Forex Trading Online, Perniagaan Atau Perjudian?

Forex Trading Online merupakan isu yang tidak asing lagi di negara kita. Walaupun secara rasmi telah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 2012, masih ramai lagi yang tanpa rasa bersalah menjadikannya sumber pendapatan.

Ketika musim PKP yang lalu, banyak iklan yang mempromosikan Forex Trading Online berlegar di media sosial terutamanya Facebook. Lebih parah, majoriti merupakan broker CFD. Mereka mengajak orang ramai untuk membuat side income bagi menampung kehidupan mereka ketika ramai yang terjejas daripada segi pendapatan.

Apa Itu Forex?

Bagi yang belum mengetahui apa itu Forex, ia merupakan singkatan kepada perkataan Foreign Exchange. Ianya merupakan proses pertukaran mata wang asing di antara dua buah negara.

Pasaran Forex sama seperti pasaran saham daripada segi waktu operasi di mana ianya berlaku lima hari dalam dan akan ditutup pada hari Sabtu dan Ahad, serta cuti umum.

Secara asasnya, Forex di Malaysia terbahagi kepada tiga jenis iaitu:

  • Forex melibatkan kadar tukaran matawang dengan pihak money changer
  • Forex yang melibatkan pihak bank yang dilantik oleh kerajaan yang mempunyai lesen yang sah
  • Forex yang melibatkan online trading.

Dua Forex pertama di atas adalah dibenarkan mengikut syariah islam manakala yang terakhir itu adalah diharamkan di dalam Islam.

Baca: Betul Ke Perbankan Islam Trade Forex?

Hujah Yang Mengatakan Forex Trading Halal

Forex Trading Online ini sangat popular di kalangan rakyat Malaysia walaupun sudah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Terdapat mereka di luar sana mempertahankan tindakan mereka.

Di antara hujah yang mereka sering gunakan untuk menghalalkan untuk mereka melakukan Forex Trading Online adalah salah seorang ustaz selebriti telah mengeluarkan fatwa bahawa Forex Trading Online ini adalah halal di sisi syarak asalkan mereka faham dengan ilmu technical analysis.

Disebabkan kemahsyuran ustaz selebriti tersebut yang mengatakan Forex Trading Online adalah halal, maka ianya dijakdikan sebagai ‘dalil’ yang mengatakan Forex Trading Online adalah halal.

Tiada bukti yang jelas mengatakan ustaz selebriti tersebut mempunyai kepakaran yang khusus di dalam bidang Muamalat Islam, tetapi ianya dijadikan hujah yang kukuh. Selain itu juga, mereka sering menggunakan hujah rokok sebagai salah satu sebab mengapa Forex Trading Online boleh diklasifikasikan sebagai halal.

Mereka berpendapat bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan fatwa bahawa rokok adalah haram, tetapi masih ramai lagi orang Islam yang tanpa segan silu menghisap rokok di Malaysia.

Kenapa Forex Trading Online Adalah Haram?

Forex Trading Online telah difatwakan haram adalah disebabkan berlakunya penangguhan jual beli mata wang terbabit atau dalam bahasa yang mudah, serahan tangan ke tangan atau transasksi tidak berlaku secara on the spot di antara pembeli dan juga penjual.

Di dalam sistem Forex, perkara ini berlaku apabila kita membeli sesebuah mata wang sesuatu negara tetapi mata wang tersebut tidak dikreditkan ke dalam akaun kita, sebaliknya hanya bebas bergerak mengikut kadar tukaran semasa.

Bahasa mudahnya Forex Trading Online berdasarkan perbezaan harga seperti konsep CFD. Berbeza dengan bank, dia boleh beli USD, dia boleh tukar USD tu menjadi JPY kemudian tukar jadi NZD on the spot dan dapat gunakan NZD itu untuk transaksi. Broker Forex di luar sana takkan boleh buat pun senario sebegini.

Perkara ini telah menjadikan sistem Forex terdedah kepada riba yang dikenali sebagai Riba’ an-Nasa’. Riba ini berlaku apabila jual beli atau pertukaran dua barangan riwabi yang sama jenis dan pertukaran tersebut dibuat secara tangguh (tidak sempurna dalam 1 masa).

Selain itu juga, Forex Trading Online ini turut menyediakan leverage kepada orang ramai. Leverage di dalam Forex Trading Online ini berlaku apabila platform atau broker memberikan pinjaman yang lebih tinggi daripada nilai yang dikreditkan ke dalam akaun Forex Trading Online para pelabur.

Sebagai contoh, seseorang memasukkan wang pelaburan sebanyak USD100 ke dalam akaun mereka, jika leverage yang dikenakan bersamaan 1:100, maka beliau boleh melakukan trading sehingga USD10,000. Sedangkan modal tadi hanyalah USD100.

Perkara ini bertentangan dengan syariat Islam yang dikategorikan sebagai ‘Bay wa salaf’, iaitu jual beli berserta dengan pinjaman kerana perkara ini adalah riba di dalam islam.

Cara Mensucikan Duit Haram Forex Trading Online

Jika salah seorang daripada kita telah terjebak dalam dunia Forex Trading Online, masih tidak terlewat untuk kita bertaubat selagi nyawa belum berada di hujung halkum. Islam merupakan agama yang tidak membebankan penganutnya.

Perkara ini telah dijelaskan di dalam Al-Quran di dalam Firman Allah yang bermaksud:

“Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.”

(Surah Al-Baqarah Ayat 279)

Kita boleh mengambil kembali modal pelaburan yang telah dimasukkan ke dalam akaun Forex Trading Online kita. Keuntungan yang diperolehi hasil daripada pelaburan Forex Trading Online yang kita jana, boleh disalurkan kepada badan kebajikan, baitulmal atau untuk tujuan kemaslahatan awam, rumah anak yatim dan juga kepada mana-mana pihak yang berhak mendapat zakat.

Wang haram ini tidak boleh diniatkan sebagai sedekah kerana sedekah merupakan wang daripada hasil yang halal. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita yang lepas hasil daripada terjebak dalam Forex Trading Online ini.

Hasil olahan penulis berdasarkan perbincangan yang dilakukan oleh Ustaz Lokmanulhakim Hussain di dalam temubual bersama TV Alhijrah baru-baru ini.

Sumber Rujukan: Facebook TV Alhijrah

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Apa Hukum Guna Polisi ‘Once Broken Considered Sold’?

Soalan

Assalamualaikum, boleh pejabat mufti ulas sikit tentang polisi once broken considered sold? Adakah polisi ini sah di sisi syarak dan apakah status seseorang dipaksa membeli barang yang dirosakkan itu?

Berdasarkan kepada AL-KAFI #1934: PANDANGAN SYARAK TENTANG POLISI ‘ONCE BROKEN CONSIDERED SOLD’ yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘considered sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Huraian Jawapan

Polisi once broken consider sold biasa digunakan di kedai-kedai atau premis perniagaan bagi memberi amaran kepada pelanggan untuk tidak cuai ketika memegang barangan yang ada dalam kedai sehingga boleh merosakkannya. Dalam masa yang sama, pelanggan juga perlu membayar ganti rugi sekiranya barang yang dipegang itu pecah atau rosak. Frasa ‘considered sold’ dalam konteks ini dilihat tidak merujuk pada berlakunya jual beli tetapi lebih kepada makna seseorang yang merosakkannya perlu bayar ganti rugi.

Dalam hal ini, terdapat kaedah yang dinyatakan oleh al-Hafiz Ibn Abd al-Bar bahawa harta seseorang yang dirosakkan perlu diganti.

أن الأموال تُضمن بالعمد والخطأ

Maksudnya: Sesungguhnya harta-harta dijamin daripada kerosakan atau musnah (oleh seseorang) secara sengaja atau tidak sengaja. (Rujuk al-Istizkar 279/7)

Tidak dapat dinafikan bahawa kadang-kadang kerosakan yang berlaku mungkin disebabkan kecuaian yang tidak disengajakan. Dosa kesalahan yang dilakukan kerana tersilap, terlupa atau dipaksa akan diampunkan oleh Allah SWT.

إِنَّ اللَّهَ قَدْ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ، وَالنِّسْيَانَ، وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah memaafkan kesalahan yang dilakukan umatku kerana tersilap, terlupa atau kerana dipaksa.

Riwayat Ibn Majah (2043)

Namun begitu, hadis di atas tidak bermaksud seseorang tidak perlu membayar ganti rugi kepada pemilik barang. Hal ini adalah kerana ia melibatkan harta orang lain. Saidina Abu Bakar RA meriwayatkan bahawa beliau menyaksikan Rasulullah SAW menyampaikan khutbah ketika Hujjatul Wada’, baginda bersabda:

أَلَا ‌إِنَّ ‌دِمَاءَكُمْ ‌وَأَمْوَالَكُمْ ‌وَأَعْرَاضَكُمْ ‌عَلَيْكُمْ ‌حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا

Maksudnya: Sesungguhnya darah-darah kamu, harta-harta kamu dan maruah kamu adalah suci sebagaimana sucinya hari ini…

Riwayat Ahmad (18966)

Oleh kerana itu,  barang yang dirosakkan seseorang perlu diganti sama ada sengaja atau tidak sengaja. Ini adalah kerana permasalahan ini melibatkan hak atau harta orang lain yang perlu dijaga. Namun, perlu difahami bahawa kerosakan yang dilakukan pada harta orang lain secara tidak sengaja adalah tidak berdosa tetapi perlu dibayar ganti rugi. (Rujuk Majmu’ah al-Fawaid al-Bahiyyah h.14[1]Qawaid al-Ahkam 323/2[2]al-Umm 200/2[3]Qawaid wa al-Dawabit al-Fiqhiyyah h.343[4])

Kesimpulan

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘consider sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Wallahualam.

Rujukan:

[1] والخطأُ والإكراهُ والنسيانُ … أسقطه معبودُنا الرحمانُ

‌لكن ‌معَ ‌الإتلافِ ‌يَثْبُتُ ‌البدلْ … ويَنْتَفِي التأثيمُ عنه والزَّلَلْ

[2] من وضع يده خطأ على مال غيره لزمه ضمانه

[3] ومن المقرر شرعاً أن كل من أتلف مالاً لمسلمٍ فهو ضامن، ولا اعتبار لكون الإتلاف حصل خطأً أو عمداً، وهذا أمرٌ متفقٌ عليه بين جماهير الفقهاء، قال الإمام الشافعي: ولم أعلم بين المسلمين اختلافاً أن ما كان ممنوعاً أن يُتلف من نفسِ إنسانٍ أو طائرٍ أو دابةٍ أو غير ذلك مما يجوز ملكه، فأصابه إنسانٌ عمداً فكان على من أصابه فيه ثمنٌ يؤدى لصاحبه، وكذلك فيما أصاب من ذلك خطأً لا فرق بين ذلك إلا المأثم في العمد

[4] من أتلف مالا بغير حق وجب عليه ضمانه، سواء أتلفه عمدا أم خطأ