. Kelab ini secara mengejut telah menjadi juara Liga Perdana Inggeris pada musim 2015/2016.

Kini Leicester semakin kuat dengan membawa masuk pengurus yang berbakat iaitu Brendan Rodgers yang menjadikan kelab ini semakin digeruni.

Pemain yang mendapat bayaran yang paling tinggi adalah Jamie Vardy.

9. West Ham United

Purata tahunan gaji pemain: USD3.78 juta

Sebuah kelab yang tidak terkenal dan mempunyai prestasi yang tidak menentu. Menjadi kelab belasahan di Liga Perdana Inggeris dan tidak pernah menjuarai sebarang piala yang besar selepas penstrukturan semula semula EPL pada tahun 1992.

Kali terakhir kelab ini berjaya menjulang piala adalah Piala FA pada tahun 1980.

Pemain yang mendapat bayaran tertinggi di West Ham adalah Sebastian Haller.

10. Crystal Palace

Purata tahunan gaji pemain: USD3.61juta

Juga merupakan salah sebuah kelab belasahan di EPL. Sama seperti West Ham United, Crystal Palace juga tidak mempunyai rekod kejayaan yang memberangsangkan.

Kelab ini juga merupakan kelab yang sentiasa naik dan turun dari divisyen pertama dan divisyen kedua dalam kancah Liga Perdana Inggeris.

Pemain yang mendapat bayaran tetinggi adalah Wilfried Zaha.

Sumber Rujukan:

Jangan lupa baca:

Iklan

PTPTN – Nak Buat Loan Sangkut, Nak Beli Kereta Sangkut. Semua “Pity Pity End” Punya Pasal

Hari ini saya akan mengupas mengenai PTPTN.

PTPTN atau Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional diwujudkan bagi membantu memberi pinjaman pendidikan kepada pelajar yang mengikuti pengajian di Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) tempatan. Ini akan membolehkan pelajar membiayai sepenuh atau sebahagian yuran pengajian dan juga kos sara hidup sepanjang tempoh pengajian.

Apa yang saya perhatikan bila mana kita menyebut mengenai PTPTN, ramai menarik muka masam mengatakan PTPTN ini kejam.

Allahuakbar.

Bersyukurlah agensi kerajaan ini telah bantu merealisasikan impian anda untuk melanjutkan pelajaran.


Bagaimana pembayaran balik PTPTN diambil kira?

1. Berdasarkan syarat dikenakan, pembayaran balik akan berkuatkuasa 6 bulan secara automatik selepas tamat penggajian TANPA perlu menunggu surat pembayaran balik dari PTPTN.

2. Kos upah (ujrah) akan mula berkuatkuasa pada bulan ke-7.

3. Sekiranya anda masih lagi menggunakan sistem konvensional, saya sarankan anda bertukar ke kos ujrah, dengan syarat bayaran PTPTN anda memang tiada tunggakan.

4. Secara automatik juga, semua peminjam setelah 6 bulan tamat pengajian akan disenaraikan di dalam CCRIS.

5. CCRIS merupakan rekod pembayaran balik pinjaman-pinjaman berlesen seseorang individu.

6. Peminjam perlu membuat bayaran secara konsisten mengikut jadual bayaran balik yang ditetapkan oleh PTPTN bagi mengelakkan tunggakan demi memastikan rekod CCRIS berada dalam keadaan baik.

 

Bagaimana menangani tunggakan dalam PTPTN?

1. Sentiasa membuat bayaran awal, sebaik-baiknya sebelum 15hb setiap bulan

2. Sentiasa mengikut jadual bayaran balik yang diberi.

Contoh – Sekiranya bayaran balik adalah RM 200 sebulan, jangan sesekali bayar kurang dari RM 200 kerana sebarang shortfall akan direkod sebagai tunggakan di dalam CCRIS.

Sebarang rekod buruk dalam CCRIS akan menyusahkan anda mendapat fasiliti bank untuk pembiayaan kereta, rumah dan sebagainya.

Apa saya perlu buat sekiranya ada tunggakan?

Sekiranya anda rasa atau anda agak ada tunggakan, perkara terbaik adalah rujuk terus ke kaunter PTPTN.

Anda ada beberapa pilihan:

  • (A) Sekiranya anda ADA cash yang banyak, sila buat jumlah bayaran penuh untuk tunggakan tersebut.
  • (B) Sekiranya anda TIADA cash, boleh apply untuk pengeluaran Akaun II KWSP untuk menyelesaikan jumlah tunggakan. Baca di sini cara-caranya.

Baca juga Cara Keluarkan Duit KWSP Akaun II Untuk Bayar Hutang PTPTN

Sayang nak keluar duit Akaun II KWSP sebab nak reserve duit buat deposit beli rumah?
Percayalah, kalau anda tak settlekan tunggakan PTPTN tersebut, tiada bank nak bagi pinjaman perumahan.

* Key point – Selepas tunggakan diselesaikan, sila ke kaunter PTPTN untuk membuat penstrukturan semula pinjaman PTPTN (Perkara ini akan mengurangkan komitmen bulanan anda)

Sekiranya anda merupakan peminjam bawah skim konvensional, sila selesaikan 50% dari bagi tunggakan serta kos-kos pentadbiran dan sebagainya untuk anda memohon pertukaran kepada skim ujrah. Skim ujrah akan menjimatkan banyak wang anda.

Sekiranya pilihan (A) & (B) diatas tidak boleh dibuat, buatlah pembayaran lebih setiap bulan.

Contoh, sekiranya anda tertunggak selama 24 bulan dan bayaran balik bulanan adalan RM 200 sebulan, usahakan untuk bayar RM 500 sebulan.

Maka, tunggakan anda akan clear dalam masa 2 tahun.

Saya seorang surirumah, bagaimana nak bayar pinjaman?

Jika sudah berhenti kerja atau kini menjadi surirumah sepenuh masa, sila baca Pengalaman Seorang Surirumah Membayar Hutang PTPTN

3 Langkah Mudah Selesaikan PTPTN dengan segera (Di samping mengikut Jadual Bayaran Balik dengan displin)

1. Duit Bonus

Ada duit bonus? Gunakan 50% dari duit bonus setiap tahun untuk bayar PTPTN. Nescaya, baki PTPTN anda akan cepat berkurang

2. Potong perbelanjaan tak perlu dan buat bayaran lebih PTPTN setiap bulan

Sekiranya anda masih lagi seronok tengok ASTROI tetapi baki pinjaman PTPTN anda masih banyak, sila insaf cepat. Kerana duit bayaran ASTROI boleh dibuat sebagai bayaran lebihan pada PTPTN. Nak seronok memang best, tapi ada tempatnya dan ada masanya. Berkorbanlah sikit.

Ini hanya contoh, banyak lagi belanja tak perlu yang boleh dikurangkan seperti percutian yang melebihi kemampuan, tukar sport rim kereta dan sebagainya.

3. Cari pendapatan sampingan

Cari pendapatan sampingan untuk menampung komitmen sedia ada dan membuat bayaran extra kepada PTPTN setiap bulan. Nescaya, anda akan lihat baki pinjaman akan turun dengan cepatnya.

Baca juga artikel Ikuti Kisah Ieza Yusof, Dari Gaji RM1,200 Sebulan ke Multi-Millionaire

Insentif Bajet 2017

1. Untuk dapatkan rebate 10% ke atas pinjaman PTPTN, anda hanya perlu

  • buat bayaran sekurang-kurang 50% daripada baki hutang dalam sekali bayaran ATAU
  • buat bayaran balik melalui potongan gaji atau Direct Debit mengikut Jadual Bayaran Balik (JBB) ditetapkan.

2. Diskaun 15% untuk penyelesaian penuh keseluruhan baki hutang pinjaman.

 

Rasulullah SAW bersabda:
يُغْفَرُ لِلشَّهِيدِ كُلُّ ذَنْبٍ إِلاَّ الدَّيْنَ
“Akan diampuni orang yang mati syahid semua dosanya, kecuali hutangnya.” (HR. Muslim III/1502 no.1886, dari Abdullah bin Amr bin Ash).

 

p/s: Pagi tadi terdengar di radio mengenai misi PTPTN untuk mendapat kembali sejumlah RM4 bilion pinjaman bayaran balik pada tahun ini, lantas saya mengambil keputusan untuk menulis tajuk ini demi membantu pelajar lain di luar sana. Sekiranya anda mendapati tulisan ini membantu, boleh klik SHARE dan saya mohon doa anda supaya urusan dunia dan akhirat saya dipermudahkan.

Ditulis oleh : Khodijah Fatonah

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!