4 Ciri-Ciri ‘Pelaburan’ Scam – Melayu Mudah Lupa

Melayu mudah lupa. Nampaknya itulah hakikat orang kita.

Masih ramai yang terlibat dengan pelaburan scam ini meskipun telah banyak pendedahan dilakukan oleh pelbagai pihak. Jangan kerana inginkan duit dengan cara yang cepat dan mudah hingga memakan diri sendiri dengan tindakan anda yang kurang bijak.

Tahun lepas saja, Kerugian Dianggar RM3.8 bilion. PDRM Dedahkan 30 Syarikat Tawar Skim Tidak Sah dan hampir sejuta orang rakyat Malaysia tertipu dengan pelaburan scam. Itu yang dilaporkan, yang tak dilaporkan pula?

Dan untuk pengetahuan, scam bertopengkan Bitcoin, Forex, Emas dan Saham adalah yang paling tinggi.

Berikut adalah 4 ciri-ciri scam ‘pelaburan’ (baca peleburan) yang perlu anda tahu.

1. Ambil Wang Tanpa Lesen

Anda perlu lebih peka dan berhati-hati jika ianya melibatkan wang. Ini kerana bukan senang-senang seseorang individu atau syarikat boleh mengambil wang daripada orang ramai.

Di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA), adalah menjadi suatu kesalahan bagi mana-mana individu untuk menerima deposit tanpa lesen. Sekiranya sabit kesalahan, seseorang individu itu boleh didenda tidak kurang daripada lima kali jumlah atau nilai hasil daripada kegiatan haram atau peralatan kesalahan itu atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi, serta dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 15 tahun.

Jadi tanya dulu, mereka ni ada lesen ke nak pegang duit orang ramai? Kalau takde, minta jauhkan diri.

2. Menjanjikan Untung Luarbiasa

Bab ini, memang tidak dinafikan ramai yang tertarik disebabkan telah dikaburi dengan wang ringgit yang banyak. Jangan kerana mengejar keuntungan, anda menjadi korban.

Banyak sangat scam di luar sana yang menjanjikan keuntungan luarbiasa, seperti 10% sebulan, 50% setahun dan sebagainya.

Warren Buffett yang terkenal tu pun kata bahawa keuntungan 20% setahun yang diperolehi daripada pelaburan saham dah cukup bagus.

Jadi kalau salah satu janji yang diberi adalah pulangan yang luarbiasa, itu tandanya nak tarik pelabur yang naif dan tidak berilmu.

3. Tiada Risiko

Kebiasaanya, mereka yang menjalankan scam ini akan mengatakan bahawa anda bebas daripada sebarang risiko dalam pelaburan tersebut. Eh, camana pula tu? Dahlah untung besar, takde rugi pula tu?

Tahukah anda bahawa setiap pelaburan pasti datang dengan risiko tersendiri?

Peniaga nasi lemak tepi jalan pun kalau hari-hari laku jualannya, tapi ditakdirkan pagi itu hujan lebat; pasti akan terjejas juga.

Kalau dijanjikan tiada risiko, memang tak masuk akal dan cepat-cepat lari sejauh yang mungkin.

4. Tiada Trustee / Pemegang Amanah

Yang terakhir sekali, pastikan trustee perlu ada dalam mana-mana skim pelaburan. Ini kerana sebarang duit yang diterima, akan dimasukkan ke dalam akaun Trustee dan bukan akaun syarikat. Bila syarikat nak pakai duit, baru minta dari trustee.

Terjamin sedikit kalau ada pihak ketiga yang memantau duit tersebut, jadi pengarah atau pemegang akaun tidak boleh mengeluarkan duit sewenang-wenangnya.

Buat Semakan Sebelum Melabur

Sebelum nak melabur tu, buatlah due diligence atau kaji betul-betul latarbelakang syarikat dan skim pelaburan yang ditawarkan. Juga tengok senarai watchlist terbaru yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM) dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) seperti berikut:

Sudah tiba masanya kita tahu apa itu pelaburan scam supaya tidak mudah terpedaya dengan operator-operator skim tersebut.

Iklan

Previous ArticleNext Article

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Saham WAQAF Yang Confirm Untung, Modal Serendah RM10. Sebarkan!

Maaf, ini bukan skim cepat kaya terkini yang menjanjikan pulangan dalam bentuk ringgit. Harap ini tidak menghentikan niat anda untuk tekan butang share.

Biasa kan dengar perkataan wakaf? Tahukah anda maksud dan tujuan sebenar wakaf?

“Apabila matinya anak Adam terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah (harta yang diwakafkannya), ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakan kepadanya” (Hadith Riwayat Muslim).

Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda seperti di atas, dan ternyatalah saham wakaf sesekali tidak akan merugikan kita; malah ianya boleh dijadikan bekalan di akhirat kelak.

Definisi Wakaf

Wakaf berasal daripada Bahasa Arab yang membawa maksud HABS (menahan) dan MAN’U (menegah/membeku). Daripada segi hukum syarak pula, ia bererti “Menahan harta dan memberikan manfaatnya ke jalan Allah”.

Wakaf adalah merupakan pemberian atau sumbangan yang berkekalan di atas harta atau sebahagian daripadanya oleh Tuan punya harta tersebut kerana maksud agama mengikut hukum syarak, semata-mata kerana Allah untuk selama-lamanya.

Wakaf terbahagi kepada 2:

1. Wakaf Ahli (Wakaf Keluarga) -Iaitu wakaf yang memberi manfaat kepada keturunan Wakif atau keturunan Maukuf Alaihi seperti anak cucu dan turun temurun.

2. Wakaf Khairi (Wakaf Kebajikan) – Terbahagi kepada 2 iaitu:

i. Wakaf Am

Wakaf yang manfaatnya untuk orang ramai yang boleh digunakan oleh semua orang Islam seperti wakaf Masjid dan Surau.

ii. Wakaf Khas

Wakaf yang manfaatnya dikhususkan kepada Jihah tertentu seperti Madrasah, Rumah Anak Yatim dan sebagainya.

Jom Berkenalan Dengan Saham Wakaf Johor

Saham Wakaf Johor merupakan sebuah skim di mana masyarakat Islam membeli saham dengan harga RM10 seunit daripada Majlis Agama Islam Negeri Johor. Seterusnya mewakafkan Saham tersebut kepada Majlis Agama Islam Negeri Johor dengan tujuan manfaatnya diberikan kepada umat Islam.

Biasanya kita dengar yang orang kaya dan berkemampuan sahaja berpeluang untuk mewakafkan harta mereka, tetapi dengan adanya skim Saham Wakaf serendah RM10 ini, sudah pasti setiap daripada orang Islam berpeluang untuk beramal jariah menerusi konsep wakaf untuk mendapat keredaan ALLAH S.W.T mengikut kemampuan dan keikhlasan masing-masing.

RM10 Pun Dah Boleh Berwakaf

Siapa kata kita kena ada modal yang besar atau tanah yang luas untuk diwakafkan?

Dengan adanya Saham Wakaf Johor ini, sesiapapun mampu untuk menunaikan hajat untuk berwakaf. Dengan hanya berbekalkan modal RM10, pulangannya adalah sangat lumayan di dunia dan di akhirat.

Di antara projek-projek wakaf yang dijalankan:

1. Pembinaan Sekolah Agama Seluruh Negeri Johor

2. Wakaf Bangunan Darul Furqan

3. Wakaf Madrasah Tahfiz Medik

Dengan RM10 yang anda wakafkan, pahala akan sentiasa mengalir sampai bila-bila.

Cara-cara Untuk Berwakaf

Sangat mudah, anda boleh rujuk Panduan Cara Membeli Saham Wakaf. Selepas membuat pendaftaran, anda boleh terus buat pembayaran on-line menggunakan FPX dan cetak penyata pembelian Saham Wakaf. Dalam beberapa minit sahaja dah siap.

Pihak Majlis Agama Islam Negeri Johor akan pos kepada anda resit rasmi dalam masa seminggu, boleh digunakan semasa nak isi borang cukai nanti (pelepasan cukai).

Syarat-syarat Orang Yang Ingin Berwakaf

  1. Akil Baligh
  2. Berakal (sempurna akal fikiran) dan waras pemikirannya
  3. Harta yang hendak diwakafkan hendaklah dimiliki penuh oleh Pewakaf
  4. Berwakaf atas kerelaan sendiri tanpa ada paksaan

Marilah kita sama-sama mengumpul saham akhirat pula untuk kehidupan yang kekal abadi. Sibuk kumpul duit di dunia tidak ada salahnya jika harta tersebut membolehkan kita berzakat serta berwakaf.

Untuk maklumat lanjut, layari laman web rasmi Saham Wakaf Johor.

Iklan

25 nasihat Warren Buffet. Hadamkan kalau rasa nak berjaya dalam pelaburan

Kata-kata hikmah warren buffet

Siapa yang tak kenal dengan Warren Buffet kan? Ikon yang tersohor ini sangat berjaya dalam dunia pelaburan dan merupakan antara orang terkaya di dunia (ranking ke-2 tahun 2016). Kita beruntung kerana beliau selalu berkongsi kata-kata hikmah yang berupa mutiara daripada mulut beliau.

Sekiranya anda juga ingin berjaya di dalam dunia pelaburan, maka mana yang baik tu ambil jadikan pedoman.

1) Dua Peraturan Dalam Pelaburan

“Peraturan #1: Jangan hilang wang (rugi). Peraturan #2: Jangan lupa peraturan #1.”

2) Pasaran Barangkali Meletakkan Harga Yang Salah

“Harga adalah apa yang anda bayar. Nilai adalah apa yang anda dapat.”

3) Pulangan Tinggi Dengan Risiko Rendah Adalah Kuncinya

“Risiko datang daripada tidak mengetahui apa yang anda lakukan.”

4) Bergaul Dengan Orang Yang Betul

“Kita adalah siapa kawan-kawan kita. Pilih kawan yang mempunyai perangai lebih baik, dan anda akan mengikut jejak langkah mereka.”

5) Lebih Mudah Untuk Merenung Masa Lampau Daripada Lihat Masa Hadapan

“Di dalam dunia perniagaan, lebih jelas untuk melihat ke belakang daripada meramal masa depan.”

6) Beli Syarikat-Syarikat Hebat

“Lebih baik untuk beli syarikat hebat pada harga berpatutan, daripada syarikat berpatutan pada harga hebat.”

7) Imej Dan Reputasi

“Ia mengambil masa 20 tahun untuk menaikkan reputasi anda, dan hanya 5 minit untuk memusnahkannya. Jika anda berfikir sedemikian, anda akan melakukan perkara dengan cara yang berbeza.”

8) OK Untuk Bermimpi Besar

“Saya sentiasa tahu yang saya akan jadi kaya. Saya tidak pernah meraguinya walaupun seminit.”

9) Melabur Untuk Jangka Masa Panjang

“Beli sesuatu saham syarikat yang anda akan gembira untuk memegangnya, walaupun pasaran saham ditutup selama 10 tahun.”

10) Beli Seolah-Olah Anda Akan Memegang Ia Selamanya

“Tempoh pegangan saham syarikat yang paling kami gemari adalah untuk selama-lamanya.”

11) Tidak Buat Sesuatu Selalunya Perkara Yang Betul Untuk Dilakukan

“Kita hanya buat sesuatu bila dapat peluang. Ada tempoh masa dalam hidup saya di mana banyak idea datang, dan ada juga masa-masanya tiada langsung idea. Jika saya mendapat idea minggu depan, saya akan buat sesuatu. Jika tidak, saya tidak akan buat apa-apa pun.”

12) Melihat Kejujuran Pada Orang Lain

“Kejujuran adalah hadiah yang sangat bernilai. Jangan sangka boleh dapatkannya daripada orang yang ‘murah’.”

13) Hargai Dari Mana Anda Datang

“Anda dapat berteduh hari ini kerana seseorang telah menanam pokok suatu masa dahulu.”

14) Menyumbang Balik Kepada Masyarakat

“Jika anda di antara 1% yang bernasib baik, anda berhutang untuk memikirkan nasib lagi 99%.”

15) Jangan Jadikan Pelaburan Itu Susah

“Ada sifat manusia yang ingin jadikan sesuatu yang mudah itu menjadi susah.”

16) Buat Ramalan Anda Sendiri

“Ramalan boleh menceritakan banyak perkara tentang peramal tersebut, tetapi ia tidak menceritakan apa-apa mengenai masa hadapan.”

17) Berkata “Tidak” Lebih Baik

“Perbezaan di antara orang yang berjaya dengan orang yang sangat berjaya adalah orang yang sangat berjaya berkata ‘tidak’ kepada hampir segala-galanya.”

18) Buat Apa Yang Anda Suka

“Di dalam dunia perniagaan, orang yang sangat berjaya itu adalah mereka yang melakukan apa yang mereka suka.”

19) Tindakan vs. Hasil

“Tahu tak… kalau anda terus-menerus buat perkara yang sama, maka anda akan terus mendapat hasil yang sama.”

20) Hanya Melabur Di Dalam Syarikat Yang Anda Kenal Dan Percaya

“Seorang pelabur seharusnya bertindak seolah-olah beliau membuat keputusan sukar setiap kali ingin melabur.”

21) Urus Masa Lebih Bijak

Anda perlu mengawal masa, dan anda tidak boleh lakukannya melainkan anda berkata tidak. Jangan biarkan orang lain menetapkan agenda kehidupan anda.

22) Pelabur Hebat Tidak Mempelbagaikan Pelaburan

“Mempelbagaikan portfolio pelaburan adalah perlindungan kepada kebodohan sendiri. Ini tidak masuk akal sekiranya anda tahu apa yang anda lakukan.”

23) Rebut Peluang Hebat dan Buat Bersungguh-Sungguh

“Bukan selalu peluang tu datang. Bila hujan emas, tadah menggunakan baldi, dan bukannya cawan.”

24) Sejarah Tidak Menentukan Masa Hadapan

“Jika sejarah lampau merupakan segala-galanya untuk berjaya di dalam dunia kewangan, orang yang terkaya sudah pasti menjadi pustakawan.”

 

Bonus & Yang Paling Penting Sekali:

25) Luangkan Masa Untuk Pandaikan Diri Sendiri

“Pelaburan paling penting adalah melabur kepada diri sendiri.”

 

Jika rasa nak belajar melabur saham dari mereka yang telah berguru dengan anak didik Warren Buffet, Tuan Hj Mohd Asri adalah salah seorang darinya.

Iklan

Theranos Berjaya Menipu Pelabur, Termasuklah 2 Orang Dalam Top 10 Bilionair Dunia

Syarikat Theranos merupakan salah satu syarikat berteknologi tinggi yang terletak di Silicon Valley California. Syarikat ini diasaskan pada tahun 2003 oleh seorang remaja perempuan yang berusia 19 tahun yang bernama Elizabeth Holmes.

Beliau dilahirkan pada tahun 1984 di Washington, D.C. Elizabeth Holmes dan merupakan seorang bekas mahasiswa universiti Stanford yang belajar hanya dua semester sahaja di universiti berkenaan dalam bidang kejuruteraan kimia.

Syarikat Berteknologi Tinggi Dalam Mengesan Penyakit

Syarikat yang diasakan oleh Elizabeth Holmes ini dikategorikan sebagai sebuah syarikat bioteknologi yang hebat berbanding dengan syarikat yang lain kerana  didakwa mampu untuk mengesan 240 penyakit.

Bermula daripada tahap kandungan kelesterol seseorang, sehinggalah kepada kanser dengan hanya menggunakan beberapa titis darah dari hujung jari. Ianya sangat berbeza dengan keadah konvensional yang digunapakai oleh pusat rawatan yang menggunakan darah yang diambil melalui lengan dengan jumlah yang banyak.

Perbezaan jumlah darah yang diperlukan oleh Theranos berbanding dengan keadah biasa untuk mengesan tahap kesihatan seseorang

Idea penubuhkan syarikat ini tercetus kerana diri Elizabeth yang takut kepada jarum. Proses mengambil darah secara konvensional memerlukan suntikan jarum di lengan untuk mengambil darah seseorang.

Beliau juga mendapat inspirasi ketika mengambil kursus praktikal di Institut Genome di Singapura pada tahun yang sama. Dia memilih untuk melakukan kursus praktikal di Singapura kerana mampu bertutur dalam bahasa Mandarin.

Revolusi Baru Dalam Dunia Perubatan

Selepas daripada itu, beliau menemui seorang profesor yang bernama Channing Robertson di Universiti Stanford untuk memulakan syarikat bioteknologi, yang pada mulanya diberi nama Real Time Cure dan telah menukar nama kepada Theranos.

Model perniagaan yang dijalankan oleh Theranos adalah unik dan cepat dibandingkan dengan cara konvesional untuk mengesan kesihatan seseorang dengan hanya mengambil beberapa titis darah di hujung jari. Dengan teknologi yang dimiliki, kos untuk mengesan penyakit akan menjadi lebih murah sehingga dapat melakukan penjimatan sebanyak 90% berbanding dengan kaedah konvensional.

Elizabeth Holmes mendakwa syarikatnya itu membawa revolusi dalam industri kesihatan dan menggelarka,nya “The iPod of Healthcare”. Darah yang diambil di hujung jari itu akan dimasukkan ke dalam alat yang diberi nama “Edison Machine” untuk mengesan penyakit yang ingin diketahui oleh pelanggan mereka. Dengan adanya teknologi ini, penyakit dapat dikesan dalam masa yang singkat sahaja.

Edison Machine yang didakwa oleh Theranos mampu mengesan lebih dari 200 penyakit dengan beberapa titisan darah

Mengambil Nama-nama Besar Untuk Tarik Pelabur

Ramai pelabur luar yang percaya bahawa Syarikat Theranos itu mampu menjadi sebuah syarikat gergasi teknologi di Silicon Valley. Kepercayaan ini muncul apabila Theranos berjaya merekrut nama-nama orang berpengaruh seperti Henry Kissinger (bekas Setiusaha Agung Amerika  Syarikat), George P. Shultz (ahli politik berpengaruh), William Perry (bekas menteri pertahanan Amerika), Richard Kovacevich (bekas CEO Wells Fargo) sebagai Board Of Director syarikat terbabit.

Selain daripada itu juga, Theranos memiliki khidmat nasihat peguam yang berpengaruh di Amerika iatu David Boies.

Pelabur yang melabur dalam Theranos merupakan orang yang sangat berpengaruh di Amerika. Di antara pelabur terbesar yang melabur di dalam syarikat itu adalah Keluarga Walton (pemilik rangkaian pasaraya terbesar di Amerika iaitu Walmart) dan merupakan keluarga paling kaya di Amerika Syarikat, Rupert Murdoch(pemilik akhbar Wall Street Journal) dan dua orang di kalangan top 10 bilionair dunia iatu Larry Ellison dan Carlos Slim.

Elizabeth Holmes telah menjadikan Steve Jobs sebagai mentornya dalam pengurusan syarikat. Buku biography Steve Jobs yang ditulis oleh Walter Isaacson dijadikan rujukan utama untuk beliau meniru gaya Steve Jobs, termasuk dalam etika pemakaian.

Apa yang menarik mengenai beliau adalah beliau seorang diktaktor seperti mana Steve Jobs di dalam pengurusan syarikat. Beliau juga mengintip setiap gerak geri pekerja mereka melalui laman sosial dan akan membuang pekerja yang tidak sealiran dengan pemikirannya.

Malah tragedi yang paling menyedihkan yang pernah berlaku di dalam syarikat itu adalah apabila seorang ketua saintisnya, Ian Gibbons telah membunuh diri kerana tidak mampu menangung bebanan kerja yang diberikan oleh Elizebeth. Mengikut Gibbons, dunia masih belum bersedia untuk memiliki teknologi seperti itu.

Etika pemakaian Elizebeth menyerupai Stve Jobs kerana mengakat Steve sebagai idola beliau

Theranos Bernilai $9 Bilion USD

Tahun 2014 merupakan tahun kemuncak bagi Syarikat Theranos kerana telah mempunyai wang pelaburan sebanyak $700 juta dan syarikat itu mempunyai nilaian setinggi $9 bilion USD. Ini menjadikan Elizabeth Holmes salah seorang bilionair perempuan termuda dengan nilai hampir $5 billion USD kerana memegang saham Theranos lebih daripada 50%.

Theranos juga dapat bekerjasama dengan dua buah syarikat farmasi yang terkenal iaitu Safeway dan Walgreens.

Setelah Theranos mendapat wang daripada pelabur dengan jumlah yang banyak, syarikat itu tidak dapat berbuat apa-apa kerana teknologi yang mereka miliki hanyalah satu pembohongan. Selama ini, hasil ujian yang dilakukannya itu bukanlah menggunakan titisan darah di hujung jari, tetapi menggunakan mesin analisis yang biasa digunakan oleh hospital yang dikeluarkan oleh Siemens – sebuah syarikat teknologi tinggi dari Jerman.

Titisan darah yang diambil dari jari akan dibancuh untuk memperbanyakan kandungan darah dan tidak seperti yang didakwa hanya dengan beberapa titisan darah sahaja.

Patutlah syarikat ini tidak mendedahkan cara ujian yang dijalankan kepada pihak umum, walaupun ditanya oleh pihak media. Pihak media juga tidak dibenarkan melawat makmal di tempat mereka menjalankan ujian untuk dibuat liputan, sebaliknya hanya dibenarkan membuat liputan di lobi sahaja.

Krisis Pun Bermula

Kemuncak krisis syarikat ini bermula pada Oktober 2015 apabila seorang wartawan dari akhbar Wall Steert Journal yang bernama John Carreyrou telah mendedahkan bahawa segala ujian yang dilakukan oleh Theranos adalah tidak tepat seperti yang didakwa oleh syarikat. Pendedahan ini berlaku setelah pihak Theranos menolak untuk ditemubual oleh John setelah menunggu selama dua bulan untuk mendapatkan maklumbalas.

Dia mendapat inspirasi untuk mendedahkan penyelewengan yang dilakukan oleh Theranos ini setelah membaca latarbelakang pendidikan Elizabeth Holmes. Baginya sangat mustahil seseorang yang tidak dapat menamatkan pengajian dalam bidang kejuruteraan kimia mampu untuk mengeluarkan produk seperti yang Theranos lakukan.

Pengasas Dilihat Tidak Berkemampuan Menghasilkan Teknologi Sehebat Itu

Bagi produk yang berteraskan kesihatan, pengasas perlulah menamatkan pengajian dalam bidang tersebut kerana ianya melibatkan nyawa manusia, berbeza dengan sains komputer yang hanya perlukan eksperimen “try and error” sahaja. Oleh itu, Elizebeth tidak boleh disamakan dengan Bill Gates atau Mark Zuckerberg.

Pada mulanya Elizabeth Holmes berjumpa dengan Rupert Murdoch untuk menghalang penyebaran berita mengenai Theranos melalui akhbar milik Rupert sendiri iaitu Wall Steert Journal di atas alasan akan menjejaskan kredebiliti Theranos. Tetapi desakan itu tidak diendahkan oleh Rupert Mudoch sendiri. walaupun beliau merupakan di antara pelabur terbesar melabur dalam syarikat dengan nilai pelaburan $150 juta USD.

Akhirnya Kecundang Juga

Tahun 2016 merupakan detik kejatuhan syarikat Theranos. Para pelabur mula meragui dengan syarikat dan kes ini mula diberi perhatian serius oleh pihak berkuasa Amerika. Pihak FDA, SEC dan (CMS) telah menjalankan siasatan terhadap syarikat ini secara terperinci. Setelah siasatan selesai, pihak berkuasa Amerika telah menggantung operasi Theranos kerana tidak mempunyai kelayakan seperti yang didakwa.

Kini Syarikat Theranos yang pada tahun 2014 dinilai dengan nilai hampir $10 bilion USD tinggal sebanyak 100 juta USD. Elizabeth kini jatuh miskin dan tidak mampu untuk membayar balik duit para pelabur yang telah melaburkan ke dalam syarikat itu. Elizabeth bersama bekas kekasihnya Sunny Balwani telah didakwa dengan 11 pertuduhan melakukan penipuan dan jika sabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman penjara selama 20 tahun.

Beliau juga didenda dengan tidak layak untuk memegang jawatan CEO untuk Public Company selama 10 tahunKisah penipuan yang dijalankan oleh Theranos telah diabadikan dalam buku bertajuk “Bad Blood: Secrets and Lies in a Silicon Valley Startup” dan akan keluar di layar perak dalam masa yang terdekat tahun ini dengan dilakonkan oleh Jennifer Lawrence.

Sumber Rujukan:

  1. http://business-ethics.com/2018/11/04/1425-understanding-the-theranos-scandal-i-make-all-the-decisions-here/
  2. https://www.businessinsider.my/the-history-of-silicon-valley-unicorn-theranos-and-ceo-elizabeth-holmes-2018-5/?r=US&IR=T
  3. https://www.businessinsider.my/theranos-founder-ceo-elizabeth-holmes-life-story-bio-2018-4/?r=US&IR=T
  4. https://www.investopedia.com/articles/investing/020116/theranos-fallen-unicorn.asp
  5. https://www.dailymail.co.uk/news/article-3776888/Award-winning-scientist-struggling-make-Theranos-blood-test-machines-work-committed-suicide-amid-fears-Silicon-Valley-firm-s-32-year-old-CEO-fire-claims-wife.html
  6. https://www.businessinsider.my/who-invested-in-theranos-betsy-devos-walmart-heirs-2018-5/?r=US&IR=T
  7. https://money.cnn.com/2018/03/15/technology/elizabeth-holmes-theranos/index.html
  8. https://www.vanityfair.com/news/2016/09/elizabeth-holmes-theranos-exclusive
  9. https://www.youtube.com/watch?v=56XC5So5IH0
  10. https://www.biography.com/people/elizabeth-holmes

Iklan

5 Panduan Pelaburan Ketika Ekonomi Gawat

Pelaburan yang bijak memerlukan pelabur mempunyai disiplin yang baik dan tidak terikut-ikut dengan emosi. Dalam pelaburan yang mempunyai pasaran turun naik, pelabur perlu sentiasa mengikuti perancangan awal dan sentiasa mengawal emosi supaya bertindak dalam keadaan tenang dan tidak terburu-buru.

Kesilapan yang selalu berlaku terhadap pelabur adalah membeli ketika harga sedang tinggi tetapi menjual apabila harga jatuh menjunam. Ini berlawanan dengan konsep pelaburan di mana kita membeli pada harga rendah tetapi menjual pada harga tinggi. Ianya disebabkan pelabur terlampau panik ketika harga jatuh dan menjual secara terburu-buru.

Sebagai pelabur bijak, berikut disenaraikan 5 panduan yang perlu dibuat ketika ekonomi gawat:

1. Ikut Perancangan Pelaburan

Sebelum membuat keputusan untuk melabur, pelabur telah mempunyai perancangan pelaburan masing-masing. Perancangan pelaburan adalah bergantung kepada tahap risiko yang boleh diterima dan tempoh jangkaan pulangan pelaburan yang ingin dicapai.

Jika kita telah tetapkan pulangan pelaburan dalam tempoh 30 tahun, ikut perancangan awal. Turun naik pasaran adalah merupakan perkara biasa dalam pelaburan.

Ada pasaran yang jatuh ketika kegawatan ekonomi tetapi akan meningkat kembali apabila keadaan ekonomi pulih seperti sediakala.

2. Pelbagaikan Portfolio Pelaburan

Jangan letakkan telur dalam satu bakul sahaja. Jika satu bakul jatuh, semua telur habis pecah dan tak boleh dimakan. Begitu juga halnya dengan pelaburan.

Pelbagaikan portfolio pelaburan. Sekurang-kurangnya risiko kerugian tidak terlalu terdedah. Kita boleh melabur dalam pelbagai sektor seperti kesihatan, hartanah, dan lain-lain lagi.

Secara tidak langsung dapat mengelakkan kita panik jika pasaran sektor tertentu jatuh atau sedikit menurun. Terdapat pelbagai saluran pelaburan yang ditawarkan.

Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah satu saluran pelaburan tetapi sudah tentu jangkaan pulangannya adalah rendah kerana tiada risiko kerugian.

Unit Amanah harga berubah seperti yang ditawarkan oleh Public Mutual, Principal atau Philip Mutual mungkin lebih sesuai untuk pelaburan jangka masa sederhana dan panjang; iaitu dalam tempoh 5 tahun ke atas untuk mendapatkan hasil pelaburan.

Bagi pelaburan saham di Bursa Malaysia, pergerakan turun naik harga adalah lebih agresif tetapi jangkaan pulangan adalah tinggi.

3. Melabur Secara Konsisten

Salah satu kaedah yang efektif dalam pelaburan jangka masa panjang adalah Dollar Cost Averaging (DCA). Teknik ini di mana kita akan sentiasa melabur sama ada ekonomi gawat atau ekonomi tengah berkembang. Jika ekonomi tengah gawat dan harga pasaran jatuh, kita akan mendapat lebih banyak unit.

Sebaliknya jika ekonomi tengah berkembang dan harga pasaran meningkat, kita akan mendapat unit yang sedikit. Kebiasaannya teknik ini digunakan dalam pelaburan unit amanah di mana pelabur tidak perlu memikirkan berkenaan keadaan ekonomi semasa kerana objektifnya hanya mengumpul unit dan melabur secara konsisten.

4. Kawal Emosi

Dalam melabur kita perlu sentiasa bijak dalam mengawal emosi. Dah nama pun pelaburan, mesti ada risiko kerugian. Sabar adalah kunci utama dalam pelaburan. Jangan terikut-ikut dengan orang lain.

Ikut perancangan masing-masing. Sebab itu digalakkan belajar sebelum membuat pelaburan. Jika kita berhasrat melabur dalam saham di Bursa Malaysia ketika ini, mungkin ianya waktu yang sesuai kerana terdapat banyak saham yang ‘undervalued’ disebabkan kegawatan ekonomi.

Harga saham ini tunggu masa nak naik je bila ekonomi kembali pulih. Apa pun dapatkan ilmu dahulu. Kenali dahulu perkara-perkara asas seperti apa itu cds account, perbezaan direct account dan nominee account, apa yang perlu dipertimbangkan sebelum membeli saham, caj-caj yang terlibat, dan yang penting sekali pastikan apabila nak melabur hanya gunakan duit lebihan sahaja (duit yang kita sanggup rugi).

5. Dapatkan Khidmat Nasihat Profesional

Jika kita masih ragu-ragu berkenaan pelaburan, tiada salahnya dapatkan khidmat nasihat pelaburan. Jika sudah sedia melabur dalam unit amanah tetapi was-was sebab tengok dalam akaun dah negatif, boleh tanya ejen berkenaan prestasi pelaburan tersebut.

Ejen pula jangan jumpa pelanggan apabila nak minta tandatangan saja, perlu bagi penerangan yang jelas berkenaan portfolio pelaburan. Bagi pelabur baru dalam pelaburan saham, boleh dapatkan tips dari remisier
atau dealer masing-masing.

Kita juga boleh dapatkan khidmat perancang kewangan berlesen untuk membuat perancangan pelaburan.

Kesimpulannya, pelaburan adalah satu teknik untuk mengelak kuasa inflasi tetapi dalam melabur perlu ada strategi dan ilmu. Jangan terikut-ikut dengan orang lain dan akhirnya membuat kita melopong.

Melaburlah mengikut tahap penerimaan risiko masing-masing. Modal selalu dijadikan alasan tetapi apa kata kita mulakan dahulu dengan modal yang minima.

Biasanya kalau kita banyak bercakap tetapi tiada apa-apa tindakan, penyudahnya kita tidak akan ke mana-mana.

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Baca juga:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!