Apa Itu Ibra’ Dalam Perbankan Islam?

Ramai orang keliru dalam aplikasi perbankan Islam terutamanya bila berlaku tunggakan pembayaran. Mereka beranggapan produk perbankan Islam adalah lebih mahal kerana harga jualan telah ditetapkan pada awal pembiayaan dan pelanggan perlu membayar harga jualan walaupun membuat penyelesaian awal.

Ibra’ adalah pengguguran hak oleh satu pihak kepada pihak yang lain yang perlu dilaksanakan terhadapnya. Daripada perspektif kewangan, ibra’ adalah pemberian rebat jika penyelesaian dibuat lebih awal dari tempoh yang sepatutnya.

Ibra’ kebiasannya diberi dalam kontrak jual beli seperti komoditi murabahah. Jadual di bawah menunjukkan perbandingan antara perbankan konvensional dan perbankan Islam (jika tiada ibra’ dan menyebabkan ramai dari kalangan kita salah faham):

*Kalau ikut jadual di atas, memanglah nampak perbezaan yang ketara. Sebenarnya, Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengeluarkan garis panduan ibra’ atau diskaun atau rebat jika pembiayaan dilunaskan lebih awal dari tempoh yang sepatutnya. Walaupun tunggakan di atas kertas adalah berjumlah 180,000, namun pihak bank akan memberikan ibra’ kepada pelanggan.

Secara dasarnya, ada 3 situasi bank akan memberikan ibra’:

1. Pelanggan Yang Membuat Penyelesaian Awal
Pelanggan tidak mempunyai tunggakan namun berhasrat membuat pembayaran sekaligus.

Iklan

2. Penstrukturan Semula Pembiayaan
Pelanggan mempunyai masalah untuk membuat bayaran dan memohon bank menstrukturkan kembali pembiayaan mereka.

3. Kemungkiran Pelanggan Dalam Membuat Bayaran
Pelanggan bermasalah dan membayar tidak mengikut jadual.

Untuk lebih mudah faham, boleh rujuk rajah di bawah berkenaan aplikasi ibra’ dalam kontrak jual beli:

Secara kesimpulannya, pemberian ibra’ kepada pelanggan adalah bukti perbankan Islam tidaklah semahal seperti yang dilaungkan sesetengah pihak. Harga jualan ditetapkan pada awal pembiayaan namun ia masih bersandarkan turun naik kadar keuntungan efektif.

Yang menariknya, kadar keuntungan tidak akan melebihi harga jualan yang telah ditetapkan. Semoga bermanfaat.

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cara Syarikat Di Malaysia Lari Cukai (Sila Jangan Tiru)

Seksyen 77A(1) Akta Cukai Pendapatan menetapkan tiap-tiap syarikat, badan amanah atau koperasi supaya menghantar borang cukai dalam tempoh 7 bulan selepas penutupan tempoh perakaunan.

Tahniah kepada mereka yang patuh menghantar borang setiap tahun. Kepada yang masih belum patuh, kami doakan semoga anda cepat-cepat kantoi. Ops!

Peringatan : Artikel kali ini ditulis bukan nak mengajar pembaca cara lari cukai, tetapi ambil iktibar supaya tidak ‘dicekup’ oleh pegawai Lembaga Hasil dalam Negeri Malaysia (LHDN) dan dikenakan penalti yang tinggi.

Hasil sembang-sembang dengan kawan-kawan di firma audit, berikut merupakan cara yang digunapakai oleh syarikat di Malaysia untuk kurangkan bayaran cukai. Mereka ni jenis yang hantar borang cukai tetapi ‘berusaha’ untuk kurangkan bayaran cukai.

1. Buat Syarikat Banyak-Banyak

Sekarang kita dah kembali ke zaman SST menggantikan GST. Bagi cukai SST, ia adalah sejenis cukai yang dikenakan ke atas harga pengeluaran dari kilang.

Syarikat yang semakin membesar biasanya akan sengaja buat tax planning dengan menubuhkan beberapa anak syarikat (subsidiari) dengan niat untuk mengurangkan bayaran cukai.

Syarikat pengilang akan berusaha kurangkan kos di peringkat awal supaya cukai SST yang dibayar adalah rendah. Tetapi dalam masa sama, ia mempunyai syarikat-syarikat lain yang berkaitan antara satu sama lain dan mengambil kesempatan dengan menaikkan kembali harga barang.

Contohnya : Apabila produk telah dikeluarkan, syarikat pengilang A jual kepada syarikat pemasaran B (subsidiari) dengan harga RM20,000.

Kemudiannya, produk tadi akan dijual ke dalam pasaran dengan harga yang lebih tinggi, katakan RM70,000. Jadi, cukai SST yang dikenakan adalah atas RM20,000 bukannya RM70,000.

Syarikat pengilangan A akan dikenakan cukai pendapatan syarikat 18% ke 24% (mengikut modal berbayar syarikat) ke atas kadar untung bersih yang lebih kecil. Yelah, dah dia jual murah-murah je dekat syarikat pemasaran B, sah-sah untung pun lebih kecil.

Syarikat pemasaran B yang ditubuhkan oleh pengilang A tu pula untung dah jadi tinggi . Tapi dia boleh kurangkan cukai dengan tinggikan belanja. Itu kalau dia buat 1 syarikat pemasaran. Kalau 10? Akhirnya tauke kilang A juga yang untung besar.

2. Kaedah-Kaedah Klasik (illegal)

Kaedah klasik yang masih diamalkan adalah seperti :

  • Palsukan perbelanjaan (Contoh : tuntut kos renovasi ofis, walhal itu resit-resit kerja renovasi rumah pengarah)
  • Palsukan pembelian (Contoh : reka invois pembelian palsu dan duit akhirnya masuk ke akaun pengarah syarikat)
  • Beli aset atas nama syarikat (sebenarnya untuk kegunaan peribadi)
  • Aset syarikat dah jual tetapi masih tuntut Elaun Modal

3. ‘Beli’ Barang/Stok Dari Luar Negara

Ini pun kategori memalsukan belian tetapi advance sikit. Konon syarikat beli barang dari luar negara tetapi itu pun syarikat dia jugak. Jenis ni memang confident pihak LHDN takkan check entiti luar negara.

4. Buat 2 Set Akaun

Cara ni agak agresif. Syarikat akan buat 1 set akaun yang betul dan 1 lagi set akaun yang ada unsur penipuan. Yang akan dilapor kepada pihak LHDN sudah tentu set akaun yang tak betul tadi. Di zaman yang serba moden ni kami tak terkejut kalau ada perisian perakaunan yang mampu buat benda ni secara automatik.

.

..

Ops, cukuplah buat masa ini, nanti kami tambah lagi.

Akhir kata, hayati lah pepatah lama, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga..

Iklan

Dapatkan 101 Rahsia Penjimatan Cukai Pada Harga Istimewa

This image has an empty alt attribute; its file name is Dapatkan-101-Rahsia-Penjimatan-Cukai-Pada-Harga-Istimewa-700x934.jpg

Bila sebut sahaja LHDN, rata-rata akan tersentap mendengar 4 huruf berbisa ini yang langsung berkait rapat dengan cukai. Topik cukai bukanlah satu isu yang asyik dibincangkan. Malah, mereka yang bukan dari golongan pembayar cukai akan cepat-cepat tutup telinga dan melarikan diri dari isu panas ini.

Sebenarnya, isu cukai adalah topik yang menyeronokkan dan patut diambil berat oleh semua individu yang menjana pendapatan lebih dari RM36,000 SETAHUN, lebih-lebih lagi usahawan dan mereka yang memiliki perniagaan. Kurang daripada itu, anda sebenarnya tak perlu takut.

Apa Kandungan Dalam e-Book Ini Yang Dapat Bantu Saya Kurangkan Cukai?

Dalam e-book yang dikarang khas untuk anda yang bakal membayar cukai dan sedang pening kepala membuat kira-kira, anda akan pelajari 101 pendedahan ilmu pengurangan cukai antara tajuknya:

1. Manfaat Menjadi Seorang Pembayar Cukai

Ketahui 6 kelebihan menjadi pembayar cukai yang sebenarnya menguntungkan anda dan bisnes anda. Anda juga diberikan carta alir panduan pendaftaran cukai pendapatan secara online.

2. Simpan Rekod Anda

Ketahui lebih 20 jenis rekod atau penyata yang wajib anda simpan jika anda mahu menggunakan sepenuhnya fasiliti pengurangan cukai

3. Tak Semua Pendapatan Dikenakan Cukai

Ketahui 13 jenis pendapatan yang dikecualikan daripada dikenakan cukai.

4. Yuran Pendidikan – Belajar Sampai Liang Lahat

Jika anda sedang melanjutkan pelajaran, ketahui jumlah maksimum pelepasan yang anda boleh masukkan.

5. Pelepasan Gaya Hidup – Jangan Terlebih Gaya Sudahlah

5 pelepasan cukai terhadap pembelian atau langganan tertentu yang boleh dituntut.

6. Derma Dibenarkan – Faedah Dunia Akhirat

Ketahui bagaimana untuk menuntut pengurangan cukai melalui derma-derma yang telah dilakukan

Dan banyak lagi kaedah dan cara-cara yang dapat mengurangkan cukai.

Dapatkan e-Book 101 Rahsia Penjimatan Cukai hari ini -> https://www.majalahlabur.com/BijakCukai

Iklan

Terma Kewangan Islam Yang Mudah Untuk Kita Faham

Mesti ramai yang confuse bila dengar terma-terma kewangan Islam buat pertama kali. Malah, ada yang dah biasa kita dengar pun masih tak pasti apakah maksudnya.

Jom kita belajar bahasa Arab sikit dan ikuti perkongsian Puan Nuraishah Hanani seperti berikut:

1. Kalau simpan – Wadiah
2. Kalau labur – Mudarabah
3. Kalau di’urus – Wakalah
4. Kalau yuran – Ujrah
5. Kalau TT ia – Hawalah
6. Kalau rebate – Ibraa
7. Kalau caj gantirugi – Tawidh
8. Kalau penalti – Gharamah
9. Kalau berjanji – Waad
10. Kalau gadai – Rahnu
11. Kalau pinjam – Qard
12. Kalau adat – Uruf 
13. Kalau gerenti – Kafalah
14. Kalau bagi deposit – ‘Urbun
15. Kalau sewa – Ijarah
16. Kalau jual – Bai
17. Kalau untung rugi bersama – Musyarakah
18. Kalau kongsi untung beramanah – Mudarabah
19. Kalau beri hadiah – Hibah
20. Kalau tolong menolong – Takaful

Sumber: FB Nuraishah Hanani

Lepas ni bila dengar terma-terma kewangan Islam yang kita tak pasti, boleh rujuk senarai ini. Semoga tidak keliru lagi bila dengar perkataan Arab disebut oleh mereka dalam industri kewangan Islam ni.

Tapi tahu saja tak mencukupi, kita kena ambil tahu juga lebih mendalam pasal kewangan Islam ni. Jemput baca:

Iklan

Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Iklan

Kenapa Wujud Cadangan Had Pengeluaran KWSP Dinaikkan Ke 65 Tahun?

Kita pernah dikejutkan oleh cadangan dari Bank Dunia untuk menaikkan had umur pesara dari 55 ke 65 tahun dan ia kebanyakannya memberi respons tidak bersetuju. Sebelum kita terus melatah, mari kita berfikir sejenak apa yang membuatkan cadangan ini dikeluarkan?

Menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 2007, penduduk warga emas di Malaysia akan meningkat daripada 7% menjadi 14% dalam masa 28 tahun, berbanding Sweden yang mengambil masa 112 tahun.

Ini kerana kemajuan dalam teknologi perubatan dan kesihatan memanjangkan usia rakyat kita, sementara kadar kesuburan pula jatuh kerana ramai berkahwin lewat.

Purata jangka hayat rakyat Malaysia berada pada usia 74.7 tahun pada 2016 dan akan terus meningkat dan kita akan ada lambakan warga tua berbanding kelahiran baru menjelang tahun 2030.

Ini sudah tentu berkaitan keadaan kewangan warga tua ketika itu. Jika wang pengeluaran kesemuanya dikeluarkan pada usia 55 tahun, 70% akan habiskan dalam tempoh 10 tahun.

Bagaimana keadaan kewangan kita dari saat kita pencen pada usia 55 tahun, sehingga usia 75 tahun nanti? 20 tahun juga tu.

Persoalan lain, bagaimana nak kekalkan gaya hidup yang sama setiap bulan?

Sebagai contoh pada usia 30 tahun, kita sudah biasa hidup dengan perbelanjaan isi rumah sebanyak RM5,000 sebulan. Pada usia 55 tahun nanti dengan kadar inflasi 4%, RM5,000 itu meningkat kepada RM13,000 sebulan.

Jika umur kita panjangkan sehingga 75 tahun, kita memerlukan sebanyak RM4.8 juta! Banyak tu, mana nak cari?

Iklan

Sebab itu ramai sifu hartanah, sifu pelaburan dan sifu perniagaan di Malaysia menyeru rakyat Malaysia memiliki aset, melabur bermula usia muda dan memulakan perniagaan apa pun bagi menampung kehidupan akan datang.

Mengikut statistik, seramai 68% yang berumur 54 tahun ke bawah mempunyai simpanan kurang daripada RM50,000 dan 20% terbawah mempunyai simpanan sebanyak RM6,909.

Image by StockSnap from Pixabay

Mungkin mereka ada simpanan lain dan menyebabkan terhentinya caruman KWSP. Sekiranya ada wang dan akaun kwsp masih aktif, tidak salah kita terus mencarum secara online setiap bulan ke akaun KWSP kita.

Dari 32 juta rakyat Malaysia, 69% terdiri dari umur bekerja iaitu dari usia 15 sehingga 65 tahum, hanya 48% mempunyai akaun KWSP yang aktif.

Kesimpulannya, cadangan Bank Dunia tersebut adalah untuk kebaikan kita apabila kita sudah tua nanti. Semoga wang persaraan digunakan sebaiknya untuk kita menikmati duit hasil titik peluh semasa kita masih muda.

Uruskan sebaiknya wang yang kita ada. Tak mampu beli aset besar, beli aset kecil dahulu seperti emas, dinar dan melabur secara kecil-kecilan. Yang paling penting kita melabur untuk ilmu terlebih dahulu, bagi mendapatkan hasil yang lebih besar.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan (pelaburan,takaful dan wasiat) di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga sesi konsultansi individu

Sumber Rujukan:

Iklan

Bekerja Sendiri? Daftar Caruman i-Saraan KWSP Hari Ini

“Jangan kerja sendiri, takde EPF, nanti takde simpanan untuk hari tua!”

Itu kata-kata negatif yang sering dilemparkan oleh mereka yang prihatin dan cukup selesa dengan kerja makan gaji.  Jangan risau, walaupun anda bekerja sendiri sekalipun, kita tetap boleh membuat simpanan persaraan di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Ramai yang salah faham dan beranggapan bahawa KWSP adalah caruman khas untuk mereka yang bekerja dengan majikan sahaja. Siapa kata?

Tak kira anda peniaga online ke, peniaga bazar Ramadhan ke, atau pun pemandu e-hailing. Sekarang anda boleh simpan duit tanpa majikan.

Caruman Sukarela Dengan Insentif Persaraan (i-Saraan)

i-Saraan atau Caruman Sukarela Dengan Insentif Persaraan adalah pelan caruman yang boleh anda lakukan walaupun tidak mempunyai pendapatan tetap.  Anda juga berpeluang menerima caruman tambahan sebanyak 15% (maksimum RM250 / setahun) daripada kerajaan ke atas caruman anda.

Kelebihan Caruman Sukarela Insentif Persaraan (i-Saraan)

Simpanan kewangan kita akan bertambah baik biar pun kita bekerja sendiri dan tiada pendapatan tetap.  Dengan bekerja sendiri, diharapkan simpanan yang ada dengan program i-Saraan ini mampu membantu kita apabila sudah tua kelak.

Kita juga tiada komitmen atau paksaan untuk menyimpan, dan kita boleh mencarum di KWSP mengikut amaun dan kemampuan sendiri. Selain daripada duit simpanan yang telah kita carumkan, kita juga boleh menikmati dividen tahunan ke atas simpanan persaraan kita tadi.

Iklan

Kelebihan mencarum di i-Saraan, boleh dapat pengecualian cukai pendapatan sehingga RM4,000 selain daripada sumbangan kerajaan 15% atas amaun caruman anda. Malah, bantuan kematian sebanyak RM2,500 pun ada.

Siapa Layak Buat i-Saraan?

i-Saraan boleh dibuat oleh sesiapa yang bekerja sendiri atau mempunyai pendapatan yang tidak tetap. Terdapat beberapa syarat yang perlu kita patuhi iaitu:

  • Warganegara Malaysia
  • Berumur 55 tahun ke bawah
  • Ahli KWSP
  • Telah membuat i-Saraan sebelum ini

Cara Buat Caruman i-Saraan

Apabila sudah memastikan kelayakan untuk mencarum bersama i-Saraan., hanya dengan beberapa langkah mudah saja dah boleh mendaftar dan terus membuat caruman i-Saraan.

Pertama sekali, daftar i-Saraan dengan mengisi Borang i-Saraan Bayaran Sendiri. Untuk lebih mudah, boleh terus ke mana-mana cawangan KWSP untuk proses pendaftaran.

Cara Pembayaran Caruman i-Saraan

Caruman i-saraan boleh dibuat dengan 3 cara iaitu:

  • Walk-in dan bayar di kaunter cawangan KWSP
  • Bayar di kaunter ejen bank seperti Maybank, RHB dan Public Bank
  • Bayar melalui perbankan internet seperti Maybank dan Public Bank.

Mudah sahaja, kini kita juga boleh membuat simpanan hari tua seperti orang lain yang bergaji tetap. Walaupun bekerja sendiri, jangan lupa untuk membuat caruman wang simpanan melalui i-Saraan di KWSP!

SumberKumpulan Wang Simpanan Pekerjaan (KWSP)

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!