Soalan-Soalan Yang Sering Ditanyakan Mengenai Amanah Saham Bumiputera (ASB)

Anda mungkin sudah sedia maklum dengan Amanah Saham Berhad (ASB) tetapi tidak pasti tentang fungsinya dan mengapa ia adalah sesuatu perkara yang besar. Sesetengah daripada anda mungkin tahu mengenainya tetapi tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan beberapa unitnya. Di sini kami akan menerangkan kepada anda perkara asas mengenai ASB.

Nah, sudah tiba masanya kami menerangkan dasar-dasar ASB. Teruskan membaca!

Soalan 1) Apakah ASB?

Dilancarkan pada 1990 khas untuk bumiputera Malaysia, ASB atau Amanah Saham Bumiputera adalah dana unit amanah popular yang dimiliki oleh syarikat pelaburan terbesar negara, Permodalan Nasional Berhad (PNB).

ASB dimulakan oleh PNB berkaitan kerajaan dengan matlamat untuk mengukuhkan kedudukan ekonomi bumiputera dengan menyediakan masyarakat dengan kenderaan tambahan untuk menyelamatkan dan melabur.

ASB pada dasarnya ialah dana ekuiti pendapatan jangka panjang dengan harga tetap RM1 seunit yang tidak mengenakan bayaran untuk jualan unit atau penebusan.

Soalan 2) Berapa banyak anda boleh melabur ke ASB?

Anda boleh melabur seberapa jumlah bawah RM200,000 pada bila-bila masa untuk membeli unit ASB dan juga bebas untuk melanggan unit-unit tambahan dalam had. Tidak ada had mengenai jumlah nilai akaun ASB yang boleh melebihi RM200,000 jika ia disebabkan oleh keuntungan dividen.

Soalan 3) Apakah risiko yang terlibat?

ASB dianggap sebagai berisiko rendah tetapi secara konsisten mempunyai pulangan tinggi kepada alat simpanan dan pelaburan. Berisiko rendah kerana nilai modal dari pelaburan ASB anda tidak mungkin menyusut seperti yang diikat oleh peratutan kerajaan.

Walau bagaimanapun, risiko rendah tidak berisiko. Nilai pelaburan ASB mungkin berubah-ubah bergantung kepada kesihatan ekonomi negara, prestasi pasaran modal luar negara, prestasi saham tempatan, dll.

Soalan 4) Berapa banyak pulangan yang diambil oleh unit ASB?

Pengiraan dana dividen ASB adalah setiap bulan tetapi hanya mengagihkannya sekali setahun kepada pemegang akaunnya yang menerima dividen dan bonus pada unit yang dibeli mereka.

Pada Disember 2017, PNB mengumumkan dividen tahunan sebanyak 8.25% (bonus dividen 7% + 0.25% bonus + 1% khas sempena ulang tahun ke-40 PSB) berjumlah RM10.7 bilion untuk 9.1 juta pemegang akaun ASB yang memiliki sekurang-kurangnya 145.6 unit.

Malah, ASB telah memperoleh dividen purata tahunan sebanyak 8.42% dalam tempoh 10 tahun yang lalu.

Soalan 5) Dari mana anda boleh membeli unit ASB?

Anda boleh membeli unit ASB dengan wang tunai dari mana-mana 30 cawangan di seluruh negara Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB), syarikat yang menguruskan ASB.

Anda juga boleh membeli ASB dari ejen perbankan yang diberi kuasa seperti Maybank, Maybank Islamic, CIMB, RHB, Affin Bank, Bank Simpanan Nasional, Bank Alliance, AmBank, AmBank Islam dan Pos Malaysia (ejen bukan perbankan sahaja).

Anda juga boleh menggunakan kemudahan perbankan internet yang ditawarkan oleh beberapa bank yang disebutkan di atas untuk memanfaatkan unit ASB.

Soalan 6) Bolehkah anda menarik pelaburan ASB jika terdapat kecemasan?

Ya. Sekiranya berlaku kecemasan, anda boleh menarik balik pelaburan ASB anda dengan segera semasa waktu bekerja di mana-mana bank atau ejen ASNB bank.

Soalan 7) Bagaimanakah anda boleh menggunakan pulangan ASB milik anda?

Bergantung kepada jumlah yang anda telah melabur ke dalam ASB, pulangan dan dividen yang terkumpul untuk, katakan 3 tahun, boleh digunakan untuk bayaran pendahuluan rumah anda.

Iklan

Anda juga boleh menggunakan pulangan untuk membayar hutang seperti kad kredit, prabayar pinjaman peribadi (jika pemberi pinjaman anda membenarkannya) atau perbelanjaan utama lain seperti kereta baru atau bercuti di luar negara dengan keluarga.

Soalan 8) Bagaimana anda boleh membeli unit ASB jika anda tidak mempunyai wang tunai?

Anda boleh melakukannya dengan tiga cara:

  • Pengeluaran daripada dana KWSP : jika anda berumur 18-55 tahun dan anda mempunyai sekurang-kurangnya RM5000 melebihi jumlah simpanan asas Akaun 1 anda, anda boleh mengeluarkan sehingga 20% dari simpanan yang berlebihan. Untuk maklumat lanjut, klik di sini!
  • Potongan gaji : Pekerja boleh memilih untuk menaikkan modal (pekerja sektor swasta perlu menyerahkan borang BS1 F (1) kepada unit penggajian mereka; pekerja sektor awam perlu menyerahkan borang SPG ASNB yang telah selesai ke unit penggajian mereka. Klik di sini!)
  • Pinjaman ASB : Kebanyakan bank ejen yang diberi kuasa seperti Maybank, BSN, CIMB, AmBank, RHB dan Affin Bank menawarkan pinjaman kepada bumiputera untuk membeli unit ASB.

Soalan 9) Apakah ciri-ciri pinjaman ASB?

Kebanyakan bank ejen ASB menawarkan pinjaman jangka asas dengan kadar faedah yang fleksibel (peratusan faedah untuk berubah mengikut pergerakan Kadar Pinjaman Asas atau Base Lending Rate (BLR) bank untuk melabur ke ASB. Peminjam juga boleh memilih untuk melindungi pinjaman mereka dengan insurans atau perlindungan Takaful dengan kos tambahan.

Amaun pembiayaan ASB biasanya dalam lingkungan RM10,000 hingga RM200,000 untuk tempoh maksimum 25-30 tahun (atau apabila peminjam mencapai 66 tahun, yang mana lebih awal), di mana tempoh berkunci berbeza dalam dari 2-5 tahun.

Bank menawarkan pinjaman berdasarkan skor kredit peminjam dan setelah menerima semua dokumen yang relevan penting untuk memproses pinjaman. Peminjam boleh memilih penempatan awal pinjaman ASB mereka tanpa sebarang caj tambahan selepas selesai tempoh berkunci. Jika tidak, mereka perlu membayar penalti keluar. 

Soalan 10) Bolehkah anda membuat pinjaman ASB atau cuba melabur dari simpanan anda?

Ramai yang berpendapat bahawa lebih baik mendapatkan pinjaman untuk membeli unit ASB kerana ia mudah dan menguntungkan jika amaun bayaran balik pinjaman tahunan lebih rendah daripada dividen tahunan unit amanah.

Sebaliknya, ada yang berpendapat bahawa risiko kehilangan modal lebih jika wang yang dipinjam digunakan untuk melabur ke ASB.

Pinjaman ASB bukan sahaja datang dengan kos tambahan, faedah boleh meningkat jika pasaran kurang memuaskan. Selain itu, peminjam akan dibeli dengan sedikit pulangan saja selepas membayar balik pinjaman.

Kami mencadangkan kepada anda untuk mengambil risiko yang terlibat dan memilih pembiayaan ASB jika ia berbaloi buat anda.

Dikarang oleh BBazaar Malaysia. Disiarkan secara eksklusif di MajalahLabur.com.

BBazaar Malaysia (BBazaar.my) adalah sebahagian daripada BankBazaar International,pasaran utama dalam talian neutral yang membantu pengguna membuat keputusan mengenai produk kewangan seperti pinjaman, insurans, kad kredit, simpanan tetap, akaun simpanan, dana bersama dan banyak lagi. Perkhidmatan BBazaar Malaysia ditawarkan melalui platform yang

selamat, mesra pengguna dan intuitif. Ditubuhkan pada tahun 2008, BankBazaar bertumpu kepada penggunaan teknologi untuk menyediakan transaksi tanpa kertas dari mula hingga akhir yang memberi keselesaan kepada pelanggan. Hasilnya adalah pemberian tawaran peribadi hingga ke peringkat individu. Dengan bantuan pasukan khidmat pelanggan yang komited dan komuniti pengguna yang semakin meningkat, BankBazaar adalah cara paling mudah untuk orang ramai mencari dan memilih produk kewangan yang tepat secara dalam talian.

BankBazaar disokong oleh pelabur global berkaliber termasuk Walden International, Sequoia Capital, Fidelity Growth Partners, Mousse Partners, Amazon dan Experian.

Di samping menawarkan produk kewangan, BBazaar Malaysia (BBazaar.my) juga menyediakan artikel yang boleh diakses di: https://blog.bbazaar.my, mengenai topik kewangan dan gaya hidup peribadi setiap hari. Artikel artikel dipermudah kan untuk semua orang dari para pemula hinggalah ke pakar. BBazaar Malaysia (BBazaar.my) percaya bahawa setiap orang perlu diberi peluang untuk belajar mengenai dunia kewangan.

Iklan

Previous ArticleNext Article

1 Comment

  1. APA perlu d buat… pemegang amanah adalah bapa .DN tlh mninggal dunia baru Baru ni.penama akaun adalah ank yg berumur 15 Tahun

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bagaimana Memilih Unit Amanah Yang Sesuai Untuk Pelaburan?

Sebelum membuat keputusan untuk menyertai mana-mana jenis pelaburan, pelabur yang bijak perlu menjalankan kaji selidik terlebih dahulu untuk mengurangkan risiko kerugian. Unit amanah adalah antara instrumen pelaburan yang popular di Malaysia. Terdapat beratus- ratus dana yang ditawarkan oleh bank pelaburan tempatan tetapi mana satu yang sesuai dengan anda?

Bagi membantu anda memperoleh manfaat sepenuhnya daripada pelaburan unit saham amanah, di bawah ini disenaraikan antara soalan cadangan yang anda patut tanya kepada ejen anda sebelum membuat keputusan pelaburan.

1. Adakah dana unit amanah ini berdaftar dengan Suruhanjaya Sekuriti?

Semua produk unit amanah mesti didaftarkan dengan Suruhanjaya Sekuriti (SC). Untuk memastikan produk pelaburan itu didaftarkan dengan SC, hubungi 03-6204 8000 dan minta untuk disambungkan kepada Jabatan Tabung Amanah dan Pengurusan Pelaburan atau layari laman web SC di www.sc.com.my.

2. Berapa lama syarikat unit amanah tersebut beroperasi?

Apakah rekod atau prestasi syarikat itu dalam memberikan pulangan yang dijanjikan? Pelabur perlu memeriksa latar belakang sesuatu syarikat unit amanah, termasuk syarikat yang akan menguruskan dana terbabit. Cari maklumat mengenai rekod prestasi dan pengalaman mereka.

3. Adakah dana itu bersesuaian dengan matlamat pelaburan dan profil risiko anda?

Penting bagi anda memahami dana yang ditawarkan dan memilih dana yang benar-benar bersesuaian dengan matlamat pelaburan dan kesanggupan anda menghadapi risiko. Misalnya, jika anda mahu pendapat yang konsisten, anda perlu melabur dalam dana yang menyediakan pulangan dividen konsisten.

4. Apa yang berlaku kepada wang yang saya laburkan dalam dana berkenaan?

Di manakah wang itu akan dilaburkan? Pelabur perlu mengetahui dalam produk pelaburan yang manakah dana itu akan melabur, kerana ini mempunyai implikasi langsung ke atas tahap toleransi risiko pelabur. Jika dana itu melabur dalam produk pelaburan berisiko tinggi, dana unit amanah itu sendiri akan menjadi pelaburan berisiko tinggi.

5. Bagaimana hendak mengetahui bahawa dana yang saya laburkan itu berkeadaan baik? Bagaimana hendak membandingkannya dengan dana yang lain?

Anda juga boleh membandingkan dana anda dengan dana lain yang mempunyai kriteria yang sama. Contohnya, jika anda melabur dalam dana bon, bandingkan prestasinya dengan dana bon yang lain.

6. Bagaimana saya boleh membuat keuntungan (modal dan dividen) daripada dana ini?

Jika anda melabur dalam unit amanah, pulangan anda mungkin dalam bentuk keuntungan modal atau dividen. Pastikan ejen anda memberikan penerangan mengenai perkara ini dan baca prospektus.

Iklan

7. Adakah saya perlu membayar sebarang bayaran atau caj?

Setiap pelaburan mempunyai kos dan melabur dalam dana unit amanah tidak terkecuali. Ejen anda mesti menjelaskan semua ini kepada anda.

8. Jika saya mengubah fikiran selepas melabur dalam sesuatu dana, bolehkah saya menjualkannya semula kepada syarikat itu dan mendapat bayaran balik sepenuhnya?

Pelabur unit amanah berhak mendapat bayaran balik sepenuhnya jika dia memutuskan untuk tidak meneruskan pelaburan dalam dana terbabit dalam masa “tempoh bertenang”.

9. Jika saya mahukan wang semula dengan segera, mudahkah saya menjualkan dana itu? Berapa lama saya mesti menunggu sebelum saya boleh mendapatkan wang saya semula?

Unit amanah ialah pelaburan yang mudah dijual beli. Anda boleh berjumpa dengan ejen dan menyerahkan notis penebusan untuk menebus kembali unit anda dan mendapatkan wang anda.

10. Adakah saya akan mendapat apa-apa penyata berkaitan status pelaburansaya daripada syarikat pengurusan?

Proses pemantauan anda akan menjadi lebih mudah jika anda menerima penyata daripada syarikat pengurusan berkaitan status pelaburan anda.

11. Di mana saya boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai dana tersebut?

Kebanyakan maklumat mengenai sesuatu dana unit amanah terdapat dalam prospektus dan laporan tahunannya.

Kredit: Securities Industry Development Corporation (SIDC)

Baca juga:

Kini ada cara yang lebih mudah untuk melabur hanya dengan aplikasi telefon pintar, tanpa perlu isi borang, tanpa melalui ejen dan mempunyai yuran yang rendah. Jemput baca 7 Langkah Mudah Nak Melabur Dengan Wahed Invest Modal Serendah RM100, Guna Smartphone Saja (Bonus RM40 Jika Anda Daftar Sekarang).

Iklan

10 Soalan Netizen Selalu Tanya Tentang ASB Financing

Ramai yang melabur dalam ASB Financing tetapi dengan cara yang kurang efisien. Kenapa? Sebabnya tak ada orang tolong guide.

Tak ada orang tolong betulkan.

Jangan risau, kami akan bantu anda.

Di sini dikongsikan 10 soalan biasa tentang pembiayaan ASB:

#1. Apa Beza Simpanan di ASB dengan ASB Financing?

ASB : Simpanan biasa dengan membeli unit ASB berharga tetap RM1.00 seunit melalui buku pelaburan. Pemberian dividen adalah tidak tetap (mungkin naik, mungkin turun). Penambahan unit boleh dilakukan di ejen-ejen Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) yang sah seperti Maybank, Maybank Islamic, CIMB Bank, RHB Bank, Pos Malaysia, Affin Bank, Bank Simpanan Nasional, Alliance Bank, AmBank, & AmBank Islamic.

ASB Financing: Pembiayaan yang dibuat dengan bank. Pihak bank belikan sijil ASB daripada ASNB dan pegang sijil tersebut. Jadi kita kena bayar ansuran bulanan kepada bank.

#2. Apa Beza ASB Loan dengan ASB Financing?

ASB Financing adalah pembiayaan ASB menggunakan pembiayaan Islamik. Bank yang menawarkan adalah CIMB Islamic & Maybank Islamic.

ASB Loan pula adalah menggunakan pinjaman konvensional. Bank yang menawarkan adalah RHB, Affinbank dan BSN.

Jadi kepada yang muslim, nanti pergi bank cakap “Saya nak buat ASB Financing, yang cara Islamic”, kata gitu…

Baca juga Perbezaan Utama Pinjaman Islamik dengan Pinjaman Konvensional

#3. Jika Buat Pembiayaan ASB dan Tak Mampu Bayar Ansuran, Apa Akan Jadi?

Pembiayaan ASB berkonsepkan Islamik tidak ada penalti fees dan lock in period. Jika pembiayaan ASB tidak dibayar dalam dua bulan berturut-turut, sijil ASB anda akan dijual.

#4. Apakah Kesan Jika Saya Gagal Bayar Ansuran Bulanan Pembiayaan ASB?

Pembiayaan ASB akan masuk dalam sistem laporan CCRIS. Jika bayar balik dengan cantik, muncul angka 0000. Jika bayar tak konsisten, laporan CCRIS akan rosak. Ia menunjukkan anda tidak mampu mengurus kewangan dengan baik.

Baca juga Awak, Ini Cara Nak Download Laporan CCRIS Secara Online. Tak Sampai 1 Jam Siap!

Iklan

#5. Pembiayaan ASB Perlu Takaful?

Pembiayaan ASB dengan CIMB takaful adalah pilihan. Jika matlamat pelaburan jangka pendek, tak perlu takaful.

#6. Takaful Dalam Pembiayaan ASB Untuk Apa?

Jika seseorang meninggal dunia ataupun mengalami kecacatan yang kekal. Jika ambil takaful, baki pembiayaan akan di tanggung oleh pihak takaful. Waris akan dapat nilai pembiayaan yang telah diambil.

Jika tak ambil takaful, pulangan prinsipal akan dipulangkan kembali selepas pihak bank terminate sijil tersebut. Waris langsung tidak akan terbeban dengan pembiayaan ASB jika apa- apa berlaku.

#7. Ambil Pembiayaan Selama 30 tahun. Dah Tua Baru Merasa Duit?

Ikut matlamat masing-masing. Tak semua orang buat pembiayaan ASB sehingga 30 tahun. Kalau nak buat 30 tahun, komitmen hanya setahun saja kan. Lepas tu rolling dividen saja.

Pembiayaan ASB tak ada lock in period jadi anda tak terikat dengan tempoh 30 tahun. Tujuan ikat tempoh 30 tahun mungkin bertujuan mendapat ansuran yang rendah. Jadi anda tak terbeban dengan ansuran bulanan.

#8. Boleh Tak Buat Pembiayaan ASB Banyak Sijil?

Kuota ASB seorang adalah RM200,000 dan gandaan sijil adalah gandaan 1,000 unit. Buat lah banyak sijil pun. Jika mampu komitmen hanya RM300 setiap bulan, buat dulu pembiayaan ASB RM50,000 dengan ansuran bulanan RM275.

#9. Jika Saya Buat Pembiayaan ASB, Tiba-Tiba Saya Diberhentikan Kerja. Macam Mana Ya?

Boleh terminate pembiayaan ASB tersebut. Itu pentingnya buat pembiayaan ASB yang tiada lock in period. Tak kena penalti fees.

#10. ASB Ni Patuh Syariah Tak?

Baca Saham Amanah PNB Sudah Jatuh Hukum Harus Di Seluruh Negara

Itu antara soalan-soalan biasa tentang pembiayaan ASB. Semoga bermanfaat.

Ada juga pakar kewangan lain berpendapat memulakan pelaburan dengan hutang bukanlah sesuatu yang bagus, kecuali pelaburan hartanah.

Baca juga Dekat Mana ASB Melabur RM144 Bilion Duit Kita?

Artikel ini adalah olahan MajalahLabur.com dari posting asal Amir Syahir. Kalau anda rasa perkongsian ini cukup bermanfaat, rajin-rajinlah follow beliau.

Iklan

Semak Baki ASB – MyASNB Bantu Elakkan Beratur Panjang

Setiap kali tahun baru, para pelabur amanah saham mesti teruja nak update buku biru dan tengok berapa pelaburan terkumpul terkini. Masalahnya kaunter mesti akan penuh sesak dan perlu tunggu lama semata-mata nak kemaskini buku pelaburan.

Lebih-lebih lagi apabila Pulangan ASB Lebih 1 Sen Berbanding Tahun Lepas, lagilah ramai orang berpusu-pusu nak kemaskini dan membuat pengeluaran. Kesian dekat makcik-makcik, pakcik-pakcik dan warga tua yang setia menunggu.

Guna Saja myASNB, Cepat Dan Mudah

Berita baik bagi anda, PNB telah memperkenalkan myASNB bagi memudahkan urusan pelabur untuk:

  • Menyemak pegangan portfolio – memaparkan baki semasa akaun unit amanah
  • Menyemak status transaksi – memaparkan segala butiran transaksi unit amanah yang dilaksanakan melalui portal myASNB
  • Melakukan pelaburan tambahan – Urusniaga belian unit dapat dilaksanakan secara atas talian.

*Nota tambahan: Untuk urusan penjualan unit, tidak terdapat dalam portal. Anda masih perlu walk-in ke kaunter, dan ambil wang secara terus.

Hanya 3 Langkah Mudah

Langkah 1: Kemaskini Nombor Telefon Bimbit

Daftar dan kemaskini nombor telefon bimbit untuk tujuan penghantaran TAC. Anda perlu ke cawangan atau ejen ASNB untuk mendapatkan nombor akaun 12 digit yang baru, dan daftarkan nombor telefon terkini dalam database mereka.

Langkah 2: Layari Portal myASNB

Iklan

Klik pautan https://www.myasnb.com.my/ dan pilih “Daftar di sini” kemudian pilih “Teruskan” dan seterusnya klik pada kotak “Saya telah membaca dan bersetuju dengan Terma & Syarat dan Dasar Privasi” dan tekan butang “Setuju”.

Langkah 3: Isi Maklumat Pemegang Unit

Anda perlu isi butiran peribadi seperti nombor kad pengenalan dan produk ASNB yang anda ada. Isi semua maklumat yang diperlukan untuk anda menetapkan ID Pengguna dan kata laluan untuk pendaftaran akaun.

Masukkan nombor telefon yang anda dah daftar di langkah pertama tadi, dan TAC 6-digit akan dihantar ke telefon anda. Masukkan nombor TAC 6-digit yang anda terima.

Dah siap ketiga-tiga langkah tersebut, sekarang bolehlah anda lakukan transaksi menyemak pegangan portfolio, menyemak status transaksi, dan melakukan pelaburan tambahan.

Tak perlu beratur panjang di kaunter lagi selepas ini, kecuali untuk jual unit amanah saham anda.

Iklan

Top 10 Unit Trust patuh syariah (sehingga 25 November 2016)

Unit Amanah Patuh Syariah

“Bro, Unit Trust mana yang paling untung?”

Mesti itu soalan yang selalu kita tanyakan kepada mana-mana ejen Unit Trust. Mungkin senarai ini mampu membantu anda membuat keputusan memilih.

Niat nak labur dalam Unit Trust untuk dijadikan alternatif kepada simpanan ASB tu memang cantik bro. Pilih lah dana yang boleh mengatasi pulangan ASB.

SENARAI TOP 10 DANA UNIT AMANAH PATUH SHARIAH TERBAIK (Kategori Ekuiti Malaysia) bagi tempoh 5 tahun terkini (sehingga 25 November 2016).

  1. PMB Shariah Aggressive (89.81%)
  2. Eastspring Investment Dana Al-Ilham (74.53%)
  3. PMB Shariah Growth (62.39%)
  4. Affin Hwang Aiiman Growth (55.27%)
  5. Kenanga Islamic (48.64%)
  6. Kenanga Syariah Growth (48.12%)
  7. AmIslamic Growth (47.65%)
  8. CIMB Islamic Dali Equity (46.65%)
  9. CIMB Islamic Equity Aggressive (44.80%)
  10. RHB Dana Islam (43.56%)

Sumber : The Edge Malaysia / Lipper 5 Disember 2016

Agak mengejutkan kerana dari keseluruhan 47 dana Unit Trust patuh syariah dalam kategori Ekuiti Malaysia hanya 4 dana sahaja yang mencatatkan purata pulangan tahunan melebihi 10% ke atas.

Iklan

Jadi, jika anda memindahkan simpanan Akaun 1 KWSP ke dana pelaburan Unit Trust dengan harapan memberikan pulangan lebih tinggi, elok semak sekali lagi.

.

Kalau ada duit, jangan letak dalam satu tempat sahaja. Pelbagaikan. Letak lah di beberapa tempat berlainan.

Nak tahu alternatif pelaburan patuh syariah lain yang boleh berikan pulangan 5%, 10%, 30%…dalam masa sebulan atau seminggu? Eh…..Ini bukan iklan skim cepat kaya. Baca dulu apa itu pelaburan saham

 

Senarai Unit Trust patuh syariah yang dikemaskini oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti boleh didapati di sini

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!