Forum Ekonomi Astana XII di Kazakhstan Tumpu untuk ‘Inspirasikan Pertumbuhan: Penduduk, Bandar, Ekonomi’

Sepanjang dua hari, 16 hingga 17 Mei 2019, ibu negara Republik Kazakhstan – Nur-Sultan, akan menyaksikan individu berwawasan global dan pakar antarabangsa terkemuka berhimpun untuk membincangkan isu-isu paling penting yang dihadapi oleh ekonomi dunia dan merumuskan penyelesaian

NUR-SULTAN, Kazakhstan24 April 2019 /PRNewswire/ — Agenda Forum Ekonomi Astana (AEF) XII melibatkan perbincangan tentang masalah-masalah utama, pembangunan industri-industri dan teknologi-teknologi baharu serta cabaran-cabaran global yang dihadapi oleh Kazakhstan dan negara-negara lain.

Tema utama forum berkenaan ialah “Inspirasikan Pertumbuhan: Penduduk, Bandar, Ekonomi“. Peserta-peserta akan membincangkan tentang cara-cara baharu ke arah pertumbuhan yang mampan, pembangunan modal insan dan pembinaan keupayaan di bandar-bandar sebagai pusat-pusat pengetahuan dan inovasi antarabangsa. Acara-acara AEF biasanya berlangsung dalam format sesi-sesi panel, perbincangan meja bulat, persidangan dan dialog perniagaan. Sejumlah 50 sesi dirancang di forum berkenaan.

Paling penting daripada acara-acara tersebut ialah perbincangan meja bulat ketiga tentang pelaburan global (Meja Bulat Pelaburan Global Kazakhstan) yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Kazakhstan, Askar Mamin; persidangan antarabangsa bagi memperingati ulang tahun ke-100 Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) untuk mengkaji dan membincangkan tentang laporan daripada suruhanjaya global berhubung masa depan tenaga buruh; mesyuarat interim tentang persediaan persidangan menteri ke-12 Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) pada tahun 2020; forum Kazakhstan pertama tentang matlamat-matlamat pembangunan mampan di bawah naungan PBB; sesi strategik yang melibatkan golongan elit intelektual dunia dan kerajaan Kazakhstan di bawah naungan Sekretariat Antarabangsa G-Global; perbincangan meja bulat antara menteri-menteri kewangan dan ketua-ketua bank pusat bagi negara-negara Caucasus dan rantau Asia Tengah, negara-negara anggota Kesatuan Ekonomi Eurasia, dan Mongolia.

Forum Ekonomi Astana (AEF) 2019, yang akan diadakan di Pusat Kongres EXPO dan Hilton Astana, bakal menyaksikan penyertaan daripada 3,000 orang. Separuh daripada mereka merupakan delegasi dari 100 negara. Antara tetamu-tetamu antarabangsa yang telah mengesahkan penyertaan ialah Paul Romer, Pemenang Hadiah Nobel Ekonomi pada tahun 2018 dan Ketua Ekonomi di World Bank (2016-18); Christine Lagarde, Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa; Stanley Fisher, Timbalan Pengerusi Rizab Persekutuan AS (2014-17); Rae Kwon Chung, pemenang hadiah Nobel keamanan 2007 dan profesor kehormat di Incheon State University, Korea Selatan; Risto Siilasmaa, Pengerusi Lembaga Pengarah Nokia dan pengasas F-Secure Corporation; German Gref, Presiden dan Pengerusi Lembaga Sberbank Rusia; Armida Alisjahbana, Setiausaha Eksekutif Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Setiausaha Eksekutif Suruhanjaya Ekonomi dan Sosial untuk Asia dan Pasifik (ESCAP).

Penyertaan daripada ahli-ahli politik dan pakar-pakar terkemuka berkenaan dalam edisi AEF tahun ini bukan sahaja menjadi penunjuk kepada minat yang semakin meningkat terhadap acara itu sendiri, tetapi juga kesediaan untuk mengadakan dialog terbuka dan juga kerjasama bersama. Kira-kira 200 orang penceramah akan berucap di forum tersebut sepanjang dua hari berkenaan.

Pendaftaran untuk peserta-peserta serta akreditasi untuk wakil-wakil media dibuka di laman sesawang forum tersebut: http://astanaeconomicforum.org

Sumber: Astana Economic Forum

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

UOB Malaysia Ubah Pengalaman Perbankan Digital Untuk Pelanggan Korporat Melalui UOB Infinity

Kuala Lumpur, Malaysia, 10 Ogos 2022 – Pelanggan korporat UOB Malaysia dapat mengurus keperluan perbankan mereka dengan cara yang lebih mudah dan diperibadikan tidak lama lagi.

UOB Infinity menawarkan papan pemuka dalam talian yang boleh disesuaikan, justeru membenarkan pelanggan memberi keutamaan dan memaparkan maklumat yang paling penting bagi mereka secara visual. Pelanggan korporat, dengan sepintas lalu, dapat melihat keadaan kewangan syarikat, termasuk pasaran luar negara mereka.

Pada platform digital ini, pelanggan boleh menguruskan pelbagai aktiviti perbankan domestik dan rentas sempadan, daripada menyemak akaun UOB di beberapa pasaran sehinggalah kepada melakukan pembayaran tempatan dan antarabangsa, tanpa perlu log masuk ke berbilang platform.

Untuk pelanggan dalam perjalanan, UOB Infinity juga boleh dimuat turun sebagai aplikasi mudah alih. Log masuk biometriknya melalui soft token membolehkan akses yang lebih pantas dan kebenaran transaksi yang dipermudahkan sambil mengekalkan keselamatan. Soft token aplikasi mudah alih ini dilengkapi dengan pengesahan berbilang faktor bagi membolehkan syarikat meluluskan dan menjelaskan transaksi.

Puan Ng Wei Wei, Ketua Pegawai Eksekutif, UOB Malaysia, berkata, “Pelancaran UOB Infinity hari ini merupakan satu lagi bukti komitmen UOB Malaysia dalam membantu syarikat korporat menyesuaikan diri dengan realiti baharu ekonomi digital. Kami telah membangunkan UOB Infinity untuk menangani pelbagai keperluan korporat selepas mempertimbangkan pandangan daripada pelanggan kami. Ini termasuk keperluan perdagangan dan keupayaan untuk menjejaki syarikat mereka dalam masa nyata di semua pasaran di mana mereka beroperasi. Matlamat kami adalah untuk membantu pelanggan meningkatkan kecekapan operasi mereka dan membuat keputusan perniagaan yang lebih baik melalui pendigitalan, selain membantu mereka merebut peluang serantau melalui kesalinghubungan Bank.”

Kepastian dan ketelusan yang lebih tinggi apabila membuat pembayaran rentas sempadan

UOB Infinity juga menangani kekurangan penjejakan dalam masa nyata apabila pelanggan korporat membuat pembayaran rentas sempadan. Penyelesaian digital ini menyediakan pemberitahuan masa nyata kepada perniagaan melalui SMS atau e-mel apabila pembayaran mereka berjaya dikreditkan ke dalam akaun penerima, oleh itu mereka tidak perlu bersusah payah menyemak status transaksi secara manual.

Pelanggan juga akan dimaklumkan tentang caj untuk transaksi rentas sempadan, termasuk caj daripada bank perantara. Ciri ini memberi perniagaan lebih ketelusan tentang kos yang ditanggung untuk transaksi tersebut. Ini membantu mengelakkan berlakunya pertikaian dalam jumlah akhir yang diterima oleh penerima akibat caj yang terlibat.

Encik Lucas Chew, Ketua Negara Perbankan Transaksi, UOB Malaysia berkata, “Dengan UOB Infinity, pelanggan korporat kami dapat mengurus perbankan mereka dengan cara yang lebih mudah, bijak dan diperibadikan melalui antara muka mesra pengguna dan kefungsian baharu yang lebih luas. Syarikat korporat juga dapat mengurus aliran tunai mereka dengan lebih cekap selain melihat maklumat akaun dalam masa nyata di beberapa pasaran dan juga mengakses pelbagai transaksi perbankan domestik dan rentas sempadan secara dalam talian. Melangkaui kemudahan ini, kami juga telah memastikan bahawa transaksi mereka boleh dijalankan dengan selamat melalui token digital Infinity Secure kami.”

Aplikasi mudah alih dengan rangkaian fungsi pembayaran yang komprehensif

Peningkatan dalam penggunaan pembayaran elektronik untuk transaksi perniagaan pada masa kini bermakna aplikasi UOB Infinity membolehkan pelanggan korporat mengurus semua keperluan pembayaran mereka dengan cekap melalui peranti mudah alih.

Pelanggan boleh membuat pelbagai jenis pembayaran – daripada pembayaran bil tempatan kepada pemindahan dana domestik dan rentas sempadan. Aplikasi ini menyokong perkhidmatan seperti GIRO Antara Bank, DuitNow, JomPAY, Sistem Pemindahan Dana dan Sekuriti secara Elektronik Masa Nyata (RENTAS) dan juga pemindahan bertelegraf.

UOB sentiasa menyokong pelanggannya dalam usaha mereka ke arah mengamalkan pembayaran dan kutipan secara digital. Pada separuh pertama 2022, UOB Malaysia menyaksikan peningkatan lebih lima kali ganda dalam bilangan transaksi korporat DuitNow berbanding tempoh yang sama pada tahun lepas.

Untuk terus memacu penggunaan kutipan tanpa sentuh, pelanggan juga boleh menjana kod QR melalui UOB Infinity untuk meminta bayaran DuitNow daripada pembeli mereka.

Aplikasi mudah alih UOB Infinity boleh dimuat turun daripada Google Play dan Apple App Store. Pelanggan juga boleh menyediakan log masuk biometrik mereka sendiri untuk mengakses aplikasi mudah alih ini dengan lebih mudah. Pengguna platform perbankan internet perniagaan sedia ada UOB Malaysia, UOB BIBPlus, boleh log masuk ke UOB Infinity dengan maklumat yang sama.

Untuk maklumat lanjut tentang UOB Infinity, sila layari: www.uob.com.my/infinity.