Kalau Ditakdirkan KWSP Tiada, Apa Kita Nak Buat?

Kebanyakan daripada kita mengharapkan simpanan dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebagai simpanan hari tua kita. Tiap-tiap bulan gaji kita dipotong bagi mencarum ke dalam skim persaraan ini. Tapi kalau ditakdirkan tiada lagi KWSP, apa yang boleh kita lakukan?

KWSP Nak Tutup?

CEO KWSP sendiri yang mengeluarkan kenyataan ini pada persidangan Invest Malaysia 2019 yang berlangsung di Kuala Lumpur baru-baru ini:

“Lebih membimbangkan apabila lebih 15 juta tenaga kerja di negara ini akan mencapai usia persaraan tidak lama lagi, malah Malaysia juga dijangka mencapai status negara tua pada 2030.

“Menjelang tempoh itu, terdapat kemungkinan pencarum ini mengeluarkan simpanan mereka pada jumlah yang besar. Ini bermakna KWSP bakal berdepan situasi di mana kita tidak mempunyai tunai untuk menyokong aktiviti pengeluaran berkenaan.

Tidak mustahil, satu hari nanti KWSP juga tidak akan wujud lagi – Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tunku Alizakri Alias

Sumber: BH Online

Cuma 18% Capai Sasaran KWSP Menjelang Umur 55

Pada tahun 2017, KWSP telah menaikkan sasaran simpanan minima pada umur 55 tahun kepada RM228,000 daripada RM197,000. Namun, hanya 18% daripada pencarum KWSP mencapai sasaran tersebut berbanding 50% yang disasarkan oleh KWSP menjelang tahun 2021.

Ini disebabkan banyak faktor, di antaranya dividen KWSP yang menurun dan banyaknya pengeluaran yang dibenarkan seperti perumahan, kesihatan, pendidikan, pergi haji dan sebagainya.

4 Fakta Membimbangkan Mengenai Simpanan KWSP:

  1. 68% daripada pencarum KWSP berumur 54 tahun dan ke bawah hanya mempunyai kurang daripada RM50,000.
  2. Kelompok 20% terbawah pencarum KWSP mempunyai simpanan purata sebanyak RM6,909
  3. Daripada 32 juta rakyat Malaysia, 69% tergolong dalam ‘umur bekerja’ iaitu di antara 15-65 tahun. Hanya 48% daripada golongan ini mempunyai akaun KWSP yang aktif.
  4. 70% pencarum yang mengeluarkan simpanan pada umur 55 tahun, menghabiskannya dalam masa kurang daripada 10 tahun.

Selain Daripada KWSP, Nak Labur Kat Mana?

Sebab kalau diikutkan statistik KWSP di atas, ramai di kalangan rakyat Malaysia yang berdepan dengan waktu persaraan yang getir. Silap haribulan, kita perlu kerja sampai bila-bila. Sedangkan waktu tua itulah, waktu untuk kita berehat dan meningkatkan ibadat.

Jadi kalau ditakdirkan tiada lagi KWSP selepas ini, apakah pilihan yang kita ada? Nak melabur dekat mana untuk dijadikan tabung persaraan kita?

1. Amanah Saham Bumiputera (ASB)

Siapa yang tak kenal dengan pelaburan ASB ni kan? Dilancarkan pada 1990 khas untuk bumiputera Malaysia, ianya merupakan dana unit amanah popular yang dimiliki oleh syarikat pelaburan terbesar negara, Permodalan Nasional Berhad (PNB).

ASB dimulakan oleh PNB berkaitan kerajaan dengan matlamat untuk mengukuhkan kedudukan ekonomi bumiputera dengan menyediakan masyarakat dengan kenderaan tambahan untuk menyelamatkan dan melabur.

ASB pada dasarnya ialah dana ekuiti pendapatan jangka panjang dengan harga tetap RM1 seunit yang tidak mengenakan bayaran untuk jualan unit atau penebusan.

Ekonomi ok ke tak ok, pulangan dividen yang diberi ASB adalah konsisten.

Boleh baca selanjutnya:

2. Unit Trust (Unit Amanah)

Unit Trust adalah satu produk pelaburan yang dikeluarkan oleh Syarikat Pengurusan Unit Amanah, yang mengutip duit orang ramai supaya syarikat dapat melaburkan duit tersebut bagi pihak orang ramai, menerusi ikatan amanah.

Dalam erti kata lain, kita minta orang lain urus dan laburkan duit kita. Berikan kepercayaan kepada Fund Manager untuk kembangkan duit anda.

Boleh baca lagi kalau berminat:

3. Pelaburan Saham

Nakkan pulangan yang lebih besar lagi? Daripada kita biarkan orang lain yang melabur bagi pihak kita, apa kata kita melabur sendiri dengan membeli saham-saham di pasaran saham. Dekat pasaran saham Bursa Malaysia kita pun buat masa ini ada 689 saham patuh Syariah. Nak beli saham-saham antarabangsa macam Facebook, Apple, Google pun boleh, janji dah buka akaun saham (CDS).

Nak untung 10%, tak perlu tunggu setahun. Untung 10% sebulan pun boleh, 10% sehari pun boleh, kalau ada ilmu.

Tapi kalau takde ilmu, rugi 10% sehari pun boleh. Sesuai sangat dengan konsep ‘High Risk High Return’.

Nak tahu lebih lanjut pasal pelaburan saham, jemput baca:

4. ETF (Exchange Traded Fund) / Dana Dagangan Bursa

ETF adalah dana penjejak indeks yang tersenarai dan didagangkan di bursa saham seperti saham. ETF terdiri daripada kelompok aset seperti saham atau pelaburan berpendapatan tetap. ETF distrukturkan sebagai satu unit amanah tetapi didagangkan di bursa saham dan nilai dagangan ETF ditentukan oleh permintaan dan penawaran pasaran.

Ia menawarkan kepelbagaian luas dan menghindarkan risiko yang berkaitan dengan pemilihan saham sesebuah syarikat tunggal. Senang cerita, ETF ni adalah merupakan unit trust tapi bagi saham.

Baca selebihnya di Ketahui Apa Itu ETF Dan 4 Kelebihan Melabur Dalam ETF.

Buatlah Persiapan Sebaik Mungkin Untuk Bersara

Rasanya kita dah tak perlu bergantung kepada simpanan dalam KWSP semata-mata. Sudah tiba masanya untuk kita tingkatkan ilmu kewangan dan pelaburan. Belum terlewat untuk kita merancang dan bertindak untuk penuhkan tabung persaraan kita hari ini juga.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ketidakstabilan Ekonomi: Kekal Melabur Atau Cabut Lari?

Semua orang melabur untuk dapatkan keuntungan. Beli ketika harga saham rendah, jual pada harga tinggi. Nampak mudah, hakikatnya pasaran saham sukar dijangka.

Sebabnya, keadaan ekonomi sentiasa berubah dan bergantung pada naik turun pasaran global. Kita hanya boleh mengandaikan pasaran berdasarkan data terdahulu. Sejak 1937, 76% pulangan pasaran adalah positif. Fasa (bull market) juga lebih lama berbanding fasa penurunan pasaran (bear market). 

Sumber: Franklin Templeton

Sebelum Melabur

Sebelum buat keputusan, periksa ‘kesihatan’ kewangan peribadi anda dahulu. Apa matlamat kewangan anda? Paling penting, berapa modal yang anda sanggup laburkan? Atau berapa banyak modal yang mampu anda ketepikan untuk pelaburan tanpa mengganggu tabung kecemasan?

Ingat, setiap pelaburan ada risiko yang tersendiri. Istilahnya, #CapitalAtRisk. Terpulang pada kita. Mahu yang mana?

Anda Pelabur Kategori Mana?

Pelabur jangka pendek matlamatnya hendak dapatkan pulangan cepat. Orang kata “high risk high reward”. Sebagai pelabur jangka pendek, perlu lebih rajin dan selalu tengok pasaran sebab bermain dengan masa dan risiko. Teknik ‘timing the market’ ini sangat berisiko tinggi.

Bagi pelabur jangka panjang, matlamatnya adalah mendapatkan pulangan yang lebih stabil pada risiko tahap medium. Jadi mereka sanggup tunggu lebih lama bagi merendahkan risiko. Matlamat mereka mungkin untuk menggunakan keuntungan pelaburan tersebut sebagai dana pendidikan anak-anak dan tabung untuk menunaikan rukun Islam kelima. Ibu bapa yang bijak akan membuat perancangan masa depan anak dengan melabur dari awal supaya anak tidak terikat dengan bebanan hutang apabila tamat pengajian.

Mereka tak perlu tengok carta secara kerap, cuma memerhati pasaran dari semasa ke semasa. Ini yang dikatakan kata “time in the market”. Melabur jangka panjang dan konsisten. Komitmen sebegini lebih tenang dan mantap.

Disiplin Melabur

Kejayaan tidak datang dengan mudah tanpa pengorbanan. Ada kalanya kita mungkin terpaksa korbankan kemahuan kita hari ini untuk mencapai bahagia yang lebih besar di masa hadapan.

Melabur pun perlu ada disiplin. Ambil tahu yang mana kita boleh kawal seperti kos, masa dan risiko dengan yang tidak boleh dikawal iaitu pulangan pelaburan. Jadilah pelabur yang bijak sebelum mengambil keputusan untuk melabur. Perlu ada kira-kira risiko vs pulangan dengan strategi dan ilmu.

Secara amnya, mereka yang kekal melabur dalam jangka masa panjang dengan portfolio terpelbagai akan menjana keuntungan yang lebih baik berbanding pelaburan jangka pendek.

Pelaburan yang stabil adalah pelaburan jangka panjang, konsisten dengan pelaburan berkala serta ada pelbagai sumber pelaburan. Konsisten itu macam mana? Laburlah dengan sejumlah duit yang tetap secara bulanan atau mingguan. Sesuaikan dengan kemampuan anda.Pelbagaikan sumber pelaburan untuk meminimumkan risiko. Boleh ambil kombinasi seperti saham dan emas atau saham, sukuk dan REIT. Ada pelbagai lagi sumber pelaburan asalkan anda bijak mengagihkan modal pelaburan dan risiko. Di mana nak cari semua sumber ini? Sekarang, tidak sukar. Anda boleh terokai semuanya melalui Wahed Invest. Di Malaysia, servis ini dikendalikan oleh Wahed Malaysia.

Melalui Wahed Invest, anda akan didedahkan dengan pasaran saham global dan saham-saham syarikat terbesar di Amerika Syarikat dan China. Pendedahan kepada pasaran saham global ini meluaskan lagi pilihan sumber pelaburan. Paling penting, Wahed Invest adalah perkhidmatan kewangan digital patuh syariah. Tidak perlu risau-risau lagi. Modal pula tidak perlu tinggi, RM100 sudah cukup untuk modal permulaan.

Jangan risau, kos perkhidmatan platform Wahed Invest hanya dalam lingkungan 0.39% hingga 0.79% sahaja. Yuran pula murah dan tiada caj tersembunyi. Jika ada keperluan mendesak, anda boleh membuat pengeluaran pada bila-bila masa. Tiada lock-in period. Kita boleh lihat ciri-ciri patuh syariah dalam Wahed Invest. Kini sudah ada pelaburan halal di peringkat antarabangsa.

Seperti mana-mana perkhidmatan pelaburan digital lain, pastikan anda baca dahulu terma dan syarat pelaburan sebelum bermula di sini. Jika sudah faham dan anda ada RM100, jom #LaburCaraWahed.

Muat turun aplikasi Wahed Invest di: https://app.wahedinvest.com/go