3 Fenomena Bubble Yang Pernah Berlaku Dalam Sejarah Manusia

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan khususnya apabila kerajaan meguumumkan moratorium bayaran bank kepada rakyat Malaysia, satu fenomena luar biasa telah berlaku.

Fenomena tersebut adalah kebanjiran pelabur runcit dalam pasaran saham baik dalam atau luar negara, sehingga kemasukan mereka mencecah 40% dalam pasaran. Ditambah lagi dengan pembukaan akaun CDS baru yang mencatatkan rekod pertumbuhan lebih daripada 30% sejak awal PKP.

Kaunter-kaunter saham berkait sektor kesihatan dan teknologi dikejar pelabur rentetan kenaikan mendadak dua sektor ini sejak meletusnya COVID-19. Kelas-kelas saham, eBook saham, sifu-sifu saham tumbuh dengan meluasnya mengajar ‘newbies’ teknik-teknik membuat untung.

Selain daripada itu, skim-skim pelaburan yang sah mahu pun yang tidak sah juga banyak disebarkan di kalangan masyarakat kita.

Banyak pengajaran yang boleh diambil daripada fenomena ini. Dalam tulisan ini, saya ingin berkongsi tentang tiga fenomena spekulasi besar yang pernah direkodkan dalam sejarah.

Semoga ia menjadi pedoman buat kita semua, khususnya pelabur yang ghairah mengejar keuntungan segera tanpa asas ilmu pelaburan yang betul.

1. Tulip and Bulb Craze Bubble

Fenomena Tulip and Bulb Craze ini berlaku daripada tahun 1634 hingga 1637 di Holland. Apa yang berlaku adalah masyarakat di Holland ketika itu telah menjadi ‘gila’ mengumpul kuntuman Tulip untuk dijadikan aset.

Harganya ketika itu paling rendah bersamaan harga seulas bawang dan paling tinggi sekuntum Tulip mampu membeli sebidang tanah.

Ianya bermula pada tahun 1593 apabila sejenis Tulip dibawa dari Turki ketika itu dan Tulip tersebut diserang sejenis virus tidak berbahaya yang dinamakan sebagai ‘mosaic’. Virus tersebut telah menjadikan corak Tulip itu lebih menarik dan cantik.

Maka ketika itu, melihat jenis Tulip yang luar biasa ini, ramai yang berusaha memilikinya. Ia telah menyebabkan permintaan (demand) terhadapnya meningkat mendadak dan hasilnya harganya turut meningkat.

Kenaikan harga itu mendorong lebih ramai orang memilikinya dengan harapan akan ada orang lain yang mahu membelinya.

Perkara ini berterusan termasuklah mereka yang mengambil kesempatan ke atas keinginan orang di luar Holland yang turut menunjukkan minat tetapi tidak tahu akan harga pasaran Tulip ini, dan ia menyebabkan berlakunya spekulasi harga.

Akhirnya pada tahun 1637, beberapa pihak yang mula sedar akan fenomena tidak normal ini bertindak menjual kuntuman Tulip mereka, seterusnya menyebabkan ramai orang panik dan menjual Tulip mereka juga.

Ini telah menyebabkan penawaran (supply) Tulip meningkat dengan begitu pantas dan akhirnya harganya jatuh mendadak dan pada ketika itulah, bubble pun pecah.

2. Dotcom Bubble

Fenomena Dotcom berlaku pada tahun 1990-an. Ia berlaku di saat semua orang menjadi ‘gila’ dengan kemunculan syarikat-syarikat teknologi baru yang terus menawarkan saham mereka di NASDAQ tanpa sebarang bukti pencapaian dan keuntungan.

Ramai berlumba-lumba untuk mendapatkan saham syarikat-syarikat ini yang kebanyakannya menggunakan nama .com di belakang.

Pembelian saham-saham ini disebabkan kemudahan mendapatkan pinjaman dan modal, terlalu yakin dengan masa depan industri teknologi ketika itu dan spekulasi. Semakin hari, harga saham-saham di dalam kaunter teknologi semakin naik.

Lebih ramai tertarik, masuk membeli saham ini dan harga terus naik. Ramai yang melabur tanpa melihat kepada asas kewangan dan prestasi syarikat. Sebaliknya, pelaburan dibuat hanya berdasarkan sentimen baik industri teknologi yang dijangka terus berkembang pada hari esok.

Setelah lima tahun, akhirnya pada tahun 2000 ketika prestasi kaunter saham teknologi berada di tahap tertinggi, beberapa syarikat besar seperti Dell dan Cisco telah menjual saham-saham mereka secara besar-besaran. Tindakan ini telah menimbulkan panik dalam kalangan banyak pihak lantas masing-masing mula menjual saham mereka.

Akhirnya penawaran saham-saham ini meningkat dengan begitu pantas dan akhirnya harganya jatuh mendadak dan pada ketika itulah bubble pun pecah.

3. Beanie Babies Bubble

Kredit Gambar: Amazon

Ini antara fenomena yang pelik tetapi coraknya lebih kurang sama. Berlaku lebih kurang waktu yang sama dengan Dotcom Bubble. Ty Inc, nama syarikat yang menghasilkan patung mainan dengan menggunakan butiran plastik telah diasaskan oleh Ty Warner.

Strategi pemasaran Warner berhasil sehingga menyebabkan rakyat Amerika Syarikat menjadi ‘gila’ dengan produknya yang dikeluarkan secara berperingkat mengikut jenis, dalam kuantiti yang terhad dan hanya dijual kepada beberapa syarikat untuk dijual kembali pada orang ramai. Ia adalah perkara yang baru dan ramai menginginkannya sehingga ada kes saling berbunuhan.

Ty Inc berjaya menjana USD1 bilion dan pernah pada satu ketika, transaksi jual beli Beanie Babies mendominasi 10% daripada pasaran eBay. Ramai mengambil kesempatan ke atas Beanie Babies sehingga harga asalnya sebanyak USD50, boleh mencecah ribuan USD melalui bidaan.

Ia berterusan dan menyebabkan semakin hari semakin ramai yang inginkannya untuk membuat untung di atas jualan kepada pihak lain.

Akhirnya pada penghujung tahun 1990-an, Ty Inc mengumumkan bahawa Beanie Babies tidak lagi akan dikeluarkan. Langkah ini diharapkan akan menyebabkan harga Beanie Babies semakin meningkat disebabkan kurangnya penawaran dan meningkatnya permintaan dalam pasaran tetapi sebaliknya berlaku apabila ramai yang mula menjualnya kembali.

Seperti biasa,  penawaran Beanie Babies meningkat dengan begitu pantas dan akhirnya harganya jatuh mendadak dan pada ketika itulah bubble pun pecah.

Renungan

Satu kertas kajian oleh dua pensyarah ekonomi, David Tuckett dan Richard Taffler membuat kesimpulan bahawa gelembung-gelembung ini mempunyai faktor yang sama iaitu sifat manusia yang cepat teruja dengan fenomena baru.

Mereka akan berasa puas jika menjadi sebahagian daripada fenomena ini apatah lagi mendapat keuntungan di atasnya, sehingga sanggup mengenepikan logik dan asas berfikir.

Maka persoalannya, adakah wujud perbezaan dalam fenomena yang mendominasi psaran saham hari ini?

Kata Imam al-Ghazali yang mafhumnya bermaksud maslahah (kebaikan) dan mafsadah (keburukan) sesuatu perkara boleh diketahui dengan akal dan percubaan orang lain (sejarah).

Renungkan dan jangan sampai kita ‘terciduk’.

Ditulis oleh Arham Merican, pegawai Shariah di salah sebuah bank Islam antarabangsa dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus pada pemberdayaan modal insan.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nak Beli Saham Syarikat Oil & Gas? Kenali Industri Ini Dengan Lebih Dekat

“Eh bro, orang kata jangan beli saham-saham syarikat oil & gas sebab harga minyak dunia tengah jatuh sekarang, betul ke?”

“Tak semua sektor yang terjejas bro….fahamkan dulu bisnes oil & gas tu”

Industri oil & gas merupakan di antara penyumbang utama kepada pendapatan negara saban tahun. Maklumlah, negara kita memang kaya dengan sumber semulajadi. Syarikat gergasi nasional, Petroliam Nasional Berhad (Petronas) giat menjalankan aktiviti cari gali dan pemprosesan petroleum.

Industri Petroleum sudah lama bertapak di Malaysia sejak tahun 1910 lagi, dengan penemuan telaga minyak pertama di Miri, Sarawak.

Syarikat-syarikat penggiat dalam industri ini adalah:

  • Shell (Belanda)
  • Exxonmobil (Amerika Syarikat)
  • PetroChina (China)
  • Gazprom (Rusia)
  • BP (Britain)

Pemprosesan minyak dan gas asli secara asasnya mempunyai tiga sektor atau fasa yang terbahagi kepada :

  1. Huluan (Upstream)
  2. Pertengahan (Midstream)
  3. Hiliran (Downstream)

Sekarang kita perhalusi pula ketiga-ketiga sektor tersebut:

1. Huluan/Upstream

  • Peringkat terawal gas dan minyak. Pada peringkat ini, syarikat cari gali akan mencari lokasi penggalian sumber asli tersebut. Proses ini juga dikenali sebagai eksplorasi. Fasa Upstream ini juga dikenali sebagai sektor penerokaan dan pengeluaran (exploration & production / E&P).
  • Proses ini giat berlaku di bawah pelantar minyak, sama ada yang terletak di tengah lautan atau di daratan.
  • Ekoran kejatuhan harga minyak dunia, sektor huluan juga turut terjejas. Walaupun harga pasaran minyak semakin meningkat, sektor ini tidak mendapat keuntungan yang tinggi, kerana kontrak penggalian yang semakin berkurangan.
  • Di antara syarikat-syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia yang terlibat di dalam sektor ini adalah Deleum Berhad, UMW Oil & Gas dan Hibiscus Petroleum.

Ayuh tengok prestasi saham syarikat-syarikat ini untuk setahun yang lalu:

Deleum Berhad

Harga Saham 21 Disember 2016: RM0.95

Harga Saham 21 Disember 2017: RM0.94

Pulangan Setahun : Turun RM0.01 atau -1%

UMW Oil & Gas Corporation Berhad

Harga Saham 21 Disember 2016: RM0.81

Harga Saham 21 Disember 2017: RM0.30

Pulangan Setahun : Turun RM0.51 atau -63%

Hibiscus Petroleum Berhad

Harga Saham 21 Disember 2016: RM0.39

Harga Saham 21 Disember 2017: RM0.82

Pulangan Setahun : Untung RM0.43 atau 110%

2. Pertengahan/Midstream

  • Setelah proses cari gali dilakukan, minyak mentah dan gas asli yang diperoleh akan dihimpunkan di pelantar minyak sebelum dihantar ke untuk pemprosesan.
  • Minyak mentah dan gas asli tersebut akan disalurkan melalui paip atau dibawa menggunakan kontena kapal atau kereta api ke kilang pemprosesan, untuk dijadikan produk sebelum dipasarkan.
  • Sektor ini mengalami keuntungan yang suram sama seperti peringkat Upstream.
  • Syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia adalah seperti Alam Maritim Resources Berhad, Bumi Armada dan Dayang Enterprise Holdings.

Bagaimana prestasi saham syarikat-syarikat ini untuk setahun yang lalu?

Alam Maritim Resources Berhad

Harga Saham 21 Disember 2016: RM0.27

Harga Saham 21 Disember 2017: RM0.15

Pulangan Setahun : Rugi RM0.12 atau -44.4%

Bumi Armada Berhad

Harga Saham 21 Disember 2016: RM0.62

Harga Saham 21 Disember 2017: RM0.74

Setahun Untung RM0.12 atau 19.4%

Dayang Enterprise Holdings Berhad

Harga Saham 21 Disember 2016: RM0.97

Harga Saham 21 Disember 2017: RM0.56

Pulangan Setahun : Rugi RM0.41 atau -42.3%

3. Hiliran/Downstream

  • Merupakan aktiviti pemprosesan minyak mentah dan gas asli kepada produk dalam pasaran. Fasa hiliran merujuk kepada proses penapisan minyak mentah dan gas asli dan penjualan serta pengedaran gas asli dan produk yang dihasilkan daripada minyak mentah dan gas asli.
  • Di antara produk yang terhasil adalah LPG, petrol, bahan api jet, diesel, minyak bahan api, asfalt dan kokas petroleum.
  • Segmen hiliran termasuklah penapisan minyak, kedai pengedaran petroleum, kedai runcit dan syarikat pengedaran gas asli.
  • Berbeza dengan Upstream dan Midstream, peringkat huluan masih menjana keuntungan yang baik. Sektor ini menghasilkan produk keperluan dan dekat dengan pengguna.
  • Dialog Group, Petronas Dagangan dan Petron Malaysia Refining & Marketing merupakan di antara syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia.

Prestasi saham syarikat-syarikat ini untuk setahun yang lalu adalah seperti berikut:

Dialog Group Berhad

Harga Saham 21 Disember 2016: RM1.52

Harga Saham 21 Disember 2017: RM2.48

Pulangan Setahun : Untung RM0.96 atau 63.2%

Petronas Dagangan Berhad

Harga Saham 21 Disember 2016: RM23.52

Harga Saham 21 Disember 2017: RM24.26

Pulangan Setahun : Untung RM0.74 atau 3.1%

Petron Malaysia Refining & Marketing

Harga Saham 21 Disember 2016: RM4.10

Harga Saham 21 Disember 2017: RM13.24

Pulangan Setahun : Untung RM9.14 atau 223%

Harapan kami maklumat ini akan dapat membantu anda membuat keputusan semasa ingin membeli saham syarikat-syarikat industri oil & gas ini. Saham adalah perniagaan, fahami dulu perniagaan tersebut sebelum mengambil sebarang keputusan.

Iklan

3 mitos pasal pelaburan saham. Ada lagi rupanya yang masih percaya

  1. “Takut lah aku nak melabur dalam saham, tu kan game orang kaya je.”

  2. “Susah kot pelaburan saham ni, aku bukan belajar tinggi-tinggi pun.”

  3. “Satgi bankrap pulak aku, simpan kat tempat lain lah.”

Di atas ni adalah beberapa dialog yang biasa kita dengar tatkala orang ramai berbicara pasal pelaburan saham di Bursa Malaysia.

Tapi apakah kebenarannya?

Pelaburan saham bukan lagi game orang kaya sebab sekarang minima perlu beli 100 unit sahaja berbanding dulu 1000 unit. Kalau harga saham tu RM1, modal permulaan cuma RM100 (tidak termasuk kos-kos lain yang sangat kecil)

Melabur saham ni memang susah kalau kita buta huruf sebab tak boleh membaca.

Anda tak boleh bankrap jika terlibat dalam pelaburan saham. Senang cerita, kalau harga saham jatuh dan kita rugi 100% sekalipun kita tidak jatuh miskin sebab dari awal kita melabur menggunakan duit lebihan dan bukan pinjam duit orang lain.

Duit yang kita nak laburkan adalah duit kita, jadi kenalah bertanggungjawab sepenuhnya. Janganlah main ikut orang, kena study betul-betul dulu, :

  1. Saham syarikat mana kita nak beli?
  2. Apa perniagaan syarikat tersebut?
  3. Siapa yang menerajui syarikat tersebut?
  4. Pada harga apa kita patut beli?; dan bermacam-macam lagi.

Sama je macam kita nak buat keputusan beli rumah; mesti nak pastikan lokasi tu ok, atau tempat mana kita nak melancong, kereta apa kita nak beli.

Dengan adanya ilmu, barulah kita boleh buat keputusan yang cepat dan tepat.

Ilmu tu pulak, anda boleh baca dari buku, tapi jangan terkejut kalau kajian mengatakan rakyat Malaysia ni hanya membaca dua helaian kertas je setiap tahun.

So nak tak tau cara ‘short-cut’ untuk belajar pasal pelaburan saham ni? Kuncinya belajarlah dari kesilapan mereka yang telah berjaya.

Ramai sifu-sifu di luar sana tu. Tapi kalau betul-betul “ZERO” tentang saham ni, apa kata anda belajar dari mentor saham ni. Pasti anda nak belajar dari seseorang yang berpengalaman luas dalam industri pelaburan? atau seseorang yang diangkat sebagai ikon oleh Bursa Malaysia dan telah melahirkan ribuan pelabur saham berjaya?

Kalau anda nak tahu lebih lanjut, boleh belajar dengan mentor saham ni yang juga merupakan ikon BursaMktPlc, Tuan Hj Mohd Asri

Ia bakal mengubah hidup anda kepada yang lebih baik, dengan izin Allah.

Iklan

10 Saham Syarikat Patuh Syariah Paling Untung Suku Kedua 2017

Tujuan utama kita melabur dalam pasaran saham adalah untuk gandakan duit simpanan kita untuk melawan kesan inflasi dan sudah tentu mendapatkan pulangan lebih lebih lebih tinggi dari simpanan sedia ada kita di ASB, KWSP dan TABUNG HAJI dan lain-lain.

Mengambil kira saiz syarikat adalah salah satu teknik untuk melabur di pasaran saham Bursa Malaysia. Kita boleh mengukur saiz syarikat melalui market capitalization. Market capitalization ialah harga saham kali dengan shared issue.

Kali ini kami asingkan prestasi saham-saham mengikut market capitalization.

Small Cap – RM100 ke RM500 juta
Mid Cap – RM500 juta ke RM2 billion
Large Cap – RM2 billion ke atas

Jika anda telah baca artikel sebelum ini iaitu 10 Saham Syarikat Patuh Syariah Paling Untung Suku Pertama 2017 pasti kali ini anda kurang terkejut membaca sinopsis prestasi saham kali ini. Tetapi jika ini pertama kali anda melihat angka pulangan (%) yang ‘gila’ ini, sila teruskan pembacaan anda dan kami ucapkan selamat datang ke dunia pelaburan saham!

Pulangan dikira bagi suku kedua 2017 (Jan-Jun), iaitu setakat 30 Jun 2017 dan sebagai bonus kami sertakan juga pulangan untuk setahun yang lalu. Setahun maknanya jika beli saham-saham ni pada 1 Julai 2016 dan jual pada 30 Jun 2017.

Small & Mid Cap

#1. Techfast Holdings Berhad ($TCHF)

Pulangan:
268.4% untuk 6 bulan
278% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM0.185
1 Jan 2017 RM0.19
30 Jun 2017 RM0.70

Segmen perniagaan syarikat ini termasuklah pembuatan skrew, getah pembersihan acuan dan bahan-bahan Light Emitting Diode (LED) untuk perkakasan elektronik.

Sebagai contoh pengiraan;
Katakan Fattah membeli 1000 unit saham Techfast Holdings pada Januari 2017. (Kalau nak tahu minima pembelian hanya 100 unit)
1000 unit x RM0.19 = RM190

Katakan Fattah jual semua saham tersebut pada 30 Jun 2017.
1000 unit x RM0.70 = RM700

Untung = RM700 – RM190 = RM510

Pulangan = RM510 / RM190 = 268.4%

Itu baru 1000 unit. Bayangkan jika Fattah melabur 10,000 unit? Berapakah keuntungan beliau?

CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

#2. Halex Holdings Bhd ($HLEX)

Pulangan:
249% untuk 6 bulan
122.89% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM0.415
1 Jan 2017 RM0.265
30 Jun 2017 RM0.925

Melalui anak-anak syarikatnya, syarikat ini memiliki empat segmen perniagaan, termasuk pegangan pelaburan, agrochemical, barangan penjagaan kesihatan (jenama Tender Soft), dan agro-bioteknologi.

CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

#3. JHM Consolidation Berhad ($JHMC)


Pulangan:
67.7% untuk 6 bulan
174% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM0.985
1 Jan 2017 RM1.61
30 Jun 2017 RM2.70

Operasi perniagaan syarikat dibahagikan kepada dua (2) segmen perniagaan iaitu pegangan pelaburan dan produk-produk elektroniks seperti LED

CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

Cukuplah 3 saham small cap, selebihnya kita fokus pula kepada prestasi saham-saham big cap. Mungkin ramai kenal dengan syarikat-syarikat ini sebab mereka sering keluar di dada-dada akhbar tempatan. Mungkin juga ada di antara anda yang sedang bekerja di syarikat-syarikat ini.

Big Cap

#4. Malaysian Pacific Industries Berhad ($MPIM)

Pulangan:
81.6% untuk 6 bulan
83% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM7.36
1 Jan 2017 RM7.42
30 Jun 2017 RM13.48
CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

#5. Press Metal Berhad ($PMET)

Pulangan:
68.6% untuk 6 bulan
100% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM1.34
1 Jan 2017 RM1.59
30 Jun 2017 RM2.68
CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

#6. DRB-HICOM Berhad ($DRBM)


Pulangan:
60.3% untuk 6 bulan
100% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM0.89
1 Jan 2017 RM1.11
30 Jun 2017 RM1.78

Takkan tak kenal dengan DRB-HICOM? Siapa tak kenal Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary. Salah satu anak syarikat mereka yang sering mendapat tumpuan adalah PROTON Holdings Berhad.

CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

#7. Hartalega Holdings Berhad ($HTHB)


Pulangan:
59% untuk 6 bulan
69.6% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM4.35
1 Jan 2017 RM4.81
30 Jun 2017 RM7.38
CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

#8. My E.G Services Berhad ($MBSS)



Pulangan:
41% untuk 6 bulan
71% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM1.28
1 Jan 2017 RM1.55
30 Jun 2017 RM2.19
CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

#9. Pos Malaysia Berhad ($PSHL)


Pulangan:
35.8% untuk 6 bulan
97% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM2.69
1 Jan 2017 RM3.90
30 Jun 2017 RM5.30
CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

#10. Scientex Berhad ($STIK)


Pulangan:
30.3% untuk 6 bulan
38.5% untuk setahun

Tarikh Harga
1 Julai 2016 RM6.35
1 Jan 2017 RM6.75
30 Jun 2017 RM8.80
CARTA DARI WWW.BURSAMARKETPLACE.COM. LIHAT LEBIH BANYAK LAGI INFO DI SINI

Nampak tak semuanya jauh lebih tinggi dari 6-7%? Jauh sangat.
Kepada anda yang masih belum buka akaun saham (CDS), apa lagi yang anda tunggu? Kalau tak sanggup keluar modal RM10.60 (kos buka akaun saham), tak usah sembang nak untung ribu-ribu.

Sekarang, persoalannya bagaimana nak cari saham yang akan naik sebanyak ni? Lagi-lagi lepas kita dah banyak kali terlepas kapal.

Untuk menjawab persoalan ini, tiada FORMULA KHAS, anda kena bekerja keras dan kena sabar. Cara yang saya ambil mudah saja, saya kaji balik semua saham-saham yang dah naik banyak dan meletop ni. Lihat ciri-ciri yang ada pada syarikat-syarikat ini. Kemudian, gunakan ilmu itu untuk mencari saham-saham sekarang yang berpotensi meletop sama dalam tempoh 3-5 tahun akan datang.

Peluang Besar Dalam Pelaburan Saham

Syarikat-syarikat di atas telah membuktikan bahawa kita boleh untung besar dengan melabur dalam syarikat patuh syariah di Bursa Malaysia. Jangan risau, ini baru sikit. Sehingga hari ini terdapat 676 saham syarikat patuh syariah yang tersenarai.

Masih nak tengok saja? Alasan tiada modal? Eh, ada kurang RM1,000 pun dah boleh mula.

Orang kata saham ni susah? Amboi amboi…manjanya bangsaku.

Kita perlu lebih bijak dalam meningkatkan sumber pendapatan dan kewangan kita. Takkan nak harap satu sumber sahaja.

Yang ada syarikat, yang buat bisnes online, apa sumber pendapatan kedua anda? Belajarlah bagaimana pelaburan saham dapat membantu mengekalkan kestabilan kewangan.

Ingat, melabur dalam pasaran saham boleh UNTUNG 100% tapi boleh juga RUGI 100%. Baca sini jika nak tahu risiko-risiko dalam pelaburan saham. Nantikan juga artikel seterusnya bagi 10 saham syarikat patuh syariah paling rugi bagi suku kedua 2017.

Untung dan rugi itu adat pelaburan. Dapatkanlah ilmu ini secepat mungkin. Jika tak tahu apa-apa atau “ZERO” dalam pelaburan saham boleh baca di sini atau hadir ke seminar yang dianjurkan oleh pakar-pakar yang berpengalaman dan bertauliah.


Terkini dalam bulan Ogos ini akan berlangsung Seminar Labur Saham anjuran Asri Ahmad Academy dengan kerjasama Bursa Malaysia. Cepat daftar di laman web mereka sebelum fullhouse!

Iklan

Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Rugi September 2018

Di kala ketegangan perang perdagangan di antara Amerika Syarikat dan China semakin memuncak, begitu juga pasaran saham di Malaysia yang terasa bahangnya. Adakah krisis akan datang tak lama lagi?

Oleh itu, kita semua diminta untuk lebih berhati-hati dalam membuat pelaburan. Tengok sajalah Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Rugi Untuk Bulan Septeber 2018 berikut, dan jadikannya sebagai iktibar:

Sumber: iSaham Screener

1. iDimension Consolidated

Sumber: Bursa Marketplace

2. Key Alliance Group

Sumber: Bursa Marketplace

3. MTD ACPI Engineering

Sumber: Bursa Marketplace

4. Tanco Holdings

Sumber: Bursa Marketplace

5. Stone Master Corporation

Sumber: Bursa Marketplace

6. Zelan Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

7. Tatt Giap Group

Sumber: Bursa Marketplace

8. Protasco Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

9. Naim Holdings

Sumber: Bursa Marketplace

10. Utusan Melayu (Malaysia) Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Pentingnya Ada Trading Plan Dan Cut Loss

Sanggup ke nak rugi sebanyak 35% seperti yang tertera di atas? Tentunya tidak, itulah sebabnya kita disarankan untuk membuat Trading Plan setiap kali kita hendak melabur. Dan apabila telah sampai masanya untuk Cut Loss, buat cepat-cepat sebelum kerugian semakin melarat.

Senarai Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Rugi Bulan September 2018 di atas adalah berdasarkan Screener Worst Performance (Last Month) iSaham. Mereka juga ada screener-screener lain seperti All-Time High Screener, Bollinger Band Breakout, MA7 Cross MA26, Near Support Screener, Smart Money Screener,  Value Investing Screener dan banyak lagi.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!