Bajet 2023: Rakyat Tidak Perlu Khuatir, Kerajaan Ada Peruntukan Untuk Laksana – Tengku Zafrul

KUALA SELANGOR, 20 Okt (Bernama) — Rakyat tidak perlu khuatir dengan Bajet 2023 berjumlah RM372.3 bilion yang merupakan bajet terbesar dalam sejarah negara kerana kerajaan mempunyai peruntukan untuk melaksanakannya, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Beliau berkata setiap belanjawan yang dirancang oleh kerajaan adalah berdasarkan unjuran hasil tahunan yang akan diterima negara pada tahun tersebut. 

“Itu adalah unjuran hasil. Seandainya kita tiada duit, market akan crash (menjunam jatuh), ringgit akan jatuh tengoklah apa yang berlaku kepada United Kingdom.

“Sekiranya rakyat tiada keyakinan terhadap Bajet 2023 terutamanya pasaran kewangan dan dalam kalangan pelabur sudah pasti kita sudah tahu…tapi setakat ini tiada (tiada keyakinan terhadap Bajet 2023),” katanya selepas majlis pelancaran Karnival Usahawan dan Koperasi Keluarga Malaysia negeri Selangor di Puncak Alam, di sini hari ini. 

Majlis tersebut dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

“Rakyat tidak perlu gundah-gulana …seperti biasa, bajet yang disediakan pada tahun 2020 ,2021, 2022, 2023 memang ada peruntukan untuk bajet pada tahun tersebut untuk dilaksanakan,” katanya.

Ditanya adakah Bajet 2023 yang dibentangkan beliau pada 7 Oktober lepas akan mempunyai perubahan jika dibentangkan selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) nanti beliau berkata: “Semuanya bergantung kepada keputusan Kabinet kelak.”

Terdahulu, Tengku Zafrul dalam ucapannya berharap para usahawan akan merebut peluang-peluang yang disediakan oleh kerajaan apabila tiba waktu Bajet 2023 dilaksanakan. 

“Bajet ini sememangnya ada berita baik untuk usahawan. Bagi merancakkan dan membina daya tahan sektor perniagaan, kerajaan telah mencadangkan untuk menambah baik program Semarak Niaga Keluarga Malaysia (SemarakNiaga) dengan nilai keseluruhan berjumlah RM45 bilion. 

Beliau berkata sejumlah RM1.7 bilion daripada jumlah tersebut tersedia khas sebagai dana pinjaman mikro dan kemudahan perniagaan untuk manfaat peniaga kecil.

Kerajaan juga bercadang memberikan geran ‘one-off’ sebanyak RM1,000 kepada semua syarikat perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) berdaftar dengan kira-kira satu juta perniagaan bakal menerima manfaat ini dengan peruntukan keseluruhan RM1 bilion, katanya.

Sementara itu, Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Tan Sri Noh Omar berharap pelaksanaan Bajet 2023 akan ada kesinambungannya dan dapat diluluskan. 

“Kita semua harap bajet yang dibentangkan akan diluluskan dan dilaksanakan pada tahun depan, kalau boleh dilaksanakan…Alhamdulillah. Segenap lapisan usahawan akan mendapat faedah,” katanya. 

— BERNAMA 

Artikel asal: https://thekapital.my/bajet-2023-rakyat-tidak-perlu-khuatir-kerajaan-ada-peruntukan-untuk-laksana-tengku-zafrul

Previous ArticleNext Article

Aset Rizab Rasmi Malaysia Berjumlah US$114.28 Bilion Pada Akhir Februari 2024 – BNM

KUALA LUMPUR, 29 Mac (Bernama) — Aset rizab rasmi Malaysia berjumlah US$114.28 bilion pada akhir Februari 2024 manakala aset mata wang asing lain adalah US$202.69 juta (US$1=RM4.73), kata Bank Negara Malaysia (BNM).

Dalam kenyataan hari ini, bank pusat itu berkata butiran terperinci rizab antarabangsa berkenaan memberi maklumat akan datang mengenai saiz, komposisi dan kebolehgunaan rizab serta aset mata wang asing lain mengikut format Special Data Dissemination Standard (SDDS) Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Ini turut memberi jangkaan dan prospek aliran masuk dan keluar pertukaran asing bagi Kerajaan Persekutuan dan BNM untuk tempoh 12 bulan akan datang.

“Butiran terperinci rizab antarabangsa berdasarkan format IMF SDDS menunjukkan setakat akhir Februari 2024, adalah tetap boleh guna,” katanya.

BNM berkata bagi tempoh 12 bulan akan datang, aliran keluar jangka pendek yang telah dikenal pasti bagi pinjaman, sekuriti dan deposit mata wang asing adalah berjumlah US$16.33 bilion.

“Kedudukan jualan hadapan bersih adalah sebanyak US$22,586.1 juta pada akhir Februari 2024, mencerminkan pengurusan mudah tunai ringgit dalam pasaran wang,” katanya.

Sejajar dengan amalan yang diterima pakai sejak bulan April 2006, kata BNM, data itu tidak termasuk unjuran aliran masuk mata wang asing daripada pendapatan faedah dan pengeluaran pinjaman projek.

Pada masa sama, unjuran aliran masuk mata wang asing berjumlah US$2.46 bilion bagi tempoh 12 bulan akan datang.

BNM berkata satu-satunya aliran keluar bersih jangka pendek kontingensi bagi aset mata wang asing ialah jaminan kerajaan terhadap hutang luar negara dalam mata wang asing yang akan matang dalam tempoh setahun berjumlah US$400.9 juta.

 “Aliran ini tidak mengandungi sebarang pinjaman dalam mata wang asing yang terkandung opsyen serta tidak mempunyai kemudahan kredit dan kemudahan kredit tanpa syarat yang belum digunakan yang diberikan oleh atau kepada bank pusat lain, organisasi antarabangsa serta bank dan institusi kewangan lain.

“BNM juga tidak terbabit dalam urus niaga opsyen mata wang asing terhadap ringgit,” katanya.

— BERNAMA