4 Ciri-Ciri ‘Pelaburan’ Scam – Melayu Mudah Lupa

Melayu mudah lupa. Nampaknya itulah hakikat orang kita.

Masih ramai yang terlibat dengan pelaburan scam ini meskipun telah banyak pendedahan dilakukan oleh pelbagai pihak. Jangan kerana inginkan duit dengan cara yang cepat dan mudah hingga memakan diri sendiri dengan tindakan anda yang kurang bijak.

Tahun lepas saja, Kerugian Dianggar RM3.8 bilion. PDRM Dedahkan 30 Syarikat Tawar Skim Tidak Sah dan hampir sejuta orang rakyat Malaysia tertipu dengan pelaburan scam. Itu yang dilaporkan, yang tak dilaporkan pula?

Dan untuk pengetahuan, scam bertopengkan Bitcoin, Forex, Emas dan Saham adalah yang paling tinggi.

Berikut adalah 4 ciri-ciri scam ‘pelaburan’ (baca peleburan) yang perlu anda tahu.

1. Ambil Wang Tanpa Lesen

Anda perlu lebih peka dan berhati-hati jika ianya melibatkan wang. Ini kerana bukan senang-senang seseorang individu atau syarikat boleh mengambil wang daripada orang ramai.

Di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA), adalah menjadi suatu kesalahan bagi mana-mana individu untuk menerima deposit tanpa lesen. Sekiranya sabit kesalahan, seseorang individu itu boleh didenda tidak kurang daripada lima kali jumlah atau nilai hasil daripada kegiatan haram atau peralatan kesalahan itu atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi, serta dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 15 tahun.

Jadi tanya dulu, mereka ni ada lesen ke nak pegang duit orang ramai? Kalau takde, minta jauhkan diri.

2. Menjanjikan Untung Luarbiasa

Bab ini, memang tidak dinafikan ramai yang tertarik disebabkan telah dikaburi dengan wang ringgit yang banyak. Jangan kerana mengejar keuntungan, anda menjadi korban.

Banyak sangat scam di luar sana yang menjanjikan keuntungan luarbiasa, seperti 10% sebulan, 50% setahun dan sebagainya.

Warren Buffett yang terkenal tu pun kata bahawa keuntungan 20% setahun yang diperolehi daripada pelaburan saham dah cukup bagus.

Jadi kalau salah satu janji yang diberi adalah pulangan yang luarbiasa, itu tandanya nak tarik pelabur yang naif dan tidak berilmu.

3. Tiada Risiko

Kebiasaanya, mereka yang menjalankan scam ini akan mengatakan bahawa anda bebas daripada sebarang risiko dalam pelaburan tersebut. Eh, camana pula tu? Dahlah untung besar, takde rugi pula tu?

Tahukah anda bahawa setiap pelaburan pasti datang dengan risiko tersendiri?

Peniaga nasi lemak tepi jalan pun kalau hari-hari laku jualannya, tapi ditakdirkan pagi itu hujan lebat; pasti akan terjejas juga.

Kalau dijanjikan tiada risiko, memang tak masuk akal dan cepat-cepat lari sejauh yang mungkin.

4. Tiada Trustee / Pemegang Amanah

Yang terakhir sekali, pastikan trustee perlu ada dalam mana-mana skim pelaburan. Ini kerana sebarang duit yang diterima, akan dimasukkan ke dalam akaun Trustee dan bukan akaun syarikat. Bila syarikat nak pakai duit, baru minta dari trustee.

Terjamin sedikit kalau ada pihak ketiga yang memantau duit tersebut, jadi pengarah atau pemegang akaun tidak boleh mengeluarkan duit sewenang-wenangnya.

Buat Semakan Sebelum Melabur

Sebelum nak melabur tu, buatlah due diligence atau kaji betul-betul latarbelakang syarikat dan skim pelaburan yang ditawarkan. Juga tengok senarai watchlist terbaru yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM) dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) seperti berikut:

Sudah tiba masanya kita tahu apa itu pelaburan scam supaya tidak mudah terpedaya dengan operator-operator skim tersebut.

Iklan

Previous ArticleNext Article

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

10 Benda Kita Kena Tahu Tentang Dividen KWSP Tahun 2019

Pada hari Sabtu bersamaan 22 Februari 2020 yang lalu, segala teka-teki mengenai kadar dividen Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akhirnya terjawab.

Bagi simpanan Syariah, KWSP mengisytiharkan dividen sebanyak 5%. Manakala bagi simpanan konvensional, KWSP mengisytiharkan dividen sebanyak 5.45%.

Ianya merupakan kadar dividen yang terendah sejak tahun 2009.

Apa-apa pun, ucapkan Alhamdulillah di atas prestasi ini di kala keadaan pasaran ekonomi yang mencabar, dengan perang perdagangan yang berlaku pada tahun 2019; dan serangan wabak penyakit COVID-19 yang melanda pada awal tahun 2020.

Jom kita dengarkan pandangan pakar mengenai dividen KWSP ini. Beliau yang dimaksudkan adalah Tuan Nazarry Rosli, yang sering keluar di kaca televisyen dan suratkhabar bagi membincangkan topik-topik berkenaan pelaburan dan ekonomi.

1. Pengagihan dividen 5.45 peratus untuk simpanan konvensional (terendah sejak 2008) dan 5.0 peratus untuk simpanan shariah munasabah dengan perkembangan semasa ekonomi?. Mohon jelaskan.

– Peratus dividen yang dilapurkan oleh KWSP bagi tahun 2019 dianggap lebih baik jika dibandingkan dengan prestasi indeks FBM KLCI yang menunjukkan pulangan negatif pada tahun lepas.

2. Adakah pengumuman ini selaras unjuran penganalisis?

– Ya, pengumuman dividen ini adalah selaras dengan unjuran kebanyakan penganalisis pasaran.

3. Berdasarkan perkembangan semasa, adakah KWSP memiliki kemampuan untuk mengisytiharkan dividen lebih baik untuk 2020?

– Kita memang menjangkakan ekonomi dunia akan berkembang pada kadar yang lebih baik untuk tahun 2020 tetapi ada sedikit kebimbangan dengan perkembangan terbaru tentang wabak Coronavirus yang telah pun menunjukkan sedikit kesan negatif kepada pertumbuhan ekonomi dunia.

4. Aset pelaburan keseluruhan KWSP mencatatkan RM924.75 bilion setakat 31 Disember 2019. Sasaran KWSP adalah menguruskan aset RM1 trilion dalam 2020 hingga 2023. Adakah KWSP berada dalam landasan tepat untuk mencapai sasaran itu?

– Ini bergantung kepada unjuran kadar pertumbuhan pekerjaan kerana KWSP sebenarnya berfungsi sebagai pengurus dana kepada penyimpan-penyimpan yang menabung untuk hari tua mereka.

5. Dengan situasi ekonomi domestik dan global, adakah KWSP memiliki potensi dan keupayaan untuk memiliki aset lebih RM1 trilion?.Apakah jangka masa yang sesuai untuk mencapainya? 2020 atau lebih lagi?

– KWSP dijangka memerlukan masa yang lebih lama untuk mencapai sasaran mengurus aset melebihi RM1 trilion berikut perkembangan semasa ekonomi dunia.

6. Apakah aset-aset baharu yang difikirkan terbaik untuk KWSP teroka bagi mencapai sasaran RM1 trilion?

– KWSP mungkin perlu lebih memberi tumpuan kepada pelaburan-pelaburan didalam kategori ‘ekonomi baru’ seperti didalam sektor IT dan ‘tenaga baru’

7. Apakah strategi yang terbaik dan difikirkan perlu oleh KWSP untuk meningkat pendapatan sekali gus menjadi cerminan jelas kepada pengagihan dividen lebih baik?

– KWSP perlu lebih agresif untuk melabur diluar dari pasaran tempatan untuk memberikan pulangan dividen yang lebih tinggi kepada penyimpan.

8. Apakah langkah yang perlu untuk meningkatkan keahlian KWSP yang kini berjumlah 14.6 juta ahli?

KWSP perlu bertindak tegas kepada golongan majikan dengan menentukan mereka mencarum bagi pihak pekerja dan juga mempromosikan simpanan KWSP kepada golongan yang bekerja sendiri.

9. Berdasarkan perkembangan semasa termasuk langkah Bank Negara Malaysia (BNM) menurunkan OPR, adakah KWSP perlu menurunkan jumlah caruman kepada 8 peratus seperti pernah dilakukan sebelum ini bagi meningkatkan pendapatan boleh guna pencarum dan meningkatkan penyertaan ahli dalam ekonomi negara?

– Ini bergantung kepada keperluan semasa kerana dengan mengurangkan kadar caruman pekerja ia akan menyebabkan simpanan hari tua penyimpan akan menjadi berkurangan.

10. Untuk tempoh berapa lama (tahun) yang sesuai untuk KWSP melaksanakan caruman 8 peratus?. Mengapa?

– Jika caruman 8 peratus ini dilaksanakan, ia perlu dilakukan hanya untuk satu tempoh yang singkat kerana ia akan mengurangkan dana pekerja sewaktu mereka mencapai umur persaraan kelak.

Nazarry Rosli
Penasihat, Persatuan Penganalisa Teknikal Malaysia (MATA)

Sumber: FB Nazarry Rosli

Iklan

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) Dan Peranannya

Jika anda seorang pelabur, pastinya pernah dengar akan nama Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC)? Nama SC sering terpapar di dada akhbar dan didengari di corong radio.

Tetapi malangnya, kebanyakannya adalah berkaitan kes-kes pelaburan yang melibatkan penipuan dan scam. Salah satu punca pelabur sering tertipu adalah kerana tidak menyemak terlebih dahulu samada syarikat tersebut mempunyai lesen yang sah untuk menjalankan aktiviti pelaburan.

Tahukah anda, setiap aktiviti dan maklumat berkaitan pelaburan akan diselia oleh SC?

Berkenalan Dengan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) adalah sebuah badan organisasi yang ditubuhkan di bawah Akta Perindustrian Sekuriti 1993 yang berkait rapat dengan penguatkuasaan dan Kementerian Kewangan. Badan berkanun biaya kendiri ini telah ditubuhkan pada 1 Mac 1993. 

Sc adalah badan yang bertanggungjawab untuk mengawalselia pembangunan kewangan dan pelaburan Malaysia serta undang-undang berkaitan.  Mengikut Jurnal Muamalat 2009, Suruhanjaya Sekuriti juga merupakan badan penasihat yang membangunkan pasaran modal Islam pada tahun 1995.

Peranan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia

Secara umumnya, SC menggalas amanah besar negara iaitu menjaga pelabur negara dengan baik dan memastikan ianya tidak mempunyai sebarang unsur jenayah. SC juga berperanan mengawal fungsi kawal selia perkara yang berkaitan bursa serta meningkatkan pembangunan sekuriti Malaysia. 

Jom kita tengok peranan SC yang ramai tak tahu.

  • Mengawal selia semua jenis perkara yang berkaitan dengan sekuriti dan kontrak niaga hadapan
  • Mengawal selia bursa-bursa, rumah-rumah penjelasan dan depositori pusat
  • Mendaftarkan prospektus syarikat selain daripada kelab-kelab rekreasi yang tidak tersenarai
  • Mengawal selia pertukaran tanggungjawab dan percantuman syarikat-syarikat
  • Meluluskan terbitan bon
  • Mengawal selia semua perkara yang berkaitan dengan skim unit amanah supaya semua berjalan lancar
  • Melesenkan dan mengawasi semua individu yang berlesen
  • Menggalakkan kawal selia sendiri
  • Memastikan perilaku yang betul dalam kalangan institusi pasaran dan individu berlesen.
  • Menyemak segala perkara berkaitan bursa, pelaburan, penyewaan yang tidak patuh syariah
  • Mempromosi dan menggalakkan pembangunan sekuriti juga niaga hadapan di Malaysia

Majlis Penasihat Syariah (MPS) 

Sebagai sebuah badan yang mengawal selia dan melindungi pelabur, SC juga akan mengambil pandangan bagi sistem pasaran modal Islam untuk perkara berkaitan. 

Oleh itu, sebuah badan telah diwujudkan bagi membantu Suruhanjaya Sekuriti mendapatkan maklumat sistem pasaran modal Islam dengan lebih menyeluruh dan mengharmonikan pandangan Syariah untuk perkara tertentu. Badan tersebut dikenali sebagai Majlis Penasihat Syariah (MPS) yang telah ditubuhkan pada 16 Mei 1996.

Sumber Rujukan:  Jurnal Muamalat Bil. 2 • 2009

Iklan

9 Petua Pelaburan Untuk Golongan Muda!

Anak-anak muda biasanya dilihat sebagai golongan yang riang tanpa mengambil kira perihal dunia dan terutamanya tentang isu isu wang. Mereka cenderung berbelanja banyak untuk makanan sedap dan membeli alat elektronik dan aksesori fesyen terkini. Sama ada pelajar kolej atau individu baru bermula berkerja, menjimatkan duit dalam usia dua puluhan anda adalah sesuatu yang wajib dan seharusnya dipandang serius.

Walau bagaimanapun, untuk memastikan gaya hidup yang santai dan riang, bukan hanya pada usia dua puluhan tetapi untuk sebahagian besar kehidupan anda, melabur dari usia 20an adalah pertaruhan yang pasti. Sama ada pendapatan awal anda atau wang saku anda, wang tunai yang sedikit akan dapat menyelamatkan banyak masalah kewangan masa depan. Berikut adalah beberapa petua pelaburan untuk anak-anak muda yang boleh membuka jalan untuk masa depan yang hebat dan bebas tekanan.

1. Menggunakan teknologi untuk membuat debit automatik ke arah rancangan simpanan anda. Ini akan memastikan bahawa anda tidak lupa dan tidak dapat elak daripada menyimpan duit setiap bulan.

2. Buat rancangan kewangan yang akan memberikan butiran asas mengenai jumlah wang yang anda pegang, bagaimana anda ingin membesarkannya dan letakkan tarikh untuk mencapai matalamat kewangan tersebut. Membuat bajet belanjawan juga akan memberitahu anda apa yang anda belanjakan dan dengan itu dapat membantu anda mengenal pasti bagaimana untuk membatasinya.

3. Membina korpus yang akan berfungsi sebagai dana kecemasan atau dana yang akan berguna apabila anda mempunyai kecemasan kewangan

4. Amat penting untuk mengingati sejarah kredit anda dan skor kredit yang dilampirkan dari awal. Ini akan memastikan bahawa anda telah menyelamatkan apa-apa masalah yang mungkin timbul di masa hadapan ketika anda perlu membuat pemohonan pinjaman peribadi, kad kredit atau produk produk lain dari bank

5. Sekiranya anda mampu, maka lebih baik jika anda dapat menyimpan sebanyak mungkin ke arah persaraan anda. Jumlah ini mungkin beberapa Ringgit sahaja pada awalnya, tetapi akhirnya akan bertambah jika dilakukan secara konsisten.

6. Sekiranya terdapat sebarang hutang kepada nama anda, sama ada secara rasmi (diambil dari bank) atau tidak rasmi (dipinjam dari rakan dan keluarga), anda dinasihatkan untuk memulakan pembayaran secepat mungkin. Membayar hutang yang dipinjam pada kadar yang lebih tinggi dahulu berbanding dengan hutang lain adalah strategi bijak untuk menjimatkan wang.

7. Belajar tentang kewangan sebagai cara untuk membolehkan anda mencapai impian dan matlamat anda. Ketahui teknik pelaburan, produk kewangan dan barangan berkaitan lain yang akan membantu anda menjimatkan, melabur dan mengembangkan wang anda.

8. Pastikan anda mempunyai matlamat jangka panjang dengan kewangan anda. Dalam usia dua puluhan, anda tidak sepatutnya memikirkan isu-isu kewangan yang berat, tetapi pada masa yang sama, untuk perancangan kewangan, lebih awal anda mula lebih baik.

9. Tingkatkan potensi pendapatan anda. Ingat, apa yang anda perolehi dari segi pendapatan pada usia 20-an anda, tidaklah sama seperti yang akan anda akan perolehi ketika anda berada di linkungan usia 40-an. Tetapi, untuk margin pendapatan menjadi besar, anda perlu belajar dan memperoleh kemahiran yang akan membawa anda lebih banyak pendapatan. Oleh itu teruskan melabur dalam kursus dan program yang akan meningkatkan peluang anda mendapat pekerjaan yang lebih baik.

Menjaga perkara-perkara yang disebutkan di atas, bahkan seorang anak muda dengan pendapatan bulanan nominal boleh mula menjimat, melabur untuk masa depan dan menjalani kehidupan tanpa tekanan kewangan.

Dikarang oleh BBazaar Malaysia. Disiarkan secara eksklusif di MajalahLabur.com.

BBazaar Malaysia (BBazaar.my) adalah sebahagian daripada BankBazaar International,pasaran utama dalam talian neutral yang membantu pengguna membuat keputusan mengenai produk kewangan seperti pinjaman, insurans, kad kredit, simpanan tetap, akaun simpanan, dana bersama dan banyak lagi. Perkhidmatan BBazaar Malaysia ditawarkan melalui platform yang selamat, mesra pengguna dan intuitif.

Ditubuhkan pada tahun 2008, BankBazaar bertumpu kepada penggunaan teknologi untuk menyediakan transaksi tanpa kertas dari mula hingga akhir yang memberi keselesaan kepada pelanggan. Hasilnya adalah pemberian tawaran peribadi hingga ke peringkat individu. Dengan bantuan pasukan khidmat pelanggan yang komited dan komuniti pengguna yang semakin meningkat, BankBazaar adalah cara paling mudah untuk orang ramai mencari dan memilih produk kewangan yang tepat secara dalam talian.

BankBazaar disokong oleh pelabur global berkaliber termasuk Walden International, Sequoia Capital, Fidelity Growth Partners, Mousse Partners, Amazon dan Experian.

Di samping menawarkan produk kewangan, BBazaar Malaysia (BBazaar.my) juga menyediakan artikel yang boleh diakses di: https://blog.bbazaar.my, mengenai topik kewangan dan gaya hidup peribadi setiap hari. Artikel artikel dipermudah kan untuk semua orang dari para pemula hinggalah ke pakar. BBazaar Malaysia (BBazaar.my) percaya bahawa setiap orang perlu diberi peluang untuk belajar mengenai dunia kewangan.

Iklan

Risiko Dalam Pelaburan

Mesti anda biasa dengar istilah “High Risk High Return”. Ianya cukup popular apabila ingin menggambarkan apa yang dimaksudkan dengan risiko.

Tapi sebelum itu, apakah itu pelaburan?

“Pelaburan adalah meletakkan sejumlah wang pada masa sekarang dengan jangkaan wang itu akan bertambah di masa hadapan.”

Terdapat pelbagai instrumen yang sah di sisi undang-undang untuk kita laburkan duit kita, jadi gunakan kebijaksanaan sebelum membuat sebarang keputusan. Wang kita, tanggungjawab kita.

Sebelum nak gunakan duit untuk tujuan pelaburan, kita perlu kenalpasti risiko pelaburan.

Gambarajah di atas menunjukkan tahap risiko dan potensi pulangan instrumen pelaburan yang biasa digunakan. Semakin tinggi risiko, semakin tinggi pulangan.  

Persoalan yang bermain di dalam minda sekarang, instrumen mana satu yang sesuai dengan kita?

Kenalpasti Objektif Pelaburan Terlebih Dahulu

Untuk membuat pilihan, pertama sekali kita perlu kenalpasti objektif pelaburan. Adakah pelaburan itu untuk persaraan? Pendidikan anak-anak? Duit belanja seharian? Percutian?

Daripada objektif inilah, kita boleh tetapkan instrumen pilihan. Jika objektif adalah untuk jangka masa yang pendek, kita boleh pilih instrumen yang lebih berisiko. Semakin cepat/tinggi pulangan pelaburan, semakin tinggi risiko.

Bagi mereka yang mempunyai modal permulaan yang kecil, adalah lebih baik jika kita mula dengan instrumen yang berisiko rendah. Dunia pelaburan ini adalah kita menggunakan wang untuk menggandakan wang.

Tiada wang, tiada penggandaan. Maka, mulakan kumpul duit dengan melabur ke tempat yang lebih selamat, yakni berisiko rendah.

Soalan seterusnya yang anda perlu tanya diri anda adalah anda boleh tanggung risiko sebesar mana? Untuk menjawab soalan ini, anda perlu mengambil kira faktor usia dan berapa tebal poket anda.

Faktor Usia Memainkan Peranan

Lagi awal kita mula melabur, lagi banyak risiko yang boleh kita ambil. Hal ini kerana kita mempunyai masa untuk mencuba. Jika kita melakukan kesilapan, kita masih ada ruang masa untuk membaiki kesilapan. Mereka mempunyai ruang untuk menguji pelbagai instrument pelaburan.

Golongan muda boleh melabur lebih banyak wang dalam instrumen yang agresif dan berisiko tinggi.

Sebaliknya bagi mereka yang sudah berumur dan berkeluarga, mereka perlu lebih berhati-hati apabila membuat keputusan pelaburan kerana komitmen yang mereka tanggung.

Jumlah modal yang diperuntukkan untuk pelaburan juga perlu diberikan perhatian. Sebarang kesilapan pelaburan boleh mengganggu kehidupan seharian. Untuk golongan ini, lebih banyak modal perlu diperuntukkan dalam instrumen yang memberikan pulangan yang stabil seperti ASB atau saham yang memberikan pulangan dividen yang baik.

Orang Muda Boleh Ambil Risiko Lebih Tinggi, Tetapi Kekangan Modal Pula

Golongan muda mengejar risiko, golongan berumur mengejar kestabilan. Walaupun begitu, golongan muda mungkin mengalami masalah modal untuk mula melabur.

Maka, golongan muda perlu fokus kepada menabung/menyimpan sebelum melabur. Mungkin untuk 5 tahun pertama golongan muda harus fokus menyimpan sambil menggunakan sedikit wang yang ada untuk belajar mengenali setiap instrumen pelaburan yang ada.

Gambarajah di atas menunjukkan perbandingan risiko berbanding float. Float bermaksud duit apungan yang kita ada untuk pelaburan.

Bagi mereka yang melabur dalam instrumen yang mempunyai risiko yang tinggi seperti komoditi, float adalah sangat penting. Float yang besar dapat menahan pegangan kita daripada Margin Call. Margin Call bermaksud kita terpaksa keluar daripada pegangan secara automatik dan kerugian yang ditanggung adalah sangat besar.

Dengan float yang mencukupi, kita mampu bertahan.  Walaupun begitu, kita perlu mengkaji sama ada trend adalah betul. Jika tersalah trend dan kita tidak mahu Cut Loss, float sebesar gunung pun boleh habis.

Melabur Dulu Ke Dalam Ilmu

Kesimpulannya, sebelum kita memulakan portfolio pelaburan, kita perlu menyiapkan diri dengan ilmu dan ketahanan mental. Pelbagai sumber boleh digunakan sama ada percuma atau berbayar.

Kita boleh menghadiri kelas, membaca e-book, membaca buku, menonton YouTube, semuanya kini boleh didapati dengan mudah. Komoditi yang paling berharga di muka bumi ini adalah MASA.

Jadi, rancanglah kita sebaiknya untuk mengumpul ilmu, mendalami sebaik mungkin instrumen pelaburan yang ada. Jika kita kesempitan daripada sudut kewangan, adalah lebih baik kita fokus dalam mengumpul aset sebelum terjebak dalam dunia pelaburan.

Ditulis oleh Mohamad Ali Fudin. Boleh follow beliau di https://www.facebook.com/warungbursa/

Mohamad Ali Fudin (MSTA-UK, CFTe- US)
Remisier Malacca Securities Wangsa Maju
eCMSRL/B7542/2017

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!