Pulangan Sehingga 400%? Kalaulah Aku Melabur Dalam Syarikat Ini Tahun Lepas

Semua sedia maklum untung dan rugi dalam pasaran saham tu perkara biasa. Paling penting kena belajar macam mana nak minimakan kerugian dan maksimumkan keuntungan.

Ada “waktu-waktu” harga saham-saham di pasaran saham Bursa Malaysia akan naik meroket.

Sebab apa?

Baca 7 Perkara yang Mempengaruhi Harga Saham di Bursa Malaysia

Bagi mereka yang sudah ada ilmunya pasti tidak akan terlepas peluang ini. Dalam contoh kali ini ada yang harganya naik sehingga 400%.

“Eh, tak masuk akal lah boleh dapat pulangan sampai 400% setahun?
“Macam menipu je…

Eh, kalau tak percaya, boleh scroll dan baca sampai habis.

Tahniah kepada anda yang telah ada akaun saham (CDS) dan melabur dalam saham syarikat-syarikat ini.

11 Saham Syarikat Yang Paling Untung Untuk Setahun

#1. VisDynamics Holdings Berhad (VIS)

Sumber: Bursa Marketplace

Visdynamics mengeluarkan peralatan untuk pemasangan dan ujian semikonduktor. Kalau nak tahu semikonduktor ni benda wajib digunakan dalam komputer dan smartphone. Jom lihat pergerakan harga saham mereka:

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM0.22 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM1.16 seunit

Kenaikan harga setahun: RM0.94 seunit
Peningkatan: 427.27% setahun

Bayangkan minima pembelian cuma 100 unit. Maknanya kalau beli 10,000 unit

Kos = RM0.22 x 10,000 = RM2,200
Untung = RM1.11 x 10,000 = RM11,100 – RM2,200 = RM8,900

(*Pengiraan tidak termasuk brokerage fee)

Huh, kos baru RM2,200? Jauh lebih murah dari harga iPhone. Amacam?

#2. JHM Consolidation Berhad (JHM)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM0.62 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM3.04 seunit

Kenaikan harga setahun: RM2.42 seunit
Peningkatan: 390.32% setahun

#3. MMS Ventures Berhad (MMSV)

Sumber: Bursa Marketplace

MMS Ventures menghasilkan peralatan ujian dan pemeriksaan untuk LED, juga merupakan komponen wajib ada dalam smartphone dan peralatan elektronik. Jom lihat pergerakan harga saham mereka:

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM0.64 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM1.84 seunit

Kenaikan harga setahun: RM1.20 seunit
Peningkatan: 187.5% setahun

#4. ViTrox Corporation Berhad (VITROX)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM1.82 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM4.60 seunit

Kenaikan harga setahun: RM2.78 seunit
Peningkatan: 152.75% setahun

#5. Aemulus Holdings Berhad (AEMULUS)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM0.26 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM0.62 seunit

Kenaikan harga setahun: RM0.36 seunit
Peningkatan: 138.46% setahun

#6. KESM Industries Berhad (KESM)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga Saham 10 Oktober 2016: RM7.92 seunit
  • Harga Saham 9 Oktober 2017: RM16.82 seunit

Kenaikan Harga Setahun: RM8.90 seunit
Peningkatan: 112.37% setahun

#7. Malaysian Pacific Industries Berhad (MPI)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga Saham 10 Oktober 2016: RM7.79 seunit
  • Harga Saham 9 Oktober 2017: RM14.10 seunit

Kenaikan Harga Setahun: RM6.31 seunit
Peningkatan: 81% setahun

#8. UCHI Technologies Berhad (UCHITEC)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM1.68 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM2.82 seunit

Kenaikan harga setahun: RM1.14 seunit
Peningkatan: 67.86% setahun

#9. Globetronics Technology Berhad (GTRONIC)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM3.76 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM6.30 seunit

Kenaikan harga setahun: RM2.54 seunit
Peningkatan: 67.55% setahun

#10. Inari Amertron Berhad (INARI)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM1.66 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM2.60 seunit

Kenaikan harga setahun: RM0.94 seunit
Peningkatan: 56.63% setahun

#11. Unisem (M) Berhad (UNISEM)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM2.53 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM3.89 seunit

Kenaikan harga setahun: RM1.36 seunit
Peningkatan: 53.75% setahun

Ada 6 Saham Syarikat Yang Untung Lebih Daripada 100% Untuk Tempoh Setahun

Orang kita masih sibuk bergaduh mempersoalkan kenapa dividen dari buku biru hanya 6-7% setahun (walaupun TAK RUGI tetapi tak untung banyak). Itu tandanya masih ramai di luar sana belum miliki walau satu saham syarikat di Bursa Malaysia.

Tahu tak anda kesemua saham syarikat yang dalam contoh ini adalah tersenarai sebagai patuh Syariah di pasaran saham Bursa Malaysia. Keseluruhan sehingga hari ini ada 676 saham syarikat yang diisytiharkan syariah oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti.

“Kenapa tak viral pun berita sebegini…?”

Berita-berita tentang pergerakan harga saham ini sentiasa disiarkan di bahagian bisnes akhbar-akhbar berbahasa Jawa (baca English), jadi sudah tentu orang yang jarang-jarang membeleknya akan ketinggalan.

Tahniah kepada yang berjaya meraih pulangan melalui saham-saham ini. Jangan pula lupa membayar zakat saham sebanyak 2.5% daripada keuntungan yang diperolehi tadi.

Kami tak suruh anda beli saham-saham di atas ni ya….Ini hanya contoh bertujuan pendidikan.

Ilmu Itu Penting Sebelum Mula Melabur

Soalan popular tentang saham

Bangkitlah bangsaku….

Bagi yang zero dan belum terlibat dalam pelaburan saham, kami syorkan supaya anda mula dengan melabur dalam ILMU terlebih dahulu. Ramai yang asalnya tak tahu apa-apa dah mula belajar, kalau tak percaya tengok sahaja seminar anjuran Mentor Saham #1 Malaysia tu asyik FULL HOUSE je.

Belum terlambat bro.

Bursa Malaysia tak lari mana….Ada 676 saham patuh syariah lain yang kita boleh kita perhatikan.

  1. Nak tahu saham apa yang bagus untuk dibeli (What to buy?) – Boleh rujuk artikel Fundamental Analysis
  2. Nak tahu bila masa sesuai untuk beli saham (When to buy?) – Boleh rujuk artikel Technical Analysis

Masa terbaik untuk mula melabur adalah 10 tahun lepas. Masa kedua terbaik adalah sekarang!

Baca juga Senarai Sifu-Sifu Saham & Kewangan Di Malaysia

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siapa Jerung Antarabangsa Dan Di Mana Mereka Suka Melabur?

Istilah jerung biasanya digunakan untuk pelabur Institusi yang mempunyai modal berbilion juta untuk melabur ke dalam syarikat-syarikat yang didagangkan di Bursa Malaysia.

Kalau di Malaysia, kita pernah mengupas peihal Kenali 7 Jerung Yang Paling Banyak Melabur di Bursa Malaysia. Secara ringkasnya seperti di bawah:

  1. Khazanah Nasional Berhad – RM265.1 Billion
  2. Permodalan Nasional Berhad – RM186.3 Billion
  3. Petronas – RM172.6 Billion
  4. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) – RM31.2 Billion
  5. Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) – RM15.7 Billion
  6. Lembaga Tabung Haji – RM11.8 Billion
  7. Dimilki Kerajaan Negeri – RM7.7 Billion

Kesemua entiti ini melabur sehingga 43.53% daripada jumlah dagangan di Bursa Malaysia bagi bulan Mac 2018.

Gambar Rujukan: Trading Participation by Category of Investors (Fail PDF)

Kalau kita tengok di atas, Foreign Institutional pula menguasai 25.85% pasaran di Bursa Malaysia dengan lebih daripada RM13 bilion didagangkan untuk bulan Mac 2018. Manakala volume yang didagangkan sangatlah sedikit iaitu sebanyak 9.50% sahaja.

Ini bermakna, jerung-jerung antarabangsa banyak jual beli saham FBMKLCI, saham Blue Chip dan saham-saham ‘mahal’. Mereka lebih gemar membeli saham-saham syarikat yang kukuh dan stabil.

Berbeza sungguh dengan pelabur runcit seperti kita yang gemarkan saham penny stock dan saham bawah RM1.

Siapakah 3 Jerung Antarabangsa Tersebut?

Kredit kepada Puan Roslinah Laikoi di atas perkongsian 3 jerung antarabangsa terbesar ini.

1. BlackRock

BlackRock, Inc. merupakan sebuah institusi pengurusan pelaburan global yang berpangkalan di New York, Amerika Syarikat. Ditubuhkan pada tahun 1988, BlackRock merupakan pengurus aset terbesar dunia dengan $6.3 trilion aset di bawah pengurusan.

Sumber: Wikipedia

Bukan main bilion lagi ni, trilion terus. Tahun 2017 pula untung sampai 4.97 bilion.

Di antara saham-saham pilihan BlackRock di Malaysia:

  • Tenaga Nasional
  • Hartalega
  • Nestle
  • Sime Darby
  • UMW Oil & Gas
  • Sapura Energy

2. Vanguard

The Vanguard Group, Inc. juga berpangkalan di Amerika Syarikat yang mempunyai $5.1 trilion aset di bawah pengurusan.

Sumber: Wikipedia

Di antara saham-saham pilihan Vanguard di Malaysia adalah:

  • Dialog
  • Hartalega
  • MyEG
  • LCTitan
  • Inari
  • Pos Malaysia
  • F&N
  • Sime Darby
  • DRB Hicom
  • Sapura Energy

3. Norges Bank

Seterusnya, Norges Bank dari Norway menerusi anak syarikat pelaburannya yang bernama Norges Bank Investment Management adalah jerung ketiga besar di Malaysia.

Sumber: Wikipedia

Lebih kurang macam KWSP di Malaysia, Norges Bank menguruskan dana rakyat mereka sendiri dengan lebih daripada $1 trilion aset di bawah pengurusan.

Dan di antara syarikat-syarikat yang dilabur Norges Bank adalah seperti berikut:

  • Top Glove
  • Vitrox
  • DRB Hicom

Kesan Penglibatan Jerung Antarabangsa Terhadap Pasaran Saham

Dengan 25% pegangan saham di Bursa Malaysia, sudah pasti mereka ini memberi kesan terhadap pasaran saham di Malaysia kan?

Sumber: iSaham

Graf pertama di atas menunjukkan berapa banyak penglibatan jerung antarabangsa, manakala graf kedua adalah indeks FBMKLCI. Nampak tak ada persamaan di antara kedua-duanya?

Bila jerung antarabangsa melabur banyak, FBMKLCI pun naik. Bila jerung antarabangsa kurang melabur, FBMKLCI pun turun.

Sumber: Malaysian Industrial Development Finance Berhad (MIDF) – Weekly Fund Flow

Kalau diikutkan penyelidikan yang dijalankan oleh MIDF, kita boleh lihat bagaimana pergerakan keluar masuk dana asing. Adakah dengan aliran masuk dan keluar jerungantarabangsa memberi kesan atau tidak kepada harga saham?

Bagaimana Kita Sebagai Pelabur Runcit Nak Ambil Kesempatan?

Pertama, kita memang takde modal sampai bilion atau trilion lah kan? Setakat ribu-ribu atau ratus ribu je yang ada. Kita ni ibarat ikan bilis je dalam pasaran saham.

Itulah sebabnya kita digalakkan untuk ‘berenang’ bersama dengan jerung-jerung ini. Kerana setiap kali mereka melabur, dapat lihat bagaimana volume spike dan harga saham meningkat naik dengan cepatnya.

Sekarang dah tahu jerung antarabangsa masih berminat membawa duit masuk melabur di Bursa Malaysia, jadi itu berita baik. Ini mencerminkan keyakinan yang tinggi di kalangan pelabur antarabangsa dalam kestabilan ekonomi Malaysia.

Iklan

Cara Buka Akaun CDS UOB Kay Hian

Diharapkan anda dah tahu perlunya akaun CDS untuk kita jual beli saham di Bursa Malaysia. Banyak sebenarnya pilihan yang ada kat mana nak buka akaun CDS seperti di bawah, ada yang menawarkan perkhidmatan “Islamic window” dan ada yang “full-fledged”.

1. Affin-Hwang Investment Bank (window)
2. AmInvestment Bank (window)
3. BIMB Securities Sdn Bhd (full-fledged)
4. CIMB Investment Bank (window)
5. Hong Leong Investment Bank (window)
6. Jupiter Securities Sdn Bhd (window)
7. Kenanga Investment Bank (window)
8. Malacca Securities Sdn Bhd (window)
9. Maybank Investment Bank (window)
10. RHB Investment Bank (window)
11. Inter-Pacific Securities Sdn Bhd (window) – *Jun 2017
12. Public Investment Bank Bhd  (window) – *Julai 2017

“Boleh tak saya buka lebih daripada satu akaun CDS?”
Jawapannya boleh, bukalah sebanyak mana akaun CDS yang kita mahu daripada broker-broker yang berlainan.

Jika anda berminat menggunakan platform UTRADE semasa nak jual beli saham di Bursa Malaysia, kenalah buka akaun saham dengan UOB Kay Hian.

Ikut panduan bergambar seperti di bawah:

 

Itu saja, terima kasih.

Dan kalau nak buka akaun CDS dengan broker lain, boleh rujuk:

Nak buka akaun CDS dengan M+ secara percuma? Sila layari FB iSaham dan hadir seminar yang mereka anjurkan.

Iklan

Lima Penggerak Utama Pasaran Global Pada Minggu Ini (6-10 Januari 2020)

Risiko geopolitik dijangka akan terus memberi tekanan kepada pasaran saham global pada minggu ini, selepas serangan Amerika Syarikat (AS) yang meragut nyawa Jeneral perang negara Iran, iaitu Qasem Suleimani minggu lalu di Iraq.

Saham di Wall Street tertekan pada hari kedua dagangan (3 Januari) tahun baru 2020 selepas mencapai paras tertinggi pada hari sebelumnya.

Serangan yang meragut orang kanan kepimpinan negara Iran itu turut melonjakkan harga minyak mentah berikutan kebimbangan pasaran ketegangan yang bakal meningkat jika Iran bertindak balas. Iran yang merupakan di antara pengeluar terbesar minyak mentah di dunia, ia memberi risiko terganggunya bekalan dari negara tersebut.

Pada hari serangan itu berlaku, indeks Dow Jones Industrial Average (DJIA) menjunam sebanyak 230 mata di mana S&P500 dan DJIA kedua-duanya merekodkan hari paling buruk sejak sebulan yang lalu. Selepas serangan itu, penganalisa pasaran menjangka ketegangan akan semakin meningkat di Timur Tengah dan menimbulkan persoalan sejauh mana ia memberi impak kepada ekonomi dan pasaran global.

Pasaran Asia pada hari Isnin (6 Januari 2020) secara keseluruhannya turut jatuh dari paras tertinggi 18 bulan yang lalu berikutan perkembangan terbaru yang berlaku di Iraq. Ia sekaligus melonjakkan permintaan terhadap aset selamat (safe-haven) seperti emas yang manghampiri paras tertinggi yang pernah dicapai tujuh tahun yang lalu.

Indeks MSCI Asia Pasifik yang mengambil kira keseluruhan pasaran saham di Asia kecuali Jepun jatuh sebanyak 0.7% setakat pukul 3 petang hari Isnin (6 Januari 2020). Indeks Nikkei di Jepun pula jatuh sehingga 2% dan seperti biasa matawang Yen mengukuh berikutan risiko geopolitik yang berlaku.

Antara yang akan menjadi tumpuan pada minggu ini adalah laporan data pekerjaan Amerika Syarikat untuk bulan Disember 2019 yang dijangka merekodkan tambahan pekerjaan sebanyak 160,000 pada bulan tersebut.

Purata pendapatan pula dijangka meningkat sebanyak 3.1% berbanding tempoh sama pada 2018. Ini adalah data ekonomi yang ditunggu-tunggu oleh pasaran dunia kerana ia mewakili perkembangan ekonomi Amerika Syarikat yang banyak bergantung kepada sektor perkhidmatan.

Selain daripada itu, pasaran minyak mentah, isu perang dagang dan Brexit akan terus mencorak pergerakan pasaran pada minggu ini. Berikut adalah lima catalyst utama yang bakal menjadi perhatian para pelabur sepanjang minggu ini.

1. Risiko Geopolitik Timur Tengah

Risiko geopolitik meletus pada awal tahun baru yang melibatkan Amerika Syarikat dan Iran dibimbangi akan meningkatkan lagi ketegangan di wilayah Timur Tengah. Iran sudah pun bertindak balas terhadap aset-aset AS yang ada di Iraq termasuk pejabat kedutaan dengan rentetan kecaman dan ancaman dilemparkan antara kedua-dua pemimpin tertinggi negara yang bertelagah.

Presiden Trump telah melaungkan amaran keras kepada Iran untuk memberi tindak balas yang lebih besar sekaligus meningkatkan kebimbangan dalam kalangan pelabur. Pasaran global dijangka akan terus tertekan adalam tempoh beberapa hari dengan peralihan pelabur ke aset selamat (safe-haven) seperti emas, bon dan matawang Yen.

2. Data Pekerjaan NFP

Prestasi sektor pembuatan Amerika Syarikat sejak beberapa bulan yang lalu merosot dan pelabur mahu melihat bagaimana ia memberi impak kepada pasaran pekerjaan di negara itu. Pasaran buruh di negara ini kekal kukuh walaupun ekonomi dunia berhadapan dengan risiko perdagangan yang telah menekan sektor perkilangan.

Data pekerjaan Non-Farm Payroll (NFP) yang dikeluarkan setiap awal bulan akan menjadi perhatian pasaran untuk mendapatkan isyarat lebih jelas tentang kesan kepada pasaran pekerjaan di Amerika Syarikat terhadap kemerosotan sektor pembuatan.

Setakat ini, data pekerjaan tahun 2019 menunjukkan ia tidak mendapat impak yang signifikan daripada perang perdagangan di antara Washington dan Beijing di mana ekonomi berkembang sebanyak 2.1% pada suku ketiga.

3. Perjanjian Perdagangan AS-China

Hampir dua tahun perang dagang antara dua kuasa besar ekonomi dunia berlangsung dan kini ia bakal berakhir pada 15 januari 2020 iaitu tarikh untuk memeterai perjanjian perdagangan fasa satu, seperti yang dikatakan oleh Presiden Trump dalam akaun Twitter beliau pada 31 Disember 2019 yang lepas.

Tetapi maklumat lanjut tentang perjanjian tersebut masih menjadi tanda tanya di kalangan pelabur dan bagaimana ia boleh merancakkan semula pertumbuhan ekonomi dunia.

Pihak China tidak menjangka Trump akan mengumumkan tentang tarikh tersebut dan beliau dilihat cuba mendapatkan kredit untuk dirinya kerana perjanjian yang hampir dimeterai. China pula jarang sekali menggembar-gemburkan tentang perkara ini yang mana sedikit menimbulkan keraguan segelintir pelabur dan pemerhati politik.

Pihak China tidak pernah mengumumkan secara rasmi tentang bilakah perjanjian akan ditandatangani, tetapi menganggap perjanjian fasa satu itu sebagai keutamaan mereka.

4. Lonjakan Pasaran Minyak Mentah

Harga minyak mentah melonjak selepas kematian jeneral perang Iran dalam serangan dron oleh pihak Amerika Syarikat. Ketegangan di Timur Tengah itu dibimbangi akan mengganggu bekalan minyak mentah sekaligus menolak harga lebih tinggi.

Penanda aras West Texas Intermediate (WTI) naik sehingga 3% manakala penanda aras Brent-oil melonjak hampir 4% dan kini didagangkan di sekitar US$70.0 setong setakat pada pukul 4.43 petang hari Isnin (6 Januari 2020). Kali terakhir Brent mencapai harga ini adalah pada pertengahan bulan September apabila kemudahan pengeluaran minyak mentah Arab Saudi diserang.

Sama ada harga minyak mentah akan terus melonjak atau sebaliknya adalah bergantung kepada bagaimana Iran bertindak balas terhadap pembunuhan Jeneral Qassem Soleimani.

Lonjakan harga komoditi hitam pada September lalu tidak kekal apabila ia jatuh semula di bawah paras US$70 setong berikutan Arab Saudi tidak bertindak balas terhadap serangan yang mana Trump menuduh Iran sebagai pihak yang bertanggungjawab.

5. United Kingdom (UK) Keluar Dari Kesatuan Eropah

Sidang Parlimen Britain akan bersambung pada hari Selasa (7 Januari 2020) ini dan bakal mendebatkan perjanjian keluar Brexit oleh Perdana Menteri Boris Johnson. Rang undang-undang Brexit itu akan diperdebatkan di Dewan Parlimen yang lebih tinggi pada hari Khamis (10 Januari 2020) ini bagi mengesahkan keluarnya Britain dari Kesatuan Eropah (EU) pada 31 Januari 2020.

Tetapi pasaran masih bimbang jika UK keluar dari EU tanpa sebarang perjanjian yang dipersetujui bakal memberi tekanan kepada ekonomi secara keseluruhan termasuk matawang Sterling dan pasaran saham negara itu.

Selepas Parlimen meluluskan rang undang-undang tersebut, UK akan mempunyai satu tahun tempoh peralihan bagi merundingkan hubungan dagang di masa hadapan bersama EU. Jika perjanjian gagal dicapai sehingga akhir tahun 2020, maka UK bakal berhadapan dengan pelbagai halangan ekonomi di kalangan ahli-ahli Kesatuan Eropah.

Sumber Rujukan:

Ditulis oleh Rolandshah Hussin, seorang pelabur runcit dalam pasaran kewangan. Beliau adalah graduan dari Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran, Universiti Malaya dan kini memegang jawatan sebagai penganalisis konten di sebuah syarikat yang berpangkalan di China.

Iklan

Dua Persoalan Penting Tentang IPO Terbesar Dunia, Saudi Aramco Milik Kerajaan Arab Saudi

Rasmi, Saudi Aramco adalah syarikat terbesar dan paling bernilai di dunia. Saham IPO terbesar dunia Saudi Aramco mencecah sasaran US$2 trillion pada hari kedua (12 Disember 2019) kemasukannya ke dalam pasaran saham tempatan.

Putera Mahkota Mohammed bin Salman berhasrat menjadikan syarikat milikan penuh kerajaan Arab Saudi itu sebagai rancangan untuk mempelbagaikan ekonomi negaranya dan mengurangkan pergantungan kepada minyak mentah yang menjadi nadi utama negara Arab Saudi sejak sekian lama.

Dalam penampilan pertamanya di bursa saham Tadawul pada hari Rabu (11 Disember) ia melonjak sehingga 10% sekaligus meraih dana US$25.6 billion untuk kerajaan Arab Saudi pada nilaian US$1.9 trillion modal pasaran syarikat tersebut.

Setakat ini syarikat paling hampir adalah Apple yang didagangkan di sekitar US$1.2 trillion.

Selepas beberapa tahun ditangguhkan akhirnya Aramco mula diapungkan di bursa saham Tadawul pada Rabu menjadikan ia satu detik bersejarah kepada penyumbang hampir 10% minyak mentah dunia itu.

Untuk pengetahuan anda, Saudi Aramco dahulunya dinamakan sebagai Califonia-Arabian Standard Oil Company yang diasaskan sejak lebih daripada 80 tahun lalu iaitu pada tahun 1933. Kemudian namanya diubah kepada Arabian-American Oil Company pada tahun 1944. Sehinggalah namanya ditukarkan kepada Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco) pada tahun 1988.

1. Kenapa Saudi Aramco Disenaraikan Di Bursa Saham?

Kerajaan Arab Saudi telah memperkatakan tentang penjualan sebahagian saham syarikat gergasi minyaknya sejak beberapa tahun yang lalu. Kerajaan berhasrat untuk menggunakan dana tersebut untuk mempelbagaikan aktiviti ekonomi negara itu dengan hanya menjual 1.5% sahamnya yang mana selebihnya (98.5%) masih berada dalam genggaman keluarga diraja Arab Saudi.

Walaubagaimanapun, penyenaraian dibuat pada waktu yang mencabar dalam industri minyak mentah global. Harga minyak mentah tertekan semula dan pelaburan dalam industri ini juga semakin berkurangan. Dalam kajian yang dijalankan oleh Aramco sendiri permintaan untuk minyak mentah akan berkurangan selepas tahun 2040, tetapi beberapa penganalisa pasaran menjangkakan ia akan berlaku lebih awal daripada itu.

Tidak ramai yang percaya Aramco mampu mencecah nilai sasaran US$2 trillion yang mana sesetengah penganalisa menganggap ia terlalu tinggi kepada syarikat yang hanya bernilai US$1.2 trillion. Walaubagaimanapun, kerajaan Arab Saudi tetap optimis dan mengatakan hanya masa yang menentukan dan mereka yang skeptikal akan termakan kata-kata sendiri.

Tidak sampai seminggu dagangan, nilaian modal pasaran Aramco telah mencecah US$2 trillion pada hari Khamis (12 Disember 2019).

2. Bagaimana Saudi Aramco Kekal Untung Dalam Suasana Pasaran Yang Merudum?

Pertumbuhan ekonomi global adalah punca penurunan harga minyak mentah dunia dan banyak syarikat pengeluar minyak yang terhambat dengan situasi ini berikutan permintaan yang semakin merosot.

Bagi Jackie Forrest pengarah Penyelidikan Tenaga Arch, sebaliknya berlaku kepada Aramco kerana syarikat itu meraih keuntungan sehingga US$111 billion pada tahun 2018. Forrest berkata syarikat-syarikat lain mengalami kesukaran untuk meraih keuntungan dalam situasi harga minyak mentah kekal rendah. Tetapi ia tidak menjadi masalah kepada Aramco yang terus menggali dan mengeluarkan komoditi hitam  berharga itu.

Ia disebabkan kos pengeluaran adalah sangat kecil bagi Aramco berbanding syarikat pengeluar yang lain.

Saiz dan skop menyeluruh Aramco sukar untuk difahami kerana tahap transparensi yang rendah tetapi difahamkan syarikat yang dimiliki oleh kerajaan Arab Saudi ini adalah pengeluar minyak mentah dengan kos yang paling rendah di dunia.

Bagi mengeluarkan satu tong minyak Aramco memerlukan US$5 hingga US$10 sahaja, manakala pengeluar di Kanada contohnya di kawasan Alberta memerlukan US$30 untuk pengeluaran mereka.

Ia bukan hanya syarikat terbesar di dunia, ia juga adalah satu syarikat minyak paling untung, menurut penganalisa pasaran.

Sumber Rujukan:

  1. https://www.investing.com/news/stock-market-news/saudi-aramco-set-to-hit-2-trillion-market-value-on-thursday-2039595
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Saudi_Aramco
  3. https://www.ft.com/content/b6137df6-1cb4-11ea-9186-7348c2f183af
  4. https://www.cbc.ca/news/business/saudi-aramco-is-now-the-world-s-most-valuable-company-but-for-how-long-1.5392233
  5. https://www.cnbc.com/2019/12/10/saudi-aramco-ipo-mohamed-el-erian-is-a-firm-yes-on-buying-shares.html
  6. https://www.reuters.com/article/saudi-aramco-ipo/saudi-aramcos-winding-road-to-an-ipo-idUSL8N27K1NJ
  7. https://www.france24.com/en/20191103-after-many-delays-saudi-aramco-launches-ipo

Ditulis oleh Rolandshah Hussin, seorang pelabur runcit dalam pasaran kewangan. Beliau adalah graduan dari Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran, Universiti Malaya dan kini memegang jawatan sebagai penganalisis konten di sebuah syarikat yang berpangkalan di China.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!