5 Sebab Kenapa Takaful Untuk Wanita Lebih Mahal

Apabila berhadapan dengan pelbagai ragam klien, ada yang bising dan marah-marah kepada ejen kenapa produk takaful wanita lebih mahal berbanding lelaki.

Rileks, benda ni bersebab. Wanita yang berusia 30-an dan ke atas lebih berisiko tinggi menghidapi pelbagai penyakit.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi pendedahan kepada semua wanita mengenai penting menjalani kehidupan sihat. Ini merujuk kepada kajian pertubuhan berkenaan yang melaporkan beberapa isu utama berkaitan kesihatan golongan wanita

Kita ambil satu saja iaitu penyakit.

1. Kanser

Photo by Marcelo Leal on Unsplash

Statistik global menunjukkan hampir setengah juta wanita maut akibat kanser serviks, manakala setengah juta lagi maut akibat kanser akibat kanser payudara. Mengikut pihak WHO, 1 daripada 6 orang meninggal akibat daripada kanser:

Paru-paru (2.09 juta kes)
Payudara (2.09 juta kes)
Usus (1.80 juta kes)
Prostat (1.28 juta kes)
Kanser kulit (non-melanoma) (1.04 juta kes)
Perut (1.03 juta kes)

Faktor lain yang menyebabkan takaful wanita lebih mahal adalah:

2. Umur

Semakin meningkat umur seorang wanita, semakin mereka terdedah dengan pelbagai penyakit. Ya, beruntung juga bagi wanita bekerja yang dapat perlindungan takaful dari syarikat namun, syarikat tidak akan sayang anda jika anda menghidapi penyakit atau masalah keluarga yang lain.

Maka, penting juga wanita memiliki takaful perubatan sendiri sementara masih muda. Seeloknya sebelum usia 30.

3. Jenis Pekerjaan

Jenis pekerjaan yang terdedah kepada kemalangan juga mencarum lebih sedikit berbanding kerja kurang berisiko. Kerja seperti polis, tentera, di lokasi pembinaan, pelantar minyak dan juga pemandu.

4. Penyakit Sedia Ada

Sebab itu apabila ingin memohon takaful, ejen akan meminta berat badan dan ukuran tinggi kerana jika BMI anda melebihi tahap normal, pihak takaful berhak menolak permohonan anda kerana risiko bagi mereka yang melebihi berat badan adalah tinggi untuk mendapat penyakit.

Boleh semak dari link ini: BMI Calculator (Metric)

Penyakit sedia ada tidak akan ditanggung pihak takaful atau penyakit yang akan terjadi berkaitan dengan penyakit sedia ada juga kemungkinan besar takaful tidak akan tanggung.

Iklan

5. Gaya Hidup

Jika wanita merokok dan meminum alkohol juga mempengaruhi bayaran takaful yang lebih tinggi.

Semua operator takaful mensyaratkan tempoh menunggu selama 120 hari sebelum layak untuk terima kemudahan takaful.

Bagi kemalangan serta merta pihak takaful akan tanggung selepas polisi anda lulus (inforce).

Perlu diingatkan juga bagi pemegang kad perubatan standalone, jangan sesekali tidak bayar dan missed out payment sebulan, kerana ia boleh lapsed dan ia menyukarkan diri anda sendiri. Bila dah lapsed dan katakan anda sambung bayar, maka polisi tadi akan bermula baru dan perlu tunggu semula 120 hari.

Apabila sudah mula mencarum, ia adalah komitmen jangka panjang sehingga umur 60 tahun atau 80 tahun. Jika pada usia 27 tahun sudah mencarum RM180 setahun, ia boleh kekal sama (bergantung kepada polisi syarikat takaful masing-masing) sampai usia tua.

Bayangkan pada usia 55 tahun baru nak ambil, berapa yang perlu dibayar?

Ia boleh mencecah RM600-RM700 sebulan! Di mana pada usia persaraan itu kita boleh fokus beribadah dan lebih banyak berehat.

Alternatif lain, hospital kerajaan adalah pilihan lain yang ada tetapi mohon jangan kecam pihak mereka kerana ramai yang perlu menunggu untuk dapatkan rawatan.

Pilihan di tangan masing-masing. Kita hanya berdoa dan berusaha dan selebihnya tawakal dengan apa yang terjadi.

Wanita, wujudkan sendiri perlindungan diri kerana peranan anda besar dalam institusi kekeluargaan, pekerjaan, komuniti dan masyarakat.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu

Nak tahu lebih lanjut mengenai hibah dan takaful, klik Let’s Talk di sini.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Takaful Untuk Srikandi Negara

Seiring dengan kesedaran masyarakat tentang kepentingan memiliki skim perlindungan atau insuran dan takaful, pelbagai produk baru telah diperkenalkan oleh syarikat-syarikat berkenaan istimewa untuk pengguna.

Sebagai contohnya, Takaful khas untuk golongan wanita. Anda pernah dengar tentang takaful untuk wanita?

Menurut kajian, golongan wanita mempunyai jangka hayat yang lebih lama berbanding lelaki. Oleh itu, amat penting untuk golongan hawa mempunyai skim perlindungan bagi menjamin kehidupan pada masa depan.

Jom kami kongsi apa yang menarik untuk diketahui tentang takaful wanita untuk panduan pembaca.

Ada beberapa syarikat insurans telah memperkenalkan pakej takaful wanita ini seperti :

1. AIA Public Takaful – Lady360-i

Pelan ini menyediakan perlindungan menyeluruh bagi penyakit-penyakit berkaitan wanita atau peristiwa serta perlindungan asas bagi kematian dan Hilang Upaya Menyeluruh dan Kekal (HUMK).

Faedah yang disediakan terbahagi kepada 7 kategori utama:

  • Faedah Asas
  • Faedah Penyakit Wanita
  • Faedah Penjagaan Wanita
  • Faedah Kehamilan
  • Faedah Ganjaran Tunai
  • Hadiah Kegembiraan
  • Faedah Matang

Kelayakan : Wanita yang berumur antara 16 tahun hingga 45 tahun

Tempoh perlindungan : Sehingga berumur 80 tahun

Ini maklumat secara umum sahaja. Boleh layari laman web AIA Public Takaful atau muat turun brosur Lady-360i untuk mendapatkan maklumat lanjut.

2. Zurich Takaful – Takafulink Wanita

Produk ini menawarkan manfaat perlindungan dan juga manfaat pelaburan. Sebahagian daripada jumlah caruman akan diperuntukkan untuk membeli unit di mana-mana Dana Syariah Zurich Takaful mengikut dana pilihan malah telah dipakej bersama dengan manfaat tambahan iaitu Perlindungan Penyakit Wanita (MTWI). Nilai Sijil Takafulink Wanita adalah tertakluk kepada harga unit yang disandarkan, tertakluk kepada prestasi Dana Syariah Zurich Takaful yang telah dipilih.

3 pilihan tersedia untuk pelanggan

  • Takafulink Wanita dengan Tempoh Fleksibel
  • Takafulink Wanita dengan kadar kenaikan berkala ke atas Jumlah Asas Yang Dilindungi
  • Takafulink Wanita dengan kadar penurunan berkala ke atas Jumlah Asas Yang Dilindungi

Kelayakan : Orang yang dilindungi (sesiapa sahaja yang berumur 16 tahun hingga 69 tahun) dan peserta (berumur 18 tahun dan ke atas)

Sila layari laman web Zurich Takaful atau muat turun brosur Takafulink Wanita untuk dapatkan maklumat lanjut.

3. Prudential BSN – Takaful Puteri

Takaful khusus untuk golongan wanita yang menawarkan pelbagai ciri perlindungan.

Skim ini memberi perlindungan terutamanya aspek kewangan yang timbul akibat penyakit berkaitan wanita. Ciri-ciri perlindungan yang ditawarkan:

Iklan

1. Kanser berkaitan Wanita/Lupus Sistemik Eritematosus (SLE) dengan Lupus Nefritis

Kanser Payudara, Uteri Serviks, Tiub Falopio, Ovari, Uterus, Dan Faraj/Vulva ATAU Lupus Eritematosus Sistemik dengan Lupus Nefritis – 100% daripada Jumlah Dilindungi bagi Tempoh Hayat

2. Karsinoma-In-Situ Payudara atau Uteri Serviks – 30% daripadaJumlah Dilindungi bagi Tempoh Hayat

Apabila kemudiannya anda didiagnos menghidap Kanser berkaitan wanita atau Lupus Eritematosus Sistemik dengan Lupus Nefritis – 70% dari Jumlah Dilindungi bagi Tempoh Hayat

Kelayakan : 19 hingga 60 tahun (dewasa)

Tempoh perlindungan : 60, 70 atau 80 tahun (dewasa)

Nak tahu lebih lanjut pasal Takaful Puteri, boleh layari laman web Prudential BSN, hubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan di +603 20537188 atau emel kepada [email protected].

4. Etiqa Takaful – Femina Special

Sama seperti skim perlindungan yang lain, Femina Special dihadirkan untuk memberi perlindungan terbaik kepada kaum wanita. Pencarum boleh menikmati perlindungan kemalangan peribadi dan maanfaat perlindungan berkait wanita dalam satu pelan menyeluruh.

Menariknya, dalam polisi ini, Seksyen 12 – Penculikan, sekiranya anda diculik, perbelanjaan yang dihabiskan untuk upah penyiasat akan ditanggung sehingga RM30,000 mengikut terma dan syarat yang perlu dipatuhi.

Boleh tengok laman web Etiqa Takaful untuk maklumat lanjut.

5. Takaful Ikhlas – IKHLAS Wanita Elegance Takaful

Seiring dengan skim lain, Takaful Ikhlas juga mempunyai perlindungan istimewa untuk golongan wanita yang meliputi perlindungan terhadap penyakit, kematian, cara hidup dan pelbagai manfaat.

Terdapat dua jenis pelan iaitu :

1. IKHLAS Wanita Elegance Takaful dengan Manfaat Kehamilan

2. IKHLAS Wanita Elegance Takaful tanpa Manfaat Kehamilan

Kelayakan : 16 dan 50 tahun

Setiap skim perlindungan mempunyai keistimewaan tersendiri. Yang pasti, ia dihadirkan khusus untuk golongan wanita. Jika anda pening mahu memberikan hadiah kepada insan (wanita) tersayang, apa kata hadiahkan skim perlindungan ini. Menarik dan unik.

Maklumat ini juga hanya diberikan secara ringkas. Anda boleh ke laman web Takaful Ikhlas, muat turun brosur IKHLAS Wanita Elegance Takaful atau berhubung dengan ejen yang sah jika berminat untuk mendapatkan matklumat lanjut.

Iklan

“Musibah Tak Mungkin Berlaku Dekat Aku…”. Lupakan Takaful Jika Anda Betul Yakin

Selalu sangat dengar pasal Takaful ni, tetapi adakah kita benar-benar tahu apa itu Takaful? Kalau tak faham, mungkin itu sebabnya kita tak melanggan Takaful. Dan untuk rekod, rakyat Malaysia masih kurang kesedaran berkenaan dengan Takaful.

Bila sebut Takaful, pasti yang berlegar di ruang fikiran hanyalah ejen Takaful yang mengejar duit kita. Betul kan?

Dialog sebegini mungkin biasa dikongsikan oleh ejen Takaful.

Ejen: “Kena ada Takaful bro. Nanti bro dah takde, kesian la anak bini bro tu.”

Prospek: “Takpe, Allah kan ada. Kalau dah itu perancangan Dia, kita redha la. Aku tawakkal, insyaAllah Dia jaga anak bini aku.”

Ejen: “Habis tu yang bro pergi kerja tiap-tiap hari tu kenapa?”

Prospek: “Kerja la. Tak kerja, nak makan apa?”

Ejen: “Apesal bro tak duduk tawakkal je kat rumah? Allah jaga la makan minum bro dan anak bini bro nanti.”

Fuh. Sentap juga membacanya.

Jadi nak tahu apakah maksud dan konsep Takaful sebenarnya?

  1. Takaful adalah satu tabung dimana ia mengumpul semua wang yang disumbangkan (didermakan) oleh pemegang polisi.
  2. Duit sumbangan/derma yang dikumpul kemudiannya dilaburkan pula kepada amanah saham yang PATUH SYARIAH (sebab itu ia takaful bukan insurans)
  3. Hasil biakan jumlah wang yang dikumpul selepas dilaburkan itulah digunakan untuk membayar:
  • Bil rawatan hospital
  • Pampasan akibat sakit kritikal
  • Pampasan akibat hilang upaya / cacat kekal
  • Pampasan kematian kepada penama / waris
  • … dan lain-lain pampasan yang dipersetujui bersama.

Ramai juga yang masih keliru di antara Takaful dan Insurans, mari baca Takaful Bukan Sekadar Insurans Yang ‘Diislamkan’. Ini 5 Perbezaannya.

Dah tahu apa itu Takaful, jom kita tengok 4 sebab utama perlu ambil Takaful seperti berikut.

Iklan

1. Kesihatan

Kesihatan adalah sesuatu yang sangat berharga dan sangat dititik beratkan dalam kehidupan seharian kita. Siapa yang nak sakit kan? Semua orang inginkan kesihatan yang baik. Namun,perlu diingat bahawa bukan sepanjang masa kita akan kekal sihat. Akan ada masanya kita akan mengalami gangguan kesihatan juga, dan memerlukan rawatan di hospital.

Umum tahu kos hospital yang meningkat setiap tahun, sebab itu Takaful berguna dalam kes sebegini. Dengan adanya Kad Perubatan atau Medical Card, biar saja syarikat Takaful yang menanggung bil perubatan tersebut.

2. Perlindungan Harta

Selain daripada kesihatan, Takaful juga boleh melindungi harta. Sebagai contoh, apabila kita membeli rumah – pihak bank akan mewajibkan kita untuk mengambil Takaful rumah samada MRTT atau MLTT.

Bagi mereka yang tak tahu, boleh baca Apa Perbezaan Takaful Rumah MRTT Dengan MLTT? Sekurang-kurangnya kalau apa-apa berlaku kepada anda, syarikat Takaful akan menyelesaikan hutang rumah. Jadi takdelah rumah tersebut kena lelong sebab nak setelkan balance tunggakan.

Sama konsep bila kita setiap tahun renew Takaful kereta, bertujuan untuk melindungi kenderaan anda sekiranya berlaku kemalangan.

3. Hibah Kepada Waris Dan Ahli Keluarga

Hibah merupakan instrumen Takaful yang semakin popular, di mana kita dapat meninggalkan sejumlah wang kepada waris apabila kita sudah tiada lagi di dunia (innalillah…).

Jika selama ini kita merupakan pencari rezeki tunggal atau bread winner untuk keluarga, dengan adanya pampasan ini dapat juga meringankan beban mereka.

Begitu juga halnya apabila anda mengalami kecacatan kekal dan tidak mampu bekerja, dengan adanya Takaful ini – ia boleh membantu menggantikan pendapatan anda selama ini.

4. Tidak Perlu Meminjam Dan Berhutang

Yang terakhir sekali, tak kisah samada Takaful itu untuk melindungi diri anda atau harta; ia dapat mengelakkan anda sekeluarga daripada meminta-minta dan berhutang bagi menangani musibah tersebut.

Sesuai sangatlah pepatah “Sediakan payung sebelum hujan”.

Tingkatkan Kesedaran Takaful Di Kalangan Rakyat Malaysia

Kita perlu ubah sikap ‘tidak apa‘ dan juga ‘musibah tersebut tak mungkin berlaku kat aku‘ di kalangan masyarakat kita. Semoga kita semua dilindungi Allah sentiasa.

This image has an empty alt attribute; its file name is etiqa-motor-takaful.jpg

Iklan

Takaful vs Insurans, Objektif Sama Tetapi Konsep Berbeza

Kata dasar bagi perkataan Takaful ialah kafala yang bererti menjamin, menjaga atau memelihara. Takaful merupakan kata nama yang berasal daripada kata kerja takafala yang bermaksud saling menjamin, saling menjaga dan saling memelihara. Konsep ini mengandungi prinsip kerjasama, saling membantu dan tanggungjawab bersama yang merupakan asas insurans secara Islam atau Takaful.

Masyarakat kita sering menyamakan takaful dan insurans walaupun pada hakikinya ianya adalah satu perkara yang sangat berbeza.

Walaupun objektifnya sama iaitu untuk pengurusan risiko, namun ia sangat berbeza dari segi konsep. Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, takaful adalah satu kontrak yang mana setiap peserta menjamin peserta lain jika terdapat sebarang kejadian yang tidak diingini.

Berbeza Pada Kontrak Yang Digunakan

Ianya dipanggil kontrak tabarru’ iaitu satu tabung atau dana yang digunakan untuk menampung risiko di kalangan peserta takaful. Melalui kontrak ini, kita dapat lihat selain dari berkongsi risiko, peserta juga dapat menderma melalui kontrak tabarru’ tersebut.

Selain daripada itu, takaful juga mempunyai kontrak wakalah di mana takaful operator bertindak sebagai wakil bagi pihak peserta untuk mentadbir dana yang diperolehi melalui sumbangan bulanan yang dibuat.

Kontrak mudharabah pula adalah kontrak perkongsian untung rugi di antara peserta dan takaful operator. Insurans adalah satu kontrak jual beli di antara pencarum dan syarikat insurans dengan tujuan untuk memindahkan risiko pencarum kepada syarikat insurans jika terjadi sebarang kejadian yang tidak diingini. Jika tiada tuntutan dari pencarum, syarikat insurans akan mengaut untung dan begitu juga sebaliknya. Modus operandi insurans itu sendiri mempunyai unsur perjudian.

Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful

Perkhidmatan takaful secara umumnya kurang mendapat sambutan dari masyarakat Islam sendiri kerana kurangnya kesedaran mereka terhadap peranan takaful di dalam kehidupan dan ekonomi mereka walaupun perkhidmatan produk-produk yang ditawarkan oleh takaful operator memang patuh shariah. Takaful lebih mementingkan keadilan, ketelusan, dan sikap tolong menolong di kalangan pesertanya.

Faktor-faktor lain yang menjadi penyebab kurangnya sambutan dari masyarakat ialah kurangnya pemahaman dan persaingan dari syarikat insurans.

Merujuk kepada Laporan Perkembangan Risiko dan Penilaian Kestabilan Kewangan 2017 yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia, berdasarkan pengalaman AKPK, 18% daripada peminjam yang menyertai Program Pengurusan Kredit (PPK) adalah disebabkan oleh

(i) hilang pekerjaan atau kematian pencari nafkah utama keluarga; atau

(ii) terpaksa menanggung perbelanjaan perubatan yang tidak dijangka.

Bukan sahaja kumpulan berpendapatan rendah lebih mudah terjejas kepada kejutan pendapatan dan perbelanjaan, peminjam berpendapatan tinggi dengan margin kewangan negatif juga boleh menghadapi perkara yang sama. Mengikut laporan tersebut juga, agak mengejutkan kerana 65% penduduk Malaysia masih tidak memiliki polisi insurans hayat mahupun Takaful keluarga.

This image has an empty alt attribute; its file name is etiqa-motor-takaful.jpg

6 Sebab Kita Perlu Ambil Takaful

Antara sebab kita perlu mengambil takaful adalah seperti berikut :

Iklan

1. Risiko

Semua orang akan menghadapi risiko samaada risiko kecacatan, kesakitan, atau kematian. Dengan adanya takaful, kita dapat melindungi ahli keluarga sekiranya kehilangan pendapatan akibat tidak boleh bekerja atau sekiranya berlaku kematian.

2. Malang Tidak Berbau

Apabila kita sudah diserang penyakit seperti diabetis atau sakit jantung, kita sudah tidak boleh dilindungi oleh takaful lagi. Oleh itu, lindungilah diri dengan takaful sebelum terkena sesuatu penyakit.

3. Melindungi Harta Atau Aset

Jika membeli rumah menggunakan pembiayaan bank, lindungilah rumah tersebut dengan takaful. Walaupun ia tidak diwajibkan seperti membeli kenderaan, ia penting supaya waris kita tidak perlu membuat bayaran apabila berlaku kematian, kesakitan, atau kecacatan terutamanya jika isteri adalah seorang surirumah dan masih mempunyai anak kecil.

4. Wariskan Harta, Bukan Hutang

Apabila kita sudah tiada lagi, pastikan ahli keluarga kita dapat hidup dengan tenang dan aman. Jangan tinggalkan hutang sebaliknya tinggalkan harta terutamanya jika kita adalah punca pendapatan keluarga. Ambillah takaful, sekurang-kurangnya ada pampasan sekiranya berlaku kematian.

5. Jihad Ekonomi Islam

Sebelum adanya takaful, skim perlindungan hanya melalui insurans yang mempunyai unsur gharar, maysir, dan riba’. Sebagai umat Islam, pilihlah perlindungan takaful kerana konsepnya yang patuh shariah dan perlu diingat, setiap takaful operator mempunyai panel shariah. Janganlah kita memperkecilkan produk takaful dan menyamakan dengan insurans kerana jelas kedua-duanya mempunyai konsep yang berbeza.

6. Melindungi Dan Menderma

Seperti yang telah dinyatakan, takaful mempunyai kontrak tabarru’ di mana setiap peserta akan membantu antara satu sama lain. Sekiranya diri sendiri yang terkena musibah, peserta lain pula yang akan membantu. Tanpa kita sedar, kita telah dapat membantu peserta lain.
Akhir kalam, lindungilah diri anda dengan takaful semasa masih sihat. Bukan sahaja untuk melindungi diri kita, tetapi untuk ahli keluarga kerana risiko akan sentiasa ada.

Wallahu’alam bisshawab.

Ditulis oleh Tuan Azharul Adha Bin Dzulkarnain. Beliau berkelulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam daripada UiTM. Penulisan adalah berdasarkan pengalaman, pengetahuan, dan pembacaan penulis secara peribadi.

Iklan

Perbezaan Takaful Dengan Insuran Konvensional

Anda masih keliru untuk membezakan apa itu takaful dan apa itu insurans konvensional? Masih tak tahu apa perbezaan di antara takaful dengan insurans?

Jangan risau, dulu kami juga tak tahu seperti anda. Tapi dengan adanya ilmu yang ditimba daripada beberapa orang tokoh, berikut disenaraikan beberapa perbezaan ringkas antara takaful dan insurans.

.rg-header > * { display: block;}.rg-hed { font-weight: bold; font-size: 1.4em;}.rg-dek { font-size: 1em;}

.rg-source { margin: 0; font-size: 0.75em; text-align: right;}.rg-source .pre-colon { text-transform: uppercase;}

.rg-source .post-colon { font-weight: bold;}

/* table */table.rg-table { width: 100%; margin-bottom: 0.5em; font-size: 1em; border-collapse: collapse; border-spacing: 0;}table.rg-table tr { -moz-box-sizing: border-box; box-sizing: border-box; margin: 0; padding: 0; border: 0; font-size: 100%; font: inherit; vertical-align: baseline; text-align: left; color: #333;}table.rg-table thead { border-bottom: 3px solid #ddd;}table.rg-table tr { border-bottom: 1px solid #ddd; color: #222;}table.rg-table tr.highlight { background-color: #dcf1f0 !important;}table.rg-table.zebra tr:nth-child(even) { background-color: #f6f6f6;}table.rg-table th { font-weight: bold; padding: 0.35em; font-size: 0.9em;}table.rg-table td { padding: 0.35em; font-size: 0.9em;}table.rg-table .highlight td { font-weight: bold;}table.rg-table th.number, td.number { text-align: right;}

Iklan

/* media queries */@media screen and (max-width: 600px) {.rg-container { max-width: 600px; margin: 0 auto;}table.rg-table { width: 100%;}table.rg-table tr.hide-mobile, table.rg-table th.hide-mobile, table.rg-table td.hide-mobile { display: none;}table.rg-table thead { display: none;}table.rg-table tbody { width: 100%;}table.rg-table tr, table.rg-table th, table.rg-table td { display: block; padding: 0;}table.rg-table tr { border-bottom: none; margin: 0 0 1em 0; padding: 0.5em;}table.rg-table tr.highlight { background-color: inherit !important;}table.rg-table.zebra tr:nth-child(even) { background-color: none;}table.rg-table.zebra td:nth-child(even) { background-color: #f6f6f6;}table.rg-table tr:nth-child(even) { background-color: none;}table.rg-table td { padding: 0.5em 0 0.25em 0; border-bottom: 1px dotted #ccc; text-align: right;}table.rg-table td[data-title]:before { content: attr(data-title); font-weight: bold; display: inline-block; content: attr(data-title); float: left; margin-right: 0.5em; font-size: 0.95em;}table.rg-table td:last-child { padding-right: 0; border-bottom: 2px solid #ccc;}table.rg-table td:empty { display: none;}table.rg-table .highlight td { background-color: inherit; font-weight: normal;}}

No. Takaful Insurans
1 Sumbangan Takaful Premium Insurans
2 Sertai Takaful Beli Insurans
3 Sijil Takaful Polisi Insurans
4 Takaful Keluarga Insurans Hayat
5 Patuh Syariah Tidak Patuh Syariah
6 Tiada Unsur Riba & Gharar Ada Unsur Syubhah
7 Konsep Tolong-Menolong Konsep Menanggung Risiko
8 Kontrak Tabarruq (Derma Ikhlas) Kontrak Insurans Konvensional (Jual Beli)
9 Takaful Wajib Untuk Orang Islam Takaful Merupakan Alternatif Kepada Orang Bukan Islam
10 Bila bersumbang dengan takaful, maka anda dapat perlindungan dan dapat menfaat pelaburan yang halal tanpa najis riba yang diharamkan Allah. Bila membayar premium insurans, maka anda dapat perlindungan dan dapat manfaat pelaburan yg tercalit najis riba yang diharamkan Allah.
  Anda akan terus menerus mendapat pahala, setiap kali bila ada peserta ahli takaful lain membuat tuntutan atau claim dari takaful bila mereka ditimpa musibah.  
  Sebab sumbangan anda kepada takaful tersebut akan membantu dan digunapakai oleh peserta yang ditimpa musibah.  

Bersama-samalah kita berhijrah daripada insurans yang haram kepada takaful yang patuh syariah. Diharapkan anda sudah boleh mengenalpasti perbezaan takaful dengan insurans konvensional selepas ini. Sudah-sudahlah kita menanggung dosa, sesungguhnya Allah akan perangi mereka yang terlibat di dalam riba, sepertimana yang dilakukan oleh insurans konvensional sekarang ini.

This image has an empty alt attribute; its file name is etiqa-motor-takaful.jpg

Hijrah Itu Indah

Semoga kita sama-sama dapat manfaat daripada perkongsian kali ini, sebarkanlah supaya lebih ramai lagi tahu mengenai perbezaan takaful dan insurans.

Sumber: Facebook Haji Razli Ramli

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!