7 Cara Merawat Kewangan Yang Tenat

Ada simptom-simptom berikut?

  • Gaji besar tetapi tak pernah cukup?
  • Pengurusan kewangan kelaut? Hancur? Barai? Rabak?
  • Segala jenis hutang dah bela?
  • Simpanan setiap bulan langsung zero?
  • Banyak resit daripada duit dalam dompet?
  • Tak cukup duit nak bayar hutang PTPTN?

….Itu tandanya kewangan korang sedang tenat dan patut masuk ICU.

Ada orang gaji RM4 ribu, nak beli sebuah rumah pun tak lepas sebab terbeban dengan hutang. Tapi ada yang bergaji RM2 ribu boleh beli empat buah rumah.

Jom kita ikuti tips yang diolah daripada posting Amir Syahir berkenaan 7 Cara Untuk Membaiki Kewangan Yang Tenat

1. Turunkan Taraf Hidup

Kalau sebelum ini, setiap awal bulan dapat gaji mesti ketuk pintu restoran Nandoz, Kenni Rogers, Pizza Hat, lepas ni kurangkan. Boleh makan, tak berdosa tapi janganlah sampai lupa nak menyimpan dan bayar hutang.

Jadi, berubahlah. Tahan sikit godaan nak minum air kopi mahal tu. Minum air masak hilang juga dahaga.

2. Tahan Nafsu Berbelanja

Ada jenis orang akan menggelupur setiap kali ternampak perkataan SALE 70% atau 80%. Macam alergik. Lebih-lebih lagi kalau iklan jualan murah tu melintas dekat timeline Facebook. Walaupun tak ada duit, tapi nak juga beli. Rugi tak beli masa harga promosi katanya. Kad kredit menjadi mangsa.

Lepas beli, mula lah rasa menyesal sebab benda yang sama dah pernah beli sebelum ni. Jadi, lain kali fikir dulu sebelum klik BUY NOW.

3. Potongan Gaji

Bila simpan duit dalam bank, senang nak keluarkan balik. Baik buat potongan gaji ke Tabung Haji ataupun ASB. Bank akan potong siap-siap daripada akaun bank sebagai “force saving”. Jadi, selebihnya boleh buat belanja.

4. Pendapatan Sampingan

Cari jalan tambahkan pendapatan. Zaman dah berubah. Rebut manfaat daripada ekonomi digital. Kalau tak nak jual barang boleh beri servis secara online. Kalau tahu sikit-sikit guna komputer serta berbakat menulis, menterjemah atau menaip banyak platform yang boleh kita cuba. Contohnya program eRezeki, inisiatif dari MDEC. Kerja part time komen di Facebook pun ada! 

Pusat eRezeki adalah pusat fizikal, yang menyediakan bantuan yang diperlukan kepada mereka yang nak turut serta dalam program ini. Semak senarai wakil eRezeki yang dibuka kepada orang awam di sini.

Kalau jenis tak boleh duduk diam boleh cuba jadi pemandu Uber atau Grabcar. Kerajaan pun dah kasi green light. Berhenti mengeluh tapi keluarlah peluh demi menambahkan pendapatan sampingan.

5. Buat Bajet & Ikut

Rangka bajet, tulis dan ikut. Tulis apa yang ingin dibelanjakan dan yang lebih penting lagi, patuhi bajet yang telah dibuat. Kau perlu berdisiplin dalam berbelanja. Membuat bajet adalah langkah yang sangat penting.

6. Berhenti Buat Hutang Baru

Berhenti buat hutang baru. Jika dah ada hutang kad kredit RM15K, jangan pula buat hutang peribadi untuk langsaikan kad kredit tu. Gali lubang tutup lubang bukan caranya. Jangan bertangguh bayar hutang. Rosak CCRIS nanti.

7. Jangan Ikut Syaitan

Jauhkan diri daripada sifat membazir. Amalan syaitan tu. Bezakan antara barang-barang keperluan dan kehendak. Gaji bawah RM3K kenapa nak pakai kereta import. Pakai kereta tempatan sudah. Masa beli tu beringat sama duit belanja untuk maintenance. Telefon tu selagi dia hidup tak perlu tukar baru. Tak guna telefon baru tapi bila bank telefon takut nak angkat.

Guna sampai habis, pakai sampai rosak.

Anak muda biasanya ada hutang kad kredit dan pembiayaan peribadi. Jenis yang sanggup buat pembiayaan peribadi ni biasanya untuk dijadikan modal skim cepat kaya. Tengok-tengok melingkup. Padan muka. Baca sini tentang peluang pelaburan yang sah serta patuh syariah.

Masa muda gilakan kereta import, tukar sport rim, tukar seat driver. Tiap bulan dapat gaji mesti pergi travel. Siap beli GoPro, DSLR bagai. Nak kahwin berhutang, nak beli kereta import RM80K pun berhutang. Lepas tu, bila masa nak simpan duit? Macam mana nak beli rumah nanti? Lepas tu marahkan orang lain yang mampu beli rumah banyak-banyak.

Kami doakan agar Allah buka pintu rezeki kalian seluas-luasnya. Kalau rasa perkongsian ilmu kali ini cukup bermanfaat, rajin-rajinlah follow FB Amir Syahir. Nak lebih inspirasi baca Tertib Dalam Kewangan. Ikuti Langkah yang Dikongsikan Gadis Ini

Posting Asal: FB Amir Syahir

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ringgit Muncul Mata Wang Berprestasi Terbaik Di Asia Hasil Tindakan Bersepadu Kerajaan

KUALA LUMPUR, 22 Julai (Bernama) — Ringgit muncul sebagai mata wang berprestasi terbaik di rantau Asia berbanding dolar US sejak pelaksanaan tindakan bersepadu oleh kerajaan dan Bank Negara Malaysia (BNM) pada 26 Februari 2024, kata Kementerian Kewangan (MoF).

Menerusi jawapan bertulis di Dewan Negara, MoF berkata ia susulan usaha menggalakkan aliran masuk dana lebih konsisten ke dalam pasaran kewangan domestik termasuk penghantaran balik dan pertukaran pendapatan pelaburan asing oleh syarikat berkaitan kerajaan.

“Setakat 17 Julai 2024, ringgit diniagakan pada paras 4.6642 berbanding 4.7987, nilai tukaran terendah pernah dicatatkan pada tahun ini. 

“Selain itu, kadar pertukaran efektif nominal (NEER) ringgit yang merupakan kayu ukur prestasi mata wang tempatan berbanding rakan dagangan utama juga telah meningkat sebanyak 3.4 peratus,” katanya.

MoF berkata demikian sebagai menjawab soalan Senator Datuk Shamsuddin Abd Ghaffar yang bertanya mengenai apakah usaha dilakukan kerajaan ke arah penambahbaikan nilai ringgit berbanding dolar US dan bila usaha itu akan berjaya.

Menurut kementerian, BNM akan terus mengambil langkah-langkah wajar untuk memastikan kestabilan mata wang dan pasaran pertukaran asing domestik. 

“Perkara ini termasuk mengambil langkah operasi intervensi dalam pasaran pertukaran asing untuk membendung pergerakan mata wang yang dianggap berlebihan,” katanya. 

MOF turut menegaskan kerajaan kekal komited dan fokus dalam usaha pelaksanaan polisi pembaharuan struktur dan pengukuhan fiskal. 

Pelbagai usaha telah dijalankan dan mula menampakkan hasil positif seperti pelaburan yang diluluskan kekal menggalakkan bagi tahun 2023 (2023: RM330 bilion; 2022: 267.8 bilion) serta suku pertama 2024 sebanyak RM89.7 bilion (Suku Pertama 2023: RM71.4 bilion).

Selepas enam tahun, JP Morgan telah menaikkan taraf Malaysia daripada ‘underweight’ kepada ‘neutral’ berikutan dasar pembaharuan struktur yang dilaksanakan termasuk pelaburan dalam membangunkan pusat hab data serantau dan teknologi hijau. 

“Ini menunjukkan bahawa pelabur kekal yakin terhadap perkembangan ekonomi negara dan dengan usaha dilakukan oleh kerajaan. Aliran masuk dana dan pelaburan asing ini dijangka akan berterusan dan ia akan menyokong pengukuhan nilai ringgit,” kata MOF.

— BERNAMA