Sah Ke Ibadah Korban Kalau Bersedekah Nilai Tanpa Ada Sembelihan?

Soalan

Assalamualaikum ustaz, saya ada soalan. Saya ingin bersedekah dengan nilai satu bahagian daging korban, adakah saya dikira melakukan ibadah korban? Bagaimana pula sekiranya saya hanya beli daging di pasar dan kemudian saya sedekahkannya? Adakah ini juga dikira sebagai ibadah korban?

Berdasarkan kepada IRSYAD FATWA HAJI DAN KORBAN SIRI KE- 45: ADAKAH DIKIRA SEBAGAI KORBAN SEKIRANYA HANYA BERSEDEKAH NILAINYA SAHAJA TANPA ADA SEMBELIHAN? yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Bersedekah dengan nilai bahagian korban sahaja tidak dianggap melakukan ibadah korban kerana ibadah korban merupakan ibadah khusus dan mempunyai tatacaranya iaitu menyembelih haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing. Tambahan lagi, ibadah korban adalah lebih afdal berbanding bersedekah dengan nilainya sahaja.

Oleh itu, sekiranya seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk mengambil bahagian dalam korban, adalah lebih baik untuk dia menggunakan wang tersebut untuk mengambil bahagian dalam ibadah korban.

Huraian Jawapan

Ibadah korban dan sedekah adalah amalan yang mendatangkan pahala. Namun begitu, terdapat perbezaan yang jelas di antara ibadah korban dan sedekah. Dr Muhammad Zuhayli menyatakan bahawa korban adalah melakukan sembelihan pada haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing pada hari raya Aidiladha dan hari-hari tasyrik untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dr Muhammad Zuhayli menukilkan seperti berikut:

‌ما ‌يذبح ‌من ‌الإبل والبقر والغنم والمعز، تقربا إلى الله تعالى في يوم العيد وأيام التشريق.

Maksudnya:(Korban) adalah haiwan yang disembelih yang terdiri daripada unta, lembu, biri-biri dan kambing untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala pada hari raya (Aidiladha) dan hari-hari tasyrik. (Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie 477/2)

Manakala sedekah pula bermaksud pemberian tanpa balasan oleh seseorang kepada orang lain dan pemberi hanya mengharapkan balasan pahala daripada Allah SWT sahaja. (Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie 175/3)

Selain itu, ibadah korban adalah merupakan ibadah yang khusus seperti solat. Hal ini dapat dilihat melalui firman Allah SWT berikut:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ

Maksudnya:Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).

Surah al-Kauthar (1)

Para ulama tafsir menerangkan bahawa ayat di atas memberi isyarat bahawa ibadah korban adalah ibadah khusus seperti solat kerana kedua-duanya di sebut secara khusus oleh Allah SWT. Kedua-kedua ibadah khusus itu adalah sebaik-baik ibadah untuk dilakukan. (Rujuk Tafsir al-Maraghi 253/30; Tafsir al-Sa’di h.935)

Tambahan lagi, orang yang melakukan ibadah korban disunatkan untuk memakan 1/3 daripada bahagiannya dan kemudian baki 2/3 lagi disedekahkan kepada orang miskin. Adapun yang lebih afdal, keseluruhan daging tersebut disedekahkan kesemuanya dan ianya adalah lebih dekat dengan takwa. (Rujuk Mughni al-Muhtaj 134-135/6)

Oleh itu, dapat dilihat di sini perbezaan antara ibadah korban dan sedekah. Ibadah korban merupakan ibadah yang khusus. Orang yang melakukan ibadah korban akan mendapat pahala atas sembelihannya dan juga pahala atas daging yang disedekahkan. Manakala orang yang bersedekah hanya memperoleh pahala atas apa yang disedekahkan sahaja dan pahala sedekah itu tidak menyamai fadilat ibadah korban yang khusus.

Kesimpulan

Bersedekah dengan nilai bahagian korban sahaja tidak dianggap melakukan ibadah korban kerana ibadah korban merupakan ibadah khusus dan mempunyai tatacaranya iaitu menyembelih haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing. Tambahan lagi, ibadah korban adalah lebih afdal berbanding bersedekah dengan nilainya sahaja. Oleh itu, sekiranya seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk mengambil bahagian dalam korban, adalah lebih baik untuk dia menggunakan wang tersebut untuk mengambil bahagian dalam ibadah korban.

Wallahualam.

Previous ArticleNext Article

Boleh Ke Mewakafkan Makanan?

Soalan

Assalamualaikum dato, adakah dibolehkan untuk kita wakaf makanan? Contohnya, saya nak anjurkan program bantuan makanan untuk golongan yang memerlukan dan saya akan buat iklan “Wakaf Makanan” untuk minta sumbangan dari orang ramai. Mohon pencerahan.

Berdasarkan kepada IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-709 : BOLEHKAH MEWAKAFKAN MAKANAN? yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Makanan tidak boleh diwakafkan kerana manfaat harta yang ingin diwakafkan mestilah dapat digunakan berterusan seperti tanah, rumah, telaga, kereta dan sebagainya. Manakala makanan pula manfaatnya tidak dapat digunakan berterusan, selepas makanan itu habis maka manfaat yang diberikan terhenti setakat itu sahaja. Sebaiknya kempen tersebut menggunakan nama lain yang lebih sesuai seperti Infak Makanan atau Sedekah Makanan dan lain-lain kerana lebih tepat dan mencapai maksud kempen yang ingin dilakukan.

Huraian Jawapan

Perkara utama dalam merungkai persoalan yang ditanyakan ini adalah dengan memahami maksud wakaf itu sendiri. Wakaf bermaksud menahan hak pewakaf untuk melakukan urusan jual beli, pewarisan dan sebagainya ke atas harta yang boleh dimanfaatkan dengan mengekalkan sifat fizikal harta itu, untuk mendekatkan diri kepada Allah. (Rujuk  Musnad al-Syafie 138/2[1]Mughni al-Muhtaj 522/3[2]Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih 3/12[3])

Kebiasaannya, perkara yang boleh diwakafkan adalah harta yang boleh memberi manfaat yang berterusan sama ada harta tidak alih (‘aqar) seperti tanah, bangunan, telaga dan seumpamanya atau harta alih (manqul) seperti kereta, haiwan tunggangan, pinggan mangkuk dan sebagainya. (Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie 607/3)

Para ulama menyatakan bahawa wakaf adalah sedekah jariah. Ganjaran bagi orang yang berwakaf akan mengalir berterusan selagi harta yang diwakafkan itu wujud dan boleh diambil manfaat darinya. Contohnya, seseorang mewakafkan RM100 untuk pembinaan surau/masjid, selagi surau/masjid itu masih wujud maka selagi itulah dia akan mendapat pahala. (Rujuk Asna al-Matalib 457/2[5])

Perkara ini juga dapat dilihat melalui sabda Rasulullah SAW berikut:

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ: إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، ‌أَوْ ‌وَلَدٍ ‌صَالِحٍ ‌يَدْعُو ‌لَهُ

Maksudnya: Apabila seseorang itu mati, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmunya yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya.

Riwayat Muslim (1631)

Manakala dalam konteks persoalan yang diajukan ini dilihat lebih sesuai dengan konsep sedekah. Ini adalah kerana apabila kita memberikan makanan atau wang untuk membeli makanan, kemudian setelah makanan itu habis dimakan maka pahala hanya setakat itu sahaja kerana manfaatnya hanya sekali. Berbeza dengan wakaf, pahala yang diperoleh daripada wakaf akan berterusan kerana manfaatnya dapat digunakan berulang kali dan berterusan.

Tambahan lagi, para ulama mazhab Syafie turut menyatakan bahawa makanan tidak boleh diwakafkan. Ini adalah kerana manfaat yang boleh digunakan dari makanan tidak bersifat berterusan dan akan habis dengan cepat. Oleh itu, makanan akan menyebabkan tujuan berwakaf tidak dapat dicapai iaitu untuk memberi manfaat yang berterusan. (Rujuk Mughni al-Muhtaj 524/3[6]Nihayah al-Muhtaj 362/5[7]al-Siraj al-Wahhaj h.302[8]Hilyah al-Ulama’ fi Ma’rifah Mazahib al-Fuqaha’ 11/6[9])

Kesimpulan

Makanan tidak boleh diwakafkan kerana manfaat harta yang ingin diwakafkan mestilah dapat digunakan berterusan seperti tanah, rumah, telaga, kereta dan sebagainya. Manakala makanan pula manfaatnya tidak dapat digunakan berterusan, selepas makanan itu habis maka manfaat yang diberikan terhenti setakat itu sahaja. Sebaiknya kempen tersebut menggunakan nama lain yang lebih sesuai seperti Infak Makanan atau Sedekah Makanan dan lain-lain kerana lebih tepat dan mencapai maksud kempen yang ingin dilakukan.

Wallahualam.

[1] ‌حبس ‌مال ‌يمكن ‌الإنتفاع ‌به مع بقاء عينه

[2] ‌حَبْسُ ‌مَالٍ ‌يُمْكِنُ ‌الِانْتِفَاعُ ‌بِهِ مَعَ بَقَاءِ عَيْنِهِ بِقَطْعِ التَّصَرُّفِ فِي رَقَبَتِهِ عَلَى مَصْرَفٍ مُبَاحٍ مَوْجُودٍ

[3] ‌حبس ‌مال ‌يمكن ‌الانتفاع ‌به ‌مع ‌بقاء ‌عينه, ممنوع من التصرف في عينه, وتصرف منافعه إلى وجه من وجوه [البر] , يقصد به التقرب إلى الله تعالى

[5] وَالصَّدَقَةُ الْجَارِيَةُ مَحْمُولَةٌ عِنْدَ الْعُلَمَاءِ عَلَى الْوَقْفِ

[6] (لَا مَطْعُومٌ وَرَيْحَانٌ) بِرَفْعِهِمَا، فَلَا يَصِحُّ وَقْفُهُمَا وَلَا مَا فِي مَعْنَاهُمَا، لِأَنَّ مَنْفَعَةَ الْمَطْعُومِ فِي اسْتِهْلَاكِهِ، وَعَلَّلَ فِي الرَّوْضَةِ كَأَصْلِهَا عَدَمُ صِحَّةِ وَقْفِ الرَّيْحَانِ بِسُرْعَةِ فَسَادِهِ، وَقَضِيَّتُهُ تَخْصِيصُهُ بِالرَّيَاحِينِ الْمَحْصُودَةِ

[7] (‌لَا ‌مَطْعُومٌ) بِالرَّفْعِ أَيْ وَقْفُهُ إذْ نَفْعُهُ بِإِهْلَاكِهِ

[8] فَلَا يَصح وقفهما لاستهلاك المطعوم بِالْأَكْلِ وَقرب فنَاء الريحان

[9] ولا يجوز ‌وقف ‌الطعام….. لأنه لا يمكن الانتفاع به على الدوام