Bank Switzerland, Bank Yang Paling Selamat Dan Dipercayai

Kita sering melihat di dalam filem Hollywood di mana kebanyakan penjenayah atau ahli perniagaan menyimpan wang mereka di Bank Switzerland untuk mengelakkan diri daripada dikesan oleh pihak berkuasa.

Jadi persoalan yang timbul di benak kepala kita adalah “Benarkah bank di Switzerland ini selamat untuk menyimpan duit, walaupun untuk seorang penjenayah”?

Mari kita kupas isu dan fakta mengenai Bank Switzerland yang menjadi pilihan orang kaya untk menyimpan duit di sana.

Duit Anda Selamat Di Bank Switzerland

Bank-bank yang terdapat Switzerland merupakan bank yang sangat terkenal di dunia dan merupakan bank yang menjaga privasi pelanggan mereka pada tahap yang paling tinggi. Oleh yang demikian, ia telah menjadi destinasi bagi ahli politik, jutawan dan artis untuk menyimpan wang mereka dengan jumlah yang besar tanpa diketahui oleh orang ramai.

Undang-undang yang sangat ketat telah digubal oleh Negara Switzerland menyebabkan bank negara tersebut boleh beroperasi di bawah akta kerahsiaan. Mereka tidak dibenarkan membuka maklumat para pelanggan mereka dengan sewenang-wenangnya kepada pihak ketiga.

Tidak seperti sesetengah bank terutamanya di Amerika Syarikat yang mana terpalit dengan isu pekerja di bank negara tersebut menjual maklumat peribadi pelanggan kepada pihak ketiga.

Asal-Usul Bank Switzerland Menjadi Tempat Penyimpanan Duit Yang Paling Selamat

Ianya berlaku selepas krisis yang melanda pada tahun 1932, di mana  Perancis pada ketika itu telah membuat operasi besar-besaran terhadap Bank Switzerland yang berada di Paris. Dua orang pekerja di bank sana membocorkan maklumat pelanggan mereka iaitu rakyat Perancis yang tidak membayar cukai kepada pihak kerajaan.

Sejak daripada peristiwa tersebut, Switzerland telah menggubal undang–undang yang ketat secara bertulis yang akan mengenakan tindakan terhadap pekerja bank yang memberi maklumat pelanggan mereka tanpa kebenaran pelanggan mereka.

Selain itu juga, Switzerland merupakan negara yang paling stabil daripada segi ekonomi. Negara ini merupakan di antara nagara yang berpendapatan tinggi di Eropah dan juga dunia.

Jika sebelum ini kita hanya mengenali Switzerland sebagai negara pengeluar jam tangan terkemuka di dunia, sebenarnya Switzerland ini merupakan sebuah negara industri dan mempunyai ekonomi yang sangat kukuh.

Walaupun negara ini kecil sahaja daripada segi saiz, Switzerland mempunyai 14 syarikat yang memasuki carta 500 syarikat terbesar di dunia. Sebagai perbandingan, Jerman mempunyai 29 buah syarikat terbesar di dunia dengan kadar penduduk sebanyak 83 juta sedangkan Switzerland mempunyai penduduk hanya sekitar 8.5 juta orang.

Selain daripada kemakmuran ekonomi yang sangat luar biasa, Switzerland juga terkenal sebagai di antara negara yang paling selamat di dunia. Kadar jenayah yang rendah dan juga merupakan negara yang tidak mempunyai musuh.

Sejak kurun ke-19, Switzerland tidak pernah menyokong mana-mana pihak dan menjadikan negara tersebut sebagai negara yang neutral melalui penjanjian Vienna pada tahun 1815.

Dengan tarikan yang begitu luar biasa, ramai penduduk dunia yakin simpanan mereka akan selamat jika berada di Switzerland.

Bagaimana Pula Dengan Seorang Penjenayah?

Jadi bagaimana jika seseorang penjenayah menyimpan duit di negara tersebut? Adakah mereka juga akan dilindungi oleh kerajaan Switzerland?

Walaupun negara ini terkenal dengan pelanggan yang menyimpan duit di dalam jumlah yang besar, Bank Switzerland ini masih lagi tertakluk kepada undang-undang antarabangsa. Sekiranya seseorang itu didapati bersalah oleh makhamah negara mereka, segala maklumat peribadi pesalah tersebut boleh diakses oleh pihak pendakwaraya.

Kebanyakan penjenayah kolar putih ini menyimpan wang mereka di akaun bank Switzerland adalah disebabkan mereka ingin mengelakkan diri daripada membayar cukai kepada kerajaan mereka.

Kebayakan orang kaya yang tidak membayar cukai, sering kali menyimpan wang mereka di Switzerland kerana kelebihan tersebut. Walaupun mereka tidak membayar cukai, maklumat peribadi mereka boleh diakses jika kesalahan ini membuatkan mereka diklasifikasikan sebagai penjenayah di negara mereka.

Sumber Rujukan:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nak Beli Kereta Baru Atau Second-Hand? Hadamkan 4 Perkara Ini Terlebih Dahulu

Kereta ini boleh dikatakan sebagai keperluan dalam kehidupan sekarang. Kalau nak beli kereta ni kita kena berfikir masak-masak dahulu, lebih-lebih lagi jika mengambil pinjaman untuk membeli kereta. Tersilap beli meranalah selama 9 tahun.

Ada beberapa pilihan sebelum kita membuat keputusan untuk membeli kereta, sama ada beli kereta terpakai atau kereta baru. Kedua-dua pilihan ini ada kelebihan dan kekurangannya sendiri, kali ini kita akan membincangkan kedua-dua pilihan yang ada.

Oleh itu, jom kita tengok 4 perkara berikut terlebih dahulu:

1. Harga Kereta

Secara amnya, sudah tentu kereta terpakai lebih murah berbanding kereta baru. Kalau anda beli kereta yang sudah berusia 5 tahun, anda boleh dapatkan harga 50% lebih murah berbanding kereta baru.

Jadual dibawah menunjukkan perbandingan harga kereta baru dan terpakai.

Tahun: 2018 Harga Tahun: 2013 Harga
Honda City 1.5V RM86,983 Honda City 1.5E+ RM48,800
Myvi 1.5 AV RM54,090 Myvi 1.5 SE RM31,000
VIOS 1.5J RM77,200 VIOS 1.5J RM42,800

*Harga kereta terpakai berdasarkan portal mudah.my

2. Kos Penyelenggaraan

Bagi kereta baru, anda tidak perlu risau mengenai kos penyelanggaraannya, tambahan lagi kereta baru masih ada warranty. Ada juga kereta yang memberikan servis percuma bagi tempoh 5 tahun pertama.

Proton contohnya, memberikan servis percuma di pusat servis mereka selama 5 tahun. Jadi dalam 5 tahun pertama ini anda tidak perlu risau dengan kos penyelenggaraan kereta. Ada juga mereka yang tukar kereta setiap 5 tahun kerana adanya pakej ini.

Bagi kereta terpakai pula, anda perlu sediakan tabung khas bagi kos penyelanggaraan. Maklumlah kereta lama, banyak ragamnya. Sebab itu anda perlu semak betul-betul sebelum membeli kereta terpakai. Baca tips ini jika anda ingin membeli kereta terpakai: Buat 4 Perkara Ini Sebelum Beli Kereta Terpakai.

3. Pembiayaan Bank

Kebiasaannya kadar faedah yang dikenakan bagi kereta baru adalah lebih rendah berbanding kereta terpakai. Bagi kereta baru kadar yang dikenakan sekitar 2.5%-3.0%, manakala bagi kereta terpakai pula kadar faedahnya sekitar 3.5%-4.5%.

Tetapi kalau anda membeli kereta terpakai dibawah RM15,000, anda tidak perlu risau mengenai kadar faedah; lebih baik jika anda beli secara tunai sahaja.

This image has an empty alt attribute; its file name is motor-takaful.jpg

4. Takaful Kenderaan

Lebih tinggi nilai pasaran kereta, lebih tinggilah Takaful yang perlu dibayar. Sebagai contoh, bayaran Takaful bagi Myvi 1.5L baru adalah sekitar RM1,500 setahun. Manakala, bagi Myvi yang sudah berusia 5 tahun pula sekitar RM800 sahaja setahun.

Nak Beli Kereta Baru Atau Second-Hand?

Sumber: Statista

Bagi rakyat Malaysia, rata-ratanya memilih kereta baru apabila ingin membeli kereta. Berdasarkan data daripada Statisa, 69.2% rakyat Malaysia memilih kereta baru dan 27.22% lagi memilih kereta terpakai.

Kereta baru mahal harganya, tetapi murah daripada segi kos penyelengaraannya – malah ada yang percuma untuk beberapa tahun. Kereta terpakai pula mungkin nampak murah pada harganya, tetapi agak tinggi kos penyelenggaraannya. Pokok pangkalnya lihatlah kepada kemampuan kewangan peribadi anda.

Bagi mereka yang pertama kali ingin membeli kereta, 5 Tips Ini boleh membantu anda.

Tuan Mohd Kauthar Rozmal merupakan seorang perancang kewangan peribadi dan graduan jurusan matematik.

Iklan

Nak Pendidikan Dan Perkhidmatan Kesihatan Percuma? 3 Negara Ini Dah Buat

Siapa yang tak suka dengan benda percuma kan? Tapi kita kena ingat pepatah, “There’s no free lunch in this world”. Mesti ada ‘udang di sebalik batu’.

Memang boleh kita dapatkan pendidikan percuma, perkhidmatan kesihatan percuma dan banyak lagi benda lain secara percuma.

Negara-negara Scandinavia seperti Norway, Sweden dan Denmark dah pun memberinya secara percuma.

Photo by Jasper Gronewold on Unsplash

Tapi….

Mereka di Scandinavia:

  1. Harga makanan dan minuman lebih mahal (hampir setengah kali ganda lebih mahal berbanding negara-negara lain di Eropah)
  2. Cukai VAT setinggi 25% bagi semua barangan yang dibeli (hanya Hungary mempunyai kadar cukai yang lebih tinggi)
  3. Kadar cukai peribadi di Sweden lebih daripada 60%
  4. Kadar cukai peribadi di Denmark lebih daripada 55%
  5. Kadar cukai peribadi di Eropah secara puratanya adalah 40%
  6. Nak beli kereta di Denmark, kena bayar cukai 85% ke 150% di atas harga kereta

Contoh nak beli baju di Sweden:

  • Sehelai baju harganya $300 Swedish Kronor
  • 25% cukai VAT
  • 22% cukai pendapatan korporat
  • Cukai pendapatan pekerja
  • Cukai sewa kedai, cukai elektrik, cukai pembersihan

Maka, jika peniaga di Sweden nak buat untung, harga kenalah tinggi untuk cover cukai-cukai tersebut. Tapi banyak yang tak tahan dengan cukai yang tinggi ini.

IKEA yang berasal dari Sweden pun memindahkan HQ mereka ke Belanda. Sekarang syarikat IKEA dimiliki oleh syarikat Belanda, disebabkan cukai yang tinggi di Sweden.

Namun, ianya telah menjadikan ketiga-tiga negara Scandinavia iaitu Norway, Sweden dan Denmark sebagai negara ‘safe haven’. Iaitu negara yang stabil daripada segi politik dan keamanan rakyatnya.

Malah matawang Kronor yang digunakan ketiga-tiga negara ini kuat bertahan dan sering melawan arus.

Rakyat Scandinavia Paling Gembira Di Dunia

Photo by Mikita Karasiou on Unsplash

Di sebalik cukai yang tinggi, ianya dilaporkan bahawa rakyat Norway, Sweden dan Denmark adalah merupakan rakyat yang paling gembira di dunia! Hanya negara Finland yang mempunyai rakyat paling gembira di dalam carta, mengatasi Norway di tempat ke-2 dan Denmark di tempat ke-3 di dalam Laporan World Happiness Report tahun 2018.

Not bad, Malaysia di tempat ke 80.

Struktur cukai negara mereka adalah berdasarkan pendapatan individu dan bukannya pendapatan isi rumah, ditambah pula dengan cukai flat rate. Hasilnya adalah layanan yang saksama dapat diberi kepada semua warganegara.

Dengan membayar cukai yang tinggi, rakyat Scandinavia dapat pendidikan percuma, kadar penjagaan kanak-kanan yang rendah, perkhidmatan pengangkutan awam yang mantap dan perkhidmatan kesihatan yang percuma. Walaupun cukai yang tinggi, purata gaji mereka juga tinggi. Boleh rujuk laporan ini.

Kos Tinggi Berbaloi Dengan Kualiti Kehidupan Yang Tinggi

Walaupun barangan seperti makanan, minuman, pakaian, kereta dan macam-macam lagi adalah mahal disebabkan kadar cukai yang tinggi; namun ianya dilihat sebagai berbaloi jika dibandingkan dengan kualiti kehidupan mereka yang tinggi.

Nak pendidikan anak-anak kita percuma macam negara mereka? Kenalah bersedia untuk bayar cukai yang tinggi dan kos sara hidup yang tinggi.

Sumber Rujukan: Video CNBC

Why is Scandinavia so expensive? | CNBC Explains

Scandinavia has a reputation for being one of the most expensive regions to live in and visit. So why are prices, for everything from a jumper to a pastry, so high?

CNBC International 发布于 2019年12月23日周一
Iklan

Nak Bayar Hutang Dulu Ke Nak Melabur Ke Atau Nak Berniaga?

Di saat menghadapi keadaan ekonomi yang semakin sukar, ramai yang memilih untuk meniaga untuk mencari pendapatan tambahan. Dengan duit lebih tersebut, bolehlah digunakan untuk membayar hutang yang ada.

Tak kurang juga ramai yang mencari peluang pelaburan sebagai cara untuk mengembangkan modal sedia ada dengan melaburkan kembali keuntungan yang diperolehi. Jemput baca Bro, Biasa Dengar Tak ‘Compounding Interest’? Ini Ada Contoh Kiraan kalau nak tahu dengan lebih mendalam.

1. Bayar Hutang Itu Wajib

Seseorang yang mati syahid pun, boleh tersangkut kalau beliau ada berhutang. Dan disebabkan inilah, kita sebenarnya perlu berusaha untuk melangsaikan terlebih dahulu hutang-hutang yang ada.

Tapi hutang pun ada hutang baik dengan hutang jahat:

Hutang Baik – Wang yang anda pinjam pada kadar faedah yang rendah, di mana anda boleh mendapat pulangan yang lebih tinggi. Contohnya kita berhutang untuk beli rumah.

Hutang Jahat – Kita pinjam wang pada kadar yang tinggi, tetapi pulangannya rendah. Lagi teruk, ianya menyusut nilai saban tahun. Contohnya hutang kad kredit dan hutang kereta.

Kalau nak bayar hutang, utamakan bayar hutang jahat dulu.

 

2. Melabur

Kalau ikutkan, pelaburan hanya dibuat selepas kita ada simpanan dan perlindungan. Maknanya, kita kena pastikan yang kita ada simpanan 3-6 bulan dalam tabung kecemasan terlebih dahulu.

Lepas itu kena pastikan yang kita ada perlindungan Takaful bagi tujuan Income Replacement iaitu menggantikan pendapatan kita sekiranya kita tidak berupaya untuk bekerja disebabkan sakit atau kemalangan.

Seterusnya, barulah kita gunakan duit yang lebih untuk tujuan pelaburan. Dan perkara pertama yang perlu anda labur, adalah melabur ke dalam ilmu.

Ada pelaburan yang berisiko tinggi, ada juga yang berisiko rendah. Ada yang untuk jangka masa panjang, ada juga yang untuk jangka masa pendek.

Kalau kita ikut nasihat daripada pelabur tersohor Warren Buffet, Peraturan #1 beliau ialah “Jangan Hilang Wang”. Peraturan #2 pula, “Jangan Lupa Peraturan #1.

Tapi jangan pula tersilap melabur. Tahun lepas saja, Kerugian Dianggar RM3.8 Bilion disebabkan skim cepat kaya yang melibatkan hampir sejuta rakyat Malaysia.

 

3. Berniaga

Bila sebut pasal berniaga ni, ada yang memerlukan modal, ada yang memerlukan pekerja, ada yang memerlukan masa yang banyak, ada yang memerlukan kemahiran dan banyak lagi. Kemahiran menjual dan pemasaran juga penting.

Memang betul, berniaga merupakan 9/10 daripada punca rezeki. Tapi berapa ramai orang hari ini yang sanggup berkorban apa sahaja demi perniagaan mereka? Sanggup merasa kepayahan apabila perniagaan tak berapa nak menjadi?

Mesti ramai yang tak sanggup, tapi tahukah anda ada shortcut untuk berniaga? Iaitu dengan melabur dalam Bursa Malaysia.

Apabila kita membeli saham sesebuah syarikat, kita membeli pemilikan dalam bisnes. Selaku pemilik bisnes, kita dapat hadir mesyuarat agung tahunan (AGM) untuk mengundi, memilih pengarah syarikat dan layak memperoleh dividen.

Nak tahu lebih lanjut, bacalah Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham di Bursa Malaysia.

Bayar Hutang Dulu, Kemudian Baru Melabur

Bila dah bayar hutang, barulah rasa hidup ni tenang dan aman sikit. Kemudian melabur dalam ilmu, baru fikir nak berniaga. Dan kalau rasa susah nak berniaga, pilihlah untuk melabur dalam Bursa Malaysia.

This image has an empty alt attribute; its file name is suri-rumah-bangkit1.jpg

Anda Berkeinginan Nak Selesaikan Hutang?

Semua orang nak sangat bayar dan selesaikan hutang.

Tapi setiap kali nak bayar, pasti akan ada halangan yang tak dijangka maka pembayaran hutang juga tertangguh.

Hutang yang semakin bertambah dan tidak dapat dibayar akan buat kita semakin stress akibat tekanan yang dihadapi.

Jadi bagaimana cara nak bayar hutang yang ada?

Anda boleh belajar dari kisah seorang suri rumah ni melangsaikan hutangnya sebanyak setengah juta yang ditanggungnya.

Dapatkan eBook Suri Rumah Bangkit Hutang ½ Juta Selesai hari ini.

Iklan

Siapa Patut Tanggung Kos Urus Harta Pusaka?

Apabila seorang individu meninggal dunia, si mati akan meninggalkan harta pusaka kepada waris. Bagi melindungi hak waris yang berhak, harta pusaka si mati yang berdaftar akan dibekukan daripada sebarang pengeluaran dan pindahmilik kepada sesiapa pun.

Pembekuan harta ini juga bertujuan untuk melindungi kepentingan si mati. Harta pusaka yang ditinggalkan inilah yang akan digunakan untuk untuk melangsaikan hutang yang si mati sekiranya ada.

Samada ianya hutang dengan manusia, atau pun hutang dengan Allah seperti badal haji, nazar dan sebagainya. Hutang wajib dilangsaikan sekalipun setelah kematian kita.

Kalau tak dilunaskan juga?

Maka tergantunglah roh si mati seperti mana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW.

“Jiwa seorang Mukmin tergantung dengan hutangnya sehingga dilunaskan hutang baginya.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi)

Seterusnya harta yang dibekukan tersebut tidak akan ‘cair’ dengan sendiri. Ianya perlu diurus oleh seseorang, iaitu pentadbir yang dilantik semasa si mati masih hidup atau pun pentadbir yang dipersetujui oleh semua waris (sekiranya tiada pentadbir atau penama yang dilantik semasa hayat si mati).

Ada pentadbir saja tidak cukup, perlu ada wang tunai yang cukup untuk menguruskan proses pencairan asset, pengeluaran dan pindah milik harta kepada waris.

Persoalannya, siapa yang nak kena keluarkan duit untuk uruskan?

Waris perlu keluar duit sendiri? Dari mana datangnya duit untuk membayar kos pengurusan harta pusaka si mati?

Disebabkan waris tiada wang tunai yang cukup, harta pusaka si mati terus terbeku dan tidak dapat dimanfaatkan oleh sesiapa pun.

Sebagai contoh, Amanah Raya Berhad (ARB) mengenakan fi sebanyak 5% bagi RM25,000 yang pertama untuk kerja-kerja yang dijalankan oleh Amanah Raya sebagai pentadbir kepada harta pusaka simati yang melibatkan tugas-tugas pendaftaran aset dan waris-waris, penyiasatan aset dan waris, pengesahan aset dan liabiliti dan pembahagian harta pusaka kepada waris-waris.

Contoh kedua, pihak hospital mengenakan cas sebanyak RM40 bagi satu laporan perubatan bagi si mati. Dan banyak lagi contoh-contoh lain yang terikat bersama pengurusan harta pusaka.

Ini tidak dikira lagi sekiranya proses urus pusaka tersebut memerlukan khidmat peguam, siapa yang nak bayar?

Jika tiada wang tunai, maka akan tertundalah urusan pencairan aset harta pusaka si mati. Hutang si mati tak dapat dilunaskan, waris pun tidak dapat menikmati manfaat daripada harta pusaka si mati.

Lebih-lebih lagi, jika waris adalah isteri dan juga anak-anak si mati yang sangat memerlukan harta tersebut bagi menampung perbelanjaan harian mereka.

Di sinilah penting membuat perancangan harta pusaka semasa masih hidup lagi.

Sediakan wang tunai secukupnya untuk waris gunakan semasa proses urus pusaka kita nanti.

Macam mana nak sediakan wang tunai secukupnya untuk proses urus pusaka?

Ada 3 tempat yang mudah dan praktikal kita sediakan:

  1. Simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), letakkan penama* supaya mudah mereka keluarkan duit simpanan tersebut tanpa melalui proses probet.
  2. Simpanan Tabung Haji, letakkan penama* supaya mudah mereka keluarkan duit simpanan tersebut tanpa melalui proses probet.
  3. Pampasan takaful hayat yang diletakkan di bawah wasi atau pentadbir (bukan dihibahkan)

*Pastikan penama sudah sampai umur 18 tahun, mempunyai pertalian dengan kita dan tak perlu lebih daripada 2 orang.

Ketiga-tiga jenis simpanan ini tidak akan terbeku lepas kita meninggal dunia. Waris boleh terus tuntut dan keluarkan wang tunai seterusnya gunakan untuk menguruskan harta pusaka.

Kesimpulannya, proses urus pusaka perlu dilaksanakan dengan sesegera mungkin bagi mengelakkan dari terjadinya hal-hal yang lebih rumit seperti bilangan waris bertambah disebabkan ada kematian yang berlapis, harta tidak terurus dan terbiar, juga kehilangan dokumen-dokumen penting antaranya sijil kematian, surat perjanjian, dokumen hak milik, perjanjian jual beli dan sebagainya.

Bagi melancarkan lagi proses tersebut, perlulah ada wang tunai yang cukup untuk waris gunakan seterusnya waris dapat menerima harta pusaka tersebut.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!