Lazada Lancar Pembayaran Semasa Penghantaran Tanpa Tunai Melalui DuitNow QR Semasa PKPD

Memandangkan rakyat Malaysia lebih kerap membeli barangan keperluan harian dalam talian, Lazada kini menyediakan kemudahan tambahan kepada pembeli menerusi pilihan pembayaran semasa penghantaran tanpa tunai di seluruh negara. Pengguna hanya perlu klik ‘DuitNow’ di halaman pembayaran ‘cash on delivery’ (tunai semasa terima) di Lazada, kemudian mengimbas kod QR pembelian mereka untuk membayar secara digital apabila pesanan diterima.

Pilihan pembayaran baharu ini bukan sahaja memberikan tahap keselamatan lebih tinggi kepada pengguna untuk mengamalkan penjarakan fizikal, tetapi turut memberikan ketenangan bagi pelanggan yang ingin membayar apabila produk telah diterima.

“Ketika negara sedang terus berusaha untuk menyekat penyebaran COVID-19, terutamanya dengan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di beberapa kawasan Kuala Lumpur dan Selangor, kebanyakan rakyat Malaysia hari ini sudah biasa menggunakan kemudahan eDagang untuk mendapatkan barangan runcit dan keperluan harian.  Namun, bagi mereka yang masih baharu atau tidak pasti tentang pembelian dalam talian, pilihan untuk membayar apabila pesanan tiba akan membolehkan pengguna  rasa lebih yakin dan terlindung,” kata Rick Ting, Ketua Pertumbuhan Pengguna, Lazada Malaysia.

Rick menambah bahawa: “Membolehkan pembayaran semasa penghantaran menerusi DuitNow QR akan memperkuatkan kepercayaan pengguna terhadap transaksi digital, mengukuhkan tahap keselamatan pengguna, dan memudahkan pembeli untuk menyertai perdagangan digital. Alternatif pembayaran baharu ini dipacu oleh ekosistem rakan bank dan eDompet di Lazada yang menawarkan kemudahan DuitNow QR. Mulai hari ini, semua kakitangan penghantaran Lazada Express (LEX) kami di seluruh negara akan dilengkapi dengan kod DuitNow QR yang boleh diimbas dengan mudah oleh pelanggan apabila pesanan sampai di halaman rumah.”

Pembayaran DuitNow QR semasa penghantaran di platform Lazada buat masa ini hanya disediakan bagi produk yang dihantar oleh LEX. Pelanggan boleh memilih daripada mana-mana penyedia pembayaran digital yang menawarkan DuitNow QR, seperti aplikasi MAE oleh Maybank, untuk membayar dengan mengimbas kod QR apabila menerima penghantaran. Selepas pembayaran disempurnakan, aplikasi Lazada akan secara automatik dikemas kini untuk menyediakan pengalaman transaksi yang lancar.

Sempena pelancaran kemudahan ini, pengguna Lazada boleh menikmati diskaun* RM5 dengan perbelanjaan minimum RM30 (kod promo:LAZCOD5) apabila mereka membuat pembayaran pertama melalui DuitNow QR dengan menggunakan ciri ‘Scan & Pay’ (Imbas dan Bayar) dalam aplikasi MAE oleh Maybank.

Semua rakyat Malaysia digalakkan untuk membeli-belah dengan selamat dari rumah di Lazada untuk barangan keperluan harian dan barangan runcit pada saat-saat penting ini, sambil menikmati khidmat penghantaran pantas, diskaun hebat, dan baucar Penghantaran Percuma yang ditawarkan di laman ‘Shop From Home’ di sini (https://lzd.co/MalaysiaShopFromHome).

Untuk panduan langkah demi langkah bagi pembayaran semasa penghantaran, sila kunjungi: https://lzd.co/PaymentOnDelivery

Mengenai Kumpulan Lazada

Diasaskan pada 2012, Kumpulan Lazada adalah peneraju platform eDagang di Asia Tenggara. Kami kini menjadi pemangkin untuk kemajuan di Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, Thailand dan Vietnam melalui perdagangan dan teknologi. Dengan rangkaian pembayaran dan logistik terbesar di rantau ini, Lazada kini telah menjadi sebahagian dari keperluan seharian pengguna dan kami menyasarkan untuk mencapai 300 juta pelanggan pada 2030. Sejak 2016, Lazada telah menjadi platform utama Kumpulan Alibaba, yang disokong oleh insfrastruktur teknologi terbaik dari Alibaba.

Previous ArticleNext Article

5 Cara Mudah Kenal Pasti Emas Tulen Dan Emas Palsu

Permintaan emas semakin hari semakin tinggi, namun untuk memiliki emas, perlulah mengenal pasti ketulenannya.

Bagi menguji sama ada emas tersebut tulen atau palsu,  ia diuji dengan pelbagai cara dan kaedah.

Bukan sahaja dijadikan perhiasan wanita, emas juga merupakan salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Apabila terdapat jualan murah mengenai emas tidak kira sejauh mana lokasi kedai tersebut, pasti ramai yang sanggup datang untuk membelinya dari seluruh pelusuk negara.

Namun, perlu diingatkan bahawa emas yang dijual dengan harga murah tidak semestinya 100% tulen.

Untuk pengetahuan anda, kini terdapat banyak kes penipuan mengenai keaslian emas tersebut. Jadi, untuk memastikan emas yang dibeli itu tulen ataupun tidak, mari kami kongsikan cara kenal pasti emas tulen dan emas palsu dengan mudah.

Cara Kenal Emas Tulen Atau Palsu

1. Menggores Emas Pada Permukaan Seramik

Cara yang paling mudah untuk mengetahui sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggores emas tersebut pada permukaan seramik. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa dengan menggores permukaan emas pada seramik, jika terdapat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah emas palsu. 

Sekiranya anda menggores emas pada permukaan seramik dan tiada kesan hitam, emas tersebut sememangnya tulen.

2. Menimbang Berat Dan Mengukur Ketumpatan Emas

Bagi mengetahui sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, biasanya ia juga boleh dikenal pasti dari segi menimbang berat dan mengukur ketumpatan emas tersebut. Cara yang paling mudah adalah dengan menimbangnya menggunakan penimbang digital. 

Untuk mengukur ketumpatan emas, anda juga boleh merendam emas di dalam air. Jika isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan, maka emas tersebut adalah tulen.

3. Menguji Fizikal Emas Secara Visual

Setiap emas biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1 hingga 999 atau dalam bacaan karat ialah 10k, 14k, 18k, 22k ataupun 24k. Sebab itulah jika kita melihat emas yang dijual pasti akan dilabelkan dengan angka tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa emas tiruan juga kadangkala dicop dengan bacaan angka tersebut untuk mengelirukan pelanggan.

Jadi, untuk memastikan sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, ia boleh dikenal pasti melalui ujian fizikal emas secara visual. Biasanya golongan pakar akan memeriksa fizikal emas tersebut menggunakan kanta pembesar dengan sangat teliti. 

Di Malaysia, terdapat beberapa pajak gadai patuh syariah yang boleh menentukan ketulenan emas fizikal tersebut melalui visual seperti ini.

4. Menguji Ketulenan Emas Menggunakan Magnet

Nak lagi mudah, cara kenal pasti emas tulen atau emas palsu juga adalah dengan menggunakan magnet. Kita ketahui bahawa magnet mampu menarik segala jenis besi dan sekiranya emas anda melekat pada magnet, maka emas tersebut adalah palsu.

Emas yang melekat pada magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.

5. Menggigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat

Cara terakhir untuk mengenal pasti sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggigit emas dengan tidak terlalu kuat. Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet yang mendapat pingat emas. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk mengenal pasti sama ada ia tulen atau tidak. 

Namun perlu diingatkan untuk tidak menggigitnya terlalu kuat, ianya kerana jika emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24K.

Akhir kata, untuk mengetahui sama ada emas yang dimiliki adalah tulen atau tidak, sila kenal pastinya dengan cara di atas. Jika tidak, pasti anda akan mengalami kerugian yang tinggi akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semoga perkongsian bermanfaat untuk anda.

Baca juga: