Duit Asyik Habis Setiap Bulan? Jauhi 3 Sifat Ini

Menjadi perkara biasa bagi orang yang tidak beringat ketika berbelanja, sehingga menyebabkan mereka pokai di hujung bulan. Dan setiap kali hujung bulan itu jugalah, perasaan insaf menguasai diri dan berjanji untuk berubah.

Tapi bulan depan, perkara yang sama juga berlaku. Dan benda ini berulang sampailah entah bila.

Simpanan pun tak ada, pelaburan entah ke mana.

Berikut adalah 3 tabiat yang dapat membantu anda untuk menyelamatkan duit daripada habis dibelanjakan ke tempat yang bukan-bukan.

1. Tak Catat Perbelanjaan

Ramai yang kononya mampu untuk ingat setiap perbelanjaan yang telah dibuat, tetapi akhirnya mereka sendiri silap. Bila ianya tidak ditulis atau dicatatkan dalam aplikasi telefon pintar, memang kita tak akan ingat.

Tidak kira sama ada perbelanjaan kecil atau besar, ianya perlu dicatat. Sekiranya ada resit, boleh simpan resit itu dengan elok. Anda boleh melihat kembali setiap resit dan catatan tersebut sebagai semakan.

Dengan cara begini, anda akan menjadi lebih peka terhadap setiap perbelanjaan anda. Anda akan menjadi lebih berhati-hati adalam membuat sebarang perbelanjaan.

Sila semak setiap bulan untuk memastikan di mana perbelanjaan yang tidak sepatutnya dan cuba untuk mengurangkannya.

2. Ada Saja Alasan

Lagi satu punca pembaziran adalah apabila anda sering memberi alasan kepada diri sendiri. Contohnya dalam situasi seperti ini.

Anda ingin berjimat, tetapi apabila melihat beg tangan baru, sport rim baru, anda terus membenarkan alasan yang hadir untuk mempengaruhi anda. Alasan yang datang biasanya berbentuk seperti, “tak mengapa, beli saja, bulan depan punya gaji boleh simpan”.

Ianya merupakan satu punca besar yang anda tidak sedar sama sekali. Jalan penyelesaian yang terbaik adalah, katakan NO kepada alasan tersebut.

Sepatutnya bila dapat saja gaji, terus tolak sedikit untuk simpanan bagi mengelakkan anda terjebak dalam kehidupan yang penuh dengan alasan.

3. Layankan Perasaan

Apa yang dimaksudkan dengan melayan perasaan ini? Ianya berlaku apabila anda perlu meminimumkan perbelanjaan, tetapi anda masih membiarkan perasaan anda untuk melihat jualan-jualan murah dan promosi-promosi hebat.

Anda lebih mengenali diri sendiri. Namun adakah dengan melayan perasaan tadi ianya dapat membendung diri daripada membuat perbelanjaan? Adakah jiwa anda kental apabila melihat promosi-promosi tersebut? Atau cair dan membelinya disebabkan emosi?

Sebaiknya, jangan dilayan perasaan tersebut. Tumpukan perhatian kepada perkara lain yang boleh meningkatkan pendapatan dan bukannya mengeluarkan perbelanjaan.

Lagi satu tips yang baik, sekiranya anda membeli-belah di atas talian – masukkan saja dulu dalam shopping cart anda. Biarkannya selama beberapa hari dan biarkan emosi anda stabil. Selepas itu, pastinya anda tiada lagi perasaan membuak-buak untuk membelinya.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Jika dalam Webinar Audit Profil Kewangan sebelum ini, anda belajar :

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Kali ini, kami bawakan kelas kewangan eksklusif dan premium khas buat mereka yang ingin menambah ilmu dalam pengurusan kewangan.

Apa yang anda dapat dalam Audit Profil Kewangan Intensif?

  • Pengurusan kewangan lebih terperinci dan personalised
  • Sesi Financial Coaching Eksklusif selama 2 hari
  • 1 jam sesi One-to-One bersama Puan Aisya Rahman
  • Telegram support 2 hala

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang.

Dapatkan maklumat lanjut dan daftar di Audit Profil Kewangan Intensif

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelaksanaan Potongan Cukai 2% Terhadap Pembayaran Oleh Syarikat Pembayar Kepada Ejen, Pengedar Atau Pengagih Bajet 2022

Kerajaan melalui Pembentangan Bajet 2022 telah memperkenalkan seksyen 107D, Akta Cukai Pendapatan 1967 (ACP 1967) yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 2022. Melalui pengenalan seksyen baharu ini, setiap syarikat pembayar perlu membuat potongan cukai dua peratus (2%) dan meremitkan amaun potongan tersebut kepada Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri (KPHDN) atas setiap bayaran tunai yang dibuat kepada ejen, pengedar atau pengagihnya.

Perincian pelaksanaaan potongan ini adalah seperti ketetapan yang berikut:

  1. Ejen, pengedar atau pengagih hendaklah merupakan individu pemastautin.
  2. Kelayakan dalam memastikan ejen, pengedar atau pengagih itu layak dibuat potongan dalam tahun 2022 adalah berdasarkan nilai ambang RM100,000 penerimaan bayaran (tunai dan bukan tunai) pada tahun sebelumnya (tahun 2021).
  3. Amaun potongan 2% berkenaan hendaklah diremitkan kepada KPHDN dalam tempoh 30 hari selepas pembayaran dibuat.
  4. Kegagalan syarikat pembayar meremitkan amaun potongan 2% tersebut dalam tempoh yang ditetapkan akan menyebabkan syarikat pembayar perlu membayar amaun diremit berserta 10% kenaikan.
  5. Sekiranya syarikat pembayar gagal untuk membuat potongan dan meremitkan amaun 2% tersebut kepada KPHDN, tuntutan perbelanjaaan berkaitan tidak boleh dibenarkan di bawah perenggan 39(1)(s) ACP 1967.

Penangguhan pelaksanaan peremitan potongan cukai di bawah seksyen 107D Akta Cukai Pendapatan 1967

Bagi memastikan semua syarikat pembayar dapat membuat persediaan dan pemakluman yang sewajarnya dapat diberikan kepada semua ejen, pengedar atau pengagihnya, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (HASiL) bersetuju untuk menangguhkan pelaksanaan peremitan potongan cukai di bawah seksyen 107D ACP 1967 ini sehingga 31 Mac 2022.

Sehubungan dengan itu, syarikat pembayar dibenarkan untuk meremitkan potongan cukai 2% atas bayaran berbentuk tunai yang dibayar kepada ejen, pengedar atau pengagih bagi bulan Januari sehingga Mac 2022 mulai 1 April 2022 tanpa dikenakan apa-apa kenaikan.

Bagi memudahkan pemahaman yang lebih jelas, HASiL akan mengeluarkan Soalan Lazim berkaitan perkara ini yang boleh diakses melalui portal rasmi www.hasil.gov.my .

Sebarang pertanyaan berkaitan boleh diajukan kepada HASiL melalui:

Dikeluarkan Oleh:
Bahagian Komunikasi | Pejabat Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia