Kelebihan Mempunyai Musuh Dalam Perniagaan?

You should have the biggest, baddest enemy you can imagine in your space, because you want to be the biggest and baddest in that space.

Ya, sebagai seorang ahli perniagaan, bersaing dengan adil adalah sikap yang baik untuk anda. Tetapi, hanya dengan cara yang baik dan berhemah sahaja digalakkan. Dalam erti kata yang lain, mempunyai musuh dalam perniagaan anda akan membantu anda dan “membina” anda.

Ironinya, anda mempunyai musuh dalam perniagaan kerana anda tahu sebab untuk anda menjadikan dia sebagai musuh anda dalam persaingan perniagaan. Hakikatnya, terdapat banyak kelebihan mempunyai musuh dalam dunia perniagaan ini.

Belajar Daripada Musuh

Salah satu kelebihannya adalah, dengan mempunyai musuh dalam perniagaan akhirnya akan menunjukkan apa yang anda tidak dapat kecapi dalam perniagaan anda buat masa ini. Sebagai contoh, anda dan rakan anda mempunyai perniagaan yang sama tetapi mengusahakannya dalam cara yang berbeza.

Kemudian, anda dapati rakan anda telah mencapai kejayaan lebih daripada anda. Oleh itu, untuk bersaing dengan rakan anda, anda perlu mengatasi had perniagaan anda.

Kenalpasti Kelemahan Dan Perbaikinya, Bukan Tiru Bulat-bulat

Pernahkah anda mendengar peribahasa “musuh anda adalah sahabat baik anda”? Percaya atau tidak, ianya sesuatu yang benar dalam perniagaan. Anda sepatutnya menjadikan seseorang itu sebagai musuh anda di atas sebab-sebab tertentu.

Mungkin sebab perniagaan pesaing anda beroperasi dengan lebih baik berbanding dengan perniagaan anda. Jika anda mengetepikan cemburu dan kebencian, anda boleh mendapat nasihat daripada mereka pula.

Mereka akan memberitahu anda apa yang anda “kurang” dalam perniagaan dan kelemahan anda. Ini dapat beri anda idea untuk memperbaiki perniagaan anda.

Satu perkara yang pasti, mempunyai musuh dalam perniagaan akan menunjukkan keupayaan anda menjadi seorang ahli perniagaan yang baik. Ia juga dapat memberi anda motivasi untuk menjadi lebih baik dan bersaing secara sihat.

Tidak kira betapa cemburu pun anda dalam perniagaan, anda perlu mengetepikan perasaan negatif dan “bertarung” dengan cara yang positif.

Tiada Musuh Umpama Tiada Benchmark Untuk Diatasi

Sekiranya anda mempunyai perunding dalam perniagaan atau lebih tepat “business consultant”,  tanpa adanya “musuh” dalam perniagaan bererti anda mempunyai sesuatu yang kurang dalam perniagaan anda.

Kenapa? Kerana “musuh” dalam perniagaan boleh dijadikan sebagai benchmark atau penanda aras. Anda pasti akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mengatasi benchmark tersebut.

Kalau orang lain boleh buat, kenapa aku tak boleh? Oleh itu, hargailah musuh anda dalam perniagaan.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Tips Pengurusan Wang Untuk Usahawan Muda

Pakar kewangan mengesyorkan agar anda menyimpan wang setiap bulan, tetapi itu lebih mudah dikatakan daripada dilakukan. Lagipun, ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi orang ramai untuk menghabiskan duit dengan berbelanja sebaik saja menerima gaji.

Walaubagaimanapun, jika anda ingin memulakan perniagaan, anda perlu melepaskan diri dari kitaran ini dan mula membuat belanjawan dan menyimpan. Ianya merupakan tugas yang mencabar, tetapi ia mesti dilakukan jika anda ingin berjaya sebagai seorang usahawan.

Jom kita amalkan lima petua di bawah ini.

Tips 1: Susun Kewangan Secara Sistematik

Anda boleh menjejaki setiap aspek kewangan anda. Catat semua maklumat kewangan anda di satu tempat supaya anda dapat merujuknya dan menjejaki perkembangan kewangan anda. Apabila dah catat semua maklumat kewangan anda, boleh menyusunnya mengikut kategori pula.

Ambil tahu ke mana wang dibelanjakan, adakah ianya untuk tujuan peribadi atau perniagaan. Kalau banyak yang bercampur aduk, sudah tiba masanya anda membezakan di antara kedua-duanya. Akaun simpanan pun kalau boleh kena ada dua.

Tips 2: Kawal Perbelanjaan

Kini anda kena lebih bertanggungjawab dengan kewangan anda. Kena lebih banyak habiskan masa dan wang ringgit ke dalam perniagaan, barulah bisnes boleh maju.

Utamakan perbelanjaan terhadap perniagaan seperti membeli dan menyimpan barang, mendapatkan bahan mentah atau mengupah pekerja untuk membantu anda. Pastikan semua ini diberikan perhatian terlebih dahulu, daripada menurut hawa nafsu.

Tips 3: Simpan Selagi Boleh

Semak tabiat harian anda dan lihat sama ada anda melakukan apa-apa pembaziran. Di antara yang paling ketara adalah menghabiskan duit minum kopi ‘mahal’, makan di kedai-kedai hipster dan kerap beli telefon pintar baru yang menyusut nilainya.

Sekiranya anda mampu berjimat RM10 setiap hari, sebulan dah RM300. Banyak juga tu. Mungkin agak susah pada awalnya, tetapi lama-kelamaan ianya akan jadi tabiat.

Tips 4: Tetapkan Matlamat

Pernahkah anda perasan bahawa tak ramai orang yang menetapkan matlamat, sama ada jangka masa pendek atau jangka masa panjang. Bila tiada matlamat, maka apakah sasaran yang ingin anda tuju?

Oleh itu, tetapkan matlamat yang boleh diukur, boleh dicapai, relevan dan berasaskan masa. Sebagai contoh anda mahu jualan sebanyak RM10,000 setiap bulan, maka sehari berapa pelanggan yang anda perlu dapatkan dan berapa pula kuantiti barang yang anda perlu jual.

Tips 5: Cari Mentor

Semua orang nak berjaya dalam tempoh masa yang singkat. Sekiranya anda nak shortcut, maka carilah seorang mentor yang telah pun berjaya – bergurulah dengan mereka dan ikut jejak langkah mereka.

Boleh juga cari circle yang positif, yang boleh dijadikan tempat mengadu dan pembakar semangat. Pepatah ada menyebut, berkawanlah dengan penjual minyak wangi; nescaya anda pun akan berbau wangi.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan