Jumlah Perdagangan Malaysia Naik 43.4 Peratus Kepada RM270.4 Bilion Pada Jun 2022

KUALA LUMPUR, 20 Julai (Bernama) — Jumlah perdagangan Malaysia mencatatkan pertumbuhan dua angka sebanyak 43.4 peratus tahun ke tahun pada Jun 2022, mencapai paras tertinggi sebanyak RM270.4 bilion, kata Jabatan Perangkaan Malaysia.

Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin berkata eksport meningkat 38.8 peratus tahun ke tahun kepada RM146.2 bilion pada Jun 2022, berkembang untuk bulan ke-22 berturut-turut sejak September 2020 manakala import meningkat 49.3 peratus tahun ke tahun kepada RM124.2 bilion

Beliau berkata pertumbuhan eksport dipacu oleh prestasi memberangsangkan dalam eksport domestik dan eksport semula.

“Eksport domestik bernilai RM110.6 bilion, mewakili 75.7 peratus bahagian daripada jumlah eksport Malaysia, berkembang kukuh sebanyak 30.6 peratus, tahun ke tahun, manakala eksport semula mencatatkan RM35.6 bilion, meningkat 72.2 peratus.

“Memandangkan import berkembang lebih pantas daripada eksport, lebihan dagangan menyusut sebanyak 0.8 peratus kepada RM21.9 bilion, menandakan lebihan dagangan bulan ke-26 berturut-turut sejak Mei 2020,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohd Uzir berkata 189 daripada 252 kumpulan komoditi dalam eksport menunjukkan peningkatan berbanding bulan yang sama tahun sebelumnya dan ia diterajui oleh injap dan tiub termionik. Bagi import pula, 198 daripada 259 kumpulan mencatatkan pertumbuhan positif.

Beliau berkata peningkatan dalam eksport disebabkan terutamanya oleh eksport yang lebih tinggi ke Singapura berjumlah RM9.0 bilion, Amerika Syarikat (AS) (+RM3.9 bilion), Kesatuan Eropah (EU) (+RM3.5 bilion), Jepun (+RM3.1 bilion), Hong Kong (+RM2.7 bilion), Indonesia (+RM2.3 bilion), Bangladesh (+RM2.1 bilion), India (+RM1.5 bilion) dan Korea Selatan (+ RM1.5 bilion).

“Peningkatan mengikut produk dipacu oleh produk elektrik dan elektronik (E&E) (+RM15.2 bilion); keluaran petroleum (+RM9.9 bilion); gas asli cecair (+RM3.8 bilion); minyak sawit dan produk pertanian berasaskan minyak sawit (+RM3.7 bilion); jentera, peralatan dan alat ganti (+RM1.4 bilion); petroleum mentah (+RM1.4 bilion) dan pembuatan logam (+RM1.0 bilion),” katanya.

Bagi import, penyumbang utama diterajui oleh Singapura dengan nilai peningkatan RM8.8 bilion, diikuti China (+RM5.8 bilion), Taiwan (+RM3.6 bilion), AS (+RM2.8 bilion), EU (+RM2.4 bilion), Arab Saudi (+RM2.1 bilion), Indonesia (+RM2.0 bilion) dan Australia (+RM1.9 bilion).

“Kenaikan import dicatatkan bagi produk petroleum (+RM11.7 bilion); Produk E&E (+RM9.3 bilion); kelengkapan pengangkutan (+RM2.6 bilion); petroleum mentah (+RM2.6 bilion); jentera, peralatan dan alat ganti (+RM2.1 bilion); kimia dan bahan kimia (+RM1.9 bilion) dan emas, bukan kewangan (+RM1.8 bilion),” katanya.

Berdasarkan bulan ke bulan, prestasi jumlah perdagangan, eksport, import dan lebihan perdagangan menunjukkan peningkatan, masing-masing sebanyak 18.4 peratus, 21.3 peratus, 15.2 peratus dan 72.7 peratus berbanding Mei 2022.

Jumlah perdagangan bagi suku kedua 2022 meningkat 32.7 peratus tahun ke tahun kepada RM730.4 bilion dengan eksport melonjak 30.0 peratus kepada RM394.2 bilion dan import berkembang 36.1 peratus kepada RM336.1 bilion.

“Ini merupakan nilai suku tahunan tertinggi bagi jumlah perdagangan, eksport dan import setakat ini. Lebihan dagangan sebanyak RM58.1 bilion dicatatkan bagi tempoh itu, menguncup sebanyak 10.6 peratus,” tambahnya.

— BERNAMA

Berita asal: https://thekapital.my/jumlah-perdagangan-malaysia-naik-43-4-peratus-kepada-rm270-4-bilion-pada-jun-2022/

Previous ArticleNext Article

Industri Permainan Video Malaysia Dijangka Catat Hasil US$649 Juta Tahun Ini

KUALA LUMPUR, 18 April (Bernama) — Industri permainan video Malaysia dijangka menjana hasil sebanyak US$649 juta (US$ 1=RM4.78) pada 2024 selepas mencatatkan pertumbuhan ketara sejak kebelakangan ini, kata Menteri Digital Gobind Singh Deo.

Beliau berkata pasaran dijangka menunjukkan kadar pertumbuhan tahunan kompaun stabil pada 7.55 peratus mulai  2024 hingga 2027, dengan unjuran jumlah pasaran sebanyak US$807 juta menjelang 2027.

“Kerjasama amat penting. Industri permainan adalah bersifat global, pencapaian dalam bidang ini memerlukan usaha bersepadu daripada semua pihak berkepentingan, dalam dan luar negara.

“Dengan bergabung tenaga, semua pihak boleh berkongsi pengetahuan, sumber, mencipta peluang termasuk memupuk budaya inovasi yang melampaui sempadan, menyatukan kami dalam mengejar kecemerlangan,” katanya pada pelancaran Akademi Xsolla Curine di sini hari ini.

Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj menyerikan majlis tersebut dengan kehadiran baginda.

Kata Gobind lagi, kerajaan kekal komited untuk memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada industri permainan seperti penawaran insentif kewangan serta rangka kerja kawal selia yang melindungi hak protokol Internet (IP).

Kementeriannya melalui Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), komited bagi mengembangkan dan memupuk industri kandungan digital negara melalui beberapa pendekatan.

MDEC akan memudahkan pelaburan serta sokongan akses pasaran melalui penyertaan dalam Festival Annecy, Persidangan Pembangun Permainan Video dan Pertunjukan Permainan Video Tokyo.

Ia juga menyokong pertumbuhan IP, mengeram studio baharu dan program pembangunan kemahiran yang disasarkan seperti Program Inkubasi Kandungan Digital, penyampaian Geran Kandungan Digital dan Cabaran Pencipta Kandungan Digital.

Gobind berkata agensi itu juga akan membantu dalam membina jenama Malaysia melalui sokongan serta kepimpinan industri melalui penyelidikan serantau dan kertas kepimpinan pemikiran, persidangan serantau selain acara perniagaan seperti LEVEL UP KL, Kre8tif!, IMMERSE KL dan acara pengguna yang lebih meluas seperti Festival Kandungan Digital Malaysia (MYDCF).

“Pelaburan dalam sektor kandungan digital di Malaysia telah berkembang daripada RM550 juta pada 2022 kepada RM1.6 bilion menjelang 2023, dan diunjurkan menghasilkan lebih 1,900 pekerjaan berpendapatan tinggi melalui syarikat berstatus ‘Malaysia Digital’.

“Ini menunjukkan bahawa industri kreatif digital adalah pemacu pertumbuhan yang ketara dan terdapat banyak minat dalam industri itu,” katanya.

Festival Kandungan Digital Malaysia yang dibuat secara tahunan adalah contoh utama pertumbuhan industri digital negara dengan peserta pameran meningkat daripada 80 pada festival pertama pada 2020 kepada 150 pada 2023. Ia menarik lebih 25,000 pengunjung tahun lepas, tambahnya.

— BERNAMA