Apa Itu NFT? Mengapa NFT Menjadi Kegilaan Ramai?

Sejak kebelakangan ini, perkataan NFT menjadi sebutan ramai terutama di Malaysia dan luar negara. NFT adalah singkatan kepada Non-Fungible Token di mana NFT ini adalah sangat unik. Hal ini kerana, NFT bukanlah satu digital currency tetapi ia adalah cryptographic asset dalam blockchain yang mana mempunyai identiti kod dan metadata yang tersendiri. Tidak seperti matawang kripto yang lain, NFT tidak boleh ditukar dengan nilai yang sama antara satu dengan yang lain.

NFT boleh digunakan sebagai token untuk menilai asset dalam dunia sebenar seperti karya lukisan dan juga hartanah. Kelebihan NFT adalah ia boleh digunakan sebagai medium digital untuk aset fizikal. Oleh kerana NFT berada dalam jaringan blockchain, ia dapat menghapuskan orang tengah dengan menghubungkan artis dengan audien atau untuk pengurusan identiti sesuatu aset.

NFT juga memudahkan transaksi penjualan dan pembelian asset kerana ia dilakukan dalam jaringan blockchain dan juga NFT mencipta pasaran baru untuk semua.

Gambar : Christies

Pada Mac 2021, sekumpulan artis digital NFT Beeple telah berjaya menjual hasil karya yang dicipta dalam Projek 5000 hari. Jualan ini telah mencipta rekod dalam dunia NFT apabila hasil tersebut dijual pada nilai USD 69 juta.

Pada waktu sekarang, dunia NFT lebih kepada barang koleksi yang rare selain daripada sport cards dan hasil karya digital. Kesemua hasil digital boleh dijadikan NFT dengan cara minting. Terbaru Jack Dorsey telah menjual ciapan Twitter yang dijadikan NFT dengan nilai USD 2.5 juta.

Memahami NFT

Seperti duit kertas, semua matawang kripto adalah fungible. Maksud mudah fungible adalah ia boleh ditukar antara satu dengan yang lain. Contoh nilai duit RM50 adalah sama dengan RM50 yang lain. Dalam dunia matawang kripto juga sama, nilai satu Bitcoin adalah sama dengan Bitcoin yang lain. Namun NFT telah mengubah paradigma ini dengan setiap satu NFT token adalah unik dan tidak boleh ditukar ganti dengan NFT yang lain.

NFT boleh dianggap sebagai digital passport yang mana setiap satu daripadanya mempunyai kod yang berlainan dan setiap satu tidak sama dengan yang lain. NFT juga boleh digabungkan dan menghasilkan NFT yang baru. Dua NFT bergabung boleh melahirkan anak NFT yang baru. Menarik bukan?

Kenapa NFT Penting?

Gambar : VOI

NFT adalah evolusi kepada konsep yang mudah dalam dunia kripto. Sistem kewangan moden telah menjadi terlalu kompleks dengan perdagangan pelaburan dan sistem pinjaman untuk beberapa aset seperti hartanah dan kontrak karya lukisan. Dengan membolehkan medium perwakilan aset fizikal kepada digital NFT, ia adalah langkah pertama untuk mencipta semula struktur sistem kewangan dunia.

NFT penting kerana ia meningkatkan efficiency dalam pasaran. Pertukaran aset fizikal kepada digital melalui proses yang mudah dan menghapuskan monopoli pihak ketiga. Untuk menukar aset fizikal kepada digital NFT, ia tidak memerlukan agen, pemilik aset tersebut boleh terus menjual kepada peminat dan pembeli.

Selain itu, NFT juga bagus untuk pengurusan identiti sesuatu aset. Seperti passport warganegara, NFT mempunyai identiti unik yang tersendiri. Siapa saja boleh melihat dan tahu pemilik aset atau signature pemilik pada aset NFT tersebut. Seperti gambar yang dijadikan NFT, walaupun ia di copy and paste dimana-mana, ia tidak mengubah pemilikan asal kerana jika kita sudah memiliki sesuatu NFT, tiada apa dapat mengubah kod nama kita pada karya tersebut kecuali dijual pada pemilik yang baru. Semua transaksi NFT direkodkan dalam blockchain yang sangat telus dan tiada penipuan.

NFT adalah benda baru yang menjadi kegilaan ramai terutama anak muda. Hal ini kerana, NFT boleh dijadikan pelaburan yang sangat menguntungkan. Apa saja boleh dijadikan NFT dan dijual dengan sesuatu nilai yang sesuai. Namun begitu, oleh kerana ianya masih baru, pelabur memerlukan ilmu dan pemahaman yang mendalam sebelum membeli dan melabur dalam aset digital NFT.

Nak Belajar Buat Duit Dengan NFT?

Tak tahu apa itu NFT? Selalu dengar orang senang je buat duit dengan NFT.

Senang ke benda ni?

Ada yang buat duit melalui NFT dengan hanya memuat naik selfie!

Ada yang flipping NFT yang dimiliki. Wah!
Dah macam pelaburan hartanah ni ada flipping bagai….

Jadi, adakah anda :-

  • Nak tahu tentang NFT?
  • Berminat nak tambah pendapatan melalui NFT?
  • Nak tahu cara buit duit dengan mudah melalui NFT?
  • Ingin ketahui cara jual beli NFT?
  • Nak dapatkan tips untuk transfer fee yang rendah?

Segalanya akan terjawab dalam Webinar NFT tidak lama lagi

Jangan lepaskan peluang ini. Pra-Daftar SEKARANG di thekapital.my/jomNFT

Previous ArticleNext Article

5 Cara Mudah Kenal Pasti Emas Tulen Dan Emas Palsu

Permintaan emas semakin hari semakin tinggi, namun untuk memiliki emas, perlulah mengenal pasti ketulenannya.

Bagi menguji sama ada emas tersebut tulen atau palsu,  ia diuji dengan pelbagai cara dan kaedah.

Bukan sahaja dijadikan perhiasan wanita, emas juga merupakan salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Apabila terdapat jualan murah mengenai emas tidak kira sejauh mana lokasi kedai tersebut, pasti ramai yang sanggup datang untuk membelinya dari seluruh pelusuk negara.

Namun, perlu diingatkan bahawa emas yang dijual dengan harga murah tidak semestinya 100% tulen.

Untuk pengetahuan anda, kini terdapat banyak kes penipuan mengenai keaslian emas tersebut. Jadi, untuk memastikan emas yang dibeli itu tulen ataupun tidak, mari kami kongsikan cara kenal pasti emas tulen dan emas palsu dengan mudah.

Cara Kenal Emas Tulen Atau Palsu

1. Menggores Emas Pada Permukaan Seramik

Cara yang paling mudah untuk mengetahui sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggores emas tersebut pada permukaan seramik. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa dengan menggores permukaan emas pada seramik, jika terdapat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah emas palsu. 

Sekiranya anda menggores emas pada permukaan seramik dan tiada kesan hitam, emas tersebut sememangnya tulen.

2. Menimbang Berat Dan Mengukur Ketumpatan Emas

Bagi mengetahui sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, biasanya ia juga boleh dikenal pasti dari segi menimbang berat dan mengukur ketumpatan emas tersebut. Cara yang paling mudah adalah dengan menimbangnya menggunakan penimbang digital. 

Untuk mengukur ketumpatan emas, anda juga boleh merendam emas di dalam air. Jika isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan, maka emas tersebut adalah tulen.

3. Menguji Fizikal Emas Secara Visual

Setiap emas biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1 hingga 999 atau dalam bacaan karat ialah 10k, 14k, 18k, 22k ataupun 24k. Sebab itulah jika kita melihat emas yang dijual pasti akan dilabelkan dengan angka tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa emas tiruan juga kadangkala dicop dengan bacaan angka tersebut untuk mengelirukan pelanggan.

Jadi, untuk memastikan sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, ia boleh dikenal pasti melalui ujian fizikal emas secara visual. Biasanya golongan pakar akan memeriksa fizikal emas tersebut menggunakan kanta pembesar dengan sangat teliti. 

Di Malaysia, terdapat beberapa pajak gadai patuh syariah yang boleh menentukan ketulenan emas fizikal tersebut melalui visual seperti ini.

4. Menguji Ketulenan Emas Menggunakan Magnet

Nak lagi mudah, cara kenal pasti emas tulen atau emas palsu juga adalah dengan menggunakan magnet. Kita ketahui bahawa magnet mampu menarik segala jenis besi dan sekiranya emas anda melekat pada magnet, maka emas tersebut adalah palsu.

Emas yang melekat pada magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.

5. Menggigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat

Cara terakhir untuk mengenal pasti sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggigit emas dengan tidak terlalu kuat. Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet yang mendapat pingat emas. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk mengenal pasti sama ada ia tulen atau tidak. 

Namun perlu diingatkan untuk tidak menggigitnya terlalu kuat, ianya kerana jika emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24K.

Akhir kata, untuk mengetahui sama ada emas yang dimiliki adalah tulen atau tidak, sila kenal pastinya dengan cara di atas. Jika tidak, pasti anda akan mengalami kerugian yang tinggi akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semoga perkongsian bermanfaat untuk anda.

Baca juga: