Takkan Barang Dapur Pun Nak Kena Faraid?

Kita patut bersyukur, kerana secara umum kita melihat masyarakat sudah semakin cakna dan mempunyai pengetahuan serba sedikit tentang pengurusan harta pusaka Islam.

Semakin ramai ustaz dan ustazah mahupun peguam syarie yang berceramah memberi kefahaman mengenai hukum faraid dan proses pentadbiran pusaka. Platform media sosial digunakan sebaiknya untuk menyebarkan kefahaman ini.

Hal ini jauh berbeza dengan keadaan masyarakat sekitar 15 ke 20 tahun yang lepas.

Dalam pada masa yang sama, selain daripada orang yang ahli dan pakar menyebarkan ilmu perwarisan, ada juga individu yang memandai-mandai mengajar orang perkara yang tidak dia sendiri bukan pakar.

Maka keluarlah “fatwa-fatwa” ganjil berkaitan hukum faraid dan proses pengurusan pusaka itu sendiri.

Antara topik atau isu yang paling banyak disentuh adalah berkaitan hukum hukum faraid.

Salah faham yang paling banyak berlaku dalam masyarakat adalah, SEMUA harta peninggalan si mati mesti difaraidkan. Waris tidak boleh main ambil dan guna sahaja mana-mana harta peninggalan si mati.

Bahkan sampai ada yang mengatakan bahawa beras, gula, bawang dan segala barang dapur di rumah si mati juga mesti difaraidkan!

Benarkah begitu?

Kita faham, maksud sebenar dari kata-kata sebegini adalah supaya waris berhati-hati dalam menguruskan harta peninggalan si mati, agar tidak termakan harta batil. Harta yang bukan hak mereka.

Ya memang betul, secara asasnya semua harta yang menjadi harta pusaka perlu diuruskan dan akhirnya difaraidkan. Cuma masih ramai yang keliru dengan definisi harta pusaka dan bagaiamanakah proses sebenar pentadbiran harta pusaka.

Definisi Harta Pusaka

Segala apa yang menjadi kepunyaan si mati di masa hidupnya, kemudian ditinggalkan untuk waris-warisnya sama ada harta benda, hak-hak dan apa yang termasuk dalam miliknya setelah dia mati.

Termasuk Harta Pusaka

  • Semua harta si mati yang diperolehi secara halal;
  • Sewa yang belum dijelaskan kepada si mati;
  • Hutang orang lain kepada si mati yang dijelaskan selepas kematian;
  • Dividen / faedah yang terbit daripada harta si mati;
  • Simpanan KWSP berpenama / tiada penama;
  • Penama Takaful; dan
  • Barang yang terbit selepas mati seseorang dari usahanya semasa hayat.

Bukan Harta Pusaka

  • Harta yang telah dijual, diwakaf, dihibah atau dipegang amanah;
  • Khairat kematian;
  • Pemberian oleh orang-orang yang menziarahi kematian
  • Imbuhan, pampasan dan sagu hati;
  • Pencen terbitan; dan
  • Bayaran-bayaran di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 (PERKESO)
  • Hutang si mati kepada orang lain

Kita mesti jelas dahulu tentang perkara ini, mesti bezakan yang mana harta si mati termasuk dalam senarai harta pusaka dan mana yang terkeluar dari senarai harta pusakanya.

Jadi berbalik kepada tajuk persoalan kita, benarkan barang dapur juga mesti difaraidkan?

Persoalan ini sebenarnya mudah dijawab kalau kita telah benar-benar faham akan definisi harta pusaka.

Cuba fikirkan balik, apakah sebabnya si mati (sebagai contoh suami/bapa) membeli barang dapur yang ada di rumahnya?

Secara hukum ya memang segala harta yang ditinggalkan si mati, termasuk barang dapur, menjadi harta pusaka dan mesti difaraidkan.

Tetapi jika memang barang dapur seperti beras, gula, minyak dan sebagainya dibeli oleh si mati semasa hayatnya sebagai satu tanggungjawabnya kepada keluarga untuk memberi makan kepada anak isterinya, maka barang dapur tersebut tidak lagi termasuk sebagai harta pusaka.

Kerana jika difahami keadaan ini sebenarnya si suami telah pun memberikan (hibah) barang dapur tersebut kepada ahli keluarganya.

Maka bolehlah anak isteri menggunakannya tanpa perlu mendapatkan kebenaran dari waris faraid yang lain (jika ada).

Cuma masalah yang timbul adalah situasi tersebut tidak jelas kerana tidak ada sebarang lafaz akad yang menyatakan pemberian tersebut. Ia hanya difahami secara urf sahaja.

Jadi timbul kekeliruan berkaitan masalah ini, sama ada barang dapur perlu difaraidkan atau tidak.

Apa pun, dengan naluri insan, tergamakkah waris si mati yang lain nak menuntut juga barang-barang dapur yang ada di dalam rumah?

Sekalipun kalian ada hak faraid atas barangan tersebut, tidaklah salahnya melepaskan hak faraid untuk diberi kepada balu dan anak-anaknya.

Kita tak rugi apa pun, malah mendapat pahala lagi. Percuma saja!

Kerana akhirnya, dalam masalah berkaitan harta pusaka, semuanya dapat diselesaikan dengan muafakat di antara semua waris.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, konsultan di sebuah syarikat amanah yang menguruskan perancangan harta dan pentadbiran pusaka.

Belajar ilmu kewangan secara bermodul menggunakan buku Bijak Merancang Wang, klik www.bukuBMW.com. Topik ini terkandung dalam modul kewangan dalam Buku Bijak Merancang Wang yang mengandungi modul kewangan secara tersusun:

1. Aliran tunai
2. Pengurusan aset dan hutang
3. Simpanan
4. Perlindungan
5. Pelaburan
6. Penyucian
7. Pewarisan

Sebagai pengguna, kita patut tahu fungsi dan peranan setiap produk kewangan. Ia saling melengkapi dan memerlukan antara satu sama lain. Dapatkan di www.bukuBMW.com

Previous ArticleNext Article

Kenapa Hibah Takaful Sahaja Tak Selesaikan Masalah Rumah Pusaka

Hari ini, semakin ramai ejen takaful yang mempromosikan ‘produk’ hibah takaful daripada syarikat masing-masing sebagai cara untuk menyelesaikan masalah perebutan harta pusaka apabila berlaku kematian nanti.

Yang paling popular, ramai ejen takaful yang menawarkan plan (hibah) takaful untuk selesaikan isu dua penama di SNP rumah, khususnya buat pasangan suami isteri yang membeli rumah secara bersama.

Senario yang diandaikan adalah apabila suami atau isteri meninggal dunia, maka pasangan yang masih hidup akan menerima pampasan takaful dari syarikat takaful.

Daripada duit pampasan tersebut, ianya akan digunakan untuk membayar baki hutang rumah sekiranya masih ada dan juga menebus faraid; kepada waris lain yang menuntut bahagian faraid mereka ke atas rumah (harta pusaka) tersebut.

Persoalannya, betulkah itu penyelesaian yang paling tepat?

Saya cuba jelaskan perkara ini melalui sebuah analogi.

Analisis Situasi Pasangan Suami Isteri Yang Membeli Rumah Bersama (Dua Nama Dalam S&P Agreement)

Setelah 4 tahun berkahwin dan dikurniakan seorang anak lelaki, Kamal dan Syuhada berhasrat membeli rumah yang lebih selesa untuk keluarga kecil mereka di Semenyih, Selangor. Sebelum itu mereka hanya menyewa.

Harga rumah adalah RM400,000.

Semasa proses pembelian, mereka membuat join loan serta joined SNP (dua nama dalam SNP) kerana beranggapan jika salah seorang daripada mereka meninggal dunia, pasangan yang masih hidup akan mewarisi rumah tersebut secara automatik.

Sebenarnya anggapan tersebut adalah salah!

Kenapa salah?

Ini kerana disebabkan di dalam SNP terdapat dua nama; Kamal dan Syuhada, maka rumah tersebut secara asasnya mempunyai dua pemilik.

Untuk lebih mudah faham,

  • Kamal memiliki 50% nilai semasa rumah
  • Syuhada pula memiliki 50% nilai semasa rumah

Berapa sahaja nilai semasa rumah tersebut, setiap seorang daripada mereka mempunyai hanya ½ sahaja daripadanya.

Nak dijadikan cerita, selepas setahun rumah dibeli, Kamal meninggal dunia kerana kemalangan. Seterusnya apa yang berlaku?

1. 50% loan rumah sudah selesai kerana pinjaman perumahan Kamal dilindungi oleh Mortgage Reducing Term Takaful (MRTT), jadi bank akan melunaskan hutang rumah bahagian Kamal.

2 Syuhada hanya perlu membayar baki hutang bahagiannya sahaja kepada bank.

3. 50% permilikan bahagian Kamal menjadi harta pusaka. Bahagian Kamal perlu diagih mengikut faraid,walaupun rumah tersebut masih ada nama isterinya dan isteri masih duduk dalamnya. Bahkan isteri juga masih membayar pinjaman perumahan setiap bulan.

4. Siapa waris faraid Kamal dan berapa bahagian mereka? Ibu bapa Kamal masih hidup.

  •  Ayah, 16.67% = RM33,340
  •  Ibu, 16.67%    = RM33,340
  •  Isteri, 12.50% = RM25,000
  •  Anak lelaki, 54.17% = RM108,339

*Andaian nilai semasa rumah tersebut semasa Kamal meninggal dunia kekal RM400,000. Jadi bahagian Kamal yang perlu difaraidkan adalah RM200,000, 50% daripada nilai rumah.

Beberapa andaian senario berkaitan proses pengagihan harta pusaka Kamal.

1. Senario pertama

Ibubapa Kamal melepaskan hak faraid mereka. Maka si balu dan anak akan mendapat pemilikan penuh ke atas rumah tersebut. Jika ini yang berlaku maka tiada masalah yang timbul.

2. Senario kedua

Si ibu dan ayah ingin tebus hak faraid, mereka hanya mahukan wang tunai dari nilai bahagian faraid yang sepatutnya mereka terima. Ini bermakna si isteri perlu membayar RM66,680 kepada mertuanya sebelum mereka melepaskan hak faraid.

Di sinilah selalunya ejen takaful memberikan gambaran bahawa dengan pampasan takaful yang diterima oleh isteri, dia boleh membayar kepada waris yang nak bahagian mereka atau istilahnya tebus faraid.

3. Senario ketiga

Si ibu dan ayah tidak mahu wang, mereka mahu nama mereka masuk dalam geran. Ini lagi bermasalah. Lebih banyak nama dalam pemilikan sesebuah rumah, semakin rumit urusan pentadbirannya.

Kenapa Pelan Pampasan Hibah Takaful Bukan Cara Terbaik Untuk Mengatasi Masalah Ini?

Photo by Download a pic Donate a buck! ^ from Pexels

Kita ambil contoh kes Kamal dan Syuhada.

Kamal mengambil polisi Takaful bernilai RM200,000 semasa hayatnya, dengan harapan, jika dia meninggal dunia, isteri boleh gunakan pampasan tersebut untuk tebus faraid dan bayar baki hutang.

Berbeza dengan analogi sebelum ini, Kamal meninggal dunia bukan setahun selepas beli rumah, tetapi lepas 10 tahun. Maka kita boleh andaikan nilai semasa rumah tersebut pasti meningkat.

Katakanlah semasa Kamal meninggal dunia, nilai rumahnya RM800,000. Bahagian Kamal terhadap pemilikan rumah? RM400,000.

Pampasan yang Syuhada isterinya terima? RM200,000.

Cukupkah nak bayar bahagian waris faraid lain? Cukupkah nak bayar baki pinjaman? Cukupkah nak guna untuk keperluan harian?

Disebabkan inilah, instrumen hibah takaful tidak sesuai digunakan bagi menyelesaikan masalah seperti ini.

Bukan saya nak kata hibah takaful tak bagus, tetapi kena betul-betul faham fungsi dan cara menggunakannya.

Bahkan hibah takaful sebenarnya satu instrumen pengurusan harta yang sangat bagus, cuma kita yang mungkin tidak tahu caranya.

Jadi, Apa Penyelesaian Terbaik Untuk Kes Seperti Ini?

Jawapan ringkas, dokumen pengisytiharan hibah rumah (hibah ruqba). Kita memberikan (hibah) hak pemilikan kita terhadap rumah yang dibeli secara bersama tersebut kepada pasangan andaikata kita meninggal dunia.

Nak buat di mana? Anda boleh dapatkan konsultasi daripada syarikat-syarikat yang menawarkan perkhidmatan ini.

Yang penting pastikan syarikat tersebut betul-betul berautoriti dan mempunyai track record yang baik dalam pengurusan hibah.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, konsultan di sebuah syarikat amanah yang menguruskan perancangan harta dan pentadbiran pusaka.

Jom belajar ilmu kewangan secara bermodul menggunakan buku Bijak Merancang Wang, klik www.bukuBMW.com. Topik ini terkandung dalam modul kewangan dalam Buku Bijak Merancang Wang yang mengandungi modul kewangan secara tersusun:

1. Aliran tunai
2. Pengurusan aset dan hutang
3. Simpanan
4. Perlindungan
5. Pelaburan
6. Penyucian
7. Pewarisan

Sebagai pengguna, kita patut tahu fungsi dan peranan setiap produk kewangan. Ia saling melengkapi dan memerlukan antara satu sama lain. Dapatkan di www.bukuBMW.com

Majalah Labur