Bagaimana Untuk Tingkatkan Hasil Jualan Melalui Instagram?

Nak taknak, kita tidak lagi boleh bergantung kepada hanya satu punca pendapatan sahaja. Salah satu cara anda boleh lakukan adalah dengan berniaga di Instagram. Ramai yang buat cara ni, tapi bagaimana ya nak mula?

Zaman sekarang boleh dikatakan hampir semua orang mempunyai telefon pintar. Situasi ini telah menyebabkan rangkaian jaringan sosial semakin rancak berkembang. Tambahan pula dengan pelbagai aplikasi yang boleh dimuat turun dengan percuma.

Dan di antara aplikasi yang popular adalah Instagram. Ia merupakan aplikasi di mana penggunan boleh berkongsi pelbagai foto menarik. Dengan jumlah pengguna yang beratus juta orang, ia pasti dapat membuka peluang baru kepada para usahawan untuk mempromosikan produk mereka.

Berikut merupakan beberapa tips yang boleh anda gunakan untuk pengiklanan menggunakan Instagram.

4 Tips Nak Tingkatkan Hasil Jualan Di Instagram

1. Like Foto Pelanggan Sasaran

Antara tips yang paling mudah untuk anda gunakan adalah like foto pelanggan sasaran anda. Mudah bukan?

Mungkin ada yang beranggapan bahawa cara ini nampak temeh, tetapi sebenarnya ia boleh memberi kesan yang besar dalam perniagaan anda. Kebanyakkan pemilik Instagram akan berasa gembira sekiranya gambar mereka mendapat like yang banyak.

Anda pun samakan? Anda juga boleh meninggalkan komen berunsur pujian pada foto mereka. Tapi lakukanlah dengan ikhlas.

Mana tahu mereka akan follow anda pula lepas ni? Anda juga yang untung sebab selalunya pengguna akan tertarik kepada akaun Instagram yang mempunyai ramai pengikut.

2. Guna Foto Yang Menarik

Disebabkan Instagram ini menjurus kepada perkongsian foto, pastikan anda menggunakan foto yang menarik. Ini kerana terdapat jutaan foto yang dimuat naik setiap hari melalui aplikasi ini. Anda tidak perlu memiliki kelayakan sebagai jurugambar profesional, cuma perlu memastikan foto tersebut menonjol.

Dua perkara yang perlu dititik beratkan adalah pencahayaan dan juga sudut yang sesuai. Jika kedua-dua aspek ini digabungkan dengan betul, ia pasti akan membuatkan foto yang dikongsi itu kelihatan lebih unik dan menarik.

3. Guna Kamera Telefon Yang Elok

Satu lagi tips adalah untuk mengambil gambar menggunakan kamera telefon yang elok. Tak dinafikan aplikasi Instagram juga membolehkan anda untuk mengambil gambar yang menarik.

Tetapi untuk tujuan bisnes, mungkin lebih sesuai sekiranya anda mengambil gambar terlebih dahulu menggunakan kamera telefon pintar anda. Sekarang banyak telefon pintar yang dilengkapi dengan dwi-kamera yang dapat menghasilkan kualiti foto yang terbaik.

Kemudian gunakannya untuk membuat kawalan sewaktu ingin mengambil foto tersebut – samada ingin zoom, fokus atau mengubah pencahayaannya.

4. Beri Perhatian Kepada Background Foto

Anda juga perlu mengambil perhatian terhadap background foto yang ingin anda gunakan tersebut. Kadang-kadang background sesuatu foto itu lebih menonjol berbanding dengan objek utama yang ingin anda jual itu.

Anda pasti mahu produk anda menjadi perkara yang paling menonjol dalam foto tersebut bukan? Pasti menjadi satu kerugian sekiranya followers anda tidak perasan dengan produk yang ingin anda jual itu.

Jom Kita Berniaga, Tetapi Perlu Berilmu dan Bersabar

Dengan keadaan ekonomi yang semakin mencabar, kita perlu lakukan sesuatu. Nak berniaga ni bukannya mudah, dan tak susah asalkan anda pergi menuntut ilmu terlebih dahulu. Dan yang paling penting sekali adalah kesabaran. Memang agak sukar untuk mendapatkan jumlah followers yang tinggi.

Mana taknya, jumlah followers akan mempengaruhi rasa percaya prospek terhadap peniagaan online kita. Jika followers anda masih tidak mencapai sasaran yang anda harapkan, jangan risau; teruskan dan tingkatkan lagi usaha. Anggaplah ini sebagai salah satu usaha dalam pembinaan jenama dan produk atau servis anda.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Tips Pengurusan Wang Untuk Usahawan Muda

Pakar kewangan mengesyorkan agar anda menyimpan wang setiap bulan, tetapi itu lebih mudah dikatakan daripada dilakukan. Lagipun, ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi orang ramai untuk menghabiskan duit dengan berbelanja sebaik saja menerima gaji.

Walaubagaimanapun, jika anda ingin memulakan perniagaan, anda perlu melepaskan diri dari kitaran ini dan mula membuat belanjawan dan menyimpan. Ianya merupakan tugas yang mencabar, tetapi ia mesti dilakukan jika anda ingin berjaya sebagai seorang usahawan.

Jom kita amalkan lima petua di bawah ini.

Tips 1: Susun Kewangan Secara Sistematik

Anda boleh menjejaki setiap aspek kewangan anda. Catat semua maklumat kewangan anda di satu tempat supaya anda dapat merujuknya dan menjejaki perkembangan kewangan anda. Apabila dah catat semua maklumat kewangan anda, boleh menyusunnya mengikut kategori pula.

Ambil tahu ke mana wang dibelanjakan, adakah ianya untuk tujuan peribadi atau perniagaan. Kalau banyak yang bercampur aduk, sudah tiba masanya anda membezakan di antara kedua-duanya. Akaun simpanan pun kalau boleh kena ada dua.

Tips 2: Kawal Perbelanjaan

Kini anda kena lebih bertanggungjawab dengan kewangan anda. Kena lebih banyak habiskan masa dan wang ringgit ke dalam perniagaan, barulah bisnes boleh maju.

Utamakan perbelanjaan terhadap perniagaan seperti membeli dan menyimpan barang, mendapatkan bahan mentah atau mengupah pekerja untuk membantu anda. Pastikan semua ini diberikan perhatian terlebih dahulu, daripada menurut hawa nafsu.

Tips 3: Simpan Selagi Boleh

Semak tabiat harian anda dan lihat sama ada anda melakukan apa-apa pembaziran. Di antara yang paling ketara adalah menghabiskan duit minum kopi ‘mahal’, makan di kedai-kedai hipster dan kerap beli telefon pintar baru yang menyusut nilainya.

Sekiranya anda mampu berjimat RM10 setiap hari, sebulan dah RM300. Banyak juga tu. Mungkin agak susah pada awalnya, tetapi lama-kelamaan ianya akan jadi tabiat.

Tips 4: Tetapkan Matlamat

Pernahkah anda perasan bahawa tak ramai orang yang menetapkan matlamat, sama ada jangka masa pendek atau jangka masa panjang. Bila tiada matlamat, maka apakah sasaran yang ingin anda tuju?

Oleh itu, tetapkan matlamat yang boleh diukur, boleh dicapai, relevan dan berasaskan masa. Sebagai contoh anda mahu jualan sebanyak RM10,000 setiap bulan, maka sehari berapa pelanggan yang anda perlu dapatkan dan berapa pula kuantiti barang yang anda perlu jual.

Tips 5: Cari Mentor

Semua orang nak berjaya dalam tempoh masa yang singkat. Sekiranya anda nak shortcut, maka carilah seorang mentor yang telah pun berjaya – bergurulah dengan mereka dan ikut jejak langkah mereka.

Boleh juga cari circle yang positif, yang boleh dijadikan tempat mengadu dan pembakar semangat. Pepatah ada menyebut, berkawanlah dengan penjual minyak wangi; nescaya anda pun akan berbau wangi.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan