Hukum Berniaga Dan Membeli Atas Talian Ketika Khutbah Jumaat

Biasakah kita melihat rakan-rakan kita melihat skrin telefon ketika mendengar khutbah? Hati-hati kerana ia adalah satu perbuatan yang dilarang andainya yang dilihat itu adalah laman web Shoppee atau Lazada dan ada transaksi yang dilakukan sambil mendengar khutbah tadi.

Terdapat larangan berjualbeli selepas azan kedua Solat Jumaat (khatib naik atas mimbar) berdasarkan firman Allah dalam Surah a-Jumu’ah ayat 9:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Maksudnya: “Wahai orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan solat Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.”

Perintah bersegeralah dan tinggalkan jual beli dalam ayat di atas adalah perintah wajib. Kewajipan ke atas semua lelaki Muslim yang diwajibkan solat Jumaat kecuali mereka yang bermusafir, sakit, kanak-kanak, dan mempunyai pekerjaan yang mendesak mereka bertugas seperti tentera, pengawal keselamatan dan sebagainya.

Maka golongan yang diwajibkan solat Jumaat ke atasnya hendaklah berjaga-jaga khususnya dalam bab melakukan transaksi atas talian pada hari Jumaat.

Bagi penjual wanita pula, di dalam kitab al-Mughni Ibn Qudamah terdapat larangan menjual kepada kaum lelaki dengan firman Allah dalam Surah al-Maidah ayat 2 yang bermaksud:

Iklan

“Janganlah kamu berbantu dalam dosa dan permusuhan”

Oleh kerana itu, bank-bank patuh Shariah ada antaranya mempunyai resolusi khusus tentang waktu operasi ketika waktu Solat Jumaat bagi mengelakkan larangan dalam surah al-Jumuah tadi.

Semoga kita dapat menghidupkan perintah dalam ayat tadi untuk meninggalkan sebarang bentuk jual beli dan fokus dalam mendengar khatib memberi khutbah ketika waktu Jumaat. Selepas Jumaat hidupkan pula perintah Allah dalam ayat 10 surah al-Jumu’ah:

فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya: “Apabila telah ditunaikan solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.”

Semoga kita semua diberikan keuntungan oleh Allah Pemilik segala Keuntungan.

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 Tugas Dan Tanggungjawab Pentadbir Harta Pusaka Orang Mati

Apabila kita meninggal dunia, semua aset atau harta bergeran yang kita miliki akan terbeku sebelum boleh diagihkan kepada waris-waris yang berhak. Proses pengagihan juga tidak semudah terus membahagikan pusaka, tetapi perlu melalui beberapa prosedur dan perlu ada pentadbir yang dilantik menguruskannya.

Pentadbir harta adalah seseorang yang memegang amanah untuk menguruskan permohonan harta pusaka sehinggalah ke tahap pembahagian. Sesiapa sahaja boleh dilantik menjadi pentadbir harta selagi mana semua waris bersetuju dengan perlantikan tersebut. Beliau boleh jadi antara penerima pusaka (benefisiari) ataupun tidak.

Walaubagaimanapun, wujud salah faham dalam masyarakat yang menyangka pentadbir ini yang akan menerima kesemua harta pusaka kerana beliau yang bersusah-payah membuat urusan permohonan tuntutan pusaka.

Hal ini tidak benar kerana pentadbir hanyalah orang yang dilantik menguruskan, bukan penerima mutlak semua harta pusaka si mati.

Oleh itu, kita perlu sedar bahawa tugas dan tanggungjawab pentadbir harta adalah berat. Bagi menjelaskan lagi apa sebenarnya seorang pentadbir harta perlu lakukan, berikut adalah 4 senarai tugasan pentadbir.

1. Mendapatkan Sijil Kematian

Sijil perakuan kematian adalah perkara yang pertama sekali perlu pentadbir dapatkan kerana ianya perlu dilampirkan sebagai bukti kematian arwah.

Sijil tersebut boleh didapatkan di mana-mana premis Jabatan Pendaftaran Negara sebagai bukti kematian arwah telah didaftarkan. 

2. Penentuan Aset Dan Liabiliti Arwah

Seterusnya pentadbir perlu mengumpulkan semua dokumen-dokumen berkaitan dengan harta si mati semasa hidup. Sebagai contoh, untuk rumah, perlu dapatkan geran tanah atau surat perjanjian jual beli rumah (S&P), geran kereta, geran tanah, penyata bank dan dokumen-dokumen lain yang berkaitan.

Ini penting kerana pentadbir harus memastikan semua dokumen harta dan asset arwah lengkap sebelum membuat apa-apa proses tuntutan.

Kemudian, pentadbir juga perlu berusaha mengenal pasti liability atau hutang arwah semasa hayatnya. Sama ada hutang dengan bank, dengan manusia atau hutang dengan Allah seperti mengerjakan haji.

Iklan

Hutang-hutang ini perlu diselesaikan dulu sebelum harta pusaka si mati diagihkan kepada waris-waris yang lain.

3. Perbincangan Dengan Semua Waris

Pentadbir perlu mengumpulkan semua waris yang berhak menerima harta pusaka si mati. Untuk perkara ini, pentadbir mesti mahir struktur asas faraid bagi mengetahui siapa dalam kalangan waris yang layak menerima harta pusaka si mati dan siapa yang tidak layak.

Ya bukan semua waris si mati layak menerima harta pusaka si mati.

Seterusnya, waris yang berhak menerima harta pusaka perlu berbincang dan mencapai kata sepakat bagaimana hendak diagihkan harta pusaka tersebut. Pentadbir seharusnya menjadi orang tengah yang berusaha menjadi neutral dalam perbincangan tersebut.

Ini kerana banyak terjadi kes di mana waris sukar mendapatkan kata sepakat kerana tiada orang tengah yang cuba mendamaikan keadaan.

4. Proses Tuntutan

Proses tuntutan harta pusaka sama ada di Pejabat Pusaka Kecil, Amanah Raya Berhad atau Mahkamah Tinggi perlu difailkan oleh pentadbir harta.

Ini kerana hanya seorang pemohon sahaja yang dibenarkan membuat tuntutan. Tak perlu semua waris menyerbu ke pejabat pusaka.

Kesimpulannya, pentadbir yang dilantik oleh waris mestilah amanah dan mahir selok belok pengurusan pusaka. Proses urus pusaka walaupun tidak sukar tapi boleh jadi rumit jika kita tidak tahu caranya.

Pentadbir yang dilantik juga harus menjalankan tanggungjawab dengan ikhlas dan jujur.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka.

Iklan

Perbezaan Utama Pinjaman Islamik dengan Pinjaman Konvensional

Perbezaan pinjaman islam dengan konvensional

Sesungguhnya kita tidak dapat lari daripada membuat pinjaman, dan apabila datang jurujual daripada pihak bank – ada kala kita diberi pilihan nak pembiayaan Islam ke nak pinjaman konvensional.

Ada yang kata ambil pembiayaaan Islamik, itu “back door” riba.
Semua negatif. Bila “Islamik” saja … semua negatif.

Ambil pinjaman yang ada interest itu bagus kah? Sebab ia “front door riba”. Ooo … back door riba tak boleh … tapi front door riba tak apa?

Apa-apa pun, jom kita tengok perbezaan pinjaman Islam dan pinjaman konvensional terlebih dahulu. Sebagai perbandingan, kita ambil produk pinjaman peribadi dan tengoklah sendiri perbezaannya.

Untuk makluman, kebanyakan maklumat di dalam artikel ini adalah merujuk kepada dokumen yang dikeluarkan oleh Bank Muamalat bertajuk Perbandingan Antara Perbankan Islam dan Konvensional.

7 Perbezaan Pinjaman Islam dan Pinjaman Konvensional

.rg-header > * {
display: block;
}
.rg-hed {
font-weight: bold;
font-size: 1.4em;
}
.rg-dek {
font-size: 1em;
}

.rg-source {
margin: 0;
font-size: 0.75em;
text-align: right;
}
.rg-source .pre-colon {
text-transform: uppercase;
}

.rg-source .post-colon {
font-weight: bold;
}

/* table */
table.rg-table {
width: 100%;
margin-bottom: 0.5em;
font-size: 1em;
border-collapse: collapse;
border-spacing: 0;
}
table.rg-table tr {
-moz-box-sizing: border-box;
box-sizing: border-box;
margin: 0;
padding: 0;
border: 0;
font-size: 100%;
font: inherit;
vertical-align: baseline;
text-align: left;
color: #333;
}
table.rg-table thead {
border-bottom: 3px solid #ddd;
}
table.rg-table tr {
border-bottom: 1px solid #ddd;
color: #222;
}
table.rg-table tr.highlight {
background-color: #dcf1f0 !important;
}
table.rg-table.zebra tr:nth-child(even) {
background-color: #f6f6f6;
}
table.rg-table th {
font-weight: bold;
padding: 0.35em;
font-size: 0.9em;
}
table.rg-table td {
padding: 0.35em;
font-size: 0.9em;
}
table.rg-table .highlight td {
font-weight: bold;
}
table.rg-table th.number, td.number {
text-align: right;
}

/* media queries */
@media screen and (max-width: 600px) {
.rg-container {
max-width: 600px;
margin: 0 auto;
}
table.rg-table {
width: 100%;
}
table.rg-table tr.hide-mobile, table.rg-table th.hide-mobile, table.rg-table td.hide-mobile {
display: none;
}
table.rg-table thead {
display: none;
}
table.rg-table tbody {
width: 100%;
}
table.rg-table tr, table.rg-table th, table.rg-table td {
display: block;
padding: 0;
}
table.rg-table tr {
border-bottom: none;
margin: 0 0 1em 0;
padding: 0.5em;
}
table.rg-table tr.highlight {
background-color: inherit !important;
}
table.rg-table.zebra tr:nth-child(even) {
background-color: none;
}
table.rg-table.zebra td:nth-child(even) {
background-color: #f6f6f6;
}
table.rg-table tr:nth-child(even) {
background-color: none;
}
table.rg-table td {
padding: 0.5em 0 0.25em 0;
border-bottom: 1px dotted #ccc;
text-align: right;
}
table.rg-table td[data-title]:before {
content: attr(data-title);
font-weight: bold;
display: inline-block;
content: attr(data-title);
float: left;
margin-right: 0.5em;
font-size: 0.95em;
}
table.rg-table td:last-child {
padding-right: 0;
border-bottom: 2px solid #ccc;
}
table.rg-table td:empty {
display: none;
}
table.rg-table .highlight td {
background-color: inherit;
font-weight: normal;
}
}

    Perbankan Islam Perbankan Konvensional
1. Kemudahan Pembiayaan Peribadi Pinjaman Peribadi
2. Kontrak Tawarruq atau Bai’ Al-Inah Pinjaman
3. Keuntungan Terhasil daripada jualan Terhasil daripada faedah atas transaksi pinjaman
4. Amaun Yang Perlu Dibayar Amaun adalah tetap sepanjang tempoh pembiayaan atau dikurangkan/diberikan rebat sekiranya pelanggan membayar keseluruhan pembiayaan lebih awal Amaun akan berubah mengikut perubahan Kadar Pinjaman Asas (Base Lending Rate ’BLR’)
5. Lewat Bayar Gantirugi (ta’widh) akan dikenakan Penalti dalam bentuk ‘compounding’ akan dikenakan
6. Penyelesaian Awal (Early Settlement) Boleh nikmati ‘ibra’ (rebat) ke atas harga jualan sekiranya pembiayaan itu diselesaikan lebih awal daripada jadual pembayaran balik tanpa dikenakan sebarang penalti Ada penalti kalau buat penyelesaian awal dalam ‘lock-in’ period
7. Insurans Takaful Konvensional

Pertama sekali, “pinjaman” adalah istilah yang tak betul. Di dalam perbankan Islam, ia adalah pembiayaan. Bermaksud, tiada ‘pinjaman secara Islam’. Bukan setakat istilah sahaja yang berbeza, mekanisme yang terlibat juga berbeza.

Sekarang kita tengok pula perbezaan di antara pinjaman perumahan Islam dan pinjaman perumahan konvensional.

9 Perbezaan Pinjaman Perumahan Islam dan Pinjaman Perumahan Konvensional

    Perbankan Islam Perbankan Konvensional
1. Kemudahan Pembiayaan Perumahan Pinjaman Rumah
2. Kontrak Bai’ Bithaman Ajil (BBA) atau Musyarakah Mutanaqisah (MM) Pinjaman
3. Keuntungan Terhasil daripada jualan atau pajakan Terhasil daripada faedah atas transaksi pinjaman
4. Aset Komoditi atau aset yang dibenarkan Syarak Tiada
5. Amaun Yang Perlu Dibayar Amaun adalah tetap sepanjang tempoh pembiayaan atau dikurangkan/diberikan rebat sekiranya pelanggan membayar keseluruhan pembiayaan lebih awal Amaun akan berubah mengikut perubahan Kadar Pinjaman Asas (Base Lending Rate ’BLR’)
6. Pemilikan Aset Mesti dimiliki oleh penjual atau dipajakkan kepada pelanggan yang membeli secara beransur-ansur daripada bank Tidak relevan
7. Lewat Bayar Gantirugi (ta’widh) akan dikenakan Penalti dalam bentuk ‘compounding’ akan dikenakan
8. Penyelesaian Awal (Early Settlement) Boleh nikmati ‘ibra’ (rebat) ke atas harga jualan sekiranya pembiayaan itu diselesaikan lebih awal daripada jadual pembayaran balik tanpa dikenakan sebarang penalti Ada penalti kalau buat penyelesaian awal dalam ‘lock-in’ period
9. Insurans Takaful Konvensional

 

Lagi sekali, terma yang sebenarnya adalah pembiayaan perumahan kerana apabila ada istilah pinjaman; ianya wujud pembayaran faedah atau riba yang diharamkan di dalam Islam.

Mekanisme Pembiayaan Kewangan Islam Kawal Harga Rumah

Apa Kelebihan Pembiayaan Islam?

Yang paling jelas sekali, tiada unsur riba yang wujud di dalam pembiayaan Islam. Apabila tiada riba, tiadalah berlakunya penindasan.

Dan buat masa sekarang, akan ada diskaun duti setem 20% bagi dokumen-dokumen Perjanjian Pembiayaan Perumahan Islam. Bagi kes pembiayaan semula daripada pinjaman rumah konvensional kepada pembiayaan perumahan Islam, akan ada pengecualian duti setem 100% ke atas baki pinjaman yang sedia ada. Ini tidak dapat dikenakan kepada mana-mana jumlah yang melebihi baki pinjaman pembiayaan semula yang sedia ada.

Contoh Pengiraan Pembiayaan/Pinjaman RM10,000

Jom kita tengok perbezaan pembiayaan peribadi dan pinjaman peribadi sebanyak RM10,000 dengan kadar 4% untuk selama 5 tahun seperti berikut:

Iklan

Kalkulator Pembiayaan Peribadi Bank Islam:

Kalkulator Langsai Pinjaman Peribadi Loanstreet:

Nampak ke tak nampak perbezaan di antara kedua-duanya?

Terdapat perbezaan daripada segi istilah yang digunapakai, tetapi jumlah ansuran bulanan tetap sama kan?

Anda boleh klik pautan di atas kalau nak godek-godek dan masukkan amaun lain ikut kehendak hati anda.

Hentikan Tohmahan

Semoga segala yang dikongsikan kali ini dapat membuka mata orang ramai, khususnya masyarakat Islam untuk memilih pembiayaan Islam. Hentikanlah segala stereotaip dan tohmahan terhadap perbankan Islam, kononnya:

  • Pembiayaan Islam lebih mahal daripada pinjaman konvensional
  • Pembiayaan Islam pun amalkan riba seperti pinjaman konvensional
  • Pakai terma Arab tu kira menghalalkan pembiayaan Islam?
  • Takde beza pembiayaan Islam dengan pinjaman konvensional?
  • Leceh lah pembiayaan Islam ni

Bagi mereka yang tengah shopping dan nak buat perbandingan, silalah banding pembiayaan Islam daripada beberapa syarikat yang menawarkan produk patuh syariah. Hentikan membanding dengan produk konvensional.

Memetik dari tulisan Dr Zaharuddin; tindakan membandingkan apa yang ditawarkan pembiayaan Islam dan konvensional adalah ternyata silap dari sudut :-

1) Spiritual – kerana membandingkan perkara yang halal dan yang haram.

2) Fizikal – kerana membandingkan dua benda yang mempunyai bentuk yang berbeza. Sebagai cuba membandingkan kadar keuntungan yang diambil oleh bank Islam dan kadar interest yang dikenakan oleh konvensional.

Tapi mengapa pembiayaan Islam turut mengenakan penalti, iaitu interest terhadap mereka yang lewat bayar. Kan itu dikira sebagai riba? Takdelah beza dengan pinjaman konvensional kalau dikenakan interest?

Bagi menjawab persoalan di atas, izinkan saya berkongsi FB Post Tuan Haji Razli Ramli, Ketua Penasihat, Jabatan Penasihat Perniagaan – Syariah di IBFIM (Islamic Banking and Finance Institute Malaysia) yang bertajuk Late Payment Charges (LPC):

LPC itu merupakan riba jahilliyah. Ianya haram dijadikan sumber pendapatan. Ini adalah fakta dan diterima pakai oleh semua pihak.

Tetapi ia dibolehkan untuk dicaj kepada pelanggan yang ingkar membayar hutang atau sengaja melambat-lambatkan bayaran hutang.

Kenapa?

Ianya dibenarkan sebagai sebab untuk memastikan pelanggan bayar hutang ikut masa dan tempoh yang ditetapkan. Dengan erti kata lain, ianya dapat mendisiplinkan pelanggan. Bank Negara Malaysia turut mengeluarkan garis panduan berkenaan LPC ini pada tahun 2011.

Duit LPC yang dikutip oleh bank-bank Islam seterusnya disalurkan kepada Baitulmal, dan bukannya dikira sebagai keuntungan seperti yang dilakukan oleh bank-bank konvensional.

Kredit: islamicbankers.me

Islamic banking in Malaysia: Overview


 

Iklan

Perlu Ke Bayar Zakat Hasil Keuntungan Pelaburan Hartanah?

Sebagai seorang Muslim, zakat termasuk dalam salah satu dari rukun Islam yang wajib dilaksanakan dan kita diwajibkan untuk membayar zakat berdasarkan dalil muktamad berdasarkan Al-Quran dan hadith junjungan besar Nabi Muhammad saw.

Baca : Beli Rumah Dengan Pembiayaan Islamik Adalah Jauh Lebih Baik

Ini bertepatan dengan firman Allah swt di dalam Surah Al-Baqarah ayat 43:

وَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُواْ ٱلزَّكَوٰةَ

Maksudnya: “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat.”

Bahkan perintah untuk mengeluarkan zakat telah diulang sebanyak 23 kali di dalam Al Quran.

Daripada hadith junjungan besar Nabi Muhammad saw yang menerangkan kewajipan mengeluarkan harta untuk membayar zakat pula adalah :

” Jika mereka mematuhi perkara itu, beritahulah mereka bahawa Allah mewajibkan solat ke atas mereka lima waktu sehari semalam. Jika mereka mematuhi perkara itu zakat ke atas mereka yang diambil daripada orang kaya lalu diagihkan-agihkan kepada orang fakir di kalangan mereka.”

Hadis Riwayat Muslim (130)

Baca : 9 Checklist Sebelum Nak Melabur Dalam Hartanah

Buat pengetahuan anda, zakat terbahagi kepada dua yaqni zakat fitrah dan zakat harta.

Zakat fitrah merupakan zakat yang diwajibkan ke atas setiap individu Islam yang berkemampuan daripada segi harta dengan syarat yang telah ditetapkan.

Hari ini, zakat harta pula pula dipecahkan kepada zakat pendapatan, zakat wang simpanan, zakat KWSP, zakat perniagaan, zakat pelaburan, zakat emas & perak dan akhir sekali zakat takaful.

Dilema kebanyakan pelabur hartanah adalah adakah mereka diwajibkan untuk membayar zakat hasil dari pelaburan hartanah mereka.

Jika ya, bagaimanakah cara kiraannya dan berapa pula amaun yang perlu mereka bayar?

Artikel ini akan menerangkan kepada anda secara menyeluruh dan terperinci tentang zakat hasil dari pelaburan hartanah dan cara kiraannya.

Sekiranya anda seorang pelabur hartanah yang mempunyai banyak hartanah (bukan yang diduduki) dan baru sahaja selesai menjual hartanah anda kepada pembeli baru dan membuat keuntungan, keuntungan hasil dari jualan hartanah dikira sebagai zakat perniagaan.

Anda perlu membayar zakat perniagaan tersebut selepas cukup tempoh setahun (haul) dari tarikh penjualan rumah tersebut.

Iklan

Zakat perniagaan wajib dibayar samada hasil perniagaannya adalah menerusi pembuatan, perlombongan, perikanan, perkapalan, pembekalan, pertanian, perkhidmatan atau mana – mana aktiviti atas kapasiti perniagaan.

Baca : Cara Kira Zakat ASB Secara Terperinci

Tidak terbatas kepada perkongsian, syarikat, koperasi dan perniagaan saham sahaja, individu juga wajib membayar zakat dan Ini termasuk pelabur hartanah persendirian.

Cara Kiraan Zakat Perniagaan Untuk Pelabur Hartanah

Berdasarkan fatwa & keputusan syariah Zakat Selangor, hasil jualan rumah wajib dizakatkan sebanyak 2.5% yaqni selepas ditolak segala kos yang telribat dalam penjualan rumah tersebut.

Andaikata rumah tersebut memiliki dua penama (suami + isteri atau pelabur A + pelabur B), hasil jualan perlu dizakatkan atas nama bersama terlebih dahulu berdasarkan prinsip hukum harta perkongsian (khultah) antara kedua – dua pihak selepas menolak kos -kos jualan yang terlibat dalam penjualan rumah tersebut.

Kiraannya adalah : Hasil Jualan – Kos

Jumlah X 2.5% : Amaun Zakat.

Bayangkan anda baru sahaja selesai menjual sebuah unit teres dua tingkat di Puchong Perdana pada harga RM400,000 dan kos-kos yang terlibat adalah RM25,000.

Kiraan zakatnya adalah RM400,000 – RM25,000 dan jumlahnya adalah RM375,000.

Selepas itu, jumlah RM375,000 tersebut didarabkan dengan 2.5% dan anda akan mendapat angka RM9,375.

Maka jumlah zakat yang perlu anda bayar adalah RM9,375.

Memandangkan zakat termasuk dalam salah satu rukun Islam, anda sebagai orang Islam wajib melaksanakannya sekiranya anda seorang pelabur hartanah.

Baca : Derivatif Patuh Syariah?

Semoga kita tidak termasuk di kalangan orang – orang yang memakan hartana dengan jalan yang batil dan menyimpan emas dan perak serta tidak menafkahkannya ke jalan Allah swt.

Hal ini kerana, Allah swt telah menjanjikan seksa yang pedih di neraka Jahanam untuk orang-orang tidak membayar zakat dalam Surah At- Taubah, ayat 34-35.

Akhir kata, diharapkan artikel ini membantu anda sebagai pelabur hartanah untuk mendapat pemahaman yang baik tentang pembayaran zakat dalam pelaburan hartanah.

Sumber Rujukan:

  1. Jomurusduit
  2. Mufti Wilayah Persekutuan
  3. Zakat Selangor

Iklan

Adakah Bayaran Tempahan (Booking Fee) Proton X50 Tidak Shariah?

Katanya tempahan SUV terbaru Proton X50 telah diterima sebanyak 20,000 buah unit. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn Bhd, En. Roslan Abdullah, mereka tidak menjangkakan sambutan yang begitu meriah dan katanya kebiasaan pelanggan hanya akan membuat tempahan apabila melihat sendiri model kereta depan mata.

Kali ini berbeza, ramai yang berbondong-bondong membuat tempahan awal dengan membayar RM500 walaupun tanpa melihat model kereta dan termasuk harga jualan belum diputuskan.

Kredit Gambar: Proton

Oleh kerana itu, ada pihak yang mempertikaikan teknik penjualan ini oleh Proton dengan mendakwa pembayaran ‘booking fee’ sebanyak RM500 itu tidak patuh Shariah kerana harga jualan tidak diketahui. Lantas menjadikan kontrak transaksi itu sebagai Gharar atau adanya ketidakpastian yang dilarang oleh Rasulullah dalam hadis yang bermaksud:

“Rasulullah melarang jual beli al-Hashah dan al-Gharar.”

Tambahan pula Gharar dalam harga jualan merupakan salah satu jenis Gharar yang besar, maka disebabkan itu ia adalah transaksi tidak patuh Shariah. 

Walaubagaimanapun, isu ini boleh dijawab dengan hujah berikut.

‘Booking’ atau tempahan belum dikira sebagai kontrak jual beli namun ia hanyalah satu pernyataan komitmen untuk membeli. Dalam istilah Fiqh Muamalat, ia hanyalah satu Wa’d atau janji bukannya ‘Aqd atau Kontrak.

Iklan

Malah Proton mengatakan bahawa ‘booking fee’ itu akan dikembalikan sekiranya pelanggan membuat keputusan untuk membatalkan hasrat setelah mengetahui harga jualan sebenar dan tidak berkenan dengan model itu.

Kredit: Paul Tan

Dalam Muamalat, transaksi seperti itu dinamakan sebagai Hamish Jiddiyah iaitu sejumlah wang yang dibayar kepada sama ada penjual aset bagi menunjukkan kesungguhan untuk membeli aset tersebut. Dalam istilah hari ini ia boleh digelar sebagai ‘security deposit’ dan bersifat seperti ‘booking fee’ tadi.

Kebiasaannya ia dilakukan sebelum memeterai kontrak jual beli, dalam kata lainnya, ia dilakukan di luar ‘Aqd utama jual beli. Namun selepas kontrak berjaya dimeterai, jumlah bayaran dari Hamish Jiddiyah ini akan dikira sebagai sebahagian daripada harga keseluruhan aset.

Tetapi sekiranya pelanggan ingin membatalkan hasrat pembelian, para Ulama menyebut bahawa penjual berhak untuk mengambil jumlah yang bertepatan dengan kerugian sebenar yang ditanggung akibat pengurusan tempahan tadi dan bakinya mesti diserahkan semula kepada pelanggan.

Dalam kes di atas, Proton telah bersetuju untuk memberikan 100% jumlah ‘booking fee’ seandainya pelanggan membatalkan hasrat.

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani.

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!