Senyap-Senyap Harga Saham FGV Naik 100%

Mesti terkejut kan baca tajuk di atas? Saham FGV bukan dah ke laut ke? Oh ya, dulunya ia dikenali sebagai Felda Global Ventures Holdings, sebelum ditukar ke nama sekarang iaitu FGV Holdings.

Ketika peralihan kuasa Mei 2018, harga saham FGV berlegar-legar sekitar RM1.60- RM1.80.

Kalau diikutkan:

Harga saham FGV Holdings 14 Disember 2018: RM0.64

Harga saham FGV Holdings 26 November 2019: RM1.31

Kenaikan: +RM0.67 atau +104.69%

Sumber: Bursa Marketplace

Apa Punca Kenaikan Harga Saham FGV Holdings?

Mesti nak tahu apakah puncanya harga saham FGV Holdings ini naik secara mendadak?

1. Perlantikan Pengurusan Baru

Kredit Gambar: FB FGV Holdings Berhad

Selepas kejatuhan harga saham ke paras terendah pada Disember 2018, FGV Holdings telah membuat rombakan terhadap pihak pengurusan syarikat. Datuk Haris Fadzilah Hassan telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan pada Januari 2019.

Turut dilantik 3 ahli pengurusan kanan yang baru, iaitu Datuk Mohd Hairul Abdul Hamid selaku Group Chief Financial Officer, Mazri Abdul Rahim selaku Chief Human Resources Officer dan Dr Christina Ooi Su Siang selaku Chief Procurement Officer.

Dengan adanya pihak pengurusan yang baru, perlahan-lahan FGV Holdings membuat turnaround.

2. Kerugian Berkurang

Sumber: MalaysiaStockBiz

Kalau dilihat kepada laporan di atas, FGV Holdings telah mencatatkan kerugian lebih daripada RM1 bilion bagi tahun berakhir 2018.

Syarikat masih rugi, namun syarikat telah berjaya mengurangkan kerugian, dan mungkin akan mencatatkan keuntungan pula bagi tahun berakhir 2019.

3. Harga Minyak Kelapa Sawit Mentah Meningkat

Sumber: Trading View

Dalam masa setahun kebelakangan ini, harga minyak kelapa sawit mentah telah meningkat sebanyak 38%. Bila harga naik, keuntungan FGV Holdings pun meningkat sama.

4. Eksport Turut Meningkat

Sumber: Malaysian Palm Oil Council (MPOC)

Harga pun semakin meningkat, jumlah eksport pun meningkat naik juga. Memang berganda-ganda kenaikan yang dikecapi negara, lebih-lebih lagi FGV Holdings.

OK ke tak OK pulangan sebanyak 100% setahun dengan pelaburan saham FGV Holdings ni?

Nak Saham Naik Lebih 100% Sehari Juga Tak Mustahil

Ini bukan scam ya, tapi inilah yang berlaku kepada harga saham Solarvest yang baru diapungkan semalam.

Harga Tawaran IPO: RM0.35

Harga Penutupan Hari Pertama: RM0.755

Kenaikan Sehari: +RM0.405 atau 115.71%

Macam tak percaya kan? Patuh syariah pula tu. Ingat scam je yang boleh menjanjikan keuntungan melampau? Jom belajar lagi tentang macam mana nak buat duit dalam pelaburan saham patuh syariah.

Baca Panduan Beginner Pelaburan Saham di Bursa Malaysia.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kenapa Perubahan Cuaca Bakal Menyebabkan Krisis Ekonomi Yang Dahsyat?

Hari ini, kita dapat melihat dengan mata kita sendiri ekonomi dunia yang semakin meruncing disebabkan krisis Covid-19. Kita di Malaysia pun belum menemui jalan keluar dengan bilangan kes positif yang tidak menampakkan penurunan yang drastik.

Pandemik ini telah menyedarkan ramai orang bahawa krisis ini betul-betul wujud dan memberi impak yang sangat besar terhadap masyarkat terutamanya daripada sudut ekonomi.

Selain dari isu pandemik, ramai yang terlepas pandang bahawa isu bencana alam yang disebabkan perubahan cuaca juga bakal memberi kesan yang sangat buruk kepada ekonomi dunia.

Perubahan cuaca merupakan isu yang besar yang mana dari setahun ke setahun, banyak negara telah mengambil serius dengan melaksanakan undang-undang yang ketat terhadap industri negara terutamanya di negara maju.

Sebelum ini, kita diberitahu bahawa dunia akan menjadi lebih panas jika kesan perubahan cuaca berlaku dan ia adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Namun, sebenarnya kesan perubahan cuaca adalah lebih teruk daripada itu.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa kesan pemanasan global juga adalah salah satu faktor yang bakal menjadi pemangkin kepada hujan yang sangat lebat, pembakaran hutan dan berkemungkinan berlakunya ribut taufan.

Bagaimana Perubahan Cuaca Mengakibatkan Bencana Alam?

Bencana alam yang sering dikaitkan dengan perubahan cuaca adalah hujan yang sangat lebat. Bencana alam ini sangat berbahaya dan sering mencetuskan kemusnahan yang besar.

Banjir besar disebabkan hujan yang sangat lebat boleh memusnahkan rumah kediaman.

Kredit Gambar: Tuolumne Fire Safe

Selain itu juga, perubahan cuaca boleh mengakibatkan kebakaran hutan yang berlaku secara spontan akibat pemanasan global. Lapisan ozon yang semakin menipis akan menyebabkan cahaya matahari memancar secara langsung ke arah hutan.

Cahaya matahari yang berlebihan akan ditukar kepada haba dan akan menghasilkan api. Lebih malang jika hutan tersebut berada dalam keadaan kering yang akan memudahkan kebakaran hutan yang marak dengan cepat.

Inilah punca kenapa kebakaran hutan berlaku tanpa disedari oleh pihak berkuasa.

Ribut taufan juga turut dipercayai boleh disebabkan oleh perubahan cuaca yang ekstrem. Walaupun ada kajian mengatakan bahawa saintis mendapati perubahan cuaca merupakan faktor kecil yang menjadi penyebab kepada ribut taufan.

Kredit Gambar: Nikkei Asia

Para saintis tidak menolak sepenuhnya teori ribut taufan yang disebabkan perubahan cuaca ini kerana ada data yang menyokong perkara ini.

Kenapa Bencana Alam Boleh Menyebabkan Krisis Ekonomi?

Seperti bencana yang sering berlaku di mana-mana negara, penduduk yang terjejas akan menanggung kerugian yang besar terhadap kemusnahan harta benda.

Pihak kerajaan juga akan terjejas kerana bantuan yang diberikan kepada penduduk akan menjejaskan kedudukan kewangan mereka bagi menampung kemusnahan yang terjadi disebabkan bencana alam yang merosakkan harta benda penduduk.

Sebagai contoh pada tahun lepas, kemusnahan akibat daripada bencana alam disebabkan perubahan cuaca dunia telah menyebabkan kerugian sebanyak USD2.2 trilion.

Jika perkara ini terus berlaku, ia juga akan menjejaskan sistem perbankan yang ada di negara tersebut. Ini disebabkan orang ramai tidak mampu untuk membayar pinjaman bank terutamanya apabila melibatkan pinjaman rumah dan kenderaan.

Dua pinjaman ini akan memberi memberi kesan yang sangat besar kepada pendapatan bank apabila peminjam tidak mampu membayar pinjaman mereka kepada bank dalam waktu yang ditetapkan dan menyebabkan pihak bank tidak mampu menjana keuntungan yang sepatutnya.

Disebabkan perkara ini, sistem perbankan akan terjejas dan pendapatan negara juga akan turut terkesan dengan situasi tersebut.

Oleh yang demikian, International Monetary Fund (IMF) telah memberi perhatian yang serius terhadap perubahan iklim dunia yang bakal berlaku dalam masa terdekat. Ini bagi mengelakkan krisis besar menimpa negara-negara miskin dan membangun.

Sumber Rujukan:

Majalah Labur