5 Industri Kalis Gawat

Melabur di pasaran saham adalah seperti ekonomi, ada pasang dan surutnya. Bila ekonomi meningkat naik, semua orang pasti memperolehi kebaikannya. Tetapi bila dah lama sangat di atas, pasti tiba masa untuk jatuh juga.

Pernah dengar kitaran 10 tahun atau 12 tahun?
Masih ingat lagi Krisis Kewangan Asia pada tahun 1998?
Krisis Sub-Prime di Amerika Syarikat pada tahun 2008?

Oleh itu, ambil tahu 5 industri yang kalis gawat di bawah. Ini kerana mereka telah terbukti dapat mengharungi kegawatan ekonomi yang katanya akan berlaku pada tahun 2019 ini.

1. Barangan Konsumer

Apa pun yang terjadi kepada ekonomi, orang ramai masih memerlukan barangan keperluan harian seperti ubat gigi, sabun mandi, syampu, sabun basuh, tisu dan banyak lagi. Hanya sebilangan kecil konglomerat yang menghasilkan barangan konsumer ini, termasuklah Colgate-Palmolive Company (CL), Proctor & Gamble Co (PG) and Unilever N.V. (UN).

Cuba tengok kat rumah anda, ada tak barang-barang keluaran mereka ini? Ini kerana mereka memiliki lebih daripada 30 jenama dengan pendapatan lebih daripada $1 bilion setiap tahun.

2. Pasaraya

Nak beli barangan konsumer di atas, kena beli di kedai bukan? Kalau di Amerika Syarikat, mereka ada Wal-Mart Stores, Inc. (WMT), Kroger Company (KR) dan Costco Wholesale Corporation (COST), kita di Malaysia pula ada Giant, Mydin, Tesco dan Aeon Big. Berbilion jugalah bisnes mereka setiap tahun kan?

Walaupun ‘pasaraya online’ mula memberikan persaingan, namun di Malaysia nampaknya belum lagi nampak kesannya.

3. Makanan dan Minuman

Ekonomi naik ke menjunam ke, kita semua masih kena makan dan minum. Betul tak? Kalau dulu mampu pergi makan tempat mewah setiap minggu, kini pergi sebulan sekali pula. Mungkin makanan dan minuman hipster berkurang pelanggan, tetapi makanan asas lain seperti nasi, lauk-pauk, mi segera dan yang seangkatan dengannya.

Ikat perut macam mana sekalipun, orang ramai pasti takkan abaikan kesihatan mereka dengan mengambil makanan dan minuman yang berkhasiat. Kalau ada anak kecil, memang tak boleh nak elak daripada beli susu lembu pula.

4. Kosmetik

Perempuan terutamanya, mahu kelihatan cantik, menarik dan tertarik apabila keluar rumah berjalan-jalan atau pun ke tempat kerja. Ekonomi yang suram takkan mengubah fakta ini. Di antara syarikat kosmetik terbesar adalah L’Oréal dan Estee Lauder. Kita di Malaysia pun tak kurang hebatnya dengan SimpliSiti, keluaran Dato’ Sri Siti Nurhaliza Tarudin.

Kalau tak mampu beli barangan kosmetik yang mahal-mahal, terpaksa beralih kepada jenama yang murah sedikit. Tetapi orang ramai pastinya nak kelihatan cantik, walaupun terpaksa berjimat.

5. Perkhidmatan ‘Tok Adi’

Semua orang tak boleh lari daripada kematian, maka perkhidmatan penggali kubur dan industri yang berkaitan pasti takkan surut. Kain kapan, kapur barus, lot tanah kubur, perhiasan batu nisan atas kubur dan bermacam-macam lagi perlu disediakan.

Setiap kali berlakunya kematian, keluarga si mati perlu sediakan wang ribuan ringgit untuk semua keperluan ini.

Ekonomi Teruk Pun Industri Kalis Gawat Akan Kekal

Bagi mereka yang berniaga, bolehlah menceburi industri kalis gawat ni. Bagi pelabur saham pula, boleh intai peluang untuk beli saham-saham syarikat yang menawarkan produk dan perkhidmatan kalis gawat ni.

Bagi pengguna pula, walaupun ada niat untuk berjimat, namun pasti tidak mampu untuk tidak langsung menggunakan produk dan perkhidmatan daripada industri-industri yang disebut di atas.

Diolah Daripada Sumber: Investopedia

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Risiko Yang Akan Dihadapi Sebagai Penjamin

Pak Teh nak tanya satu soalan, anda pernah jadi penjamin untuk sesiapa tak? Biasanya, kita akan jadi penjamin untuk ahli keluarga atau rakan yang rapat dengan kita sahaja. Kalau kenalan yang tidak rapat mungkin sukar untuk kita jadi penjamin. Takut perkara yang tak diingini berlaku, akan menjadi risiko buat diri kita.

Kenapa berisiko? Teka siapa yang perlu tanggung untuk bayar hutang jika peminjam tidak boleh nak jelaskan?  Sudah tentulah penjamin yang perlu tanggung segala hutang peminjam. Sebab itu pentingnya anda untuk baca artikel ni dahulu sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin sesiapa sekali pun.

Apa Syarat Nak Jadi Penjamin?

  • Berumur 18 tahun ke atas
  • Tidak diisytihar bankrap
  • Waras dan berupaya untuk faham segala dokumen jaminan yang berkaitan
  • Sanggup menjadi penjamin tanpa ada tekanan daripada keluarga atau rakan

Ada 2 jenis penjamin yang anda perlu tahu iaitu penjamin sosial dan bukan sosial. Untuk makluman, sosial di sini apabila anda menjadi penjamin untuk tujuan pendidikan, perumahan dan kenderaan. Sebab-sebab lain seperti pinjaman perniagaan itu dikira penjamin bukan sosial.

Hak Sebagai Penjamin

Antara hak penjamin sebelum dan selepas tandatangan perjanjian adalah:

  1. Sebelum menandatangan perjanjian:
  • Dapatkan khidmat guaman sebelum anda menandatangan kontrak
  • Minta salinan dan fahamkan segala dokumen yang berkaitan termasuklah surat atau kontrak jaminan

2. Selepas menandatangan perjanjian:

  • Tanya maklumat terkini seperti baki tertunggak akaun peminjam
  • Boleh minta peminjam selesaikan bayaran cepat jadi anda tidak perlu menjadi penjamin dalam satu masa yang lama
  • Minta peminjam untuk bayar balik apa yang anda sudah bayar ke institusi kewangan, jika peminjam tidak dapat selesaikan hutang yang dipinjam

Betul Ke Jika Peminjam Tidak Bayar, Kita Kena Bayarkan?

Ya, betul. Namun tidak semudah yang disangka. Jika diikutkan Akta Kebankrapan 1967, ramai penjamin diserang jika peminjam buat masalah. Tapi, cara ini timbulkan masalah lain pula. Dari tahun 2007 sehingga 2014, hampir 7000 penjamin sosial bankrap sebab mereka tidak mampu bayar semula.

Sebab itu, kerajaan mengemaskini akta tersebut. Jadi tidaklah hanya penjamin perlu tanggung, sedangkan bukan salah penjamin. Sekarang ini, bank akan mencari peminjam dahulu sebelum penjamin. Contohnya seperti sita aset peminjam atau apa sahaja untuk selesaikan hutang sebelum menyita penjamin. 

Jika pihak bank mengenakan tindakan kepada penjamin, perlu ada dan tunjuk bukti bahawa pihak bank sudah buat tuntutan yang sama pada peminjam tetapi tak berjaya. 

Dengan pindaan akta ini juga, bank tidak boleh bankrapkan penjamin sosial. Untuk penjamin bukan sosial, masih boleh dijatuhkan bankrap bergantung pada keputusan mahkamah. Maksudnya, mahkamah perlu rasa puas hati dulu dengan segala tindakan yang pihak bank sudah ambil.

Apa Lagi Risiko Jadi Penjamin?

  1. Skor kredit rosak

Lagi satu, rekod kredit anda juga akan terjejas. Tak kisahlah peminjam bayar tepat pada masa atau lewat. Jika lambat, lagi teruk. Bila rekod kredit tidak cantik, akan menjadi susah kepada anda nak mohon pinjaman atau pelaburan.

2. Aset boleh disita

Bukan itu sahajea, aset anda juga akan disita dan dikawal oleh Jabatan Insolvensi untuk bayar semua hutang tersebut.

3. Boleh muflis (penjamin bukan sosial)

Tak dinafikan yang risiko paling besar apabila menjadi penjamin ini adalah bankrap. Bila kedua-dua pihak tidak mampu untuk bayar semula, jadi itu sajalah caranya. Cuma, bank perlu tunggu 6 tahun selepas tarikh hantar tuntutan pertama ke penjamin sebelum ambil tindakan undang-undang. Kalau nilai hutang sama atau lebih daripada RM50,000(Akta Kebankrapan 1967). 

Antara Soalan Yang Biasa Ditanya

Soalan: Penjamin kena tanggung tak kalau ada perubahan dengan jumlah kena bayar (peminjam mintak ekstra loan)?

Jawapan: Tidak. Nilai yang ditambahkan itu kena ada penjamin yang lain. Jumlah pinjaman sudah lain, jadi perlu ada jaminan yang baru. Anda boleh tolak permintaan peminjam jika diminta untuk menjadi penjamin.

Soalan: Macam mana jika penjamin tiba-tiba nak tarik diri daripada kontrak?

Jawapan: Boleh, tiada masalah. Perlu mendapat pengesahan dahulu daripada institusi kewangan. Mereka boleh bersetuju tanpa syarat atau perlu ganti dengan penjamin baru. Mereka juga boleh untuk tidak bersetuju melainkan peminjam sudah bayar separuh atau dah selesaikan hutang pokok.

Soalan: Kalau ada di antara penjamin meninggal dunia, macam mana? Apa akan berlaku?

Jawapan: Kena tengok semula jenis jaminan. Sama ada jaminan bersama atau jaminan bersama dan berasingan. Jika jaminan bersama, tanggungjawab itu akan disambung oleh penjamin-penjamin yang lain. Tapi, jika jenis jaminan bersama dan berasingan, waris penjamin yang meninggal dunia itu akan selesaikan hutang peminjam.

Faham Dan Semak Kontrak Jaminan Terlebih Dahulu

Selagi tidak 100% faham, jangan tandatangan walaupun satu dokumen. Kalau ada sesiapa yang paksa ada untuk tandatangan, jangan layan. Lagi-lagi jika anda rasa tak sedap hati dari awal. Mungkin anda tahu yang peminjam ini memang tidak mampu untuk bayar semula atau jenis susah nak dibawa berbincang.

Jangan pula anda jadi penjamin tanpa rela kemudian buat tidak tahu. Anda perlu tahu jumlah maksimum yang boleh dijamin, terma dan syarat, dan paling penting sekali perlu tahu siapa penjamin yang lain.

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Baca juga: