Strategi Perangi Lobi Antiminyak Sawit Bersama Indonesia Boleh Beri Tekanan Kepada EU

BANGI, 14 Jan (Bernama) — Strategi kerjasama dengan Indonesia untuk memerangi lobi antiminyak sawit dilihat mampu memberi tekanan kepada Kesatuan Eropah (EU), kata Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Datuk Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir.

Beliau berkata tindakan itu mungkin satu pilihan yang boleh dilakukan oleh Malaysia dan Indonesia — negara pengeluar  minyak sawit terbesar dunia — dalam usaha menentang diskriminasi EU terhadap minyak sawit susulan peraturan penebangan hutan baharu yang ditetapkan oleh blok perdagangan tersebut.

Kedua-dua negara melalui Majlis Negara-negara Pengeluar Minyak Sawit (CPOPC) akan cuba mencari cara untuk memberi tekanan kepada EU supaya Indonesia dan Malaysia tidak dibuli sewenang-wenangnya, katanya.

“Sekiranya kita merasakan ia satu pendekatan yang strategik dan boleh membantu, saya rasa kita patut teruskan bersama-sama Indonesia supaya kita tidak sewenang-wenangnya ditekan dengan undang-undang baharu yang sentiasa menyisihkan dan membelakangkan sawit.

“Apabila kita bersatu dan membuat keputusan untuk tidak membekalkan minyak sawit kepada mereka, jadi ia akan memberi kesan dan tekanan sedikit sebanyak kepada mereka supaya mereka lebih rasional dan berlaku adil,” katanya kepada pemberita selepas ditemui pada majlis CEO Day@UKM di sini, pada Sabtu.

Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata Malaysia mungkin menghentikan eksport minyak sawit ke EU dan mahu menumpukan eksport ke negara lain.

Justeru, Fadillah akan berlepas ke Indonesia pada Februari untuk bertemu rakan sejawatannya dan pihak berkepentingan lain bagi menyusun strategi dan memperkukuh usaha memerangi kesan negatif yang menyelubungi komoditi itu.

Kunjungan tersebut mungkin dilihat sebagai susulan daripada pertemuan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Presiden Indonesia Joko Widodo baru-baru ini.

Kedua-duanya telah bersetuju untuk bekerjasama memerangi diskriminasi terhadap komoditi tersebut. 

Indonesia dan Malaysia menyumbang hampir 80 peratus kepada pengeluaran minyak sawit global.

Eropah ialah pengimport ketiga terbesar minyak sawit Malaysia yang menyumbang sembilan peratus daripada jumlah eksport.

Menurut peraturan penebangan hutan yang dicadangkan, komoditi seperti sawit yang ditanam atau diternak di atas tanah yang melalui penebangan hutan atau degradasi hutan akan diharamkan daripada memasuki pasaran EU selepas peraturan diluluskan di Parlimen Eropah.

— BERNAMA

Previous ArticleNext Article

Aset Rizab Rasmi Malaysia Berjumlah US$114.28 Bilion Pada Akhir Februari 2024 – BNM

KUALA LUMPUR, 29 Mac (Bernama) — Aset rizab rasmi Malaysia berjumlah US$114.28 bilion pada akhir Februari 2024 manakala aset mata wang asing lain adalah US$202.69 juta (US$1=RM4.73), kata Bank Negara Malaysia (BNM).

Dalam kenyataan hari ini, bank pusat itu berkata butiran terperinci rizab antarabangsa berkenaan memberi maklumat akan datang mengenai saiz, komposisi dan kebolehgunaan rizab serta aset mata wang asing lain mengikut format Special Data Dissemination Standard (SDDS) Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Ini turut memberi jangkaan dan prospek aliran masuk dan keluar pertukaran asing bagi Kerajaan Persekutuan dan BNM untuk tempoh 12 bulan akan datang.

“Butiran terperinci rizab antarabangsa berdasarkan format IMF SDDS menunjukkan setakat akhir Februari 2024, adalah tetap boleh guna,” katanya.

BNM berkata bagi tempoh 12 bulan akan datang, aliran keluar jangka pendek yang telah dikenal pasti bagi pinjaman, sekuriti dan deposit mata wang asing adalah berjumlah US$16.33 bilion.

“Kedudukan jualan hadapan bersih adalah sebanyak US$22,586.1 juta pada akhir Februari 2024, mencerminkan pengurusan mudah tunai ringgit dalam pasaran wang,” katanya.

Sejajar dengan amalan yang diterima pakai sejak bulan April 2006, kata BNM, data itu tidak termasuk unjuran aliran masuk mata wang asing daripada pendapatan faedah dan pengeluaran pinjaman projek.

Pada masa sama, unjuran aliran masuk mata wang asing berjumlah US$2.46 bilion bagi tempoh 12 bulan akan datang.

BNM berkata satu-satunya aliran keluar bersih jangka pendek kontingensi bagi aset mata wang asing ialah jaminan kerajaan terhadap hutang luar negara dalam mata wang asing yang akan matang dalam tempoh setahun berjumlah US$400.9 juta.

 “Aliran ini tidak mengandungi sebarang pinjaman dalam mata wang asing yang terkandung opsyen serta tidak mempunyai kemudahan kredit dan kemudahan kredit tanpa syarat yang belum digunakan yang diberikan oleh atau kepada bank pusat lain, organisasi antarabangsa serta bank dan institusi kewangan lain.

“BNM juga tidak terbabit dalam urus niaga opsyen mata wang asing terhadap ringgit,” katanya.

— BERNAMA