Saham-Saham Glove Terus Terbang

Alhamdulillah, keadaan semasa pandemik Covid-19 kelihatan semakin reda. Di Malaysia sendiri, kita sekarang di dalam fasa Perintah Kawalan Pergerakan Berperingkat (PKPB) di mana keadaan tidak begitu ketat seperti sebelum ini.

Tetapi kes kluster terbaru di China menguatkan jangkaan untuk gelombang kedua.

Saham Defensif Di Kala Pandemik

Disebabkan ketidaktentuan inilah, permintaan terhadap sarung tangan getah meningkat naik. Bila permintaan meningkat, sudah pastinya syarikat-syarikat yang terlibat di dalam pembuatan sarung tangan getah akan menerima tempahan yang bertambah.

Bila permintaan bertambah, jualan bertambah, pendapatan bertambah, keuntungan pun bertambah.

Harga saham? Naiklah jawabnya!

Untuk pengatahuan, pengeluaran sarung tangan getah termasuk dalam industri Penjagaan Kesihatan. Sehingga November 2019, terdapat 16 saham patuh syariah dalam kategori ini.

This image has an empty alt attribute; its file name is 200320-Gloves-01-700x700.png

Jom tengok pulangan saham-saham sarung tangan getah ini di Bursa Malaysia:

Top Glove Corporation

This image has an empty alt attribute; its file name is 200320-Gloves-02-1-700x700.png
Sumber gambar : Facebook Tuan Hj Mohd Asri

Tapi itu cerita bulan Mac yang lalu, bagaimana pula yang terkini?

Sumber: TradingView

Setakat tengahari 12 Mei 2020, harga saham Top Glove dah RM7.97 seunit. Dalam masa tak sampai 2 bulan telah naik lebih dari dua Ringgit seunit.

Harga saham 19 Mac 2020: RM5.85
Harga saham 12 Mei 2020: RM7.97
Kenaikan: RM2.12 atau +36.24%

Gambar yang dikongsikan ini adalah contoh real pegangan saham Top Glove dengan untung kasar 60%. Modal masa beli hanya RM9,930.

𝗤𝘁𝘆 𝗢𝗻 𝗛𝗮𝗻𝗱 – kuantiti saham yang kita beli
𝗔𝘃𝗴 𝗣𝗿𝗶𝗰𝗲 – harga saham masa dibeli
𝗟𝗮𝘀𝘁 – harga 𝘀𝗲𝗺𝗮𝘀𝗮 saham
𝗖𝗼𝘀𝘁 – kos membeli saham
𝗠𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁 – nilai semasa pegangan saham

Kossan Rubber Industries

Photo by Gustavo Fring from Pexels
Sumber gambar : Facebook Tuan Hj Mohd Asri

Seterusnya, kita ada Kossan yang juga cukup popular di dalam industri sarung tangan getah ini.

Sumber: Trading View

Pada tengahari 12 Mei 2020, harganya meningkat kepada RM6.25 seunit.

Harga saham 19 Mac 2020: RM4.57
Harga saham 12 Mei 2020: RM6.25
Kenaikan: RM1.68 atau +36.76%

Lagi satu saham sarung tangan getah yang naik sebanyak 36% dalam masa tak sampai dua bulan.

Takut dengan harga kayangan saham Top Glove dan Kossan?

Bagaimana dengan saham-saham lain yang lebih mampu milik?

Supermax Corporation

This image has an empty alt attribute; its file name is 200320-Gloves-06-700x700.png
Sumber gambar : Facebook Tuan Hj Mohd Asri

Dua bulan lepas, harga seunit Supermax Corporation ni baru RM1.46. Kira mampu milik lah juga kan?

Sumber: Trading View

Wow, sekarang harga saham Supermax dah cecah RM3.25 pula.

Harga saham 19 Mac 2020: RM1.46
Harga saham 12 Mei 2020: RM3.25
Kenaikan: RM1.79 atau +122.60%

Gambar ini pula contoh real pegangan saham dalam Supermax. Modal tak sampai RM5 ribu. Nah, siapa kata kena ada modal besar baru boleh buat duit dalam saham?

Saham harga RM1 pun ada yang kata mahal. Ada tak contoh saham yang ‘mur mur’, yang harga bersen-sen, bagaimana pula dengan prestasi mereka?

Comfort Gloves

This image has an empty alt attribute; its file name is 200320-Gloves-03-700x700.png
Sumber gambar : Facebook Tuan Hj Mohd Asri

Dua bulan lepas, harga saham di bawah RM1 iaitu RM0.62 seunit. Memang mampu milik sangat ni, maklumlah ‘penny stock’ seperti ini yang dicari-cari pelabur runcit.

Sumber: Trading View

Pada 12 Mei 2020, harga seunit Comfort Gloves ini telah mencecah RM2.12 seunit!!!! Berapa peratus pulangan tu?

Harga saham 19 Mac 2020: RM0.62
Harga saham 12 Mei 2020: RM2.12
Kenaikan: RM1.50 atau +241.94%

Apakah kegilaan ini yang menyebabkan harga saham Comfort Gloves telah meningkat sebanyak 241% dalam masa tak sampai dua bulan?

Boleh Beli Lagi Ke Saham-Saham Sarung Tangan Getah?

Soalan popular yang sering kami terima, boleh beli lagi ke saham-saham sarung tangan getah ni? Boleh naik lagi ke? Boleh buat untung lagi ke?

Baca lagi Saham Mahal Boleh Naik Lagi Ke Harganya?

Kajian kami melihatkan ianya akan bertahan selagi pandemik belum berakhir, tetapi boleh jadi kami silap. Tiada apa yang pasti.

Untuk lebih yakin, kenalah cari ilmu. Kenalah buat Analisa Fundamental dan Analisa Teknikal. Paling penting, sebelum beli mana-mana saham, kena ada Trading Plan.

Jangan ikut-ikut orang. Orang lain beli, kita pun beli. Buat kajian sendiri.

Di kala orang lain berkata pasaran saham sebab boleh melingkup, tetapi mereka yang sudah memiliki ilmunya meraih keuntungan luar biasa.

Tahniah kepada anda yang telah melibatkan diri dan meraih pulangan yang baik, jangan lupa lunaskan zakat saham. Semoga dapat disampaikan ilmu ini kepada orang lain.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

12 Saham Syarikat Malaysia Paling Baik Di Asia Tenggara, Negara Di Landasan Betul – Rafizi

NIBONG TEBAL, 10 Jun (Bernama) — Sebanyak 12 syarikat Malaysia telah disenaraikan dalam 15 saham syarikat yang mencatatkan prestasi paling baik di Asia Tenggara untuk tempoh lima bulan pertama tahun ini, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Beliau berkata pemantau ekonomi telah menyenaraikan 15 saham syarikat yang mencatatkan keuntungan paling mendadak di Asia Tenggara dan 12 daripadanya merupakan syarikat Malaysia, sekali gus menunjukkan negara kembali berada di landasan baik di bawah pemerintahan Kerajaan Perpaduan.

“Kestabilan politik sudah ada, mata wang Malaysia juga antara paling baik pada tahun ini dari segi pengukuhan dan dengan unjuran ini, negara kita dijangka akan terus menjadi negara yang berpotensi di Asia Tenggara.

“Kita mula melihat tanda-tanda ekonomi yang semakin baik. Jika ini berterusan, unjuran menjelang 2027, 2028, Malaysia boleh diiktiraf dan diumumkan sebagai sebuah negara maju yang baharu,” katanya dalam ucapan pada Majlis Pelancaran Jentera Perpaduan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Bakap di sini malam tadi.

Mengenai harga minyak dan pelaksanaan penyasaran subsidi diesel, beliau yang juga Timbalan Presiden PKR berkata dahulu, harga minyak sebanyak RM1.90 dan subsidi kerajaan berjumlah RM3 bilion daripada bajet bernilai lebih RM200 bilion.

“(Tetapi) sekarang, subsidi berjumlah RM60 bilion, harga minyak mentah US$80. Saya sebut dahulu, kalau harga minyak mentah rendah dan subsidi masih boleh ditanggung, kenapa hendak hapuskan subsidi.

“Sekarang, apabila subsidi telah mencecah RM60 bilion, nak buat sekolah tak boleh, naik gaji tak boleh dan subsidi yang harga rendah itu yang dapatnya orang kaya, bukankah lebih baik (jika) kita alihkan subsidi itu.

“Maksudnya, subsidi itu terus diberi kepada kenderaan awam, lori kecil, peniaga, malah orang biasa asalkan ada kenderaan diesel dan mereka yang berpendapatan bawah RM100,000 setahun pun dapat RM200 sebulan,” katanya.

Rafizi berkata pelaksanaan penyasaran subsidi diesel juga membantu kerajaan mengagihkan subsidi tersebut kepada keluarga yang memerlukan secara bulanan berbanding membayar berbilion ringgit kepada syarikat minyak. 

Semalam, Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan mengumumkan harga diesel di semua stesen runcit Semenanjung ditetapkan pada kadar RM3.35 bagi setiap liter iaitu harga pasaran tanpa subsidi bermula 12.01 tengah malam tadi.

Di bawah BUDI MADANI, bantuan tunai RM200 sebulan diberikan kepada pemilik kenderaan diesel persendirian bagi individu, petani kecil dan pekebun kecil komoditi.

— BERNAMA