Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Untung Ogos 2022

‘FBMKLCI masih bertahan di atas paras 1,500 mata.’

Indeks FBMKLCI berjaya bertahan di atas paras 1,500 mata dalam keadaan sentimen semasa yang tidak menentu ini. Dibuka pada paras 1,492.67 mata pada 1 Ogos 2022 dan melabuhkan tirai bulan Ogos pada paras 1,512.05.

Secara keseluruhan, indeks pasaran saham Bursa Malaysia naik sebanyak 19.38 mata atau kenaikan sebanyak 1.30%.

Mari kita lihat senarai 10 top saham patuh syariah paling untung untuk bulan Ogos tahun 2022. Senarai saham paling untung untuk bulan Ogos tahun 2022 adalah seperti berikut:-

Sumber: TradingView

1. SWS Capital Berhad


Sumber: Bursa Marketplace

SWS Capital Berhad merupakan kaunter saham patuh syariah paling untung untuk bulan Ogos 2022 dengan kenaikan sehingga 58.97% dalam tempoh satu bulan dagangan bermula 1 Ogos sehingga 30 Ogos 2022.

2. Cnergenz Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Cnergenz Berhad pula merupakan kaunter patuh syariah kedua paling untung pada bulan Ogos 2022 dengan kenaikan sehingga 55.74% untuk tempoh satu bulan dagangan pada bulan Ogos 2022.

3. IQ Group Holdings Bhd

Sumber: Bursa Marketplace

Di tempat ketiga pula adalah kaunter syarikat IQ Group Holdings Bhd dengan kenaikan sebanyak 36.36% dalam tempoh satu bulan dagangan.

4. SDS Group Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

SDS Group Berhad berada di tangga keempat untuk kaunter paling untung sepanjang bulan Ogos 2022 dengan kenaikan sebanyak 34.62%.

5. Pasukhas Group Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Di tempat kelima pula adalah syarikat Pasukhas Group Berhad yang mencatatkan peningkatan sebanyak 33.33% untuk tempoh sebulan pada Ogos 2022.

6. Classic Scenic Bhd

Sumber: Bursa Marketplace

Pada tempat keenam adalah kaunter saham syarikat Classic Scenic Bhd yang mencatatkan kenaikan sebanyak 32.03% dalam tempoh sebulan dagangan pada Ogos 2022.

7. LGMS Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Syarikat LGMS Berhad pula adalah kaunter saham ketujuh paling untung untuk bulan Ogos 2022 dengan kenaikan 31.36%.

8. Coraza Integrated Technology Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Kumpulan Coraza Integrated Technology Berhad merupakan kaunter saham kelapan paling untung pada bulan Ogos 2022 dengan kenaikan sebanyak 30.08%.

9. Cengild Medical Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Yang kedua terakhir di tempat kesembilan adalah kaunter daripada syarikat Cengild Medical Berhad dengan kenaikan sebanyak 27.50% dalam tempoh sebulan dagangan pada bulan Ogos 2022.

10. Awanbiru Technology Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Yang terakhir paling untung pada bulan Ogos 2022 adalah saham syarikat Awanbiru Technology Berhad yang mengalami kenaikan harga sebanyak 26.03% dalam tempoh sebulan dagangan.

2 Daripada 10 Saham Paling Untung Ogos Bernilai Atas RM1.00

Daripada 10 senarai diatas, hanya 2 saham yang berharga atas paras RM1.00 selepas penutupan sesi dagangan Ogos 2022 ini.

Pasaran Amerika Syarikat agak bergolak sejak dua menjak ini, apakah pasaran saham tempatan akan menerima tempiasnya?

Baca juga:

Alhamdulillah, terkini kami telah terbitkan buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

BUKU INI WAJAR DIMILIKI OLEH MEREKA YANG BERANI BERIMPIAN !

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menggandakan pendapatan dalam pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia. Ramai yang masih berkira-kira sebab belum berani dan tak pasti.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa.

Anda nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak dapat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

Miliki Buku Ini Sekarang!!

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee

Previous ArticleNext Article

Saham MAHB Alami Kejatuhan Ketika Urus Niaga Diteruskan Semula, Pelabur Dinasihat Terima Tawaran

KUALA LUMPUR, 16 Mei (Bernama) — Saham Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) mengalami kejatuhan sejurus urus niaganya disambung semula hari ini.

Pada 9 pagi, kaunter itu jatuh 30 sen kepada RM10.10 tetapi kemudiannya kejatuhan itu berkurangan di antara 14 dan 28 sen sesaham.

Kaunter itu berada di tempat ketiga dalam senarai kejatuhan teratas di Bursa Malaysia pada harga RM10.12 sesaham setakat 10.10 pagi.

Semalam, MAHB meminta semua sekuriti syarikatnya digantung urus niaga bagi pengumuman material.

Ia kemudian mengumumkan bahawa sebuah konsortium, yang diketuai oleh dua syarikat pelaburan berkaitan kerajaan iaitu Khazanah Nasional Bhd melalui anak syarikat milik penuhnya UEM Group Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), telah membuat tawaran pengambilalihan bernilai RM18.4 bilion.

Konsortium itu, Gateway Development Alliance (GDA), menawarkan RM11 sesaham.

Pemegang saham lain dalam konsortium itu terdiri daripada anak syarikat milik penuh Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) dan dana yang diuruskan oleh Global Infrastructure Partners (GIP), salah satu pelabur infrastruktur utama dunia dengan berpengalaman memiliki serta menguruskan lapangan terbang, menurut kenyataan bersama daripada pemegang saham GDA.

Secara kolektif, pelabur Malaysia akan memiliki 70 peratus saham MAHB manakala ADIA dan GIP akan memiliki baki 30 peratus.

MIDF Research berkata tawaran RM11.00 sesaham konsortium itu mewakili premium 26 peratus berbanding nilai saksama terbitan aliran tunai terdiskaun (DCF) sebanyak RM8.75.

“Urus niaga itu meletakkan penilaian pada 9.2 kali dan 7.6 kali nilai/pendapatan syarikat sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan untuk tahun kewangan 2023/2024, yang kami anggap munasabah berbanding purata sejarah lima tahun sebanyak 9.3 kali,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

Firma penyelidikan itu berkata nilai saksama terbitan DCF untuk MAHB kekal pada RM8.75.

“Dengan mengandaikan prasyarat sama ada dipenuhi atau diketepikan, kami mengesyorkan pelabur menerima tawaran pembelian pada harga RM11.00 sesaham,” katanya.

MAHB menjadi pengendali lapangan terbang Asia pertama yang disenaraikan dan yang keenam di dunia berbuat demikian pada 1999.

Hari ini, ia merupakan salah satu kumpulan pengendali lapangan terbang terbesar di dunia dari segi bilangan penumpang yang dikendalikan, menguruskan 39 lapangan terbang di seluruh Malaysia dengan lima lapangan terbang antarabangsa, 17 domestik dan 17 STOLports serta satu lapangan terbang antarabangsa di Turkiye.

— BERNAMA

Penafian: Saham MAHB tidak patuh syariah.