Majoriti Rakyat Malaysia Tidak Tahu Kos Sebenar Menguruskan Harta Pusaka

Tidak ramai yang tahu sebenarnya terdapat kos yang perlu dikeluarkan oleh waris yang ingin menguruskan harta pusaka si mati, sama ada si mati tersebut adalah ibu bapa, pasangan suami/isteri atau adik beradiknya. Kebanyakannya menyangka urusan pusaka ini mudah kerana telah ada hukum faraid.

Ya bagi orang Islam, kita ada hukum faraid untuk mengagihkan harta pusaka orang mati. Tapi ketahuilah sebelum proses agihan harta, ada beberapa proses lain yang perlu dilalui dan dilakukan oleh waris.

Secara ringkasnya, sebelum proses pengagihan harta, waris yang mentadbir harta si mati perlu menggunakan harta si mati untuk tujuan ini dahulu;

  1. Membayar kos urusan jenazah si mati seperti kos pengkebumian.
  2. Membayar segala hutang piutang si mati seperti badal haji, hutang rumah dan lain-lain.
  3. Menolak bahagian harta sepencarian pasangan (jika ada)
  4. Melaksanakan wasiat yang telah ditinggalkan si mati.
  5. Mengagihkan harta pusaka mengikut aturan faraid.

Proses pengagihan harta adalah fasa yang terakhir dalam bab mengurus pusaka!

Proses ini jika tak kena caranya akan mengambil masa yang sangat lama.

Kos Urus Pusaka Di Malaysia

Fokus penulisan kali ini adalah lebih kepada perihal kos yang perlu dikeluarkan untuk menguruskan harta pusaka orang mati. Kos ini boleh dibahagikan kepada dua, iaitu kos langsung dan kos tidak langsung.

Kos langsung adalah seperti fi carian rasmi di pejabat tanah, kos perundangan dan caj khidmat guaman. Manakala kos tidak langsung pula adalah seperti kos perjalanan dan kos masa.

Jom kita tengok satu contoh.

Si mati meninggalkan dua buah rumah, satu di Kajang dan satu lagi di Seremban serta sebidang tanah pusaka di Alor Setar. Proses pertama yang waris perlu lakukan untuk mengurus harta pusaka si mati ini adalah dengan pergi ke pejabat tanah di mana rumah dan tanah pusaka tersebut terletak.

Dalam kes ini, ada tiga pejabat tanah yang perlu waris pergi untuk mendapatkan carian rasmi bagi hartanah si mati.

Carian rasmi adalah salah satu dokumen yang perlu dilampirkan sekali semasa proses tuntutan harta pusaka di buat. Jadi waris terpaksa keluarkan kos perjalanan dan mengambil cuti pula (sekiranya bekerja) untuk mendapatkan carian rasmi hartanah tersebut.

Seterusnya waris juga perlu menyediakan wang untuk membayar fi bagi carian rasmi di pejabat tanah. Fi di pejabat tanah pula berbeza-beza.

Iklan

Bayangkan jika si mati meninggalkan lebih banyak harta di daerah yang jauh, jenuh pula waris nak pergi setiap pejabat tanah. Ini kerana urusan untuk mendapatkan carian rasmi tidak boleh dibuat atas talian, waris perlu hadir sendiri ke pejabat tanah yang berkaitan.

Jika tidak mahu buat semua ini sendiri, waris boleh saja melantik pihak ketiga seperti syarikat amanah atau peguam untuk membuatkan urusan ini, tetapi sekali lagi ada kos yang perlu dibayar kepada mereka.

Mengikut Seksyen 43 Akta Probet, fi yang boleh dikenakan oleh mana-mana pihak yang menguruskan harta pusaka bagi pihak waris, maksimum sebanyak 5% dari keseluruhan nilah harta si mati. Pun begitu, tidak semua syarikat yang menguruskan harta pusaka mengenakan fi maksimum 5%, ada yang hanya kenakan sebanyak 1% dan 2% sahaja.

Kos mengurus harta pusaka jadi semakin tinggi apabila nilai keseluruhan harta pusaka si mati melebihi RM2 juta. Ini kerana kes urus pusaka ini akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi Sivil. Lebih banyak kos-kos yang perlu dikeluarkan waris.

Begitu juga dengan masalah yang timbul apabila si mati meninggalkan harta berbentuk hartanah yang banyak, tetapi tidak meninggalkan harta berbentuk aset cair seperti wang tunai dari akaun Tabung Haji, KWSP dan pampasan takaful. Di mana waris nak cari duit untuk uruskan pusaka si mati?

Sepatutnya kos-kos ini ditangggung oleh semua waris yang berhak terima pusaka mengikut faraid. Tetapi hakikat yang sering terjadi adalah, waris yang secara sukarela menguruskan pusaka inilah yang terpaksa keluarkan duit sendiri semuanya.

Oleh itu menjadi tanggungjawab kita sebagai pemilik harta untuk menyediakan dana secukupnya untuk waris uruskan harta pusaka selepas kematian kita.

“Aku dan susah payah cari harta, biar anak-anak pula fikir macam mana nak uruskan lepas aku mati. Takkan aku juga kena fikirkan.”

Elakkanlah dari berfikir cara yang salah seperti ini kerana akhirnya kita yang rugi apabila harta yang kita miliki tidak dapat memberi manfaat kepada waris dan diri kita sendiri (dalam bentuk saham akhirat)

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan perwarisan harta Islam di sebuah syarikat amanah yang menguruskan perancangan harta dan pentadbiran pusaka secara Syariah.

Image by aymane jdidi from Pixabay

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Tanda-Tanda Anda Perlukan Bantuan Untuk Uruskan Kewangan

Dalam kehidupan serba moden dengan adanya kemudahan online shopping, kad kredit dan sebagainya; sudah semestinya akan menyebabkan kita tergoda dengan perbelanjaan yang melampau. Oleh itu, memang amat mudah untuk kita terjerumus ke dalam lembah hutang yang membebankan.

Kita sebenarnya tidak bersendirian dalam bab ini. Hampir separuh daripada rakyat Malaysia tidak mempunyai simpanan. Itu belum dikira lagi kes bankrap yang semakin menjerat ramai anak muda.

Boleh rujuk artikel 100,000 rakyat Malaysia bankrap dan ini 3 punca utama untuk tahu dengan lebih lanjut.

Dan ini dia lima tanda-tanda yang menunjukkan bahawa kita memerlukan bantuan pengurusan kewangan.

Tanda Pertama: Kad kredit ditolak setiap kali ingin melakukan pembelian

Awas! Sekiranya kad kita sentiasa ditolak ketika ingin membuat pembelian, maka kita perlu melakukan sesuatu. Semua benda pun kita akan swipe, dan hanya bayar minima sahaja setiap bulan.

Sekiranya kita memandang remeh masalah ini, kita bakal berdepan dengan risiko muflis.

Tanda Kedua: Akaun simpanan ada kurang daripada RM100

Inilah angka yang paling ditakuti sekali. Ini kerana, sekiranya wang simpanan kita kurang daripada RM100, kita bakal berdepan dengan masalah yang besar sekiranya diberhentikan kerja atau dilanda sebarang musibah.

Sudah tiba masanya kita belajar berjimat serta mencari kerja part-time bagi mengukuhkan keadaan kewangan.

Boleh juga rujuk artikel 9 Idea Buat Duit Sambil Tidur Dengan Cara Yang Halal.

Iklan

Tanda Ketiga: Bergantung kepada KWSP untuk persaraan

Kita hanya berharap kepada wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk bersara nanti, tanpa sebarang wang simpanan yang lain. Tahukah kita, rata-rata simpanan KWSP hanya bertahan untuk 3 tahun sebaik bersara nanti?

Selepas 3 tahun, katakan umur pada masa itu adalah 63 tahun, maka kita perlu bekerja semula untuk menyara kehidupan. Lebih menyedihkan lagi, apabila kita tidak mempunyai rumah sendiri.

Masih belum terlambat untuk kita mula menyimpan untuk masa hadapan, oleh itu mulakannya hari ini.

Tanda Keempat: Menyimpan lebihan gaji setiap bulan

Ini juga merupakan tabiat yang tidak sihat. Daripada kita utamakan perbelanjaan dan hanya menyimpan baki lebihan gaji tersebut; apa kata kita simpan 10-20% daripada gaji terlebih dahulu. Selebihnya barulah kita belanjakan.

Mula-mula memang nampak susah, tapi lama-kelamaan akan jadi rutin bulanan sebaik sahaja dapat gaji.

Tanda Kelima: Menyimpan untuk belanja harian

Ini dah dikira kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ada kalanya kita terpaksa mengikat perut kerana tidak cukup duit untuk makan. Ada yang sanggup berbuat sedemikian, demi memiliki kereta import baru atau membeli smartphone terkini.

Daripada kita teruskan konsep ‘Biar papa asal bergaya’ yang tak ke mana, segera dapatkan bantuan sebelum kita terjerumus ke lembah hutang keliling pinggang yang lebih dahsyat lagi.

Berubahlah Hari Ini

Masih belum terlambat untuk hentikan tabiat buruk ini, selagi kita mengaku mempunyai masalah untuk uruskan kewangan peribadi. Bila dah mengaku, barulah kita boleh belajar daripada kesilapan tersebut dan berdoa serta berusaha untuk mengubah gaya hidup untuk masa depan yang lebih terjamin.

Iklan

6 Petanda Anda Perlu Bantuan Pengurusan Kewangan

Anda berbelanja untuk membeli keperluan dan kehendak anda tetapi pernahkah anda terfikir bagaimanakah untuk mencukupi keperluan anda apabila tiba hujung bulan? Persaoalan ini sering ditanyai oleh mereka yang masih gagal menguruskan kewangan mereka dengan bijak. Tetapi sebenarnya, di awal bulan sudah anda beberapa tanda yang memerlukan anda untuk mula menguruskan kewangan anda. Tetapi, tanda tanda ini sering diabaikan oleh mereka yang terlalu seronok membelanjakan wang tanpa had. Maka, disini kami akan menyenaraikan tanda tanda yang boleh anda sedari supaya anda tidak terlalu boros berbelanja.

Tanda 1: Risau Kad Kredit Ditolak

Semasa tengah beratur dekat cashier di pasar raya, anda tiba-tiba rasa ragu-ragu sama ada duit dalam wallet macam tak cukup? Nak guna kad kredit hutang kad kredit bulan ni belum bayar, entah-entah dah kena sekat kot? Malu siot nanti! Maka ini merupakan tanda anda memerlukan bantuan pengurusan kewangan.

Tanda 2: Kad Debit ‘Buat Hal’

Sama seperti tanda pertama, apabila anda ingin melakukan pembayaran, mesin kad tu reject kad debit anda beberapa kali. Ini merupakan situasi di mana anda memerlukan bantuan pengurusan kewangan untuk menguruskan jumlah wang di dalam kad debit anda.

Tanda 3: Jumlah Simpanan Bank Bawah RM100

Ini merupakan petanda yang paling jelas apabila baki wang simpanan anda kurang daripada RM100. Jika ini berlaku, adalah penting untuk anda menyimpan wang sebaik sahaja menerima duit gaji bulanan. Menyimpan wang ke dalam dana kecemasan untuk menyelamatkan perbelanjaan yang tidak dijangka adalah situasi yang terbaik untuk bermula.

Tanda 4: Berat Tabung Tak Bertambah

Ada tabung dekat rumah tetapi jarang-jarang dapat masukkan duit dalam tu.

Tanda 5: Simpan Apa Yang Tinggal Di Hujung Bulan

Ini merupakan satu tindakan yang sepatutnya tidak dibuat. Anda tidak boleh menyimpan apa yang sudah tertinggal di hujung bulan. Anda sepatutnya menjadikan simpanan sebagai perbelanjaan dimana anda harus mula membelanjakan wang gaji anda untuk simpanan anda. Ini merupakan petanda yang anda memerlukan bantuan pengurusan kewangan.

Tanda 6: Guna Duit Simpanan Untuk Menampung Perbelanjaan Harian

Walaupun anda menyimpan wang simpanan yang berdisipilin setiap bulan, kerap mengeluarkan dana tersebut untuk membayar perbelanjaan harian akan memperlahankan pertumbuhan simpanan anda. Ia juga boleh menyebabkan jumlah simpanan anda “mundur” ke belakang.

Dapatkan Bantuan AKPK

Mesti pernah dengar nama Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) kan? Kalau nak tahu, AKPK merupakan sebuah agensi di bawah Bank Negara Malaysia untuk meningkatkan tahap celik kewangan di kalangan masyarakat Malaysia serta membantu individu mencapai kawalan kewangan peribadi melalui pengurusan kredit yang berhemat.

Sejak penubuhannya pada April 2006, AKPK telah berjaya membantu sejumlah 16,161 peminjam yang melibatkan jumlah hutang sebanyak RM643.2 juta sehingga Mac 2018. Malangnya, orang kita masih fobia apabila nak pergi berjumpa dengan AKPK, sedangkan perkhidmatan yang diberikan mereka adalah percuma.

Semak Kedudukan Kewangan Anda Dengan Laporan Kredit

Anda mungkin berasa bahawa anda mempunyai kedudukan kewangan yang baik, tetapi adakah pihak bank atau institusi kewangan mempunyai pandangan yang sama?

Dengan RAM Credit Info, mereka ada produk bernama RAMCI Personal Credit Report Plus (PCRP) yang boleh digunakan untuk mendapatkan laporan lengkap mengenai kedudukan kewangan anda secara online.

Laporan ini megandungi maklumat seperti i-Score (skor kredit), CCRIS, SPGA (Skim Potongan Gaji ANGKASA), PTPTN, maklumat bukan berkaitan perbankan dan banyak lagi.

Iklan

Contoh laporan RAMCI Personal Credit Report Plus (PCRP):

Dapat gred 10 kira dah terbaik, bermaksud kurang risiko untuk pembiayaan tidak dibayar atau default. Agak-agak ada ke bank nak bagi pembiayaan kalau kita berisiko tinggi?

Sama macam CCRIS, kena pastikan lebih banyak angka kosong ‘0’ bermakna bayaran dibuat on-time setiap bulan.

Bukan mahal pun, hanya RM19.50 untuk mendapatkan laporan tersebut secara on-line.

Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Iklan

Minda Kewangan Sebelum Bernikah

Melangkah ke alam perkahwinan pastinya menuntut seribu satu persediaan dan perasaan. Mana taknya, ketika zaman bujang kita hanya fikir pasal diri sendiri dan perut kita.

Bila dah kahwin nanti, jangan sesekali abaikan hal-ehwal pasangan kita.

Maka, bakal raja sehari perlu mempersiapkan diri dengan ilmu kewangan, ilmu rumah tangga, dan ilmu-ilmu lain yang dituntut dalam Islam. Persefahaman perlu wujud supaya tidak berlaku konflik di kemudian hari.

1. Keperluan Atau Kehendak

Photo by Jan Kopřiva from Pexels

Sudah menjadi rutin bagi kebanyakan orang bujang yang berkerjaya sama ada lelaki atau perempuan, setiap kali dapat gaji akan berbelanja barangan seperti beli baju, tiket wayang, tudung, beg tangan, kasut, dan alat solek.

Kalau kita termasuk kategori sebegini, mohon perlahan-lahan belajar untuk membeli barangan yang betul-betul perlu sahaja. Contoh mudah, semasa berjalan-jalan di pusat membeli belah nampak sehelai tudung ni “Ya Allah, cantik sangat!”.

Kalau berlaku situasi begini, jangan terus buat keputusan untuk beli tetapi fikir terlebih dahulu sama ada tudung tersebut keperluan mendesak atau hanyalah sekadar kehendak. Bila kita dah tahu tudung tu hanya kehendak, padamkan dulu niat untuk membeli dan simpan dulu duit tu.

Nak kahwin nanti banyak nak pakai duit.

2) Betulkan Mindset

Photo by Simon Migaj from Pexels

Mindset untuk invest terhadap pasangan masing-masing dalam jangka masa panjang. Bagi golongan lelaki bujang yang sudah terbiasa gunakan duit gaji atau hasil niaga hanya untuk kegunaan diri sendiri, maka kena tetapkan mindset lepas kahwin wajib tunaikan nafkah kepada isteri, walaupun isteri ada pendapatan sendiri.

Bagi golongan wanita yang berkerjaya pula, jika mindset lepas kahwin nanti gaji 100% untuk kegunaan diri sendiri saja, maka cepat-cepatlah istighfar.

Iklan

Isteri yang baik akan sama-sama bantu dan tampung perbelanjaan suami bila dah berkeluarga nanti. Jangan lupa reset minda sebelum hari akad nikah ya.

Zaman sekarang ni memang tak cukup nak harapkan gaji suami sahaja nak tampung semua perbelanjaan.

3. Tukarkan Kemahiran Kepada Pendapatan

Photo by Karolina Grabowska from Pexels

Bagi mereka yang merancang untuk menjadi suri rumah selepas berkahwin, kenal pasti kemahiran yang sedia ada dan asah bakat yang dimiliki. Contohnya, kemahiran memasak, menjahit, reka bentuk poster, menulis, dan lain-lain.

Jika pandai buat kek tapi kurang pengalaman dalam bab hiasan kek, maka sebelum kahwin rajinkan diri menghadiri kelas-kelas menghias kek untuk tingkatkan kemahiran.

Jika suri rumah sepenuh masa pula boleh ambil peluang untuk mendalami ilmu pelaburan saham patuh syariah. Baca juga 5 Sebab Mengapa Wanita Perlu Melabur

Isteri yang bestari sentiasa panjang akal untuk bantu suami tampung perbelanjaan rumah dengan cara memanfaatkan kemahiran yang  ada, di samping dapat memanfaatkan masa yang ada. Jika aktif di laman sosial seperti Facebook dan Instagram, maka boleh atur strategi untuk berniaga secara online.

Baca juga Nak Isteri Gembira Dekat Rumah? Hadiahkan Isteri Benda-Benda Ini

Ditulis oleh Wan Mohamad Farhan bin Ab Rahman
Boleh dihubungi melalui emel
[email protected]

Iklan

Ada Apa Dengan Bitcoin Dan Mata Wang Digital?

Bitcoin dan mata wang digital semakin mendapat tempat di serata dunia. Pada awal tahun 2017, harga Bitcoin hanyalah di sekitar $1,000 USD untuk 1 Bitcoin, namun ianya melonjak ke paras tertinggi pada paras sekitar $19,000 USD pada hujung bulan Disember 2017.

Keuntungan sebanyak 1900% tak sampai setahun! Modal seribu dapat pulangan sehingga sembilan belas ribu.

Namun, ramai juga yang terkandas di puncak, kerana selepas itu Bitcoin membuat penurunan yang mendadak pula.

Sumber: XE

Kini Bitcoin berlegar-legar di paras $8,000 ke $9,000 USD. Siapa yang terbeli pada paras tertinggi tadi, terpaksa menanggung kerugian yang sangat besar.

Apa Itu Bitcoin?

Bagi siapa yang ketinggalan kapal, boleh baca dulu Apa Itu Bitcoin & Mengapa Ianya Bukan Sejenis Pelaburan. Dan menurut pandangan pakar kewangan Islam iaitu Dr Zaharuddin Abd Rahman, Bitcoin HARUS Untuk Melawan Inflasi Dan Jual Beli Barangan Sebenar.

Secara ringkasnya, Bitcoin merupakan wang digital yang tidak mempunyai bentuk fizikal. Bitcoin dicipta oleh seorang individu yang bernama Satoshi Nakamoto pada awal tahun 2009 selepas krisis subprime di US pada tahun 2008.

Ia menggunakan teknologi yang dinamakan Blockchain. Blockchain ini terdiri daripada blok-blok yang tersusun mengikut turutan dan tidak dapat diubah isi kandungannya. Di dalam setiap blok, terdapat maklumat-maklumat transaksi yang digunakan oleh pengguna Bitcoin.

Apa Apa Dengan Bitcoin Ni?

Untuk itu, kita kena tahu tujuan sebenar mata wang digital ini diwujudkan. Bitcoin diwujudkan sebagai sistem pembayaran alternatif yang berdasarkan kepada bukti kriptografi, dan bukannya kepada kepercayaan semata-mata. Ia juga tidak memerlukan pihak ketiga untuk memantau transaksi di antara dua belah pihak.

Dan Bitcoin merupakan kejayaan pertama aplikasi penggunaan Blockchain di dunia. Data tersebut direkod di lejar awam, dan setiap komputer yang bersangkut paut dengan rangkaian Blockchain tadi, akan dapat akses kepada maklumat bagi setiap transaksi yang berjaya. Inilah yang membuatkan Bitcoin telus dan tidak boleh dirosakkan atau digodam.

3 Kelebihan Bitcoin

1. Desentralisasi

Bayangkan satu lembaran besar yang berpanjangan yang sentiasa disalin setiap masa melalui rangkaian beribu komputer. Lembaran ini sentiasa disahkan serta dikemaskini pula. Semua orang ada akses kepada lembaran tersebut, tidak kira pengguna baru atau lama.

Iklan

Ini bermakna, tidak ada satu pihak yang boleh melakukan ‘kerja kotor’ atau mengawal Bitcoin.

2. Tidak Boleh Dirosakkan (Corrupt)

Sekarang bayangkan pula ribuan transaksi yang berlaku pada masa yang sama di rangkaian tersebut. Blockchain direkabentuk untuk sentiasa berada dalam keadaan ‘sedar’, di mana semua komputer yang berhubung akan sentiasa mengira semua transaksi yang berlaku.

Ekosistem ini yang akan memastikan data yang disimpan tidak boleh dirosakkan.

3. Telus

Masih ingat lagi Blockchain direkod di lejar awam di mana semua orang dapat mengakses data yang sama? Pihak yang berkaitan boleh gunakan lejar ini untuk mengikat kontrak atau membentuk persetujuan tanpa perlunya sebarang kertas atau orang tengah. Ianya juga dapat menyelesaikan masalah manipulasi data.

Di sinilah mata wang digital dikira sebagai aset digital yang boleh digunakan sebagai medium pertukaran, dan ianya perlu dilaksanakan menerusi teknologi Blockchain tadi.

Bank Negara Malaysia (BNM) Mula Memantau Mata Wang Digital

Disebabkan populariti Bitcoin dan mata wang digital yang semakin meningkat naik saban tahun, BNM telah pun mengeluarkan Dasar Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembanterasan Pembiayaan Keganasan untuk Mata Wang Digital (Sektor 6) pada 27 Februari 2018 sebagai langkah pertama mengiktiraf mata wang digital, dan seterusnya memantau sebarang transaksi yang berlaku di Malaysia.

Sumber: Bank Negara Malaysia

BNM turut menegaskan bahawa mata wang digital belum menjadi mata wang yang sah di Malaysia. Begitu juga dengan perniagaan mata wang, ianya tidak dilindungi dan dikawal selia. Oleh itu, orang ramai disarankan untuk menilai risiko yang terlibat apabila berurusan dengan mata wang digital ini.

Adakah Bitcoin dan Mata Wang Digital Bakal Jadi Halal?

Inilah persoalan yang bermain di minda semua orang. Islam tidak melarang perkembangan teknologi, selagi mana ianya mematuhi kehendak yang ditentukan oleh hukum syarak.

Ikuti kupasan kami yang akan datang bagi merungkai persoalan ini.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!