Bolehkah Untung 100% Atau Lebih Dalam Islam? Bagaimana Pula Dengan Beli Pagi Jual Petang Dalam Saham?

Hari ini semakin ramai rakyat Malaysia menceburkan diri dalam pelaburan saham khususnya sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan dan sepanjang tempoh moratorium. Daripada aktiviti tersebut, muncul perbincangan hukum mengenai kaedah membuat keuntungan.

Dua persoalan biasa yang sering menjadi perdebatan adalah pertamanya bolehkah membuat untung 100% atau lebih, dan keduanya bolehkah membuat untung dalam masa 1 minit atau kurang dengan teknik yang pelbagai yang diajar oleh sifu-sifu saham.

Untung 100% Atau Lebih

Pertamanya konsep atau kaedah yang perlu kita pegang dalam sebarang transaksi kewangan adalah asal hukum Muamalat adalah harus kecuali ada dalil khusus yang mengharamkan.

Maka berdasarkan kaedah ini, mereka yang mengatakan membuat sesuatu itu haram perlu mengemukakan dalil. Dalam isu ini, terdapat satu hadis dalam riwayat Al-Bukhari yang menceritakan bagaimana seorang Sahabat Rasulullah yang bernama Urwah.

Urwah telah diberikan wang satu dinar oleh Rasulullah untuk membeli seekor kambing. Kemudian ia membeli dua ekor kambing dengan harga satu dinar. Ketika ia menuntun kedua ekor kambing itu, tiba-tiba seorang lelaki menghampirinya dan menyatakan hasrat untuk membeli kambing tersebut. Maka Urwah menjual seekor kambing itu dengan harga satu dinar. Kemudian ia bertemu Rasulullah dengan membawa satu dinar dan seekor kambing. Rasulullah lalu meminta penjelasan Urwah dan ia ceritakan kejadiannya maka Rasulullah pun berdoa:

 “Ya Allah berkatilah Urwah dalam bisnesnya.”

Berdasarkan kefahaman daripada hadis ini sahabat Urwah menjual kambing dengan harga dua kali ganda harga kos beliannya. Beliau membuat untung 100 peratus dalam jangka masa yang singkat.

Bahkan terdapat juga hadis juga riwayat Al-Bukhari yang menceritakan transaksi sahabat yang membuat keuntungan melebihi 100%, iaitu kisah Zubair Al-Awwam yang menjual tanah sembilan kali ganda dari harga beliannya.

Untung Dalam Masa Singkat

Satu lagi pertikaian adalah isu masa untuk membuat keuntungan. Seperti kaedah di atas, konsep sama digunapakai di mana pengharaman memerlukan dalil sebagai pembuktian.

Dalam Shariah, ada dua kaedah yang biasa disebut tentang membuat keuntungan iaitu untung/hasil muncul disebabkan tanggungan risiko kerugian” atau al-Kharaj bi al-Dhoman dan untung/hasil muncul bersama risiko atau al-Ghunmu bi al-Ghurmi.

Selagi mana transaksi kita mempunyai risiko maka kita berhak mendapatkan hasilnya. Contoh jika kita membeli saham pada harga RM0.10 pada jam 9.30 pagi, kita jual saham itu pada harga RM0.11 pada jam 9.32 pagi. Bukankah adanya risiko saham tersebut jatuh nilai menjadi 0.09 atau 0.08 atau lebih rendah?

Dan andai saham itu jatuh, bukankah kita yang akan menanggung risikonya? Itulah yang dimaksudkan dengan kaedah tadi dan ianya harus dalam Islam.

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani.

Masih baru dalam dunia pelaburan saham? Pernah dengar tentang buku Malaysia Melabur Saham? Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat dalam pelaburan saham tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

This image has an empty alt attribute; its file name is 210115-MMS-Thumbnail-700x468.jpg

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Beli Buku Ini?

  • Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa.
  • Anda nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?
  • Tak dapat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.
  • Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Tempah sekarang sebab masih ada harga istimewa -> Buku Malaysia Melabur Saham

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hukum Majlis Agama Berkaitan Aset Digital (Mata Wang Kripto) Seperti Bitcoin

Banyak soalan yang sering ditanya tentang apakah dia hukum melabur dalam Bitcoin atau aset digital, yang juga dikenali sebagai mata wang kripto (cryptocurrency) secara umum?

Berdasarkan pembacaan saya terhadap perbincangan ulama dan pakar-pakar bidang ini, saya dapat simpulkan secara ringkas bahawa terdapat dua jenis perbincangan. Pertama adalah sama ada Bitcoin atau mata wang kripto ini adalah mata wang dan hukum berkaitan transaksi mata wang atau al-Sarf (jualbeli mata wang) dalam Shariah perlu diaplikasikan.

Kedua, sama ada Bitcoin atau mata wang kripto ini dikategorikan sebagai aset digital dan seperti aset-aset lain dalam pasaran wang, maka ia boleh dilaburkan atau tidak.

Di bawah adalah beberapa ketetapan yang dibuat oleh Majlis Agama di Malaysia untuk rujukan bersama.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Di peringkat JAKIM, telah ditubuhkan Panel Pakar Muamalat bagi membincangkan isu-isu berkaitan Muamalat dan mereka sejak 2018 masih berbincang tentang fatwa-fatwa berkaitan Bitcoin. Sehingga hari ini masih belum mengeluarkan fatwa atau hukum berkaitan.

Mesyuarat Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan

Di peringkat Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan melalui Mesyuarat Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan pada November 2018 telah memutuskan bahawa Bitcoin yang terdapat pada masa sekarang tidak menepati ciri-ciri mata wang yang telah ditetapkan oleh Islam, diputuskan bahawa Bitcoin mampu mengundang pelbagai kemudaratan terhadap sistem kewangan sesebuah negara. Oleh kerana itu, penggunaan Bitcoin yang ada pada masakini sebagai satu mata wang adalah dilarang bagi memelihara kemaslahatan umum.

Adapun begitu, mereka menyebut bahawa Bitcoin lebih dilihat sebagai satu aset pelaburan. Maka dapat kita fahami bahawa ketetapan mereka adalah Bitcoin bukan matawang dari sudut Shariah tetapi tidak menafikan keharusan Bitcoin sebagai aset pelaburan, dalam kata lain harus melabur dengan Bitcoin.

Baca penuh: BAYAN LINNAS SIRI KE-153: HUKUM PENGGUNAAN MATA WANG BITCOIN

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis

Mesyuarat Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis yang bersidang pada 6 Disember 2018 telah menetapkan beberapa ketetapan antaranya:

Pertama:

Pemilikan Bitcoin adalah sah dan boleh diiktiraf sebagai mempunyai nilai harta berdasarkan sifat ‘multi-function and benefit’ yang diperolehi oleh pemilik Bitcoin.

Justeru itu, Bitcoin boleh disifatkan sebagai aset digital dalam bentuk yang unik serta mempunyai pelbagai manfaat tersendiri yang harus (mubah) khususnya bagi komuniti yang tahu mengguna dan memanfaatkannya.

Kedua:

Seperti ketetapan Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan, Bitcoin juga dianggap tidak mencukupi syarat bagi klasifikasi mata wang, maka ia tidak boleh dianggap sebagai mata wang serta tidak terpakai ke atasnya garis panduan hukum Sarf.

Ketiga:

Harus bertransaksi dengan Bitcoin sebagai perantara pembayaran, pemindahan wang, aset simpanan dan berdagang dengannya.

Keempat:

Bitcoin diiktiraf sebagai aset bernilai, maka setiap pemilikan yang melebihi nilai 85 gram emas (Nisab) serta cukup tempoh pemilikan selama satu tahun (Haul), wajib ke atas pemilik Bitcoin untuk membayar zakat harta sebanyak 2.5 % dari nilai semasa Bitcoin tersebut.

Kelima:

Mereka yang ingin menggunakan Bitcoin juga wajib memahami selok belok penggunaan Bitcoin. Ini penting bagi mengelakkan elemen Gharar (ketidakpastian) sewaktu menggunakannya. Selain itu, pihak terbabit juga mesti terlebih dahulu memahami tahap tinggi risiko-risiko yang berkait dengan transaksi Bitcoin.

Majlis juga mengingatkan orang ramai supaya tidak terlibat dalam SKIM Bitcoin melalui skim cepat kaya anjuran orang tengah atau syarikat pengantara yang menjanjikan keuntungan tetap atau lumayan. Ini adalah HARAM dari sudut syariah dan juga undang-undang setempat. Inilah yang menyebabkan ada yang membeli Bitcoin melalui akaun yang dimiliki syarikat seperti itu lalu berlakunya penipuan.

Akhir sekali:

Hukum penggunaan Bitcoin boleh berubah menjadi HARAM atau ditegah disebabkan beberapa faktor luaran seperti : Apabila diharamkan penggunaannya oleh kerajaan ketika itu ia juga menjadi haram daripada segi hukum Shariah atas dasar menjaga kebaikan awam dan mengelakkan mudarat.

Baca: https://mufti.perlis.gov.my/index.php/himpunan-fatwa-negeri/95-fatwa-bitcoin

Secara ringkas dapat kita simpulkan bahawa Bitcoin dan ‘mata wang’ Kripto adalah aset pelaburan, boleh bertransaksi dengannya tetapi ia bukanlah mata wang daripada sudut Shariah yang tertakluk hukum al-Sarf.

Baca juga Hukum Bitcoin Oleh Para Ulama Kewangan Islam

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani. Beliau boleh dihubungi di [email protected].

Boleh rujuk di sini bagaimana untuk Mulakan Pelaburan Aset Digital Yang Sah Dan Patuh Syariah Hari Ini Dengan Luno.

Bagi mereka yang telah siap akaun Luno dan belum claim bonus RM25 dalam bentuk Bitcoin secara percuma, masukkan kod FVSKG5. Klik di bahagian Rewards dan masukkan kod FVSKG5.

Bila kita deposit dan beli aset digital kita yang pertama bernilai RM250 (tak termasuk fees Luno), nanti dapat RM25 dalam bentuk Bitcoin secara percuma.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!