4 Tips Simpan Duit Lebih Banyak Setiap Bulan Walaupun Bergaji Kecil

Siapa kata mereka yang bergaji kecil dan sederhana tidak mampu untuk menyimpan duit lebih banyak pada setiap bulan? Segalanya terletak pada diri sendiri untuk membuat simpanan. Jangan jadikan gaji kecil sebagai alasan untuk tidak menyimpan.

Berikut dikongsikan 4 tips simpan duit lebih banyak setiap bulan walaupun dengan gaji yang ecil.

1. Ubah Kos Perbelanjaan

Tidak dinafikan, perbelanjaan kos sara hidup seperti sewa rumah, bil utiiti, makan minum dan sebagainya yang berkaitan merupakan punca utama yang menyebabkan kegagalan untuk membuat simpanan walaupun sedikit.

Apa yang penting, anda sendiri perlu lebih bijak untuk meminimumkan setiap perbelanjaan anda agar tidak mengganggu simpanan anda. Jika sewa rumah tinggi, carilah rumah dengan sewa yang lebih murah dan berpatutan dengan kemampuan anda.

Jika makan minum menyebabkan anda menanggung kos perbelanjaan yang tinggi, cuba berjimat dengan cara masak sendiri dan bawa bekal tanpa membeli makanan di luar. Cari alternatif lain yang dapat meminimumkan kos perbelanjaan anda.

2. Rancang Perbelanjaan Dengan Baik

Senaraikan terlebih dahulu barang-barang yang anda ingin beli dan pastikan barang tersebut adalah keperluan dan bukannya kehendak. Dengan cara ini, ia sedikit sebanyak dapat membantu anda berbelanja dengan lebih berhemah.

Jika anda mempunyai senarai barang yang perlu dibeli, ia sebenarnya lebih memudahkan anda untuk berbelanja. Sekaligus mengelakkan anda untuk membeli barang-barang yang sama sekali anda tidak perlukan.

3. Beli Barang Terpakai

Apa yang hendak dimalukan jika menggunakan barangan yang terpakai. Adakah setiap kali anda membeli periuk terpakai, baju terpakai dan segala jenis barangan terpakai, orang sekeliling akan bertanya anda ‘’periuk ini barangan terpakai ke?’’

Jangan fikir apa yang orang kata tetapi fikir apa yang kita mampu. Sampai bila-bila pun kita tidak akan dapat memuaskan orang lain. Jika kemampuan kita setakat itu, maka bersyukurlah dengan apa yang kita ada.

4. Fokus Kepada Perbelanjaan Kecil

Biasanya, kerap kita melakukan perbelanjaan ke atas perkara kecil. Sehinggakan air mineral pun dibeli di kedai. Sedangkan anda boleh sahaja bawa bekalan air mineral dari rumah yang lebih mejimatkan.

Atau mungkin kita terbiasa beli air minuman di kedai yang berharga RM2 segelas setiap hari. Kalau sebulan dah berapa dapat berjimat sekiranya kita memesan air kosong atau membawa bekal air sendiri?

Walaupun ianya nampak seperti perbelanjaan yang remeh, tetapi yang remeh itulah sebenarnya yang boleh menjejaskan kemampuan kita untuk membuat simpanan.

Oleh itu, renung semula perbelanjaan anda selama ini dan gunakan wang anda dengan optimum.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Macam Mana Tahu Anda Menghadapi Masalah Kewangan? Lihat Tanda-Tanda Ini

Kebiasaannya ramai yang masih lupa daratan apabila terima duit gaji terus dibelanjakan tanpa terfikir untuk simpan. Dan masih ramai juga yang masih tidak jumpa rentak untuk mengurus kewangan mereka secara bijak dan baik.

Hal ini telah menyumbang kepada masalah kewangan yang kronik kepada anda. Hinggakan ada di kalangan mereka yang tanpa sedar duit dah habis ataupun baru sahaja sampai pertengahan bulan dah jadi papa kedana.

Bagaimana caranya untuk mengetahui lebih lanjut yang sebenarnya anda adalah seorang yang mempunyai masalah kewangan yang kronik?

Baca dan hadamkan tanda-tanda ini, jika anda mengalami tanda-tanda yang sama, ini menunjukkan bahawa sebenarnya anda mempunyai masalah kewangan.

1. Berbelanja Melebihi Pendapatan

Sumber : Freepik

Ini adalah masalah paling biasa berlaku di mana ramai yang tersasar jauh dengan berbelanja mengikut hawa nafsu tanpa melihat jumlah pendapatan yang dimiliki. Lebih ramai yang mementingkan kehendak diri berbanding keperluan diri. Dan disebabkan itu ramai yang terjebak dalam krisis kewangan yang kronik.

2. Hutang Melebihi Daripada Kemampuan

Tidak dinafikan, pada masa kini, ramai yang terpaksa memilih jalan berhutang untuk membeli sesuatu. Contohnya adalah hutang kereta. Pendapatan anda mengatakan anda layak untuk membeli kereta namun, ia bukan bermakna anda mampu untuk membeli kereta yang memberikan kadar bayaran ansuran bulanan yang tinggi setiap bulan.

Jika pendapatan anda hanya layak untuk sebuah kereta Viva, mengapa perlu membeli kereta Honda yang ternyata membebankan anda sebagai pembeli sekaligus pengguna? Kesudahannya, apabila tidak mampu membayar ansuran bulanan, kereta ditarik, hutang kereta juga tidak selesai.

3. Penggunaan Kad Kredit

Sumber : Freepik

Adakah anda sedar bahawasanya kad kredit adalah pembunuh utama di kalangan penggunanya. Kadar faedah yang tinggi ternyata mengancam anda sebagai pengguna ke lembah bankrap. Ramai yang seronok berbelanja menggunakan kad kredit sehingga kadang kala tidak perasan  bahawa perbelanjaan tersebut telah melebihi limit.

Sekiranya anda tidak bijak mengawal dalam berbelanja menggunakan kad kredit, kadar hutang anda akan meningkat dengan kadar yang cepat. Pentingnya untuk sentiasa beringat.

4. Lambat Membayar Bil Utiliti

Tahukah anda, semakin lewat anda melunaskan segala jenis bil utility yang anda anda maka semakin meningkat jumlah bil anda akibat daripada tunggakan-tunggakan lepas sekaligus meningkatkan jumlah hutang anda

Kelewatan anda membayar jumlah bil utility menunjukkan anda kewangan anda berada pada tahap yang tidak stabil.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan