Punca Dan Penentu ‘Non-Performing Loan’ (NPL) Di Malaysia

Berdasarkan data yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia baru-baru ini, kadar pinjaman hartanah tidak berbayar atau lebih dikenali sebagai Non Performing Loan (NPL) menunjukkan peningkatan yang dinamik.

Hartanah tidak berbayar atau NPL ini merupakan jumlah wang yang dipinjam di mana penghutang tidak membuat pembayaran berjadual untuk tempoh tertentu.

Walaupun unsur-unsur yang tepat dari status tidak berformat berbeza-beza, bergantung pada syarat pinjaman spesifik, “tidak ada pembayaran” biasanya ditakrifkan sebagai pembayaran sifar sama ada pokok atau bunga.

Tempoh yang ditentukan juga berbeza dan bergantung kepada industri dan jenis pinjaman. Walau bagaimanapun, pada amnya tempoh tersebut adalah 90 hari atau 180 hari.

Baca : 5 Jenis Rumah Yang Rugi Jika Dibeli Tahun 2019

Pada tahun 2011, purata pinjaman hartanah tidak berbayar di Malaysia adalah pada kadar RM6.87 bilion. Angka ini menurun kepada RM5.95 bilion pada 2012 dan menurun lagi kepada RM5.43 bilion pada tahun 2013.

Menjelang tahun 2014, angka NPL adalah pada angka RM5.08 bilion dan menurun kepada RM5.07 bilion pada 2015 dan meningkat kepada RM5.22 bilion pada tahun 2016.

Angka ini terus meningkat kepada RM5.57 bilion pada tahun 2017, RM5.99 bilion pada tahun 2018 dan akhirnya mencatatkan angka tertinggi pada suku ketiga 2019 dengan angka RM6.52 bilion. 

Baca : Jauhi Cashback Hartanah Sebelum Terjerat

Sungguhpun nilai NPL di Malaysia semakin meningkat, portfolio hartanah pada tahun 2011 adalah pada angka RM240 bilion. Manakala pada tahun 2019, angkanya meningkat kepada RM600 bilion

2 Punca Non Performing Loan Di Malaysia

Terdapat pelbagai faktor makro dan mikro yang menjadi punca kepada NPL di Malaysia. Dalam industri hartanah, terdapat sekurang-kurangnya dua punca kepada isu ini.

1. Dasar Pengembangan Monetari

Dasar pengembangan monetari adalah apabila bank pusat menggunakan pendekatan merangsang ekonomi.

Kesannya, bekalan wang akan bertambah, kadar faedah akan menurun dan meningkatkan permintaan pinjaman.

2. Pinjaman Perumahan Yang Mudah

Seiring dengan kempen Kerajaan yang menggalakkan peningkatan pemilikan hartanah di kalangan rakyat Malaysia, akses pinjaman perumahan dari bank juga telah dilonggarkan.

Kesannya, akan terdapat penghutang yang gagal membayar semula pinjaman mengikut tempoh dan sekaligus meningkatkan kadar pinjaman NPL.

4 Penentu Non Performing Loan Di Malaysia

1. Keluaran Dalam Negara Kasar

Kadar peningkatan tahap pertumbuhan KDNK sangat mempengaruhi kadar NPL. Dalam situasi pembiayaan hartanah, kapasiti pembayaran balik peminjam akan meningkat apabila kadar pertumbuhan KDNK meningkat.

Baca : Apa Itu Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK)

Dan apabila berlaku kejatuhan ekonomi yang mengurangkan menyebabkan pertumbuhan negatif KDNK, penghutang tidak mampu membayar hutang mengikut tempoh waktu yang ditetapkan.

2. Inflasi

Kajian telah menunjukkan terdapat hubungan yang positif di antara kadar NPL dan tahap inflasi sebuah negara.

Tahap inflasi sebenarnya mempengaruhi peratus kadar faedah pinjaman hartanah. Apabila sebuah negara menghadapi tahap inflasi yang tinggi, peminjam berdepan kesukaran untuk membuat bayaran balik pinjaman haranah kerana peningkatan kos modal dalam pembiayaan mereka.

Akan tetapi, apabila inflasi mencapai satu tahap tertentu, nilai hutang dan kuantiti pinjaman hartanah akan berkurang menyebabkan akses pinjaman menjadi lebih mudah.

3. Kadar Pinjaman

Antara sebab lain kadar pinjaman hartanah tidak berbayar (NPL) meningkat adalah apabila kadar pinjaman dinaikkan.

Baca : Pembiayaan Perumahan Dilanjutkan Sehingga 40 Tahun. Bagus Ke Tak?

Apabila institusi kewangan meningkatkan kadar pinjaman, mereka secara tidak langsung telah meningkatkan komitmen peminjam dan mengurangkan keupayaan peminjam untuk membuat pembayaran balik pinjaman.

Begitu juga sebaliknya apabila kadar pinjaman bank dikurangkan.

4. Pendapatan Isi Rumah

Kesan daripada penurunan pertumbuhan ekonomi dan pendapatan isi rumah menyebabkan kualiti pinjaman dan pinjaman tidak mampu dibayar mengikut tempoh waktu yang ditetapkan.

Apabila pendapatan isi rumah mencapai satu jumlah pendapatan yang sesuai, maka kemampuan peminjam untuk membuat pembayaran balik pinjaman adalah lebih tinggi.

Baca : Harga Dan Transaksi Hartanah Malaysia 2008-2018

Kadar Non Performing Loan harus dikekalkan ke paras yang lebih stabil bagi mengelakkan pelbagai isu ekonomi di Malaysia.

Untuk itu, institusi kewangan perlu mengambil langkah proaktif dengan mengelakkan dasar pengembangan monetari dan akses pinjaman yang lebih mudah.

Buat masa ini, tidak dapat dipastikan adakah kadar NPL mampu turun dalam masa terdekat. Apa yang pasti, keadaan ekonomi yang perlahan ini berkemungkinan besar akan berlanjutan untuk beberapa tahun lagi.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Fakta Industri Hartanah Anda Wajib Tahu Bagi Tahun 2020

Isu lambakan hartanah tidak terjual di Malaysia khususnya bandar-bandar utama seperti Johor Bahru, Kuala Lumpur dan Georgetown tidak menampakkan tanda akan berhenti dalam masa terdekat ini.

Perkara ini menjadi semakin parah apabila Bank Negara Malaysia (BNM) melaporkan setakat Jun 2019 yang lalu, hampir 80% pembeli rumah gagal mendapat pinjaman pembiayaan hartanah.

Selain daripada rekod dan skor kredit yang lemah, harga rumah yang ingin dibeli adalah tiga kali ganda atau lebih daripada nisbah pendapatan tahunan pembeli rumah itu sendiri!

“Soalnya, mengapa mereka tidak membeli rumah mengikut kelayakan mereka?”

Terdapat beberapa negeri yang mencatatkan nisbah tahap kemampuan memiliki rumah menurun kerana kediaman tersebut dinilai sebagai sangat tidak dapat dibiayai dan juga tidak mampu dibiayai.

Jelas sekali isu hartanah di Malaysia tidak terbatas kepada lambakan hartanah mewah tidak terjual, bahkan juga kekurangan bekalan rumah mampu milik di setiap peringkat.

Berikut merupakan beberapa fakta dan rumusan yang terkumpul hasil daripada kajian dan tinjauan yang dilaksanakan REHDA berkenaan industri hartanah di Malaysia.

1. Pasaran Hartanah Kediaman Terus Berdepan Cabaran

Isu ‘mismatch’ dalam hartanah di mana penawaran hartanah kediaman tidak menepati permintaan hartanah kediaman dijangka akan berkurangan.

Pemaju dilihat sudah ‘tersedar dari lamunan’ dan mula fokus untuk pembangunan hartanah kediaman bagi kurungan harga RM500,000 ke bawah.

Akan tetapi, cabarannya adalah lebih kepada harga dan jenis hartanah yang ditawarkan pemaju. Berdasarkan data dari JPPH, harga median bagi hartanah jenis teres di Selangor untuk Januari 2019 – Oktober 2019 adalah pada harga RM460,000.

Isu seterusnya adalah bagaimana pemaju hartanah menyelesaikan isu lambakan hartanah yang tinggi di pasaran.

Untuk rekod, terdapat 478,258 unit bekalan baru hartanah untuk hanya 449,050 isi rumah di Kuala Lumpur pada 2018.

2. Permintaan Yang Tinggi Terhadap Hartanah Kediaman

Semenjak awal penubuhan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) pada tahun 1964 dan dipengerusikan Tuan Khaw Kai Boh, bekalan untuk rumah mampu milik atau kos rendah tidak pernah mencukupi hatta sehingga ke hari ini.

Bekalan yang terbatas menyebabkan permintaan untuk rumah mampu milik di bawah kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri semakin meningkat.

Buktinya, kempen HOC yang dilancarkan pada Januari yang lalu telah berjaya menjual kira-kira 28,000 unit hartanah kediaman pelbagai jenis di seluruh Malaysia.

Ini merupakan satu rekod tertinggi semenjak tahun 2015 dan berjaya membantu pertumbuhan ekonomi Malaysia sebanyak 2.8% setakat November 2019 yang lalu.

3. Rumah Mampu Milik Kekal Menjadi Fokus Utama

Dengan kejayaan kempen Home Ownership Campaign (HOC) berjaya menjual hartanah dengan nilai melebihi RM13 bilion, RM10 bilion melebihi sasaran asal iaitu RM3 bilion; ini membuktikan permintaan bagi rumah mampu milik kekal tertinggi di kalangan rakyat Malaysia.

Apa yang lebih mengejutkan adalah lebih 70% daripada  pinjaman yang diluluskan sepanjang tahun 2018 sehingga 2019 adalah dari pembeli rumah pertama yang dengan harga rumah di bawah RM500,000.

Sayangnya, peruntukan untuk rumah mampu milik berdasarkan Belanjawan 2020 adalah sifar dan kerajaan hanya memperuntukkan 5,000 unit rumah mampu milik di Bandar Malaysia.

4. Rumah Mampu Milik Sebagai Pasaran Baru Pemaju Hartanah

Pemaju harus melihat rumah mampu milik yang dibina Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri sebagai satu peluang dan ruang dalam pasaran untuk mereka tembusi.

Hal ini kerana, pasaran untuk rumah mampu milik mewakili hampir 70% isi rumah di Malaysia, satu jumlah yang amat besar.

Setakat Disember 2019, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah mengambil langkah proaktif dengan mengadakan jalinan kerjasama dalam membantu golongan B40 memiliki rumah sendiri menerusi menerusi Projek Baiti Jannati (PBJ) dan Projek Mesra Rakyat (PMR).

5. Hartanah Tidak Terjual Ambil Masa Untuk Pulih

24,738 unit hartanah tidak terjual pada tahun 2017 yang meningkat 30.6% kepada 32,313 unit pada 2019 akan mengambil masa yang lama untuk terjual memandangkan unjuran ini tidak pernah berlaku sebelum ini.

Pemaju hartanah wajar fokus kepada pasaran kediaman mampu milik sementara menunggu industri hartanah pulih sebelum menyelesaikan isu hartanah tidak terjual ke satu fasa yang benar-benar pulih.

Kerajaan pula boleh memainkan peranan dengan melaksanakan dasar atau kempen yang menggalakkan pembelian hartanah seperti pengecualian cukai dan kempen Home Ownership Campaign (HOC) yang terbukti berkesan.

Iklan

7 Sebab Projek Perumahan Di KL Sentral Ini Bakal Menyinar

Ada yang sedang tercari-cari rumah idaman? Nak tahu tak satu hartanah yang hot di tengah-tengah Kuala Lumpur?

Kejap, ada ke yang tak kenal dengan KL Sentral ni? Mesti ramai yang pernah berkunjung atau bekerja di sekitar sini.

Jika dahulu, kurangnya pembangunan yang terdapat di sini. Tetapi hari ini kita ada pelbagai pejabat seperti Q Sentral dan Menara CIMB, pusat membeli-belah Nu Sentral, hotel terkemuka seperti St Regis dan beberapa kediaman golongan atasan seperti KL Sentral Park dan Suasana Sentral.

Tak lupa juga di KL Sentral terletaknya hab pengangkutan yang menempatkan stesen LRT, komuter, monorel, ETS dan banyak lagi.

Dan tak lama lagi, ada satu projek perumahan di KL Sentral ini yang bakal menyinar. Dan berikut merupakan 7 sebab mengapa ianya projek yang ‘hot’ dan bakal ‘sold out’ apabila orang ramai tahu mengenainya.

This image has an empty alt attribute; its file name is Photo-1-800-700x466.jpg

1. Lokasi Yang Strategik

Lokasi, lokasi, lokasi. Inilah yang sering ditekankan dalam mana-mana pemilikan hartanah. Lokasi di KL Sentral yang merupakan pusat perniagaan bertaraf dunia, adalah sangat strategik.

2. Semua Dalam Satu

Ianya juga merupakan tempat terbaik untuk tinggal, kerja dan berhibur. Semuanya boleh didapati dengan hanya berlajan kaki saja, tak perlu pergi jauh.

3. Sistem Pengangkutan Terbaik

KL Sentral memang terkenal dengan mempunyai jaringan sistem pengangkutan yang terbaik. Ianya mempunyai sistem transit yang menggabungkan pelbagai jenis pengangkutan seperti stesen LRT, komuter, monorel, ETS dan banyak lagi.

4. Harga Kaki Persegi Termurah

Jika dibandingkan dengan projek-projek lain di sekitar KL Sentral, projek terbaru ini datang dengan harga termurah bagi satu kaki persegi. Memang tak dapat harga rendah macam ni.

5. Projek Terakhir Yang Dibina

Projek kediaman yang baru nak naik ini adalah merupakan projek kediaman terakhir yang akan dibangunkan di kawasan KL Sentral. Lepas ni dah takde supply lagi di kawasan ini, sedangkan demand adalah sangat tinggi.

6. Aliran Tunai Positif

Siapa yang taknak beli terus untung kan? Dengan perbandingan kadar sewa di sekitar KL Sentral, projek ini dijangka memberi aliran tunai positif sebaik sahaja projek siap.

7. Permintaan Semakin Meningkat

Buat masa ini, nisbah pekerja kepada penghuni adalah sebanyak 5.2:1. Pastinya permintaan yang tinggi bagi penyewa dan pembeli pada masa akan datang apabila supply tidak lagi bertambah.

Masih tak ramai lagi yang tahu mengenai projek perumahan ini. Sekiranya berminat, sila isi di sini dan pihak kami akan hubungi anda -> https://forms.gle/5K8uWwp8p3Ue8BhQ8

Iklan

Pasangan Ini Bina Rumah Sendiri Di Atas Pulau Buatan

Masuk soal hartanah sahaja ramai orang mula bosan. Ada yang bosan kerana permohonan pinjaman hartanah sering ditolak, harga rumah yang semakin tidak relevan dengan tangga gaji dan tawaran rumah yang tidak menarik.

Antara punca terbesar ramai rakyat Malaysia masih tidak membeli rumah adalah kerana keutamaan mereka kini telah berubah. 20 tahun dahulu, anak muda yang baru mendapat pekerjaan akan berusaha menyimpan untuk membeli rumah pertama.

Baca : Apa Yang Anak Muda Fikir Bila Sebut Tentang Rumah Pertama

Hari ini, membeli rumah bukan lagi impian yang diidamkan setiap orang. Dan ada juga yang melihat tujuan membeli rumah adalah sia-sia.

Selain itu, trend menyewa adalah lebih popular berbanding membeli rumah. Kenapa?

Kerana sebahagian besar anak muda tidak berminat dengan komitmen kewangan jangka panjang dengan bank.

Baca : Kenapa Anak Muda Tak Minat Beli Hartanah?

“Buat apa beli rumah harga RM300,000 di Semenyih dan perlu buang masa 1 jam berulang alik ke tempat kerja sedangkan aku boleh sewa apartmen di Sentul pada harga RM1,500 sahaja?

Sebenarnya tidak salah pun tindakan anak muda ini. Dan tindakan mereka ini ada kaitan dengan masalah penawaran dan permintaan hartanah di Malaysia yang bermula awal 1990-an lagi apabila Kerajaan bertindak membuka pasaran hartanah menjadi satu pasaran bebas.

Sedikit demi sedikit, penawaran rumah-rumah mampu milik menjadi kurang kerana pemaju hartanah yang bertunjangkan keuntungan membangunkan lebih banyak rumah high rise mewah untuk pelabur dan pembeli luar negara.

Yang paling tidak masuk akal adalah pemaju hartanah membina terlalu banyak pusat beli belah!

Dikhabarkan terdapat lebih daripada 10 pusat beli-belah di kawasan Cheras sahaja! Untuk rekod, Kuala Lumpur merupakan lokasi dengan pusat beli belah terbanyak di Asia Tenggara.

Jadi apa alternatif yang ada?

Adakah membina rumah sendiri penyelesaiannya?

Setiap orang pasti mempunyai kriteria rumah idamannya yang tersendiri seperti laman yang luas untuk anak kecil bermain, ruang dapur memasak yang luas untuk aktiviti memasak lebih selesa ataupun mungkin rumah yang di bina di atas tanah sendiri berhadapan laut?

Begitu juga dengan dua orang pasangan ini yang mengambil tindakan membina sendiri rumah idaman mereka 20 tahun yang lalu.

Pasangan Ini Bina Rumah Sendiri Di Atas Pulau Buatan

Pada Januari 2020 yang lalu, media dari Kanada melaporkan dua pasangan Wayne Adams dan Catherine King telah membina sebuah rumah idaman!

Maksud rumah idaman di sini adalah apabila mereka berdua membina sebuah rumah terapung di tasik Vancouver, British Colombia yang mempunyai 2 platform yang berbeza.

Platform yang dibina bermula tahun 1992 tersebut merangkumi lima rumah hijau, galeri seni, dewan, studio tempat mereka tinggal dan sebuah rumah tumpangan.

Kisahnya bermula dua puluh tahun yang lalu apabila mereka berdua memutuskan untuk membina rumah idaman sendiri mengikut citarasa dan kriteria mereka dek tawaran reka bentuk rumah yang membosankan.

Dengan keluasan separuh ekar, mereka mendapatkan sumber air dengan menadah air terjun sewaktu musim panas dan mengumpulkan air hujan semasa musim sejuk.

Terdapat paip yang membawa air ke rumah hijau yang untuk tanaman mereka.

Untuk bekalan elektrik pula, mereka menggunakan 14 panel solar dan mencukupi untuk memanaskan rumah dan bekalan elektrik mereka.

Apa yang mengejutkan adalah mereka tidak mempunyai peti sejuk!

Hal ini kerana, mereka perlu menjimatkan penggunaan elektrik dan juga sebagai satu peluang untuk mereka makan makanan yang segar setiap hari.

Kebanyakan bahan yang digunakan untuk membangunkan rumah mereka menggunakan bahan kitar semula.

Untuk makanan, mereka menanam sendiri sayur-sayuran, herba, beri dan buah-buahan.

Akan tetapi, mereka tidaklah mengasingkan diri mereka daripada kehidupan sosial.

Setiap dua minggu atau tiga minggu, mereka akan keluar ke pekan untuk membeli bijirin dan daging.

Untuk mengisi masa lapang, mereka banyak melakukan aktiviti menulis, melukis, menari dan menggubah lagu.

Sumber pendapatan mereka sepenuhnya bergantung kepada hasil jualan karya seni mereka di kedai awam.

Cabaran Bina Rumah Sendiri Di Atas Pulau Buatan

Cabaran terbesar datangnya dari binatang buas dan binatang perosak seperti musang dan tikus.

Kedua, ribut salji yang datang pada akhir Disember setiap tahun menyebabkan dinding rumah mereka acap kali ditiup angin.

Ketiga, akibat terlalu lama tinggal di atas air, mereka kerap mengalami mabuk darat apabila pergi ke pekan untuk membeli barang keperluan.

Sungguhpun mereka tinggal di kawasan yang tidak dihuni manusia lain, mereka masih membayar cukai kepada majlis perbandaran.

Sehingga ke hari ini, rumah kedua-dua pasangan ini terus dilawati pengunjung yang ingin mengambil inspirasi dari mereka.

Sumber Rujukan:

Iklan

5 Benda Kita Kena Tahu Tentang Moratorium Sepanjang Covid-19 Untuk Individu

Pada awal bulan Mei, timbul kekeliruan dan kekecohan di kalangan peminjam tentang moratorium yang diberi akibat pandemik Covid-19. 

Dalam laporan Harian Metro, Bank Negara Malaysia (BNM) berkata bahawa penangguhan bayaran balik pinjaman atau pembiayaan sebenarnya bertujuan membantu aliran tunai peminjam yang terjejas akibat pandemik Covid-19. Menurut mereka, tujuan itu masih tidak berubah.

“Kekeliruan yang timbul adalah disebabkan oleh salah tanggapan bahawa jumlah bayaran balik sesuatu pinjaman Sewa Beli tidak boleh diubah,” jelas BNM.

“Salah tanggapan ini juga sedikit sebanyak mungkin disebabkan oleh ilustrasi pengiraan yang kami tunjukkan dalam versi awal soalan lazim (FAQ), yang menggunakan beberapa andaian dan kaveat.

“Kami kemudiannya mengeluarkan contoh pengiraan itu daripada FAQ ini apabila institusi kewangan menyediakan contoh pengiraan mereka.

“Ilustrasi yang kami tunjukkan bukan bertujuan untuk ‘menghilangkan’ caj kadar faedah terakru (yang diambil kira) kepada pinjaman yang diberikan penangguhan bayaran balik,” jelas BNM lagi.

Bagi menjawab segala persoalan dan kekeliruan orang ramai, BNM telahpun mengemas kini Portal Maklumat Bantuan COVID-19nya, di mana anda boleh ketahui lebih lanjut mengenai langkah-langkah oleh BNM dan industri kewangan Malaysia untuk membantu Individu, PKS, dan Syarikat Korporat sewaktu pandemik Covid-19.

This image has an empty alt attribute; its file name is assidq_300x250px_bm01.jpg

Perlukan duit tambahan untuk membantu anda yang sedang dalam kesempitan? Klik sini sekarang!

Berikut merupakan beberapa ringkasan tentang moratorium bayaran balik pinjaman dan perkara yang berkaitan yang perlu diketahui oleh peminjam (Individu):

1. Faedah akan terus dikenakan (bagi pinjaman konvensional) dan keuntungan akan terus terakru/diambil kira (bagi pembiayaan Islam)

Buat mereka yang mendapatkan Pakej Penangguhan selama 6 bulan, faedah/keuntungan akan terus dimasukkan (terakru/diambil kira) ke dalam bayaran balik pinjaman/pembiayaan yang ditangguhkan dan peminjam/pelanggan perlu menunaikan pembayaran balik yang tertangguh pada masa akan datang.

Bagi pinjaman konvensional, faedah akan terus dikenakan ke atas baki yang belum dijelaskan yang merangkumi pinjaman pokok dan faedah (iaitu terkompaun) semasa tempoh moratorium. Walau bagaimanapun, beberapa institusi kewangan boleh membuat keputusan untuk tidak mengenakan kadar faedah kompaun semasa tempoh penangguhan. Anda boleh dapatkan maklumat lanjut tentang penangguhan ini di laman sesawang institusi kewangan anda.

Bagi pembiayaan Islam pula, keuntungan akan terus terakru (yakni diambil kira) pada jumlah pokok yang belum dijelaskan. Namun begitu, keuntungan tersebut tidak akan dikompaun selaras dengan prinsip Syariah. Walau bagaimanapun, institusi kewangan tidak dibenarkan mengenakan bayaran penalti lewat atas jumlah tertunda. Dalam erti kata lain, bayaran balik pinjaman/pembiayaan hanya tertangguh selama 6 bulan.

2. Contoh bayaran bulanan pinjaman/pembiayaan perumahan selepas tempoh moratorium 6 bulan

A) Ansuran bulanan sebelum penangguhan: RM1,438
B) Ansuran bulanan selepas penangguhan: RM1,483

Dalam ilustrasi pinjaman perumahan konvensional ini, terdapat tambahan sebanyak RM45. Ia adalah berdasarkan andaian-andaian yang berikut:

  • Tiada tempoh lanjutan selepas tempoh penangguhan
  • Jumlah pinjaman – RM300,000
  • Kadar faedah – 4.6% setahun (kadar faedah kompaun tidak dikenakan semasa tempoh penangguhan)
  • Tempoh asal – 35 tahun, dan peminjam telah membayar balik selama 5 tahun 
  • Bayaran pokok dan faedah digantung semasa tempoh penangguhan
  • Baki belum jelas sebelum tempoh penangguhan – RM280,585
  • Jumlah baki belum jelas selepas penangguhan yang perlu dibayar balik dalam tempoh 29.5 tahun = RM287,038
This image has an empty alt attribute; its file name is assidq_300x250px_bm01.jpg

Perlukan duit tambahan untuk membantu anda yang sedang dalam kesempitan? Klik sini sekarang!

3. Penukaran baki kad kredit kepada pinjaman/pembiayaan bertempoh 3-tahun (Pakej Penukaran)

Semua pemegang kad layak menyertai pakej penukaran tanpa mengira tahap pendapatan mereka. Bagi pemegang kad yang terlepas 3 bulan pembayaran bulanan minimum berturut-turut, institusi kewangan akan menukar baki kad kredit secara automatik kepada pinjaman bertempoh dengan tempoh pinjaman sehingga 3 tahun.

Institusi kewangan juga akan memberikan alternatif kepada pemegang kad lain memilih pada bila-bila masa dari 1 April hingga 31 Disember 2020 untuk menukar baki kad kredit mereka kepada pinjaman bertempoh pada tempoh dan kadar yang sama seperti yang dinyatakan.

Sekiranya anda berjaya menyelesaikan baki pinjaman/pembiayaan ini, tiada penalti dikenakan untuk penyelesaian awal.

4. Pemegang kad kredit yang telah menukar baki kad mereka kepada pinjaman/pembiayaan bertempoh sehingga 3-tahun BOLEH memohon untuk mendapatkan 6 bulan penangguhan

Bayaran pinjaman/pembiayaan bagi pinjaman/pembiayaan bertempoh sehingga 3-tahun tersebut akan diteruskan selepas tempoh penangguhan.

5. Sekiranya baki belum jelas kad kredit peminjam/pelanggan yang belum dijelaskan ditukar kepada pinjaman/pembiayaan bertempoh, rekod CCRIS mereka TIDAK akan terjejas teruk

Rekod CCRIS anda tidak akan terjejas teruk, jika akaun kad kredit anda masih berbayar (tunggakan kurang daripada 90 hari) pada tarikh penukaran. Walau bagaimanapun, jika akaun kad kredit anda tidak berbayar (tunggakan melebihi daripada 90 hari), maklumat ini akan terus terpapar dalam rekod CCRIS anda. Akaun ini akan ditanda sebagai R&R dalam CCRIS.

Dengan portal dan FAQ yang dikemas kini BNM, diharap tiada lagi kekeliruan yang timbul. Anda juga boleh hubungi pihak BNM atau institusi kewangan anda untuk maklumat lanjut.

Kredit: AsSidq.com

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!