9 Kelebihan Perbankan Islam Yang Ramai Orang Tak Tahu

Perbankan Islam yang menekankan konsep syariah adalah perkara penting yang melibatkan kaedah, cara dan teknik sesebuah bank berfungsi. Itulah sebabnya kita Majlis Penasihat Syariah di Malaysia. Kita ada di peringkat tertinggi iaitu di Bank Negara Malaysia, di setiap bank pun ada panel penasihat syariah mereka yang tersendiri.

Ini bagi memastikan setiap gerak-geri bank adalah di atas landasan yang digariskan oleh agama Islam. Perbankan Islam akan memastikan keseragaman amalan dan setiap aktiviti kewangan yang dilaksanakan.

Tahukah anda, setiap perkara yang telah ditetapkan oleh hukum Al-Quran mahupun dalil hadis mempunyai kebaikan dan hikmahnya yang tersendiri. Ini termasuklah yang berkaitan dengan sistem perbankan dan kewangan.

Jom kita tengok kelebihan perbankan Islam yang memanfaatkan kita semua berbanding mengamalkan perbankan konvensional.

1. Dividen

Pembahagian dividen atas keuntungan diberikan berdasarkan keuntungan aktiviti jual beli. Sememangnya ia untung dan halal.

2. Dipantau Badan Bertauliah

Setiap saluran dana atau penyerahan dana yang mengikut syariah Islam akan diawasi oleh badan Pengawal Syariah.

3. Aktiviti Halal

Aktiviti yang terlibat adalah jual beli yang halal sahaja.

4. Kadar Purata Hasil Jual Beli

Penentuan kadar purata untuk hasil jual beli akan dibuat pada waktu akad, ia akan ditentukan mengikut keuntungan dan kerugian.

5. Sistem Muamalat

Sistem ini adalah berdasarkan jumlah keuntungan yang diperoleh, kemudian akan dikira kadar purata hasil jual beli.

6. Berlandaskan Syariah

Tidak ada gharar dalam setiap urusan iaitu perkara yang meragukan daripada segi sumber keuntungan setiap pelaburan dan jual beli yang dilakukan.

7. Kesan Ekonomi

Tahukah anda, hampir 40% rakyat Malaysia memilih untuk menggunakan perbankan Islam. Ini sekaligus turut menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

8. Wakil Dengan Produk Yang Lengkap

Kini kita ada pengendali takaful dengan modal yang besar dan kukuh, menawarkan servis serta produk Islamik yang amat komprehensif dan lengkap. Tiada lagi alasan untuk masih kekal dengan insurans konvensional.

9. Tanpa Riba

Ramai orang bukan Islam turut memilih perbankan Islam kerana ia lebih mesra pengguna, tidak ada riba dan menggalakkan keadilan sosio-ekonomi.

Meskipun perbankan Islam lebih fokus kepada penggunaan individu, tidak mustahil suatu masa nanti ia lebih cenderung ke arah perdagangan dan perusahaan. Kini ramai yang sudah sedar akan kepentingan dan kelebihan perbankan Islam dalam kehidupan seharian.

Sumber RujukanSimple Note IB

Previous ArticleNext Article

Bayar Hutang Atau Buat Simpanan, Mana Lebih Penting?

Membayar hutang dan membuat simpanan sememangnya sangat penting bagi setiap individu. Mungkin ia boleh bergantung kepada situasi masing-masing, tetapi mana satu yang lebih penting? 

Mungkin kita akan menerima pelbagai jawapan yang berbeza dari pihak penasihat kewangan mengenai hutang dan simpanan.

Kebanyakan daripada kita akan melakukan kedua-duanya, bayar hutang dan menyimpan.  Tetapi terdapat beberapa faktor untuk dipertimbangkan apabila memutuskan yang mana lebih penting. 

Tidak dapat dinafikan bahawa ia merupakan salah satu cabaran yang besar untuk memilih antara membayar hutang dan membuat simpanan. Baiklah, dalam entri kali ini kami akan kongsikan mengenai bayar hutang atau buat simpanan, mana lebih penting?

1. Kebaikan Membayar Hutang

Sebelum kita masuk kepada topik utama, harus kita fahami kenapa perlu membayar hutang dan apa kebaikannya. Ia penting kerana dapat mengurangkan jumlah faedah yang dibayar dari masa ke semasa. Justeru dengan membayar hutang juga dapat membantu masalah kewangan yang besar seperti kad kredit dengan faedah tinggi. Selain itu, skor kredit kita juga akan meningkat.

Kebaikan membayar hutang yang kedua pula adalah ia dapat menghilangkan beban yang terpaksa ditanggung. Perlu diketahui, emosi juga akan menjadi lebih stabil kerana beban hutang sudah hilang. Selain itu, tahap kesihatan mental kita juga tidak akan terganggu.

Kebaikan terakhir dalam membayar hutang adalah anda boleh memberi tumpuan sepenuhnya kepada matlamat kewangan yang lain. Jadi, segala perancangan dan impian anda dapat direalisasikan dengan ketiadaan hutang.

2. Kebaikan Membuat Simpanan

Anda juga perlu ketahui tentang kebaikan membuat simpanan sebelum kita beralih kepada topik utama. Kebaikan yang diperoleh dalam membuat simpanan adalah dapat membantu menyelesaikan masalah kewangan jika terjadi situasi yang tidak dapat dijangka. 

Antara situasi yang tidak dapat dijangka adalah kemalangan, kerosakan harta benda dan juga masalah kesihatan. Apabila mempunyai wang simpanan, anda tak pening kepala fikirkan bagaimana cara mendapatkan wang lagi untuk tampung hal yang sepatutnya.

Selain itu, membuat simpanan juga dapat membawa anda berusaha dalam mencapai matlamat yang diingini. Jadi, matlamat ini dapat direalisasikan tanpa perlu berhutang ataupun membuat hutang yang baru. Perlu diingatkan juga, semakin banyak anda membuat simpanan, maka semakin baik kehidupan anda kelak.

Bayar Hutang Atau Buat Simpanan, Mana Lebih Penting?

Dalam memilih untuk membayar hutang atau membuat simpanan, boleh dikatakan kedua-duanya mempunyai kelebihan masing-masing dalam kehidupan kita. Mungkin ada dalam kalangan kita memerlukan untuk membayar hutang terlebih dahulu dan ada juga yang memerlukan untuk membuat simpanan terlebih dahulu.

Namun, untuk membantu anda dalam memilih yang mana lebih penting, cuba lihat beberapa point ini:

1. Fikir Mengenai Situasi Pekerjaan Yang Dilakukan

Jika pekerjaan anda tidak memberikan keselesaan kepada anda, anda harus mengutamakan simpanan kecemasan. Ini kerana jika anda membayar hutang secara agresif, kemudian kehilangan pekerjaan. Anda tidak akan mempunyai simpanan walaupun anda tidak mempunyai hutang. 

Sekiranya anda mempunyai simpanan, ia boleh membantu anda mengelakkan daripada terjerumus dalam hutang sekiranya berlaku penutupan tempat kerja atau jika diberhentikan kerja.

2. Tentukan Jumlah Simpanan Yang Perlu Dibuat

Bagi menentukan jumlah yang diperlukan dalam membuat simpanan, biasanya simpanan tersebut haruslah mampu menampung 6 bulan kehidupan anda tanpa gaji. Jika ia tidak dapat menampung 6 bulan kehidupan anda, maka teruskan lagi untuk membuat simpanan. Apabila cukup jumlahnya, barulah anda boleh membayar hutang yang ada secara agresif. 

3. Kenal Pasti Jenis Hutang Yang Ada

Sesetengah hutang mempunyai kadar faedah yang sangat tinggi. Bagi anda yang mempunyai hutang dengan faedah yang tinggi perlu mengutamakan membayarnya. Namun, sekiranya jumlah hutang tersebut agak kecil, maka anda boleh mempertimbangkan untuk tidak terlalu mendesak membayarnya jika simpanan bulanan anda rendah. Jadi, simpanan bulanan juga perlu diteruskan walaupun jumlahnya RM5 sebulan.

Akhir kata, mempunyai hutang dalam jangka masa yang panjang adalah tidak wajar, kerana ia boleh menghalang kemajuan anda ke arah matlamat kewangan. 

Pada masa yang sama, anda juga tidak perlu melengahkan masa untuk membuat simpanan. Fikir dengan bijak dalam menentukan mana satu lebih penting dalam meningkatkan tahap kewangan anda untuk lebih baik lagi.

Baca juga: