Malaysia Dijangka Catat Pertumbuhan Sederhana 3.9 Peratus Pada Suku Pertama 2023 — Kenanga Research

KUALA LUMPUR, 5 Jan (Bernama) — Pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia diunjur menyederhana kepada 3.9 peratus pada suku pertama 2023 (S1 2023) di tengah-tengah risiko kelembapan ekonomi global, kata Kenanga Research.

Firma penyelidikan itu dalam satu nota penyelidikan hari ini berkata kelembapan ekonomi global serta jangkaan peningkatan inflasi dijangka menjejaskan prestasi eksport negara dan harga komoditi.  

Ini, katanya, boleh membawa kepada langkah mengetatkan lagi kewangan menerusi kenaikan kadar dasar semalaman (OPR) oleh bank negara.

Bagi kali kelima berturut-turut, BNM dijangka menaikkan OPR sebanyak 25 mata asas lagi pada Januari ini. 

“Bagaimanapun, kami melihat risiko pertumbuhan perlahan itu terhad memandangkan risiko politik yang rendah, susulan kejayaan pembentukan kerajaan perpaduan dan perbelanjaan swasta yang kukuh yang disokong oleh pelbagai sokongan dasar seperti penyambungan pemberian subsidi dan program pindahan tunai bagi kumpulan B40, serta impak positif daripada kelonggaran dasar sifar COVID-19 China. 

“Selain itu, kedatangan pelancong yang mula meningkat akan terus menyokong pemulihan dalam subsektor pelancongan ditambah dengan keadaan pasaran buruh yang semakin bertambah baik, terutamanya dalam sektor perkhidmatan,” katanya.  

Sehubungan itu Kenanga Research mengekalkan unjuran pertumbuhan KDNK 2023 pada 4.3 peratus susulan normalisasi dalam ekonomi domestik, ketika negara beralih beransur-ansur ke fasa pasca pandemik.  

Ia juga berkata kerajaan dijangka meneruskan belanjawan pengembangan sederhana pada 2023, dengan hanya semakan kecil akan dibentangkan semula pada 24 Februari depan dan meneruskan pelbagai subsidi untuk melindungi rakyat daripada impak kenaikan kos hidup.  

Pada masa depan, langkah-langkah kerajaan untuk mengurangkan kos hidup, ditambah dengan kekukuhan ringgit, permintaan global yang perlahan dan rantaian global yang bertambah baik susulan pembukaan semula sempadan China, mungkin akan membawa kepada inflasi keseluruhan dan inflasi teras masing-masing kepada purata 2.5 peratus dan 2.3 peratus pada 2023.

Sementara itu, ringgit dijangka lemah berbanding dolar AS sekitar 4.48 pada Suku Pertama 2023 berikutan peningkatan perbezaan dasar monetari BNM-Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed).

“Bagaimanapun, melangkah ke Separuh Kedua 2023, ringgit dijangka melantun semula dan mengukuh sekitar 4.11 pada penghujung 2023,” kata Kenanga Research.

Permintaan asing bagi Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) dijangka sederhana pada Separuh Pertama 2023 di tengah-tengah minat risiko global yang lemah sebelum kembali kukuh bermula Separuh Kedua 2023 dan seterusnya selepas kitaran langkah-langkah mengetatkan monetari oleh kebanyakan bank pusat utama dunia berakhir dan sentimen risiko global mula meningkat. 

Firma penyelidikan itu menyemak semula unjuran akhir 2023 bagi hasil MGS 10 tahun kepada 3.70 peratus daripada 3.80 peratus sebelumnya (2022: 4.07 peratus). 

— BERNAMA 

Previous ArticleNext Article

Aset Rizab Rasmi Malaysia Berjumlah US$114.28 Bilion Pada Akhir Februari 2024 – BNM

KUALA LUMPUR, 29 Mac (Bernama) — Aset rizab rasmi Malaysia berjumlah US$114.28 bilion pada akhir Februari 2024 manakala aset mata wang asing lain adalah US$202.69 juta (US$1=RM4.73), kata Bank Negara Malaysia (BNM).

Dalam kenyataan hari ini, bank pusat itu berkata butiran terperinci rizab antarabangsa berkenaan memberi maklumat akan datang mengenai saiz, komposisi dan kebolehgunaan rizab serta aset mata wang asing lain mengikut format Special Data Dissemination Standard (SDDS) Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Ini turut memberi jangkaan dan prospek aliran masuk dan keluar pertukaran asing bagi Kerajaan Persekutuan dan BNM untuk tempoh 12 bulan akan datang.

“Butiran terperinci rizab antarabangsa berdasarkan format IMF SDDS menunjukkan setakat akhir Februari 2024, adalah tetap boleh guna,” katanya.

BNM berkata bagi tempoh 12 bulan akan datang, aliran keluar jangka pendek yang telah dikenal pasti bagi pinjaman, sekuriti dan deposit mata wang asing adalah berjumlah US$16.33 bilion.

“Kedudukan jualan hadapan bersih adalah sebanyak US$22,586.1 juta pada akhir Februari 2024, mencerminkan pengurusan mudah tunai ringgit dalam pasaran wang,” katanya.

Sejajar dengan amalan yang diterima pakai sejak bulan April 2006, kata BNM, data itu tidak termasuk unjuran aliran masuk mata wang asing daripada pendapatan faedah dan pengeluaran pinjaman projek.

Pada masa sama, unjuran aliran masuk mata wang asing berjumlah US$2.46 bilion bagi tempoh 12 bulan akan datang.

BNM berkata satu-satunya aliran keluar bersih jangka pendek kontingensi bagi aset mata wang asing ialah jaminan kerajaan terhadap hutang luar negara dalam mata wang asing yang akan matang dalam tempoh setahun berjumlah US$400.9 juta.

 “Aliran ini tidak mengandungi sebarang pinjaman dalam mata wang asing yang terkandung opsyen serta tidak mempunyai kemudahan kredit dan kemudahan kredit tanpa syarat yang belum digunakan yang diberikan oleh atau kepada bank pusat lain, organisasi antarabangsa serta bank dan institusi kewangan lain.

“BNM juga tidak terbabit dalam urus niaga opsyen mata wang asing terhadap ringgit,” katanya.

— BERNAMA