Mahukan Pendapatan Biasa-Biasa atau Lebih Dari Biasa?

Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu, sudah menjadi perkara yang normal seseorang itu akan buat kerja tambahan lebih daripada satu. Ada yang memerah keringat dari pagi sampai tengah malam.

Ada juga yang memilih untuk menambah pendapatan dengan hanya duduk di rumah.

Dalam keadaan serba canggih hari ini, ada banyak perkara yang telah dimudahkan. Sudah tidak mustahil bagi mereka yang bekerja sepenuh masa untuk dapatkan pendapatan tambahan.

A. Income Makan Gaji

Makan gaji atau dengan mempunyai pendapatan tetap sudah pasti menjadi pilihan majoriti rakyat Malaysia. Tak perlu risau atau fikir akan pendapatan pada bulan hadapan. Cukup bulan, gaji masuk dan berbelanja seperti biasa.

Namun, dengan peningkatan kos sara hidup (peningkatan harga barang, servis dan lain-lain) menyebabkan ramai orang bertindak untuk menambah pendapatan.

Orang muda yang bekerja makan gaji, gunakan kelebihan yang ada ini untuk menyimpan secara tetap dan kemudian cipta aset lain atau belajar menambahkan pendapatan lain daripada pelbagai instrumen pelaburan.

B. Income Makan Gaji Dan Terlibat Dengan Saham

Tapi bagaimana nak tambah pendapatan sebab sekarang masih makan gaji? Nak tambah pendapatan tetapi tidak mahu mengorbankan masa bersama keluarga tercinta?

Percayalah, pelaburan saham adalah alternatif yang sesuai. Lagi pun ianya instrumen yang sah dan patuh syariah.

Menggunakan wang lebihan, pelaburan saham dapat membantu meningkatkan pendapatan. Jika setiap bulan sasarkan untuk mendapat pulangan minima 10%, itu pun sudah sangat baik! Tak perlu tengok saham hari-hari.

Nampak macam sedikit tetapi jika menggunakan teknik compunding, pulangan yang dijana akan menjadi lebih besar. Baca juga Bro, Biasa Dengar Tak ‘Compounding Interest’? Ini Ada Contoh Kiraan

Belum terlambat pun untuk bermula.

Peluang Sentiasa Ada Untuk Mereka Yang Berilmu


Muat Turun Aplikasi LaburSaham Secara PERCUMA

Muat turun aplikasi LaburSaham hari ini juga dan belajar saham dengan telefon pintar di mana saja anda berada.

Untuk pengguna Android, muat turun di Google Play Store.
Untuk pengguna Apple pula, boleh muat turun di Apple App Store.

Artikel ini dibawakan khas oleh Asri Ahmad Academy. Jika anda betul-betul ZERO dalam pelaburan saham, anda boleh mendaftar webinar anjuran Asri Ahmad Academy bersama Bursa Malaysia di sini.

Previous ArticleNext Article

Senarai Saham Syarikat Tenaga Di Malaysia

Harga minyak kebelakangan ini melonjak naik akibat stok minyak global yang rendah dalam tempoh beberapa tahun ini.

Jom kita tengok saham-saham yang tersenarai di Bursa Malaysia dengan nilai pasaran di atas RM120 juta. Mungkin ada peluang di sebalik catalyst ini.

Saham ‘mahal’ pun ada, saham bawah RM1 pun ada banyak juga. Apa-apa pun, buat lah Analisis Fundamental dan Analisis Teknikal sebelum membuat sebarang keputusan.

(Disclaimer: Posting ini adalah sekadar contoh dan kami tidak memberitahu anda saham mana patut beli atau tidak. Sebarang tindakan atau keputusan untuk melabur saham adalah keputusan anda)

Selamat melabur!

Artikel ini dibawakan khas oleh Asri Ahmad Academy. Jika anda betul-betul ZERO dalam pelaburan saham, anda boleh mendaftar webinar anjuran Asri Ahmad Academy bersama Bursa Malaysia di sini.

Boleh juga dapatkan ilmu di: