Forum Ekonomi Astana XII di Kazakhstan Tumpu untuk ‘Inspirasikan Pertumbuhan: Penduduk, Bandar, Ekonomi’

Sepanjang dua hari, 16 hingga 17 Mei 2019, ibu negara Republik Kazakhstan – Nur-Sultan, akan menyaksikan individu berwawasan global dan pakar antarabangsa terkemuka berhimpun untuk membincangkan isu-isu paling penting yang dihadapi oleh ekonomi dunia dan merumuskan penyelesaian

NUR-SULTAN, Kazakhstan24 April 2019 /PRNewswire/ — Agenda Forum Ekonomi Astana (AEF) XII melibatkan perbincangan tentang masalah-masalah utama, pembangunan industri-industri dan teknologi-teknologi baharu serta cabaran-cabaran global yang dihadapi oleh Kazakhstan dan negara-negara lain.

Tema utama forum berkenaan ialah “Inspirasikan Pertumbuhan: Penduduk, Bandar, Ekonomi“. Peserta-peserta akan membincangkan tentang cara-cara baharu ke arah pertumbuhan yang mampan, pembangunan modal insan dan pembinaan keupayaan di bandar-bandar sebagai pusat-pusat pengetahuan dan inovasi antarabangsa. Acara-acara AEF biasanya berlangsung dalam format sesi-sesi panel, perbincangan meja bulat, persidangan dan dialog perniagaan. Sejumlah 50 sesi dirancang di forum berkenaan.

Paling penting daripada acara-acara tersebut ialah perbincangan meja bulat ketiga tentang pelaburan global (Meja Bulat Pelaburan Global Kazakhstan) yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Kazakhstan, Askar Mamin; persidangan antarabangsa bagi memperingati ulang tahun ke-100 Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) untuk mengkaji dan membincangkan tentang laporan daripada suruhanjaya global berhubung masa depan tenaga buruh; mesyuarat interim tentang persediaan persidangan menteri ke-12 Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) pada tahun 2020; forum Kazakhstan pertama tentang matlamat-matlamat pembangunan mampan di bawah naungan PBB; sesi strategik yang melibatkan golongan elit intelektual dunia dan kerajaan Kazakhstan di bawah naungan Sekretariat Antarabangsa G-Global; perbincangan meja bulat antara menteri-menteri kewangan dan ketua-ketua bank pusat bagi negara-negara Caucasus dan rantau Asia Tengah, negara-negara anggota Kesatuan Ekonomi Eurasia, dan Mongolia.

Forum Ekonomi Astana (AEF) 2019, yang akan diadakan di Pusat Kongres EXPO dan Hilton Astana, bakal menyaksikan penyertaan daripada 3,000 orang. Separuh daripada mereka merupakan delegasi dari 100 negara. Antara tetamu-tetamu antarabangsa yang telah mengesahkan penyertaan ialah Paul Romer, Pemenang Hadiah Nobel Ekonomi pada tahun 2018 dan Ketua Ekonomi di World Bank (2016-18); Christine Lagarde, Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa; Stanley Fisher, Timbalan Pengerusi Rizab Persekutuan AS (2014-17); Rae Kwon Chung, pemenang hadiah Nobel keamanan 2007 dan profesor kehormat di Incheon State University, Korea Selatan; Risto Siilasmaa, Pengerusi Lembaga Pengarah Nokia dan pengasas F-Secure Corporation; German Gref, Presiden dan Pengerusi Lembaga Sberbank Rusia; Armida Alisjahbana, Setiausaha Eksekutif Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Setiausaha Eksekutif Suruhanjaya Ekonomi dan Sosial untuk Asia dan Pasifik (ESCAP).

Penyertaan daripada ahli-ahli politik dan pakar-pakar terkemuka berkenaan dalam edisi AEF tahun ini bukan sahaja menjadi penunjuk kepada minat yang semakin meningkat terhadap acara itu sendiri, tetapi juga kesediaan untuk mengadakan dialog terbuka dan juga kerjasama bersama. Kira-kira 200 orang penceramah akan berucap di forum tersebut sepanjang dua hari berkenaan.

Pendaftaran untuk peserta-peserta serta akreditasi untuk wakil-wakil media dibuka di laman sesawang forum tersebut: http://astanaeconomicforum.org

Sumber: Astana Economic Forum

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ninja Van Malaysia Lancar Ninja Restock

KUALA LUMPUR, 26 Mac (Bernama) — Ninja Van Malaysia hari ini melancarkan Ninja Restock, pengembangan perkhidmatan yang melangkaui e-dagang, dengan sasaran untuk merevolusikan landskap pembekalan semula perniagaan-ke-perniagaan (B2B).

Perkhidmatan ini menangani ketiadaan ciri penting seperti penjejakan bungkusan waktu nyata dalam sektor pembekalan semula yang boleh meningkatkan kesedaran kepada penerima tentang masa ketibaan penghantaran.

Ketua B2B Ninja Van Malaysia Clarence Fernandez berkata Ninja Restock sangat diperlukan untuk penghantaran B2B, menyediakan ciri-ciri dan cadangan nilai yang pada masa ini tidak terdapat dalam pasaran ini.

“Peruncit, pengedar dan kebanyakan jenama memerlukan ciri ini kerana ia didominasi sebahagian besarnya oleh penyedia sedia ada dan syarikat pengangkut tradisional yang tidak dapat menyediakan beberapa ciri ini,” katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran perkhidmatan tersebut, di sini, hari ini.

Antara ciri-ciri yang ditawarkan Ninja Van Malaysia ialah fungsi penjejakan bungkusan, liputan seluruh negara, kepantasan, pengoptimuman kos, fleksibiliti dan ketelusan yang didayakan pendigitalan.

Clarence berkata penghantaran fleksibel, sebagai contoh, pada asasnya untuk memenuhi permintaan tinggi semasa penghantaran pada musim sibuk, terutamanya ketika waktu empat perayaan terbesar di Malaysia.

“Logistik biasanya menyumbang 10 hingga 15 peratus daripada kos operasi perniagaan. Sebagai contoh, fungsi penjejakan bungkusan. Ini adalah teknologi penting dalam logistik ekspres e-dagang, mengambil kira pelbagai pihak berkepentingan yang terlibat dalam sesebuah perjalanan dari permulaan sehingga akhir

“Bagaimanapun, keupayaan penjejakan ini tidak wujud buat masa ini dalam ruang pembekalan semula B2B. Akibatnya, penerima kurang kesedaran mengenai masa ketibaan penghantaran dan sering kali tidak menyedari ketibaannya sama sekali,” katanya.

Selain itu, dari segi liputan di seluruh negara, beliau berkata Ninja Restock memastikan liputan 100 peratus dengan lebih 2,000 hab dan stesen di seluruh Asia Tenggara.

Clarence berkata dengan mendigitalkan aliran kerja yang biasanya dilakukan secara manual, Ninja Restock meningkatkan ketelusan dalam proses penyimpanan semula B2B, membolehkan perniagaan mengenal pasti dan menangani isu dengan lebih cepat.

Antara enam pasaran dan perusahaan yang akan ditumpukan oleh Ninja Restock ialah peruncitan gaya hidup, farmaseutikal dan sains hayat, pembuatan dan elektronik, barangan pelanggan cepat laris (FMCG), pemasaran pelbagai peringkat serta makanan dan minuman.

Dengan rangkaian penghantaran yang kukuh sebagai terasnya, Ninja Restock mengubah cara penghantaran B2B dilakukan ke rangkaian kedai runcit, meningkatkan kekerapan pembekalan semula inventori sambil mengurangkan inventori berlebihan.

Fleksibiliti baru ini memperkasakan jenama dan peruncit, memudahkan mereka menjadualkan penghantaran, dan membolehkan pengoptimuman penuh ruang paparan bagi produk mereka.

— BERNAMA