Pulangan Sehingga 400%? Kalaulah Aku Melabur Dalam Syarikat Ini Tahun Lepas

Semua sedia maklum untung dan rugi dalam pasaran saham tu perkara biasa. Paling penting kena belajar macam mana nak minimakan kerugian dan maksimumkan keuntungan.

Ada “waktu-waktu” harga saham-saham di pasaran saham Bursa Malaysia akan naik meroket.

Sebab apa?

Baca 7 Perkara yang Mempengaruhi Harga Saham di Bursa Malaysia

Bagi mereka yang sudah ada ilmunya pasti tidak akan terlepas peluang ini. Dalam contoh kali ini ada yang harganya naik sehingga 400%.

“Eh, tak masuk akal lah boleh dapat pulangan sampai 400% setahun?
“Macam menipu je…

Eh, kalau tak percaya, boleh scroll dan baca sampai habis.

Tahniah kepada anda yang telah ada akaun saham (CDS) dan melabur dalam saham syarikat-syarikat ini.

11 Saham Syarikat Yang Paling Untung Untuk Setahun

#1. VisDynamics Holdings Berhad (VIS)

Sumber: Bursa Marketplace

Visdynamics mengeluarkan peralatan untuk pemasangan dan ujian semikonduktor. Kalau nak tahu semikonduktor ni benda wajib digunakan dalam komputer dan smartphone. Jom lihat pergerakan harga saham mereka:

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM0.22 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM1.16 seunit

Kenaikan harga setahun: RM0.94 seunit
Peningkatan: 427.27% setahun

Bayangkan minima pembelian cuma 100 unit. Maknanya kalau beli 10,000 unit

Kos = RM0.22 x 10,000 = RM2,200
Untung = RM1.11 x 10,000 = RM11,100 – RM2,200 = RM8,900

(*Pengiraan tidak termasuk brokerage fee)

Huh, kos baru RM2,200? Jauh lebih murah dari harga iPhone. Amacam?

#2. JHM Consolidation Berhad (JHM)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM0.62 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM3.04 seunit

Kenaikan harga setahun: RM2.42 seunit
Peningkatan: 390.32% setahun

#3. MMS Ventures Berhad (MMSV)

Sumber: Bursa Marketplace

MMS Ventures menghasilkan peralatan ujian dan pemeriksaan untuk LED, juga merupakan komponen wajib ada dalam smartphone dan peralatan elektronik. Jom lihat pergerakan harga saham mereka:

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM0.64 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM1.84 seunit

Kenaikan harga setahun: RM1.20 seunit
Peningkatan: 187.5% setahun

#4. ViTrox Corporation Berhad (VITROX)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM1.82 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM4.60 seunit

Kenaikan harga setahun: RM2.78 seunit
Peningkatan: 152.75% setahun

#5. Aemulus Holdings Berhad (AEMULUS)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM0.26 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM0.62 seunit

Kenaikan harga setahun: RM0.36 seunit
Peningkatan: 138.46% setahun

#6. KESM Industries Berhad (KESM)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga Saham 10 Oktober 2016: RM7.92 seunit
  • Harga Saham 9 Oktober 2017: RM16.82 seunit

Kenaikan Harga Setahun: RM8.90 seunit
Peningkatan: 112.37% setahun

#7. Malaysian Pacific Industries Berhad (MPI)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga Saham 10 Oktober 2016: RM7.79 seunit
  • Harga Saham 9 Oktober 2017: RM14.10 seunit

Kenaikan Harga Setahun: RM6.31 seunit
Peningkatan: 81% setahun

#8. UCHI Technologies Berhad (UCHITEC)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM1.68 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM2.82 seunit

Kenaikan harga setahun: RM1.14 seunit
Peningkatan: 67.86% setahun

#9. Globetronics Technology Berhad (GTRONIC)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM3.76 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM6.30 seunit

Kenaikan harga setahun: RM2.54 seunit
Peningkatan: 67.55% setahun

#10. Inari Amertron Berhad (INARI)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM1.66 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM2.60 seunit

Kenaikan harga setahun: RM0.94 seunit
Peningkatan: 56.63% setahun

#11. Unisem (M) Berhad (UNISEM)

Sumber: Bursa Marketplace

  • Harga saham 10 Oktober 2016: RM2.53 seunit
  • Harga saham 9 Oktober 2017: RM3.89 seunit

Kenaikan harga setahun: RM1.36 seunit
Peningkatan: 53.75% setahun

Ada 6 Saham Syarikat Yang Untung Lebih Daripada 100% Untuk Tempoh Setahun

Orang kita masih sibuk bergaduh mempersoalkan kenapa dividen dari buku biru hanya 6-7% setahun (walaupun TAK RUGI tetapi tak untung banyak). Itu tandanya masih ramai di luar sana belum miliki walau satu saham syarikat di Bursa Malaysia.

Tahu tak anda kesemua saham syarikat yang dalam contoh ini adalah tersenarai sebagai patuh Syariah di pasaran saham Bursa Malaysia. Keseluruhan sehingga hari ini ada 676 saham syarikat yang diisytiharkan syariah oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti.

“Kenapa tak viral pun berita sebegini…?”

Berita-berita tentang pergerakan harga saham ini sentiasa disiarkan di bahagian bisnes akhbar-akhbar berbahasa Jawa (baca English), jadi sudah tentu orang yang jarang-jarang membeleknya akan ketinggalan.

Tahniah kepada yang berjaya meraih pulangan melalui saham-saham ini. Jangan pula lupa membayar zakat saham sebanyak 2.5% daripada keuntungan yang diperolehi tadi.

Kami tak suruh anda beli saham-saham di atas ni ya….Ini hanya contoh bertujuan pendidikan.

Ilmu Itu Penting Sebelum Mula Melabur

Soalan popular tentang saham

Bangkitlah bangsaku….

Bagi yang zero dan belum terlibat dalam pelaburan saham, kami syorkan supaya anda mula dengan melabur dalam ILMU terlebih dahulu. Ramai yang asalnya tak tahu apa-apa dah mula belajar, kalau tak percaya tengok sahaja seminar anjuran Mentor Saham #1 Malaysia tu asyik FULL HOUSE je.

Belum terlambat bro.

Bursa Malaysia tak lari mana….Ada 676 saham patuh syariah lain yang kita boleh kita perhatikan.

  1. Nak tahu saham apa yang bagus untuk dibeli (What to buy?) – Boleh rujuk artikel Fundamental Analysis
  2. Nak tahu bila masa sesuai untuk beli saham (When to buy?) – Boleh rujuk artikel Technical Analysis

Masa terbaik untuk mula melabur adalah 10 tahun lepas. Masa kedua terbaik adalah sekarang!

Baca juga Senarai Sifu-Sifu Saham & Kewangan Di Malaysia

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kenapa Perubahan Cuaca Bakal Menyebabkan Krisis Ekonomi Yang Dahsyat?

Hari ini, kita dapat melihat dengan mata kita sendiri ekonomi dunia yang semakin meruncing disebabkan krisis Covid-19. Kita di Malaysia pun belum menemui jalan keluar dengan bilangan kes positif yang tidak menampakkan penurunan yang drastik.

Pandemik ini telah menyedarkan ramai orang bahawa krisis ini betul-betul wujud dan memberi impak yang sangat besar terhadap masyarkat terutamanya daripada sudut ekonomi.

Selain dari isu pandemik, ramai yang terlepas pandang bahawa isu bencana alam yang disebabkan perubahan cuaca juga bakal memberi kesan yang sangat buruk kepada ekonomi dunia.

Perubahan cuaca merupakan isu yang besar yang mana dari setahun ke setahun, banyak negara telah mengambil serius dengan melaksanakan undang-undang yang ketat terhadap industri negara terutamanya di negara maju.

Sebelum ini, kita diberitahu bahawa dunia akan menjadi lebih panas jika kesan perubahan cuaca berlaku dan ia adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Namun, sebenarnya kesan perubahan cuaca adalah lebih teruk daripada itu.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa kesan pemanasan global juga adalah salah satu faktor yang bakal menjadi pemangkin kepada hujan yang sangat lebat, pembakaran hutan dan berkemungkinan berlakunya ribut taufan.

Bagaimana Perubahan Cuaca Mengakibatkan Bencana Alam?

Bencana alam yang sering dikaitkan dengan perubahan cuaca adalah hujan yang sangat lebat. Bencana alam ini sangat berbahaya dan sering mencetuskan kemusnahan yang besar.

Banjir besar disebabkan hujan yang sangat lebat boleh memusnahkan rumah kediaman.

Kredit Gambar: Tuolumne Fire Safe

Selain itu juga, perubahan cuaca boleh mengakibatkan kebakaran hutan yang berlaku secara spontan akibat pemanasan global. Lapisan ozon yang semakin menipis akan menyebabkan cahaya matahari memancar secara langsung ke arah hutan.

Cahaya matahari yang berlebihan akan ditukar kepada haba dan akan menghasilkan api. Lebih malang jika hutan tersebut berada dalam keadaan kering yang akan memudahkan kebakaran hutan yang marak dengan cepat.

Inilah punca kenapa kebakaran hutan berlaku tanpa disedari oleh pihak berkuasa.

Ribut taufan juga turut dipercayai boleh disebabkan oleh perubahan cuaca yang ekstrem. Walaupun ada kajian mengatakan bahawa saintis mendapati perubahan cuaca merupakan faktor kecil yang menjadi penyebab kepada ribut taufan.

Kredit Gambar: Nikkei Asia

Para saintis tidak menolak sepenuhnya teori ribut taufan yang disebabkan perubahan cuaca ini kerana ada data yang menyokong perkara ini.

Kenapa Bencana Alam Boleh Menyebabkan Krisis Ekonomi?

Seperti bencana yang sering berlaku di mana-mana negara, penduduk yang terjejas akan menanggung kerugian yang besar terhadap kemusnahan harta benda.

Pihak kerajaan juga akan terjejas kerana bantuan yang diberikan kepada penduduk akan menjejaskan kedudukan kewangan mereka bagi menampung kemusnahan yang terjadi disebabkan bencana alam yang merosakkan harta benda penduduk.

Sebagai contoh pada tahun lepas, kemusnahan akibat daripada bencana alam disebabkan perubahan cuaca dunia telah menyebabkan kerugian sebanyak USD2.2 trilion.

Jika perkara ini terus berlaku, ia juga akan menjejaskan sistem perbankan yang ada di negara tersebut. Ini disebabkan orang ramai tidak mampu untuk membayar pinjaman bank terutamanya apabila melibatkan pinjaman rumah dan kenderaan.

Dua pinjaman ini akan memberi memberi kesan yang sangat besar kepada pendapatan bank apabila peminjam tidak mampu membayar pinjaman mereka kepada bank dalam waktu yang ditetapkan dan menyebabkan pihak bank tidak mampu menjana keuntungan yang sepatutnya.

Disebabkan perkara ini, sistem perbankan akan terjejas dan pendapatan negara juga akan turut terkesan dengan situasi tersebut.

Oleh yang demikian, International Monetary Fund (IMF) telah memberi perhatian yang serius terhadap perubahan iklim dunia yang bakal berlaku dalam masa terdekat. Ini bagi mengelakkan krisis besar menimpa negara-negara miskin dan membangun.

Sumber Rujukan:

Majalah Labur