Haram Guna Kad Kredit Konvensional

Baru-baru ini, tokoh kewangan Islam iaitu Dr Zaharuddin Abd Rahman ada menulis satu artikel menarik mengenai Tahukah Anda? Haram Guna Kad Kredit Konvensional.

Jom kita fahamkan penjelasan Dr Zaharuddin mengenai isu ini:

Keharusan Pengunaan Kad Kredit Islam

Majlis Penasihat Syariah, Bank Negara Malaysia. Keputusan:

MPS pada mesyuarat ke-77 bertarikh 3 Julai 2008 dan mesyuarat ke-78 bertarikh 30 Julai 2008 telah memutuskan bahawa kad kredit yang berdasarkan konsep ujrah seperti yang dicadangkan adalah dibenarkan, tertakluk kepada perkara berikut:

i. Institusi kewangan Islam hendaklah memastikan ujrah yang dikenakan merupakan tukaran kepada perkhidmatan, manfaat dan keistimewaan sebenar ( non-fictitious ) yang berlandaskan Syariah;

ii. Pengenaan ujrah yang berbeza bagi jenis kad kredit yang menawarkan perkhidmatan, keistimewaan dan manfaat yang berbeza adalah harus;

iii. Pengenaan ujrah bagi perkhidmatan, manfaat dan keistimewaan yang tidak berkaitan dengan pemberian qard , penangguhan hutang dan pertukaran tunai dengan tunai pada nilai berbeza adalah dibenarkan; dan

iv. Pengenaan ujrah bagi perkhidmatan, manfaat dan keistimewaan yang berkaitan dengan pemberian qard , penangguhan hutang dan pertukaran tunai dengan tunai pada nilai berbeza adalah tidak dibenarkan. Namun demikian, caj bagi menampung kos sebenar ( nafaqah/taklufah ) pengendaliannya boleh dikenakan.

Resolusi No.108 (2/12) berkenaan “Kad Kredit”: Majlis Akademi Fiqh Islam Antarabangsa dalam Pertubuhan Persidangan Islam Sesi Ke-12 yang diadakan di Riyadh (Arab Saudi) pada 25 Jamadil Akhir hingga 1 Rejab 1421H (23-28/9/2000).

Berdasarkan Resolusi No. 63(1/7) bagi tajuk Pasaran Modal telah diputuskan penetapan penangguhan berkaitan kad kredit akan dibuat pada sesi yang akan datang.

Dan berdasarkan Resolusi No. 102/4/10 setelah diteliti kertas kajian mengenai kad kredit yang dikemukakan kepada Majlis dan setelah didengari oleh para cendekiawan dan ahli ekonomi dalam perbincangan serta berdasarkan Resolusi No. 63(1/7) yang mentakrifkan kad kredit sebagai:

Satu dokumen diberikan oleh pengeluarnya (bank) kepada seseorang individu atau entiti (pemegang kad) dengan ikatan kontrak di antara mereka yang membolehkan pemegang kad membeli barang-barang atau perkhidmatan daripada penjual yang mengiktiraf kad tanpa perlu membuat pembayaran segera kerana jaminan pembayaran yang dibuat oleh pengeluar kad. Pembayaran dibuat melalui akaun pengeluar kad (bank) di mana selepas itu caj akan dikenakan ke atas pemegang kad pada selang waktu yang ditentukan. Sebahagian pengeluar mengenakan kadar faedah (riba) pada jumlah baki yang belum dilangsaikan selepas satu tempoh tertentu dari tarikh (hutang tersebut) yang dituntut manakala sebahagian pengeluar tidak mengenakan sebarang kadar faedah.

Keputusannya adalah seperti berikut:

Pertama: Tidak dibenarkan untuk mengeluarkan kad kredit atau menggunakannya jika ia mensyaratkan pengenaan kadar faedah (riba) walaupun pemegang kad berazam untuk membayar dalam tempoh yang tidak dikenakan caj kadar faedah.

Kedua: Dibenarkan untuk mengeluarkan kad kredit jika tidak disyaratkan sebarang pengenaan caj faedah atas hutang. Keharusan aqad ini melihat kepada dua jenis pertimbangan:

A) Dibenarkan bagi pengeluar kad untuk mengambil sejumlah wang yang tertentu daripada pemegang kad ketika pengeluaran atau pembaharuan Kad atas kos sebenar (actual cost) di atas perkhidmatan yang telah disediakan kepada pemegang kad.

B) Dibenarkan pengeluar kad untuk mengambil komisen atas barang-barang atau perkhidmatan yang dibeli oleh pemegang kad dengan syarat bahawa barang-barang atau perkhidmatan itu dijual pada harga yang serupa samaada dalam bentuk tunai atau kredit.

Ketiga: Penggunaan kad kredit untuk mengeluarkan tunai adalah sebuah bentuk pinjaman (Qardh) daripada pengeluarnya. Oleh itu, transaksi seperti ini tiada larangan menurut Syara’ selagimana tidak melibatkan pembayaran caj faedah (riba). Jumlah caj tertentu yang diambil oleh pengeluar kad sebagai bayaran untuk kos perkhidmatan sebenar yang tidak berkaitan dengan jumlah pinjaman atau tempoh bayaran tidak dianggap sebagai riba. Apa-apa caj tambahan ke atas perkhidmatan sebenar adalah haram kerana ia merupakan riba yang diharamkan Syara’ seperti yang digariskan oleh Akademi Fiqh Islam Antarabangsa iaitu pada Resolusi No.13 (10/2) dan No.13 (1/3).

Keempat: Tidak dibenarkan menggunakan kad kredit untuk membeli emas, perak dan mata wang.

Kredit: FB Dr Zaharuddin Abd Rahman

Sekarang dah tahu, cepat-cepatlah bertukar ke kad kredit Islamik.

Jemput baca juga:

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nilai Pasaran Fintech Malaysia Capai US$100 Bilion Lima Tahun Akan Datang

KUALA LUMPUR, 24 Julai (Bernama) — Nilai pasaran teknologi kewangan (fintech) Malaysia dijangka meningkat dua kali ganda kepada US$100 bilion (US$1 = RM4.6720) dalam tempoh lima tahun akan datang.

Presiden Persatuan Fintech Malaysia Wilson Beh berkata pada masa ini pasaran fintech dianggarkan bernilai US$50 bilion.

Beliau berkata sektor itu dibina dan sangat bergantung kepada beberapa pencapaian penting yang dibangunkan dalam pasaran seperti DuitNow dan sistem pembayaran rentas sempadan.

“DuitNow bukan sahaja digunakan di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru atau George Town, tetapi jika anda pergi ke pekan-pekan kecil, pembayaran tanpa tunai kini sudah menjadi kebiasaan.

“Mengenai pembayaran rentas sempadan, e-dompet anda boleh digunakan untuk membuat urus niaga masa nyata di Singapura dan Thailand. Ini telah dilakukan dan dipermudahkan melalui Projek Nexus dan beberapa kerjasama utama antara bank-bank pusat di rantau ini,” kata beliau dalam ucaptamanya di Persidangan Teknologi di Asia 2024 di sini hari ini.

Beh berkata pembangunan proses Kenali Pelanggan Anda (eKYC) secara elektronik dan pengenalan bank digital juga telah meningkatkan pasaran sektor itu.

“EKYC juga telah menjadi penting, ia menjadi kebiasaan di Malaysia, dan ia akan membantu inisiatif Identiti Digital Nasional dengan memanfaatkan eKYC.

“Kita mempunyai tiga bank digital, saya rasa pasaran menjangkakan dua lagi,” kata Beh.

Sementara itu, beliau berkata Malaysia juga sentiasa berada di kedudukan nombor satu dalam indeks fintech Islam global, disokong oleh industri kewangan Islam yang kukuh.

Pada masa depan, beliau berkata industri sedang menunggu undang-undang dan peraturan daripada pasukan petugas Lembaga Pemantauan Kredit Pengguna (CCOB).

CCOB yang berada di bawah Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan mengawal selia model perniagaan inovatif seperti beli sekarang bayar kemudian (BNPL), kata Beh.

Menurut beliau, fasa tiga Projek Nexus yang akan siap bakal menjadi pembangunan utama bagi sektor fintech dalam beberapa bulan akan datang.

“Ini menjanjikan pelaksanaan pembayaran rentas sempadan untuk generasi seterusnya, membuka peluang untuk Asean lebih bersatu sebagai blok ekonomi.

“Bagi Malaysia, ini juga adalah nilai penting terutamanya kerana negara ini akan menjadi Pengerusi Asean pada tahun depan,” tambahnya.

— BERNAMA